Känselbortfall i händer under cykling

Tjosan!

Precis tillbaka efter en fantastisk tur i skogen, och myser just nu nöjd och glad med en halvliter italienska jordgubbar i magen!

Cykeln går kalas och min åkteknik börjar bättras känns det som. Det enda som behövs nu är spd-pedalar och skor, så scrotum slipper smaka den hårda ramen.
Dock har jag ett problem som verkligen är irriterande; domningar i händerna som uppstår efter bara drygt en kvarts cykling. Tappar helt enkelt känseln i fingertopparna och delar av händerna, precis som när man lyckats sova på armen över natten.

Detta i sin tur gör att jag får ett klart försämrat grepp, samt kraftiga smärtor i vänstertummen vid uppväxling.

Terrängen jag cyklar i är rejält kuperad, med väldigt steniga stigar. Med andra ord blir turen rejält skakig, något som jag kan tänka mig bidrar till problemet. Upplevde även samma sak under värnplikten, då i synnerhet under längre övningar med tyngre packning de gånger man avlastade vikten på axlarna. Dock förekommer inget tryck mot nervbanorna vid axlarna under cyklingen, utan det rör sig ju som bekant enbart om vibrationer från styret. Använder samma handskar som vid styrketräningen då jag cyklar, vilket mildrar besvären något, men de är fortfarande klart märkbara.

Någon som upplevt samma sak, och vet vad man kan göra åt problemet? Kanske handlar det enbart om att vänja kroppen vid denna nya typ av belastning? Teorier, tips och åtgärder mottages således tacksamt!

Aloha
/J - nedan som snigel!

Bilagor

• Jannepackning.JPG
    Jannepackning.JPG
    61.4 KB · Besök: 40
till att börja med får du se till att inte ha AK5:an mellan händerna och styret... en annan grej att kolla är så inte ärmarna på cykeltröjan sitter för tajt och stryper blodtillförseln till armar och händer. Har hänt mig då jag direkt kört tävling i ny tröja utan att ha testat den så mycket innan...

Har aldrig direkt haft några plagg som påverkat blodcirkulationen då jag cyklat. Körde en sväng i t-shirt idag, och upplevde samma problem. Tvingas "skaka liv" i händerna av och till ute i skogen.
Kände som sagt av samma sak under värnplikten, och funderar smått om det hela kan bero på det. Kan även få samma typ av känselbortfall då jag skidar.

Hoppades att det kanske kunde vara ett vanligt förekommande problem för nybörjare inom cyklingen. Håller en tumme för att fler kommenterar det hela.

Må gott
/J

Jag har samma problem och för mig beror det på att jag har en nervsjukdom som heter karpaltunnelsyndrom men jag har även ont när jag inte cyklar speciellt på morgonen då mina händer oftast är bortdomnade och jag får skaka liv i dom. Det som hjälper bäst för mig är att hålla händerna varma, så mitt tips är att prova med ett par varma handskar.

Karpaltunnelsyndrom är vanligare än man tror. Men de flesta har inte så allvarliga symptom att man behöver göra något åt det. Blir det illa kan man operera, men jag tror inte läkaren tycker cyklingssvårigheter är tillräckliga skäl? Eller??

Jag tror att det för många är svårt att komma undan. Varierad körställning, eller mer sittande är nog det bästa, tror jag.

Jag kör med ett par dewalt handskar som är gjorda för användning av slag borrmaskin funkar bra för mig hade lite problem i början med mindre domningar i händerna oftast när jag låg på landsväg med händerna hållandes om barents .

Hrrmm.. jobbigt.

Karpaltunnelsyndrom låter läskigt. Men upplever endast problemen ifråga då jag cyklar, aldrig annars. Enstaka ggr. vid skidande i kallare klimat har det även förekommit. Ska ta mig en funderare rörande sittställning och hur jag egentligen håller händerna då jag cyklar. Tänkte ge mig ut i det härliga vädret nu om en dryg timme, och ska testa att byta grepp några gånger under turen ifråga, för att se om det gör någon skillnad.

Annars e det väl bara att bita ihop, eller nåt.

