Kan vi reda ut det här med fin & fulram

Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dreggel! Tänk vita högprofil (custom
> lackade),
> > vit styrstam, vit linda å vit sadel :)
>
> Vi har olika smak. Definitivt.

Jag tycker om Cervelo också :)

Passar denna din smak bättre? ;) En till tänkbar kandidat.
Veleno_R.jpg

Senast redigerad av en moderator:
morango skrev:
> supreeme skrev:
> -----
> > Kapar lite..
> > Så om man inte söker så mycket prestige utan
> > bara vill ha bra grejer för pengarna så ska
> man
> > alltså köpa en Canyon med Shimanoutrustning?
> Är
> > det den allmänna uppfattningen?
> > Om man då som jag, som
> > förstagångs-racer-köpare är helt nojjig
> över
> > att man måste få rätt storlek för att inte
> dö
> > av ryggvärk på vätternrundan, kan det inte
> änd
> > anses som ganska förnuftigt att göra det
> > oförnuftiga och gå till cykelcity och köpa
> en
> > klisterlappsförsedd (läs columbus) i rätt
> > storlek, som blir rätt inställd för lite mer
> > pengar? Har jag fel?
>
> Du får eventuellt rätt storlek på hojen om du
> köper den hos din LBS. Det får du också om du
> kan använda ett måttband och du samtidigt
> använder dig av Canyon's PPS :)
>
> Våra kroppar är individuella så du får
> fortfarande prova dig fram med pedaler, sadel,
> styre för att få just dina inställningar rätt.

Problemet i mitt fall är väl egentligen att jag inte känner mig tillräckligt kunnig för att göra bedömning av vad som är rätt eller ej. Känns som att det kan vara ganska skönt att någon hjälper till så att jag får en 110mm styrstam, och 605cm överrörslängd etc, från början, så jag minimerar allt pill och trill å ska hålla på och byta? När jag väl köpt är jag en sån som vill köra, inte mecka, ska jag lägga ut 10-15 tusen vore det väl tusan om det inte blev rätt också.. Känns inte om att perfect-fit är så bra för en nybörjare som mig?

Det finns ju ett tredje sätt att prova ut sin storlek: Prova polarnas cyklar (eller t. om. affärens). Man känner ganska lätt hur man sitter efter bara ett par minuter. Om du t. ex. känner att du måste sträcka dig framåt för att nå styret kan du ju tänka dig hur det känns efter 5 timmar. Om cykeln känns för stötig kan du ju återigen tänka dig hur det känns efter 5 timmar osv.

Den perfekta passningen får man naturligtvis inte på en 5 minuters runda. Samtidigt får man nog inse att hitta riktigt, riktigt rätt passform är en process över ganska lång tid - alltså kommer inte ens Cyckelcity kunna hitta nåt som passar dig perfekt eftersom du nog kommer att vilja ändra lite efter ett par hundra mil i benen.

Alltså Bengt...

Om du nu haft så många cyklar som du faktiskt haft så måste du själv ha rätt bra koll på vad du vill ha för mått på dom. Så svårt är det ju liksom inte. Själv vet jag att de allra flesta cyklar med ett effektivt överrör mellan 515 och 525 mm och ett styrrör som är lägre än 120 mm passar mig helt ok förutsatt att de har ganska normala vinklar på sadelrör och gaffel. Svårare än så är det faktiskt inte. Sedan att det tog mig 3 cyklar att komma på det är ju en annan historia.

Sluta för bövelen kalla allt annat än alu-Canyon-köp för "prestige"-jakt. Det behöver inte alls ha något med relationen till omvärlden att göra, utan helt enkelt hutr man själv vill känna när man använder - och beskådar - sin cykel.

Men visst. Det kan förstås komma sekundärt från just hur omgivningen uppfattar samma märke, eftersom det är väl så man fått sin egen bild. Men jag ville bara protestera mot att använda ordet prestige som i min värld låter lite som att det skulle handla om förlängning av penis/bröst(?).

