Kan man köpa för mycket gung till Hellas?

Debbo

Aktiv medlem
Nu är det dags att använda ht till vad den ska (långlopp å MtbO) och inte flyga över styret å tugga Hellas sten!
Verkar finnas lika många förslag som stigar på märken å modeller, dock tycker jag Cube Stereo verkar ha bra spec till bra pris på Bike-Discount.

Fastna lite för denna! 160mm
http://www.bike-discount.de/en/buy/...5-bermudablue-n-flashorange-479384/wg_id-7243

150 modellen kommer som 27,5+, dock lite tråkigare spec med Yari gaffel
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-150-hpa-race-27.5-grey-n-flashred-474666/wg_id-7243

140 modellen har 150mm fram
http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-stereo-140-hpa-sl-27.5-metal-n-flashred-466331/wg_id-7243

Men vad är den ultimata uppsättningen för Hellas?
Eftersom jag har stuga i Sälen så skulle längre slaglängd vara en tanke, men hur mycket blir det av den idén , brukar ju vara snö när jag är uppe ?

Jag har ignorerat detta fram tills nu eftersom du nämner pluscykel. Usch!

Men till frågan så tycker jag helt klart man kan ha för mycket gung för Hellas. Jag tycker inte det är kul med 160 mm där. Jag har kört ett par olika 140 mm-cyklar och tycker det är roligt samtidigt som det går bra att åka utför på dom. Jag tror att ditt sista alternativ är riktigt kul för Hellas och om du vill skaffa dig ett utförsmonster så kan du flacka ut den med offsetbussningar och/eller angelset.

Efter testat upp till 22,5cm bak och 20cm fram, idag 160mm fob tittar jag idag mot 140-150 bak med 150-160 fram.

I min mening är mindre än 150 fram otillräckligt för de riktiga stökbanorna i hellas med bra fart.

Hjulstorleken spelar så stor roll att jag funderar på gå från 26 till 27,5 fram enbart, samtidigt sänka slaglängden från 160 till 150.

Jag är såklart helt på kanten när det gäller stigcyklar men efter att ha prövat är mitt ultimata val för stighoja en Trek Tiket S, 100mm slag fram och bak med hoppgeometri. 150 och 140 har jag cyklat mycket med, det är nog det mest allround men vill du bara köra stig kan du nog kliva ner lite till beroende på körstil. Är du en som sitter ner och matar över sten och rotmattor eller gillar du att stå, hoppa och skutta?

Mer specifikt skulle jag avråda från att köpa en heldämpad Cube i allmänhet och på internet i synnerhet. Jag har sett alltför många knäckta baktrianglar, länkageaxlar och skruvar på Cube för att ens tänka tanken på att köpa det om det inte är på lbs som man har väldigt god relation till.

Birds nya ser schysst ut för ren stigcykling. Så mycket mer slag tror jag inte behövs så länge det är användningsområdet. Det är väl mest om du ska bikepark:a och greja du har glädje av en 160/150-cykel.

jofahjalm sa:
Jag har ignorerat detta fram tills nu eftersom du nämner pluscykel. Usch!

Varför så negg till plus?

Jag har inte testat så jag har ingen uppfattning alls, men lite nyfiken är jag allt. Teoretiskt tänker jag att det lätt blir mellanmjölkigt att försöka kompromissa vanlig FS med Fatbike, men vad vet jag - det kanske är skoj? Eller inte...

marran sa:
Jag är såklart helt på kanten när det gäller stigcyklar men efter att ha prövat är mitt ultimata val för stighoja en Trek Tiket S, 100mm slag fram och bak med hoppgeometri. 150 och 140 har jag cyklat mycket med, det är nog det mest allround men vill du bara köra stig kan du nog kliva ner lite till beroende på körstil. Är du en som sitter ner och matar över sten och rotmattor eller gillar du att stå, hoppa och skutta?

Mer specifikt skulle jag avråda från att köpa en heldämpad Cube i allmänhet och på internet i synnerhet. Jag har sett alltför många knäckta baktrianglar, länkageaxlar och skruvar på Cube för att ens tänka tanken på att köpa det om det inte är på lbs som man har väldigt god relation till.