Tjolahopp!
/J

Har du provat att vinkla sadeln lite bakåt. hur du sitter på sadeln påverkar mycke hur stor del av vikten som hamnar på händerna. Om du sitter med lite framåtlutat sadel kommer du att bli hängande på styre och storvikt på händerna, som domnar. Du kan också titta på hur du sitter med händerna, vinklar du handlederna mycketuppåt? det gör det trångt för nerverna som går på undersidan av handleden. Prova att vinkla styret och reglagen framåt-neråt.

Karpaltunnelsyndrom är inte konstigt alls. Man är lite trång i kanalen som nerverna till handen går igenom. Kanalen sitter vid handleden. det går att operera genom att man skär upp kanalen om jag inte minns fel. man det är mest kvinnor och sekreterare som drabbas tror jag.

Lycka till.

Syster yster

Testa ett par bättre cykelhandskar, hjälper inte det så byt greppen/handtagen till såna som är lite större och mjukare(t.ex. ODI Rogue eller Lizardskins Northshore:

Lizardskins Northshore, finns även som Lock-Ons: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7459

ODI Rogue Lock-Ons, mjuka och sköna.

Sist men inte minst, krama inte styret lika hårt som skivstången. Ju mer du kämpar emot stötarna, desto mer stryk tar händer och armar. Var istället lite mer följsam och låt axlar och armar jobba lite mer.

/Leo

Jag har själv haft det problemet på ståcykel. En bra lösning var liggcykel. (:-{)

Skämt åsido, det kan finnas en orsak till, förutom karpaltunneln: något för korta nerver någonstans underarm - handled. Jag gick en tid på Friskispraktiken för träning och justering av rygg och knä och nacke (min kropp är inte riktigt hel någonstans), och passade på att fråga om domningarna. Döm om min förvåning när sjukgymnasten efter en undersökning gav mig diagnosen och ett träningsprogram för underarm och hand. Det fungerade jättebra, har sällan problem nuförtiden.

Karpaltunnelsyndrom är inte en sjukdom utan ganska vanligt om man har tunna kanaler där nerverna går igenom så att de klämms. Ganska vanligt bland gravida kvinnor som sväller upp litet då och då. Händerna domnar då nerverna klämms åt av för hårt tryck i handflatorna. Skaffa ett par handskar med gelinlägg eller som det stod tidigare handtag som dämpar bra. Sök på karpaltunnel här på forumet annars så finns det massa trådar.

I see I see. Tack för info och delade tankar.

Körde ett pass igår, eller rättare sagt två. Fantastiskt väder ute verkligen, och såg till att variera greppet mer än tidigare. Upplevde som vanligt problemen ifråga, men inte alls i samma grad. Samtidigt går domningarna inte att jämföra i dagsläget om jag ser till de första rundorna jag tog, så besvären har helt klart mildrats på de här 2 veckorna.

Har sadeln _något_ framåtlutad, men har inga planer på att ändra vinkeln på den då den i det här läget känns riktigt bra.
Dock känns det mer och mer som att det hela grundar sig i tryck/vibrationer mot kontaktytan handflata-handtag; den största belastningen blir tvärs över handflatan, och domningarna sträcker sig aldrig längre ned än så heller.

Med andra ord håller jag en tumme för att det dels är en fråga om greppet, dels en vanesak för kroppen. Ska ge det hela några veckor till helt enkelt.

Kör försiktigt! Eller inte =P
/J

Att köra med sadeln horisontellt (beroende på sadel) eller framåtlutat är att BE OM DOMNINGAR I HÄNDERNA! Om du inte ändrar på just den detaljen så får du tyvärr stå ut. Jag fattar inte varför så många kör med konstig framåtlutad sadelvinkel. Ser det "race" ut eller? Hursomhelst. Det tar 2 min att ändra på. Varför inte testa, om inte annat för att utesluta.

