Kan vi reda ut det här med fin & fulram

Det har dom! Rött+vitt+svart. frågan är snarare vad som skulle ske med priset om dom la till att par färger till. Eller bara körde enfärgat. Hur som hälst var det snarare produktionstiden som orsak till den högre kostnaden på kolfiber kontra alu ramar jag var inne på. Jag tror faktist inte att ramtillverkarna själva har särskilt bra koll på vad det kostar extra med att måla med flera olika nyanser. Jag gissar att man räknar hur många ramar man målat i snitt per dag och sedan dividerar med kostnaden på måleriet. Målar man 90 % flerfärgat och 10 % enfärgat så skulle enfärgat bli förhållandevis dyrt för konsmenten och tvärt om.

Har ett ? om Sintesi. Hörde de skulle övergå helt till plast, läste tidigare i länken att deras plasthojar gjordes i Öst. Kan någon styrka detta? Har fått för mig att de har egen tillverkning av alla ramar. Har snöat in lite på W424 som ser riktigt go ut. Fan de kanske blir Ful-Italienare eller?

Jag tror det är väldigt få på forumet som har cyklat på flera fulramar respektive finramar med samma specning och storlek inom en ganska kort tidsperiod. Har man inte gjort det så tror jag man endast kan gissa eller tro.

mowgli skrev:
-------------------------------------------------------
> Så hur upplevs fulramarna av er som har
> erfarenhet av finare ramar (läs etablerade
> märken)?

Jag tycker att min Pedal Force (fulram) känns slö och mjuk. Men den funkar prima som motionscykel. Framför allt nu när jag har en styvare gaffel på den. Med en Ritchey wcs upplevdes hela cykeln mjuk.
Jag testade ramen med samma delar som jag har på min Specialized nu.
Det är den enda "fulram" jag testat. Tror säkert att det finns jättebra såna till bra priser.
/J

Jag tror att det kan upplevas lite olika beroende på hur du är som cyklist.

Men är du en vanlig söndagscyklist med "vanliga" mått och vikt kan en billig plastram från asien vara ett alternativ istället för en enkel aluminium ram. Sedan har vi ju dessa lite dyrare plastcyklar som säljs under olika namn för allt mellan 9.000 - 22.000 som kan vara ett alternativ att tävla på.

Under 4.000kr - Oftast eBay
Olackade enklare plastcyklar som går att cykla på :) plus lite till. varierande garanti

4-6.000 - Egna ramtillverkare i asien, gruppköp mm.
Här kan man hitta fynd. Hittar du "rätt" tillverkare är även garantierna bra. Cyklarna är också fina och säljs under olika namn för en högre prislapp.

6-12.000kr ebay, egna tillverkare & privata svenska importörer
Olackade No name ramar som säljs för 9-22.000 under olika namn
"Bättre" ramar som vissa team har tävlat på.

Jag kan hålla med Mollo om att vissa asien ramar känns lite mjuka men alla eftersträvar inte heller styvhet utan kanske komfort. Men köper du en plastram av den lite dyrare varianten är den också styvare oftast.

Själv har jag ägt en från varje kategori och den dyraste var väl den som också var kvickast medans de andra var "likvärdiga". Cykllárna hade liknande setup.

Å andra sidan så kan man hitta fina ramar för 7.000kr men egenskaperna kanske inte motsvarar en Cervelo. Men en Cervelo kostar ju också tre eller fyra gånger mer. Å då får man väl väga in om den verkligen Är å mycket bättre så att det skulle motivera en prislapp på tre till fyra gånger. Sedan också som andra skrivit, kommer du som Icke tävlingscyklist känna skillnanden för det du betalar för?

Fast å andra sidan kan det vara kul å köpa en dyr "märkes" cykel också :)

varför inte en ram från Time om du nu vill ha något riktigt dyrt och exklusivt. Cyklarna som har visats i den här tråden är ju fula som stryk.

Bang skrev:
> vissa asien ramar
> känns lite mjuka men alla eftersträvar inte
> heller styvhet utan kanske komfort.