Märkligt...
Min cube har överlevt Mega Avalanche har 4 år på nacken men ändå tål mig i hellas och gör en cykel det så är det mot statistiken att den ska göra det.

Tack för lite inputs, jag får väl kalla mig för rätt så teknisk cyklist, då jag är skolad på ht 80-100mm, tar mig fram med den överallt så länge det inte är för brant nerför, är väl det och jag saknar, samt vill inte köra sönder en till kolfiberram!

Tror nog Cube ska hålla för mina 71kg samt min ålder (lär inte mörscha den allt för hårt)
Eleven känns grymt bra för dom pengarna, 140b 150f är väl något att utgå ifrån.

Återstår att höra lite mer om 27,5+ trodde det var det alla ville ha nu, speciellt i så stenig skog som Hellas

Debbo sa:
Återstår att höra lite mer om 27,5+ trodde det var det alla ville ha nu, speciellt i så stenig skog som Hellas

Jag är som sagt nyfiken. Farhågan är väl att plus med dämpning slätar ut stigen för mycket så det inte blir kul längre. Samtidigt kanske det inbjuder till än mer extrem cykling eller vad man nu ska kalla det.

Ingen som kör 27.5+ i Hellas med omnejd som kan berätta lite?

I väntan på det måste jag länka till kul reklamfilm:

Jag kör på en enduro 2016 650b. Funkar fint men hade inte skadat med en hoj med typ 140 fram och bak. Enduron gör dock allt från cykelvasan till alperna och det var viktigt för min del!

roskai sa:
Jag kör på en enduro 2016 650b. Funkar fint men hade inte skadat med en hoj med typ 140 fram och bak. Enduron gör dock allt från cykelvasan till alperna och det var viktigt för min del!

Cykelvasan på 170mm imponerar! ?

Debbo sa:
roskai sa:

160/165 om jag får be! Har dock inte kört CV men liknande. Har man bara bra däck och lockout så är det biff ;) fråga Jofahjalm, det är en äkta svetto XC egentligen ;)

Kör också en Karlssonialized enduro och den funkar rätt bra för allt från hemmastigarna till riktig downhill. Tycker inte man ska stirra sig blind på slaglängden, mycket annat spelar större roll som typ gaffelvinkel, hjulbas, länkage, offset, sadelvinkel. Du kan ha en sjukt downhillriktad 140mm samtidigt som det finns stigiga 160mm, beror som sagt hur man specar och geo. Sedan kan jag hålla med om att det inte är roligt att vara överbyggd för det man kör, men underbyggd är heller inget vidare.

Plusdäck är just nu trendigt att hata, samma som med boost. Förr var det 29or som var satans påfund. ?
26a fram, 24 bak, gazza trenollor och huck till platt, det är det enda rätta!

Alltså det här med PLUS-hjul. På en HT finns en poäng om "dom" lyckas lansera några någorlunda punkteringsäkra däck, PLUS ger ju ett grepp som borde funka finfint i Hellas o Gbg MEN dom lär ju bli rätt sega IOM vikten (för att få dom punkasäkra...).
På en FS tror jag PLUS slätar ut för mycket, dvs ger en högre snitthastighet, men då lär dom till slut bli studsiga :/
Nä tror att dom allra flesta får mer ut av sin cykling om en lär sig utnyttja kapaciteten i nuvarande däck/hjulstorlekar...

Debbo sa:
(lär inte mörscha den allt för hårt)

Mörsa, från den fine gamle artilleripjäsen mörsare.

23c_la_001_img_0566.jpg

Det är inte meningen att vara redig, alltid trevligt med lite OT i tråden bara ;)

larsaw sa:
Alltså det här med PLUS-hjul. På en HT finns en poäng om "dom" lyckas lansera några någorlunda punkteringsäkra däck, PLUS ger ju ett grepp som borde funka finfint i Hellas o Gbg MEN dom lär ju bli rätt sega IOM vikten (för att få dom punkasäkra...).
På en FS tror jag PLUS slätar ut för mycket, dvs ger en högre snitthastighet, men då lär dom till slut bli studsiga :/
Nä tror att dom allra flesta får mer ut av sin cykling om en lär sig utnyttja kapaciteten i nuvarande däck/hjulstorlekar...