Vill bara upplysa om att för stora (i diameter då alltså) grepp kan ge än tydligare symptom av domningar.
Greppen får inte fylla ut handen för mycket för då kan nerverna komma i kläm mitt i handflatan.
Lagom är en häst som vanligt.
Handen skall framförallt vila på den delen av handflatan som ligger närmast handleden samt den delen som ligger under knogarna men inte så mycket på den delen av handflatan som ligger däremellan om ni missförstår mig rätt.

Jag har faft masssor av liknande problem. För MIG har det berott på för dåliga handskar där vibrationerna fått händerna att domna, felvinklade reglage som gjort att handlederna har haft kassa vinklar speciellt vid bromsning. Vätskepaketet har suttit fel och varit för tungt och då strypt blodtillförseln från axlarna neråt. Sen händer det att fötterna och mer ädla delar domnar bort också.

Ja det är detta jag kan komma på.

Oscar

Jag kan uppleva, speciellt i början på säsongen när man är lite ovan, att jag håller i styret nästan krampaktigt om det är väldigt stökigt och då blir man väldigt trött fort i händerna. Mitt tips är att försöka hålla i styret lite mindre hårt för att "spara" på kraften i händerna.

När jag har kört bmx så märker jag morgonen efter att jag har väldigt ont i fingrarna och det känns som om de är ur led. Jag tror jag har kommit på hur man ska undvika att få sådana problem nämligen att stretcha fingrarna efter man har cyklat och kansek även lite under cyklingen. Då märkte jag med det samma att jag inte alls fick lika ont efteråt så nu kommer jag fortsätta att stretcha fingrarna ett tag tills det är helt borta.

Jag vet inte om det hjälper vid ditt fall men det kan ju göra det. Detta problem får jag bara när jag kör stökig bmx men inte när jag kör fullgung...

Rippa, sant. Ska ge det hela en chans.

Anser dock inte att jag har sadeln särskilt framåtlutad, men tycker den aktuella vinkeln e klart skönast iaf. Tog mig friheten att styra upp ett foto på det, så ni kan kasta ett öga. Kanske bringar mer klarhet över det hela. Självklart stod bilkräket ivägen, och slö som man är så orkade jag självklart inte köra ut den ;)

Men som sagt; ska pröva att ändra vinkeln nästa gång jag sticker ut och leker.

Må gott folket
/J

Bilagor

• IMG_0017.JPG
    IMG_0017.JPG
    40.3 KB · Besök: 46
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!

Sådär kan du ju inte köra med sadeln. Du har ju verkligen bett om att få ont i händerna (+ att det är skitfult)!
Fram med vattenpasset, helt horisontellt är en bra utgångspunkt.

Senast redigerad av en moderator:
Janneman_SWE skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken reaktion.

Jag ber om ursäkt om jag var burdus eller skrämdes...det var inte meningen. Men som cykelnörd blir man ibland lite smått chockad när man ser hur endel sköter inställningarna på deras cyklar.

En snubbe som bor ett par hus bort har en jättefin nishikihybrid där sadeln sitter ungefär som på din cykel. Jag har många många gånger varit nära att gå ut med en insexnyckel någon natt för att justera in sadeln åt honom. Jag står helt enkelt inte ut, det sticker ju i ögonen så fort man ser den...

> Knixar till det där snarast och prövar till och
> från gymmet. Ska gladeligen avlägga en rapport
> framöver.

Härligt! Sitt på sittbenen bara.

Jag tycker både styret och sadeln är helt felinställda. Nu blir det ju massa tyngd på handlederna eftersom du är tvingad att hålla hårt i handtagen och när det är stökigt så tar handlederna stryk och du tappar känseln.. Fixa sadeln och styret så sadeln är horisontell och styret känns skönt så du kan hålla löst i styret utan att glida av sadeln.. =)

Är inte styrets inställning en följd av att sadeln är så framlutad? Misstänker att om Janneman lutar upp sadeln blir han tvungen att även vrida ner styret lite.

Själv brukar jag få lite lättare stickningar i lill- och ringfinger när jag cyklar, framför allt när man kör grusväg eller asfalt, dvs då ställningen är ganska statisk. I knixigare terräng där man parerar mer eller står upp ibland känner jag ingenting.

Ska labba lite med styrvinkeln för att se om jag kan komma tillrätta med detta.