Det är inte alls säkert att en cykel med en mjuk ram ger en mer komfortabel cykel.
Däremot är det svårare för till verlkare att designa och tillverka en ram som är både lätt och styv.
Men det finns tillverkare som klarar det oxå....

/Håkan

Bättre nu?

25508.jpg

SLUTA SMETA JÄTTEKLIBBOR ÖVER HELA_J*#¤¤LA_RAMEN_HJULEN_ALLT på nya lvg cyklar.

Så, nu har jag ventilerat lite på Jocke Tuffings uppmaning

castrello skrev:
> Är det någon som kan förklara hur den här
> tråden blev 9 sidor lång?

Bangs dilemma är hela happys dilemma:)

Fast jag börjar misstänka att han inte alls är intresserad av en ny ram, han vill bara att folk ska posta fina bilder på snygga, dyra cyklar. Vilket i och för sig inte är helt fel.

Oskar skrev:
> Var det inte Time-ramarna som tyska Tour dömde ut
> fullständigt?

Vem bryr sig. De är dyra. Det är det enda som räknas.

Ett inlägg ämnat för att snabbare nå tio sidor i tråden..

Men jag kan för sakens skull tillägga att man visar attityd genom att köpa finram.
Man visar också attityd om man köper fulram. Men det är olika attityder.

rback skrev:
> Ett inlägg ämnat för att snabbare nå tio sidor
> i tråden..
>
> Men jag kan för sakens skull tillägga att man
> visar attityd genom att köpa finram.
> Man visar också attityd om man köper fulram. Men
> det är olika attityder.

Men med benen visar man mest attityd.

Men om man inte orkar träna kan man alltid tjata på om för stora cykelflaskor och sånt.

Men ärligt talat är jag mest intresserad av golvvärmesystem just nu. Skulle en sån tråd nå 10 sidor?

castrello skrev:
> Men ärligt talat är jag mest intresserad av
> golvvärmesystem just nu. Skulle en sån tråd nå
> 10 sidor?

På happy är ingenting omöjligt, utom möjligen att sälja min cykel...

castrello skrev:
> rback skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett inlägg ämnat för att snabbare nå tio
> sidor
> > i tråden..
> >
> > Men jag kan för sakens skull tillägga att man
> > visar attityd genom att köpa finram.
> > Man visar också attityd om man köper fulram.
> Men
> > det är olika attityder.
>
>
> Men med benen visar man mest attityd.
>
> Men om man inte orkar träna kan man alltid tjata
> på om för stora cykelflaskor och sånt.
>
> Men ärligt talat är jag mest intresserad av
> golvvärmesystem just nu. Skulle en sån tråd nå
> 10 sidor?

Ja men det är också attityd att vägra träna och cykla ändå.
Klena ben är också attityd.

10 sidor är attityd - nästan mer attityd än golvvärme.

Golvvärme är dyrt. Dyrare än cyklar skulle jag vilja påstå. Speciellt elgolv i större köksrum (som vårt) som äter el.

OK, ful trådkapning. Snyggast hitills var BMC:n och SLR:n.

Jag har inte riktigt fått grepp om BMC.
Cyklarna är snygga men jag tycker det är svårt att reda ut vad som är gjort i vad på en BMC.

Deras finare kolfiberramar verkar vara tube 2 tube eller finns det någon där alla skarvar är mjua å fina?

Tycker ni verkligen att BMC är snygg? Lite plåttrigt med "nedsänkt" bakgaffelfäste och den där konstiga extra böjen mellan sadelröret och överröret tycker jag dårå. Tycker att Bang ska ha guldhojen!

BMC? Kom igen, det var länge sen det var tufft att skriva på ramen att det är kolfiber på en kolfiberram. "Carbon Arc"? jippieeeee.....

Treken däremot var riktigt snugg.

Den här har ju Tank Cycles som gör gulhojen också. Då kan man ju få lite hjälp på vägen.

Bilagor

• MATRIX(1).jpg
    MATRIX(1).jpg
    63.3 KB · Besök: 28
Tillbaka
Topp