Har du testat?

larsaw sa:
Tror och tror. Frågar som Luthman: har du testat?
Och om alla skulle köra på devisen "använd det du har" så skulle vi alla köra odämpade 26" stålcyklar. :P

roskai sa:
Debbo sa:
roskai sa:

160/165 om jag får be! Har dock inte kört CV men liknande. Har man bara bra däck och lockout så är det biff ;) fråga Jofahjalm, det är en äkta svetto XC egentligen ;)

Trodde det var 29" som hade 160/165, jamendåså.. pice of cake! ?

Börjar även snegla på Yt Jeffsy AL 1 blir då bara 140/140 men 29"
Var väl inställd på 27,5 för smidighetens skull, dock van med 29"

Bra pris och på lager, L borde väl bli bra för mina 178cm 71kg, verkar som många grämer sig över att ha köpt för små ramar!?
Dock smala jävla skithjul med! Men det är väl som vanligt ?

Jag tyckte det var aptråkigt med en endurohoj i Hellas.

De partierna som man behöver det på kan man räkna på fingrarna och dom är över lika fort som de började.

Gick över till AM HardTail i Hellas, mycket roligare!

Foxis sa:

Hehe, såklart har jag inte provat, det vore inte Happy-värdigt ;)

Skämt o sido, funderat en hel massa på detta med PLUS och kommit fram till att i teorin är PLUS-däck en smart sak för nybörjare->medelmåttiga motionärer pga sitt fantastiska grepp den ökade kontaktyta ger samt att dom sväljer småstök mycket bra. MEN det är oundvikligt att storvolymsdäck kommer att ge en svampighet och om dom ska köras snabbt borde däckets inbyggda "rebound" skapa en något studsig karaktär (såvida dom inte görs DH-stabila men då blir dom ju ändå inge roliga att trampa runt med...)
Dom duktiga cyklisterna verkar inte behöva mer grepp än vad dagens <2.5"or ger och lider mer av studsigheten och punktersrisken med dagens sub 900g's 2.8-3.0"or...

Jag faller lätt inom den förstnämnda gruppen men tänker än så länge vara tuff o hänga kvar vid std-däcken :D
(Möjligen skulle jag kunna tänka mig PLUS-sulor på en bus-HT)

Det finns ett par intressanta jämförande tester, roligast är ju helt klart SoHo's kartläggning:
och sen finns BikeRadars:
som kanske känns lite mera vad en själv skulle uppleva...

Fjärdebrunn sa:
Jag har kört allt mellan 0-7 tum slag.

En lätt cykel med 120 mm slag skulle jag vilja ha.

+1 Skulle jag shoppa Hellas-moppe idag, hade det blivit en Whyte T129'a den lägre spec'ade S-modellen med enklare FOX-dämperi, full SLX 1x11-drivlina samt deras egna hjulset byggda på inhemska nav och fina WTB Asym 27-fälgar. http://www.whyte.bike/t129s
När dämperiet gett upp bumpas Avalanche-grejer i, så blir det en riktigt vass, rapp och kapabel hoj som funkar till böriga klättringar och dom trixigheter som Hellas kan bjuda upp till :)

Avslutar med en bild på "spyan"...

WhyteT-129S.jpg

Andra intressanta hojar skulle vara Kona's Hei Hei Trail, eller Orbea Occam

Det där med att plusdäck är för nybörjare stället jag mig tveksam till, man körde samma argument förr om heldämpade cyklar, styren över 700mm m.m.

Lillgammal sa:
Det där med att plusdäck är för nybörjare stället jag mig tveksam till, man körde samma argument förr om heldämpade cyklar, styren över 700mm m.m.

Jo fast jag menar hur cyklarna känns och upplevs idag med DAGENS utbud, är helt klart villig att omvärdera mina åsikter när nya och bättre PLUS-däck kommit ut på marknaden...

larsaw sa:
Lillgammal sa:

Jo fast jag menar hur cyklarna känns och upplevs idag med DAGENS utbud, är helt klart villig att omvärdera mina åsikter när nya och bättre PLUS-däck kommit ut på marknaden...

