Kanis provrullat

*micke*

Aktiv medlem
Kanis provrullat
Efter nästan en hel sommar med missade tillfällen, arbete, resor och annat så tog jag mig till slut till cykelparken på Kanisberget i Älvsbyn. Efter att tidigare sett bilder och faktiskt varit på plats men utan cykel var det med lite förväntan jag betalade 95 riksdaler för "dagskortet". Jag använder citationstecken för man får inget egentligt kort utan de känner igen cyklisterna. Hey, det är ju Norrland...
Eftersom jag vid tidigare utförsåkningar har varit bortskämd med sittliftar och kabiner behövde jag lite tips om hur man bäst åker ankarlift med cykel. Kock/liftwaffe för stunden Fredrik erbjöd dessa och inom kort blev jag sakta bogserad upp på berget.
Förresten det här med ankarlift, det är på inget vis lika vilsamt som att slappa i en sittlift utan kräver full koncentration.
lift.jpg

Liftwaffe für alle

Daniel Rönnbäck ställde upp och guidade mig då flera av lederna tyvärr är bristfälligt uppmärkta. Här finns utrymme för förbättring helt klart. Och varför inte lite roliga namn på de olika slingorna?
I alla fall, Daniel hävdade att han skadat ett ledband i foten och ville därför inte köra så hårt. Jo tjenare! Jag hade fullt sjå att hänga på. Stort tack för guidningen Daniel!
daniel.jpg

Liftåkarens guide till Kanis

Väl på toppen har man ett antal val att göra beroende på vad man tycker är roligt och hur erfaren man är.
För nybörjare finns ren grusväg att rulla ner på. När man fått kläm på det finns det hoppfri singletrack att slingra sig nedför berget på. När man behärskar sin cykel och vill ha mer adrenalinfixar utan att hjulen lämnar marken kan man prova den lätta delen av north shoren.
kidns.jpg

Erik Karlsson rullar plank

För de med större behov av spänning finns den avancerade north shore slingan. Här är konsekvensen av misstag högst påtaglig då det innebär ett fall på många meter om du faller åt fel håll... Inget för de som inte vet exakt vad de gör.
scaryns.jpg

Ett tips, ramla inte åt höger om du kör detta. Foto anki

En av avfarterna från avancerade north shoren är ett stort gaphopp över den tidigare nämnda grusvägen.
pargaptable.jpg

Pär Berglund lägger en söt table över gapet.

niklasgapnohand.jpg

Kompisen Niklas Granström ville inte vara sämre han och drog på med en one hander!

Jag behöver väl inte ens säga att jag bangade detta hopp...

DH-banan tyckte jag var bland det roligare på berget med en skön blandning terräng. Riktigt brant stök, stenkistor, flertalet drop, en och annan north shore-bit och dito wallride samt längre ner en sektion med ett gäng ordentliga berms. Me like!
stenkista.jpg

Hej, jag heter Sten

brant.jpg

Pär drar på igen

dhwall.jpg

Hemtrevligt sned veranda mitt i skogen

petterberm.jpg

Petter Hurtig pressar bööörm

Mitt på berget finns en ordentlig box med både "feglinje" med 2 meters drop och en 1.5 meter högre sektion för de med stora kulor. Oavsett vilken man vågar sig på har man en finfin sluttande landning. Feglinjen räckte för att ge mig en ordentlig adrenalinfix.

Även en ordentlig 4x-bana finns och naturligtvis provrullades även den. Med ordentliga berms och hopp bjuder den på många leenden trots att underlaget inte var färdigställt utan alldeles för grusigt och därmed lite rulligt under däcken. Med ett jordigare underlag kommer det att gå ruskigt fort för de som vet vad de gör.

Vid foten av berget finns vad som måste vara bland de största naturliga wallridesen i åtminstone Sverige. Man kommer ut på väggen genom någon av två north shore-bitar. Den lägre påfarten är omkring 2.5 meter hög och räckte bra för att skrämma liv i den här gubben, rushen räckte hela bilresan hem. Den övre påfarten adderar ytterligare 1.5 meter till den lägre och är föga överraskande ännu hårigare.
wallride.jpg

Wallriden från restaurangverandan. Foto anki

parwallride.jpg

Man kommer gaaanska långt ut på väggen

För de som vill träna på sina hopp finns det vid foten av berget i anslutning till restaurang och lift en ordentlig dirt som inkluderar box och annat skojsigt.
hampusdirt.jpg

Parkbyggare Hampus provrullar skapelsen

danieldirt.jpg

Det SKA gå att hoppa dööört med 7 tum fram och bak, Daniel Rönnbäck

pardirt.jpg

Ja just det, Pär kan tricka också...