Har Skoda samma prestige som BMW?

Har 2Danger samma prestige som Colnago?

Penisförlängning eller inte, så har nog vissa varumärken en viss "prestige" som apellerar till vmånga.

Jo, jag förstår vad ni menar. Jag ville egentligen bara medelst efterhandskonstruktioner ta bort fokus att jag har en penis i behov av förlängning.

skaparn skrev:
> Jo, jag förstår vad ni menar. Jag ville
> egentligen bara medelst efterhandskonstruktioner
> ta bort fokus att jag har en penis i behov av
> förlängning.

Det har tydligen jag också, av alla mail jag får om detta att döma ;-)

skaparn skrev:
> Jo, jag förstår vad ni menar. Jag ville
> egentligen bara medelst efterhandskonstruktioner
> ta bort fokus att jag har en penis i behov av
> förlängning.

Fast med detta inlägg fick du ju fokus på det, ditt behov av förlängning. :-)

zodah skrev:
> skaparn skrev:
> -----
> > Jo, jag förstår vad ni menar. Jag ville
> > egentligen bara medelst
> efterhandskonstruktioner
> > ta bort fokus att jag har en penis i behov av
> > förlängning.
>
>
> Fast med detta inlägg fick du ju fokus på det,
> ditt behov av förlängning. :-)

Ojojoj, det här har potential att bli en väldigt freudansk diskussion.

Så... de som kör fulram signalerar att de inte behöver förlänga penis. Vill inte "alla" signalera just det? Isf. borde alla köra fulram? Kan man köpa aktier i Cykelringen och Biltema? Kanske klassas det som insideaffär nu?

För övrigt är det intryck jag fått av "the dark side" (asfalt är svart) att ju mer anskrämliga och stora logotyper desto bättre.

Ja, det är väl egentligen bara de som har ett behov av att förlänga penis, som har ett behov av att förmedla att de inte har ett behov av att förlänga penis.

Att ha haft 11 lvg cyklar innebär faktist inte att man Vet vad man vill ha eftersom att det inte har varit någon där å visat dig vad du missat. Självklart har jag en hum om vad jag ska ha. Men det har jag kommit fram till själv och där har ingen butik hjälpt mig.

Min första lvg var en katalogcykel där säljaren tog fram en cykel till mig baserat på hur lång jag var.
- Hej! Jag ska ha en cykel.
- Hur lång e du?
- 180.
- Okej. Denna ska du ha, den har bla bla bla och är i aluminium.
- Okej. Sounds nice. Jag tar den.

Så lät det väl de tre första gångerna.
Sedan gick jag till en riktig cykebutik så det skulle bli rätt. Det slutade med en katalogram med deras klibbor på i alu. Jag satt inte mycket bättre på den trots att de bjöd på kaffe och och uppgraderade hjulen för bättre komfort och rappare igångdrag.

När jag började cykla så cyklade jag. Jag visste inte att man kunde köpa keramiska hjullager eller ens att det fanns flasktäll i kolfiber. Det fanns likssom inte. Senare med tiden insåg man att ju mer man cyklade så ökade även sträckan och därmed smärta som bara kunde uppstå efter typ 10 mil på cykel.

För går man bakåt i tiden hade jag mindre pengar också. Att köpa den där fina cykeln på första uppslaget i FunSport det fanns inte.

Vissa cyklar behöll man i en månad andra kanske ett halvår. Det här var då under den senare perioden. Första cyklarna stannade längre.

Sedan kom INTERNET på riktigt!

Strax innan att Internet hade kommit på riktigt hade jag då redan köpt mig en Giant TCR tror jag att den hette med Rolf Vector Pro Jubilé hjul. Den blev stulen efetr 2 månader så någon vidare inkänning där var det inte tal om. Denna köpte jag av en då polare som lurade mig kan man säga. Jag betalade överpris. Det var min besparing från enhel sommars möda plus julklapp och lite andra pengar.

Så när denna cykeln färsvann gick jag tillbaka till den där coola cykelbutiken och tog ett konsumtionslån på 40.000 och det slutade på 43.000 när jag var klar.

denna var dock det bästa hitills som jag har cyklat på men lyckan blev inte långvarig då ZIPP 404 slog hårt. Cykeln var visserligen för lång för mig men det sket jag i eftersom jag var fast beslutsam om att det var en vanlig sak som jag skulle leva med då butiken ALDRIG kunde ha fel då dem hade pumpat upp grejer mellan benen på mig, tagit fram tumstocken och hade till och med färdig mall som det vara bara att fylla i alla måtten å så skulle det bli bra till slut.

Jag sålde cykeln och började leta alternativ så jag kunde ha råd med hjul helt i kolfiber. Jag insåg snabbt att hjulen var halva cykeln och en vacker dag när jag satt vid datorn å surfade kom jag över Happy.

Här var de fler i samma situation som jag som redan hade gjort något åt saken. Gruppköp hit å gruppköp dit. Nu fanns dem där kolfiberhjulen i sikte eftersom det erbjöds billiga ramar hit å dit på Happy. Jag slog till. Fick min enkla ram och mina högprofil i kolfiber. Nu lekte livet! Min sittposition var usel eftersom jag inte hade upptäckt det här med geometri än men jag var lycklig ändå!

Efter att några tråkigheter hade inträffat sålde jag cykeln, behöll mina kära hjul och uppgraderade växelgruppen då jag hittat en ännu billigare ram att bygga på. Denna gång beställde jag en mindre storlek eftersom alla andra varit för stora för mig och när man köper från asien är det ingen som bjuder på kaffe eller stoppar upp grejer i grenen på dig så jag chansade.

Jag chansade rätt men ändå fel. Jag skulle ha längre styrstam. Ny styrstam blev det och jag satt bäst hitills å detta hade jag kommit på alledels själv!

Nu har jag en bättre ekonomi och känner mig inte manad att köpa den billigaste ramen på ebay för att ha råd med fina hjul. MEN jag kan få finare hjul och komponenter om jag köper mig en vettig ram där överskottet inte går till butikens kick off på mallis med fri bar till medarbetarna eller 12.000 bara för att det är en 09 då 08:orna hälften å det är samma ram med olika lack?.

Ett exempel är joggingskor. Många springer säkert här. Men har ni rätt skor för era fötter? Supination, pronation, överpronation, neutral köper du skor efter hur ditt löpsteg är eller tar du bara några som e sköna å snygga? Om du köper skor efter ditt löpsteg, köper du då iläggsulor för bättre komfort? Å gör du det, väljer du bort den vanliga iläggsulan å gjuter en efetr din fo iställett???

Gör du detta kanske du inte använder löparstrumpor???

Jag kommer aldrig bli en så bra löpare att jag kommer få ut det maximala ur den dyraste skon men jag vill ändå kunna köpa den i fall att :)

Det rimliga köpet i denna situation är en reasko av samma modell fast till 40% lägre pris. Då får jag vad jag vill ha. Den bästa skon jag inte kommer kunna nyttja till max men jag har ändå bara betala 60% av nypriset på den.

Sedn kanske det finns en sko jag skulle vilja ha men butiken rear aldrig just den skon så då får du betala priset för att få just dom skorna.

Senast redigerad av en moderator:
rback skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Hur man än vänder och vrider på det så är
> det
> > förnuftigaste köpet alltid en Canyon i
> aluminium
> > med Ultegra...
>
> Betyder det att det också är det fulaste köpet?

Ja, det måste ju rimligtvis bli så!

skaparn skrev:
> Ja, det är väl egentligen bara de som har ett
> behov av att förlänga penis, som har ett behov
> av att förmedla att de inte har ett behov av att
> förlänga penis.

Ha ha:-) Själv har jag bara Ferrari och handgjorda Carerra i garaget. Det förmedlar jag.