Men du hade ju inte provat? :P ;-)

Jag *tror* att det beror helt på var, hur och varför man cyklar. Helt klart gör en plus-cykel säkert alla stigar lättare och mindre knöliga. Men det behöver inte vara fel. Jag tycker mer om flowig åkning, och det beror inte på att jag inte tekniskt kan köra rotmattor eller stenrösen - jag har trots allt kört MTB sedan...usch det vill ni inte veta.. och körde länge en helt odämpad stål-Sunn.
Men som terrängen ser ut här, speciellt vissa sträckor på sörmlandsleden, delar av Hällas, Tyresö/Tyresta så känns det ibland som om plus skulle vara bra, för just de sträckorna är rätt mycket (subjektivt) roligare på gegghöstvårvintern på min fatbike.

Med andra ord - plus behöver inte vara vare sig bara för nybörjare eller uschligt. Det kanske är kul. Men jag vet inte, för jag har inte provat. :)

Edit: Ska väl tillägga att jag säkert är gammal, lat och bekväm i andras ögon. Jag är trots allt 40+. :-D

Senast ändrad:
Foxis sa:
larsaw sa:
Lillgammal sa:

Men du hade ju inte provat? :P ;-)

Jag *tror* att det beror helt på var, hur och varför man cyklar. Helt klart gör en plus-cykel säkert alla stigar lättare och mindre knöliga. Men det behöver inte vara fel. Jag tycker mer om flowig åkning, och det beror inte på att jag inte tekniskt kan köra rotmattor eller stenrösen - jag har trots allt kört MTB sedan...usch det vill ni inte veta.. och körde länge en helt odämpad stål-Sunn.
Men som terrängen ser ut här, speciellt vissa sträckor på sörmlandsleden, delar av Hällas, Tyresö/Tyresta så känns det ibland som om plus skulle vara bra, för just de sträckorna är rätt mycket (subjektivt) roligare på gegghöstvårvintern på min fatbike.

Med andra ord - plus behöver inte vara vare sig bara för nybörjare eller uschligt. Det kanske är kul. Men jag vet inte, för jag har inte provat. :)

Edit: Ska väl tillägga att jag säkert är gammal, lat och bekväm i andras ögon. Jag är trots allt 40+. :-D

Jag har testat lite kort, ifs på en för liten cykel med för mjuka dämpare, men jag fattar grejen. Som du säger kan jag tänka mig att det är jäkligt skönt att bara kunna fräsa på, inte behöva bry sig om rotmattor eller stenbök utan bara kunna sitta och mala. Jag skulle nog egentligen kunna tänka mig at ha 650b+-däck för vanlig stigcykling och sen slänga på 29" när det ska åkas utför eller rejsas endjuuro, för jag tycker inte riktigt om känslan jag fick när man ska svänga snabbt och med lite tryck med de breda mjuka däcken. Men det är säkert en vanegrej.

Luthman Photography sa:
Jag skulle nog egentligen kunna tänka mig at ha 650b+-däck för vanlig stigcykling och sen slänga på 29" när det ska åkas utför eller rejsas endjuuro, för jag tycker inte riktigt om känslan jag fick när man ska svänga snabbt och med lite tryck med de breda mjuka däcken.

+1 Typ så går mina funderingar också, men jag är ett ingenjörsmässigt neggo som vill se högkvalitativa tyska tester på exakt HUR många procent bekvämare/sladdrigare/snabbare/segare/osv. osv. innan jag ger mig på hypen med PLUS-hjul.

Luthman Photography sa:
Men det är säkert en vanegrej.

Precis så brukar väl online-reviews'n låta, det krävs lite tålamod och att men med PLUS väljer en än rakare linje över stöket (vilket troligen funkar på allt utom bikepark's...)

Jag har iof pressat in ett plusdäck på min 27.5-enduro och testat rätt många mil stig med den så jag har lite irl-input. Konsensus var att det funkade skitbra för vanlig rådjursstig, däcket tar bort udden från osköna stötar och ger bättre rull. Med det sagt sög däcket så fort man tog i lite, varför jag snabbt krängde på mitt standard 2.3" med downhillmönster när det vankades riktig utförsåkning. Flimsiga sidewalls är vad som begränsar ballongdäcket tyckte jag.

Därför tror jag stenhårt på nya mellanmjölksstorleken semi-semitfatty, dvs 2.5-2.6", lite mer volym för komfort utan att offra för mycket stabilitet till förmån för vikten.

larsaw sa:
Foxis sa:

Hehe, såklart har jag inte provat, det vore inte Happy-värdigt ;)

Skämt o sido, funderat en hel massa på detta med PLUS och kommit fram till att i teorin är PLUS-däck en smart sak för nybörjare->medelmåttiga motionärer pga sitt fantastiska grepp den ökade kontaktyta ger samt att dom sväljer småstök mycket bra. MEN det är oundvikligt att storvolymsdäck kommer att ge en svampighet och om dom ska köras snabbt borde däckets inbyggda "rebound" skapa en något studsig karaktär (såvida dom inte görs DH-stabila men då blir dom ju ändå inge roliga att trampa runt med...)
Dom duktiga cyklisterna verkar inte behöva mer grepp än vad dagens <2.5"or ger och lider mer av studsigheten och punktersrisken med dagens sub 900g's 2.8-3.0"or...

Jag faller lätt inom den förstnämnda gruppen men tänker än så länge vara tuff o hänga kvar vid std-däcken :D
(Möjligen skulle jag kunna tänka mig PLUS-sulor på en bus-HT)

Det finns ett par intressanta jämförande tester, roligast är ju helt klart SoHo's kartläggning:
och sen finns BikeRadars:
som kanske känns lite mera vad en själv skulle uppleva...

Kul att du törs både döma ut och komma fram till att PLUS-däck är bra i teorin..;) Skämt åsido, 27,5+ är riktigt kompetent, på många sätt. Tror både internet- och IRLcykling bevisat det nu. Kanske inte om man huckar 70% av sin cykeltid, cyklar ut 10-kransen på grusväg eller trivs mer i luften än på marken.

Min största referens på heldämpat (kör 27.5+ HT själv) 27.5+ är Cannondale Bad Habit som vid ren stigcykling (ganska mycket rötter & sten) är både snabb pch bekväm. Med lätta 2.8or är det lätt möjligt att köra svetto-fort. Med t ex Vees 3.25or snuddar du på riktig fat bike känsla. Kul uppför, där det är stökigt och utför. Och det är lite därför jag cyklar...

Iof, skulle jag satsa på Rissveds karriär så kanske jag skulle jag kanske kolla på en plastraket, men det plingar nått om att det tåget har gått...

Högst ovetenskapliga och tyckande, men ändå kanske relevanta för tråden. De gör mig iafall inte mindre nyfiken, och Pole-hojen väcker grymt ha-begär!

Senast ändrad:
larsaw sa:
Luthman Photography sa:
Jag skulle nog egentligen kunna tänka mig at ha 650b+-däck för vanlig stigcykling och sen slänga på 29" när det ska åkas utför eller rejsas endjuuro, för jag tycker inte riktigt om känslan jag fick när man ska svänga snabbt och med lite tryck med de breda mjuka däcken.

+1 Typ så går mina funderingar också, men jag är ett ingenjörsmässigt neggo som vill se högkvalitativa tyska tester på exakt HUR många procent bekvämare/sladdrigare/snabbare/segare/osv. osv. innan jag ger mig på hypen med PLUS-hjul.

Luthman Photography sa:
Men det är säkert en vanegrej.

Precis så brukar väl online-reviews'n låta, det krävs lite tålamod och att men med PLUS väljer en än rakare linje över stöket (vilket troligen funkar på allt utom bikepark's...)

"Högkvalitativa tyska tester" brukar betyda testbänk och labb istället för stig och verklighet.

Men är det verkligen så svårt att slänga in ett fläskdäck i befintliga cykeln och dra ut och testa själv? Kostar några hundralappar och man får en ganska bra uppfattning om känslan, skulle man avsky det kan man vara filantrop och donera däcket i skänkestråden.

Tillbaka
Topp