Grabbarna som slitit med att bygga på Kanis har ordnat det så finurligt att det går att byta mellan många av slingorna och kombinera ihop sitt eget favoritåk. Varför inte börja med lite north shore för att sedan glida över i 4x-banan? Eller övre delen av DH-banan följt av north shore och sedan wallride? Eller 4x följt av dirten? Möjligheterna till variation är tillräckligt stor för att det inte ska bli tråkigt trots att berget inte är jättestort. Det ryktas även om nya stigar som är under projektering, bland annat på hällarna som ska finnas på andra sidor av berget. Jag väntar med spänning!

Mat serveras i den nyrenoverade restaurangen. Menyn såg fin ut men dagens cykellunch, pasta och prinskorv just denna lördag, för 45 spänn? Taget! Jag intog min gigantiska portion i solen på den nybyggda verandan. Från verandan och inifrån restaturangen ser man större delen av berget och saknar således inte underhållning medan man äter.
Restaurangen har fullständiga rättigheter så de som inte behöver köra bil hem kan avsluta dagen med en välförtjänt iskall bira.
veranda.jpg

Allt som allt hade jag en supertrevlig dag på berget tack vare alla roliga slingor och hopp och inte minst alla trevliga människor, personal som cyklister. Jag är helt förbluffad över hur mycket som åstadkommits på en enda sommar och hoppas att utvecklingen på berget fortsätter. Genom fler rena stignedfarter i olika svårighetsgrader för att bredda målgruppen tillsammans med bättre uppmärkning av nedfarterna så kommer Kanis bli hur bra som helst.

Kanis provrullat
Var där i slutet av juli och får säga att man blev lite förvånad vad bra byggt allt var.
riktigt trevligt att det går att byta till olika slingor på en och samma nedgång.
ett par till bilder på boxen och ett par andra hopp kommer här

Bilagor

• IMG_2189.JPG
    IMG_2189.JPG
    92.3 KB · Besök: 87
  • IMG_2195.JPG
    IMG_2195.JPG
    97.1 KB · Besök: 90
Kanis provrullat
Ser ju fin fint ut det där!
Med risk att låtta som värsta gnällkärringen så måste jag bara få klaga lite på kring arrangemangen. Eftersom jag är born and raised ovan Polcirkeln så tänkte jag att jag skulle känna lite Kanis under semestertrippen hem till föräldrarna. Svängde in på parkeringen en tisdag, tror jag det var, eftermiddag och fann att det var en del folk i röreöse i området. Liften stod dock stilla så jag gick in i restaurangen för att få lite mer info. Lyckades dock inte få vet något om liften banorna eller om man överhuvudtaget kunde cykla där just då. Ok att norrlänningar ska var fåordiga för att leva upp till fördomarna men nån slag info borde man ju kunna få. Jag fick fortsätta min färd med oförättat värv. Kan tänka mig att försöka igen men som sagt kanske lite bättre info kunde var på sin plats om man vill locka fler cyklister att komma till Älvsbyn.

Kanis provrullat
den inte ba ser sjuk ut den är rent jävulsk sjuk nänä inte nix inte ja int är väl inte en bergsget + ja jag är feg i detta sammanhang

Kanis provrullat
Stort Tack till Micke som har tagit så j.... fina bilder på Kanis, Dirten är GRYM och helgens Dirt Jam kommer att bli stor!

Kanis provrullat
Säsongs öppning av kanis Action Center - väntas bli ikke förrän 28.e april 2007 - sååå nu får vi dra på me skidor i stället - har funnit ett bra ställe att övervintra på se. www.orstaskisenter.no
mvh
fredrik

Kanis provrullat
downhilldesign skrev:
-------------------------------------------------------
> Säsongs öppning av kanis Action Center - väntas
> bli ikke förrän 28.e april 2007

Buuuäääähhhh! Det är så länge så länge tills dess :-(

Det behövs en bild från min sista åkdag för säsongen för att lätta upp humöret lite:
droppelopp.JPG ht=544

Umebon Peter droppar.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp