Kan man köpa för mycket gung till Hellas?

Lillgammal sa:
Men är det verkligen så svårt att slänga in ett fläskdäck i befintliga cykeln och dra ut och testa själv? Kostar några hundralappar och man får en ganska bra uppfattning om känslan, skulle man avsky det kan man vara filantrop och donera däcket i skänkestråden.

Beror ju som på, det. Jag kör Minion DHF 2,8 och det funkar på både Cannondale F600:an och Reign X:n. Men då har jag egentligen för smala fälgar till de däcken. Ska du verkligen köra pluss och få ut allt så ska du ha breda fälgar också. Uppåt 30mm. Och då kan det bli trångt. Men beror ju på cykeln och gaffeln, som sagt.

j3n5 sa:
Min största referens på heldämpat (kör 27.5+ HT själv) 27.5+ är Cannondale Bad Habit som vid ren stigcykling (ganska mycket rötter & sten) är både snabb pch bekväm. Med lätta 2.8or är det lätt möjligt att köra svetto-fort. Med t ex Vees 3.25or snuddar du på riktig fat bike känsla. Kul uppför, där det är stökigt och utför. Och det är lite därför jag cyklar...

Åh' kul med lite Happy-inckekorrekta IRL utlåtanden :D
Snubblade över denna review som nog är ganska beskrivande för vart framtiden är påväg, dvs myscykling på 27.5+ och på raceday's åker 29"arna på...
image.png

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Det är som sagt försvinnande liten del där man får åka utförs i stök i Hellas, alltså måste man själv trampa något djävulskt för att det ska bli kul där på en AM/endurokapabel cykel. På stort, flackt och långslagigt är det inte kul när det går sakta. Så kortslagigt, smidigt men lite flowigt tycker jag optimerar för hela Hellas-upplevelsen.

Jag varvar mellan 140-29ern och helstela (29x3.0 fram) och de är som bäst på olika ställen. FS-hojen är då med dämpning av bättre typ samt nertvingad i höjd med negativ stam, låg stack, kort hjulbas och relativt brant styrvinkel, för att det ändå ska bli en kul skogsupplevelse. En hög, lång och gungig 140-cykel skulle bli för mycket slagskepp därute.

Det blir förstås omöjligt att optimera cykeln både för en platt trampskog och för liftutförs. Man får välja. En kompromiss som möter båda behoven kommer att göra båda jobben halvdant men det kan ju passa vissa användare bäst.

Okej, det börjar luta åt en Airdrop Edit PRO med lite utbytta delar. Pike rct3 150mm
Bla.
Eftersom däck verkar roligt att diskutera så ställer jag frågan vad som kan vara en bra däckuppsättning när jag ändå kan få välja. Låt oss hålla oss till Maxxis

Tänkte Ardent bak och High Roller 2 fram, som utgångspunkt, bredd?
Fälgens innermått är 30mm, Eston Heist 30 650b

Jag håller mig gärna marken, är ju skolad på ht och 40+ ?

Pedaltips emottages, tänkte börja utan att sitta fast, så får jag se vad jag tycker!

Har alltid kört med Eggbeater på min ht

Prisvärda plattisar: Superstars Nano X.
Däck: Det du föreslår kommer att fungera utmärkt när det är torrt. I väta kan du sätta ett HR2 även bak. 2,4:or tycker jag känns ganska lagom själv.

Spanat på Birds nya kortslagiga stigram annars? Ser riktigt trevlig ut.

Rattnalle sa:
Däck: Det du föreslår kommer att fungera utmärkt när det är torrt. I väta kan du sätta ett HR2 även bak. 2,4:or tycker jag känns ganska lagom själv.

Spanat på Birds nya kortslagiga stigram annars? Ser riktigt trevlig ut.

Annars är DHR2 ett fullt fungerande bakdäck som rullar skapligt i skogen med bratt grepp på dom flesta underlag, så klart lite beroende på gummiblandning (3c greppar bättre men slits fortare än Dual Compound)

Birds 120mm's FS ser riktigt trevlig ut, men är ju inte släppt ännu...
Commencal's Meta Trail är också en trevlig ram att bygga på.

Ä va f..n va jobbigt det ska va, råka svänga förbi min lbs då jag är hemma och vabbar lillkillen, blev övertygad om att en Spezialized Sj Elite 29" is da shit för mig, kändes helt rätt när man satt på den, tråkiga är att priset börjar rulla iväg, men det kan jag kanske räkna hem med den service jag får.
Reach å Stack verkar matcha min kropp bättre än Airdrop!

135/140 känns bättre i Hellas än 150/150, fast det tråkiga är att köpa en Volvo i stället för en udda Engelsk sportbil

Fundera även på om det är dumt att slänga pengar på plattformspedaler, bättre sitta fast som jag alltid gjort, vanans makt styr!

Att sitta på den i butiken säger ju inte så mycket, om det nu bara var det du gjorde :-)

Onödigt dyrt också, imho. Men tydligen ska en bra cykel kosta 40000.

Rattnalle sa:
Att sitta på den i butiken säger ju inte så mycket, om det nu bara var det du gjorde :-)

Onödigt dyrt också, imho. Men tydligen ska en bra cykel kosta 40000.

Nää, men lite bättre känsla än att se en på bild :P

Någon lax mer än Airdrop

larsaw, det där att byta mellan 27+ och 29 på samma cykel är ju en snackis.

men tyvärr finns en betydande kanske avgörande nackdel, tänker på vevpartiets höjd. det sjunker som en sten när du ska köra stökig stig med 27+ särskilt om trycket sänkts ner kring kilot, och varför skulle man annars köra plusdäck? räkna med många islag. än värre blir det med mjukt ställd fjädring.

på min 29a fs fanns det plats för 29+, så jag gick den vägen istället. ekrade upp hjul med 40 inner. har inte hunnit köra just i hellas, men i andra steniga partier jag testat känns det - rätt bra:))

Tillbaka
Topp