/G

EDIT: SAOL...

Senast redigerad av en moderator:
Ni som kör med bakåtlutad eller horisontell sadel, får ni inte domningar i dom ädlare delarna? Jag kör med ännu mer framåtlutad sadel för att undvika det. När jag cyklar mtb leder horisontell sadel dessutom till ryggont.

Vad ska man göra för att slippa det, om man inte ska ha lutad sadel?

min sadel lutar ytterst lite uppåt så inte helt horisontell, jag får inte ont eller domningar någonstans och sitter mycket bekvämt.

Men hjälp, nu får ni ju se till att styra upp det här!

HUR ska man egentligen sitta? Sadeln är helt horisontell nu, men jag tyckte det kändes läskigt bara till och från träningen; känns som att jag ska glida av bakåt. Och i uppförsbackarna blir det en mindre rutschkana mot bakhjulet pga. vinkeln, om man sitter ned dvs.
Iofs blir det ju inte mycket till sittande ute i skogen, men jag får känslan av att man inte kan trycka ifrån på samma sätt med en helt plan sadel.

Styret har jag lyckats hålla fingrarna ifrån iaf, men har inte den blekaste hur det ska se ut ifråga om vinkel mm. Vore ytterst tacksamt om någon kunde slänga upp en kort guide till det hela. Går dock i tankarna på att trampa iväg till Intersport här i stan, för att låta en erfaren mtb:are som jag e bekant med kasta ett öga på hur jag egentligen sitter.

Kommer även till ett annat problem i samband med att vinkla om styret; insexorna på bromshandtagen _VÄGRAR_ lossna. Gav mig på en av dem, men lade ned snarast då jag var nära att runddra den. Och ja, jag hade rätt storlek på nyckeln ifråga konstigt nog.

Och nej Mytomspunnen, det är absolut ingen fara. Det enda som skrämmer mig är en tom perkulator i arla morgonstund. Ryyys ;)

/J

Thunen skrev:
> Ni som kör med bakåtlutad eller horisontell
> sadel, får ni inte domningar i dom ädlare
> delarna?

Nej.

> Jag kör med ännu mer framåtlutad sadel
> för att undvika det. När jag cyklar mtb leder
> horisontell sadel dessutom till ryggont.

Var i ryggen får du ont? Ryggslutet eller längre upp?
Annars kan det helt enkelt vara ett täcken på att du sitter "rätt" när du får ont i ryggen. Sitter man rätt skall man inte stödja sig på styret utan ryggen och magen är det som skall hålla upp överkroppen. Det du upplevt kanske framförallt är träningsverk?

> Vad ska man göra för att slippa det, om man inte
> ska ha lutad sadel?

Skaffa en sadel som passar din bak. Det viktigaste måttet på sadeln är den så kallade sittbredden. Den skall vara lika bred som avståndet mellan dina sittben. Det är dem du skall sitta på och inte på de ädlare mjukdelarna...
Det senare leder ju som sagt till domningar och i värsta fall till impotens ryktas det om.

Well, jag var nästan helt säker på att din sadelposition skulle se ut nånting som på bilden. Jag vet inte varför folk får för sig att sadeln skall luta lite framåt eller vara horisontell. I de allra flesta fall skall sadeln luta en anings aning bakåt. Det beror lite på formen på sadeln oxå. Men åtminstånde horisontell. Det gör att höften rullar bakåt och du sitter mer på sittbenen. Det har den effekten att du slipper få massa tyngd på mjukdelarna under pungen (vilket kan leda till domningar) och du avlastar även händerna. Prova att köra med sadeln. Horisontell (ta fram vattenpasset) en vecka så kan du sedan avgöra.

Thunen skrev:
> Ni som kör med bakåtlutad eller horisontell
> sadel, får ni inte domningar i dom ädlare
> delarna? Jag kör med ännu mer framåtlutad sadel
> för att undvika det. När jag cyklar mtb leder
> horisontell sadel dessutom till ryggont.
>
> Vad ska man göra för att slippa det, om man inte
> ska ha lutad sadel?