Alltså, detta är ju en riktig rysartråd. Vad kommer Bang köpa? Borde kunna bli en ny tittarsuccé för TV3 när Anka är klar. Kanske ingen bra bild. Gillar inte Anka, men är riktigt nyfiken på vilken cykel det blir!

gå till http://www.wrenchscience.com och kör igenom och mät allt enligt deras fit system. se deras rekommendationer och fundera lite på hur det stämmer med tidigare erfarenheter, för efter 11 cyklar så måste du ju ha lite tankar på hur den rätta ramen ska se vara byggd?

tänk sedan på vad danne skrev tidigare om ETT och vinkel på gaffel/sadelrör.

resten blir lite smaksak och faktiskt, tillvänjning. :)

när du vet vilken size du troligen ska ha på ramen så kan du jaga rätt på 'rätt' ram enligt alla förslag här i tråden. :)

Appel skrev:
> Alltså, detta är ju en riktig rysartråd. Vad
> kommer Bang köpa? Borde kunna bli en ny
> tittarsuccé för TV3 när Anka är klar. Kanske
> ingen bra bild. Gillar inte Anka, men är riktigt
> nyfiken på vilken cykel det blir!

Håller med. trots min pladdriga försök till humor följer jag denna tråd med spänning i själva sakfrågan. Bang har ju redan handlat Campa S-record och detta är nästa steg. Man kunde ha "vilken grupp 2010" klistrad och denna är så att säga fortsättningen, klistrad under. Lite dokusåpa.

Oskar skrev:
> rback skrev:
> -----
> > Oskar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur man än vänder och vrider på det så
> är
> > det
> > > förnuftigaste köpet alltid en Canyon i
> > aluminium
> > > med Ultegra...
> >
> > Betyder det att det också är det fulaste
> köpet?
>
>
> Ja, det måste ju rimligtvis bli så!

Det fullaste köpet vet vi ju redan vad det är.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1212603/1212785

Något jag reflekterat över är att det är sååå lätt att behålla gamla förutfattade meningar. Jag kommer aldrig vilja köpa en Scott därför att jag provcyklade en sunkig Scott MTB i början på 90-talet som jag inte gillade. Jag kan tänka mig att köpa Bianchi (mot bättre vetande) bara för att jag målat celestegrön fondvägg i cykelförrådet. Det rent objektivt bästa cykelköpet är nog svårt att hitta...

Bang skrev:
> är det gratis att regga sig???

på wrenchscience är det gratis ja. följ länken och kör deras fit system, tänk dock på att det är rekommendationer men ändå någonstans att börja.

för mig har det funkat bra för att få till reach och höjd på sadel med deras siffror som utgångspunkt.

Carrera verkar ha uppdaterat sin webbsida till 2010 nu.
Personligen kände jag mig plötsligt lite sugen på att åka till Italien för att få hjälp med sittställning.

Sanningen om det där med cykelns mått, om vi talar SITTSTÄLLNING och inte åkegenskaper, så finns det bara ETT enda mått på en ram som är viktigt.

Topprörets längd. RÄTT topprörslängd.

Är det för långt till styret eller är styret för nära? Då är styrstammen för kort eller för lång.

Är styret för högt eller för långt ned? Mer eller mindre spacers under styrstammen.

Är sadeln för långt bakom eller för nära vevlagrets lodlinje? Mer eller mindre setback på sadelstolpen, flytta fram eller bak sadelrailsen i klämman.

Nu är det förstås jävligt fult med en ram som har 80mm styrstam bara för att man har kort överkropp, korta armar och långa ben och det inte finns nån ram där sadelstolpen inte får för mycket uppstick om toppröret ska vara tillräckligt långt för ens tyrannosaurus rex-kropp. Och vill man sitta med styret högt så är det fult att ramen med kort överrör även har ett lågt styrhuvud och det blir 45mm spacers under styrstammen. Sen föredrar man looken på en sadelstolpe utan setback men det är för brant vinkel på dagens sadelrör så det blir att köra 30mm setback på stolpen och sadeln ser ut att hänga ut över bakhjulet...

