Kan någon förklara den här sporten??

rularn

Aktiv medlem

Snubblade över klippet och jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar vad dom gör?

Först rullar dom knappt i styrfart och tysken kollar hela tiden bakåt? Sen trampar dom på och Hoy drar om och vinner efter typ 1-2 varv?

Varför drar dom inte på direkt?

Borde vara först över mållinjen efter 600 eller 1000 meter.
Problemet är att den som draftar kommer kunna spara sig och spurta om precis före mållinjen, där av tjuv- och rackarspelet.

Jag har sett någon gång där den som låg först faktiskt stack iväg i början och på det sättet vann. Den andre var helt enkelt inte med på det.

Numer är det iaf regler som säger att de hela tiden måste röra sig framåt. Förr i tiden kunde de stå still i evigheter med track stands (som väl kommer just härifrån) och försöka vänta ut varandra

För den som int' förstår rävspel och taktik finns ju tempocykling. :)

Den typen av velodromcykling är väl linjeloppets taktik renodlad och dragen till sin yttersta spets, bara spurten kvar liksom...

Man ser ju en del riktig snygga finter ibland där båda personerna i ett stilleståndsläge vill få den andre att tro att man just ska sätta fart

Vad bestämmer vem som skall ligga först från början? Går gubben i filmsekvensen och kollar att det inte är hjul på insidan om blå markeringen mot banans centrum?

Tillbaka
Topp