Fast frågan är ju, och ta inte illa upp nu, jag menar inte att trampa på tårna utan tänker helt praktiskt/objektivt. Ponera att man har haft 11 cyklar i samma kategori, och fortfarande inte själv har skapat sig en exakt uppfattning om vad man vill ha.
Hur känslig är man då?
För det där är ju en skala och alla cyklister ligger olika på skalan, över hur finkänslig ens uppfattning för variationer är. Jag är t.ex jävligt känslig på ramar, men inte speciellt känslig på stötdämpare. Jag är jävligt känslig på sadlar, men inte på styren. Osv osv.
Så frågan är ju, om du är speciellt känslig på ramar för att det ska vara värt att motivera en 20.000 kr ram om du ändå aldrig någonsin skulle känna skillnaden mot en 10.000 kr ram?
Jag vet att det här är känsligt att diskutera för många, så känn dig inte trampad på tårna nu!
Men jag resonerar lite som så att hade man varit überkänslig på ramar, så hade man efter 11 cyklar haft en rätt precis uppfattning om vad man letar efter, och du letar lite väl brett för att ha så specifika uppfattningar om vad det är du egentligen söker för egenskaper i en ram.
Jag förstår att du vill ha ´Det bästa´! Men verkligheten kanske är den att Du personligen aldrig kommer få ut något mervärde utav det bästa om du inte känner skillnad på det bästa och något i övre mellanklassen...
Det är ju värt att vara rak och helt ärlig mot sig själv - och ställa sig frågan - vad får JAG egentligen ut av det här köpet. För garanterat så får olika människor ut olika mycket ur olika kvalitéer.