Det blir ju kort och gott en jävligt ful cykel när du är klar, och då är det ju bättre att måttbeställa nånting med långt sadelrör, kort topprör och högt styrhuvud... Som exempel nu då, det kan ju likaväl vara åt andra hållet.

Utöver det, det rent estetiska, så handlar ju måttbeställning om vilka egenskaper du vill ha. Lite snabbare styrning? Brantare gaffelvinkel. Lite mer respons i accelerationen? Kortare kedjestag. Lite stabilare i högfartskurvor? Lägre BB... osv osv osv.

Så perfekt sittställning har ju inte supermycket med custombeställning att göra, det handlar ju mer om perfekt sittställning och samtidigt ha en snygg hoj, vad man nu uppfattar som snyggt, t.ex 7,5mm spacers under 105mm styrstammen med en 17mm setback sadelstolpe där railsen sitter klämda precis i mitten och stolpen har 18.5cm uppstick... det kanske t.ex är din version av perfekt estetik och då bygger man ramen omkring det istället för massa konstiga spacers, extrema styrstamsvinklar och supersetback-stolpar.

Men som sagt, sen har vi ju biten om geometri (och inte minst olika ramrörs styvhet för olika egenskaper) för att få till körkänsla om du nu vill ändra katalogramens egenskaper på dem punkterna...

Men det är ju värt att komma ihåg, skiter du i estetiken som nämns ovan - så är RÄTT ramstorlek BARA baserad på topprörets längd, resten kan du justera i all oändlighet med olika stolpar, styrstammar, styren och spacers.

Klas har drivit igenom ett antal custombeställningar på ramar baserat på sin erfarenhet.
Det är kanske därför som SCF använder sig av hans kunskap när det gäller sittställning.

Niko/Frost skrev:
> Sanningen om det där med cykelns mått, om vi
> talar SITTSTÄLLNING och inte åkegenskaper, så
> finns det bara ETT enda mått på en ram som är
> viktigt.
>
> Topprörets längd. RÄTT topprörslängd.
>
> Är det för långt till styret eller är styret
> för nära? Då är styrstammen för kort eller
> för lång.
>

Här har du fel. Vinkel på sadelrör i kombination med topprörslängden är det som påverkar "avståndet till styret". Alltså måste man också titta på sadelrörsvinkeln när man försöker lista ut vilken sorts reach man får på en ny ram. Här kommer tankenöten som är lite knepig: En mindre sadelrörsvinkel ger ett kortare avstånd till styret. En brantare sadelrörsvikel ger ett längre avstånd. Anledningen är att sadelspetsens förhållande till vevlagrets mitt ska vara oförändrat.

Dessutom blir ju viktfördelningen rätt muppig med en 80mm styrtapp. Det är alltså inte bara fult, utan även suboptimalt!

morango skrev:
> Du får eventuellt rätt storlek på hojen om du
> köper den hos din LBS. Det får du också om du
> kan använda ett måttband och du samtidigt
> använder dig av Canyon's PPS :)

PPS är ett skämt, det enda den tittar på är grenmåtten... allt annat skiter den helt i (iallafall när jag provade att ratta runt lite). Rena bluffen (men på ren flyt så råkar den faktiskt ge mig rätt storlek på reach/topprör etc).

Irriterande när man mäter upp saker som den ber om och så visar det sig att den inte ens tittar på det, det enda det åstadkommer är att få den att kännas mer sofistikerad än den är.

Första racer köpte jag på lbs och jag sitter fint på den (10 år senare), 1cm kortade styrtapp skall dock på så är det som en smäck (men det har kanske ändrat sig över åren lite också). Jag skulle personligen rekommendera att köpa åtminstone första hojen hos en lbs.

Helt otrolig cykel den där Ruegamern. Äntligen någon som bryter den konservativa färgsättningen på racercyklar.

RacingRalf skrev:
> Niko/Frost skrev:
> -----
> > Sanningen om det där med cykelns mått, om vi
> > talar SITTSTÄLLNING och inte åkegenskaper,
> så
> > finns det bara ETT enda mått på en ram som
> är
> > viktigt.
> >
> > Topprörets längd. RÄTT topprörslängd.
> >
> > Är det för långt till styret eller är
> styret
> > för nära? Då är styrstammen för kort eller
> > för lång.
> >
>
> Här har du fel. Vinkel på sadelrör i
> kombination med topprörslängden är det som
> påverkar "avståndet till styret". Alltså måste
> man också titta på sadelrörsvinkeln när man
> försöker lista ut vilken sorts reach man får
> på en ny ram. Här kommer tankenöten som är
> lite knepig: En mindre sadelrörsvinkel ger ett
> kortare avstånd till styret. En brantare
> sadelrörsvikel ger ett längre avstånd.
> Anledningen är att sadelspetsens förhållande
> till vevlagrets mitt ska vara oförändrat.

GÖR OM. LÄS RÄTT.

Jag kommer väl till det att sadelrörsvinkeln kan du laborera bäst du vill med genom setback-sadelstolpar och förskjuta sadeln i railsfästet framåt eller bakåt. Sadelrörsvinkeln har ju således ingenting med VERKLIG reach och göra, utan det är en fråga om hur du riggar upp sadeln.

Ta för exempel att du skulle ha en 90 graders sadelrörsvinkel, den står alltså rakt upp, och sen har du en sadelstolpe med 150mm(15cm) setback så skulle du ändå få en "normal" effektiv reach... typ ta och ge lite då, det där med 15cm kanske inte var så exakt men du förstår poängen jag driver här.

Men sen påverkar ju sadelrörsvinkeln åkegenskaperna iom att dem andra rören fäster i den och det justerar balansen en hel del.

Men reach-mässigt, eller om vi ser till dem tre kontaktpunkterna som faktiskt är sittställningen, triangeln pedal-styre-sadel - så har sadelrörsvinkeln på själva ramen egentligen ingenting med saken att göra.

marran skrev:
> Dessutom blir ju viktfördelningen rätt muppig
> med en 80mm styrtapp. Det är alltså inte bara
> fult, utan även suboptimalt!

Samma sak här, läs HELA inlägget så kommer jag väl till det med. Nu talar jag BARA om kontaktpunkterna i triangeln pedal-styre-sadel. Men, som du säkert förstår så är det ju inte rätt topprörslängd om du måste kompensera med fel längd på styrstammen? Det blir ju då rätt logiskt att om du har en 80mm styrstam så har du ett för kort topprör. Och då är vi tillbaka i kärnan - TOPPRÖRET är den enda längden som är viktig. Det effektiva toppröret då förstås.

Jag förstår inte vad cykelns tillverkningsland har med rätt storlek eller komfort att göra?

Som flera har skrivit tidigare; eftersom du har haft flera cyklar av olika storlekar, som du inte har varit nöjd med så borde det inte vara så svårt för dig att tänka till lite och få fram rätt längd på överröret.

Om du verkligen inte har en aning om vilken storlek du ska ha så är länken som Mattel la in bra.
/J

Niko/Frost skrev:
> Men reach-mässigt, eller om vi ser till dem tre
> kontaktpunkterna som faktiskt är
> sittställningen, triangeln pedal-styre-sadel -
> så har sadelrörsvinkeln på själva ramen
> egentligen ingenting med saken att göra.

Nja, det beror väl på?
Åtminstone för stora ramar, säg typ 60cm höga
En ram med 60cm topprör kan ju faktiskt vara kortare än en med 59cm topprör, åtminstone om ram 1 har 72gr sittvinkel och ram2 74gr.

Därför är BÅDE sittvinkel och topprörslängd viktig när man jämför ramar.

Reach
geoSLC.png

(Bilden från Cervelo)

/Håkan

Tillbaka
Topp