Det är precis tvärtom. Det kanske låter ointuitivt men ju mer du lutar sadeln framåt desto mer tyngd blir det på mjukdelarna. Med en horisontell sittställning hamnar du mer på sittbenen och slipper domningar. Givet att sadeln är någotsånär rätt i passformen då.

Jag kan tänka mig att om man har en för stor cykel eller för långt till styret, att man vill luta fram sadeln om man behöver sträcka sig långt för att komma till styret.

Mathias skrev:
> Jag kan tänka mig att om man har en för stor
> cykel eller för långt till styret, att man vill
> luta fram sadeln om man behöver sträcka sig
> långt för att komma till styret.

Jag tror att d har rätt, hade en 20" Kona förrut som var för stor, i början tenderade jag att ha sadeln framåtlutat. Gav lätta domningar. Löstes genom horisontell sadel, kortare styrstam och sedan ny ram. Bra Hestra handskar hjälpte det med.

Nu ni era skojare!

Gav mig an styre, sadel, växel- och bromsreglage. Egentligen är den enda märkbara skillnaden sadeln, men skitsamma; känns iaf helt ok att cykla på nu. Resultatet ses nedan. Tog mig tom. friheten att kasta ut bilen ur garaget den här gången.

IMG_0021.JPG

Får se om det blir en sväng i skogen nu ikväll, e lite småsugen. Hittade några riktigt sjyssta stigar igår nämligen.

Hur som helst; nästa fråga.. orkar inte fortsätta fylla forumet med trådar, så någon vänlig själ lär säkert kunna ge mig svar här o nu. Nåväl; anser att bromshandtagen behöver tryckas in för mycket för att jag ska få en god bromseffekt. Går det på något sätt att öka trycket på hydrauloljan? Går ju att skruva in/ut bromsoken (klossarna?) på sidorna om bromsarna, och det påverkar ju det hela. Dessvärre är mina skivor inte HELT centrerade, utan skrapar på vissa partier om jag har klossarna för tight.

Har uppmärksammat en flashig skruv på bromshandtagen, som kräver en konstig skruvmejsel för att skruva in. Den sitter precis bredvid en liten plopp som jag antar att man ska lattja med isf. man ska lufta bromsarna eller byta olja.

Kort förklaring vore fint. Tycker ju man borde kunna öka oljetrycket i systemet på något sätt. Och räcker det med att skruva lite vore det ju kalas!

Livin' la vida latte nu
/J

På mina Hayes HFX9 finns en liten minimal insexskruv på insidan av handtaget. Med den går att justera hur långt ut bromsen skall ta. Hur det är på Hayes sole vet jag icke...

Har du kört länge med bromsarna? Kan säga att det är natt o dag på bett och känsla efter att man luftat dom. I alla fall på mina HFX9. Det är ju dock lite pyssel att göra det om man inte gjort det tidigare.

42Hz, 2.5 vecka har den rullat såhär länge. Så luftning lär dröja. Men det verkar ju skitskoj att pilla o greja då luftning är ett mer omfattande ingrepp än vad jag gett mig på hittills. Ska dock försöka hålla fingrarna i styr tills det verkligen behövs - är duktig på att pilla upp grejer utan att planera för hur man sätter ihop dem igen.

Mytomspunnen, samma sak med Sole; minimal insex på själva leden till kolven som trycker in oljan. Drog in några varv, och nu känns bromsarna kalas. Stort tack!

Tar fö. inga fler foton på min sadelinställning, då det lär bli ett j*vla liv här ;) Skämt och sido; sadeln är mer vågrät nu än tidigare, och jag tycker mig sitta bra. Ska utvärdera i skogen om en stund tänkte jag.

Tjolahopp
/J

Har du vinklat styret något mer bakåt också på den andra bilden? Ser bra ut, kanske ska vinka bromshandtagen lite mer neråt för att få det bekvämare.

Rippa skrev:
>
> Det är precis tvärtom. Det kanske låter
> ointuitivt men ju mer du lutar sadeln framåt
> desto mer tyngd blir det på mjukdelarna. Med en
> horisontell sittställning hamnar du mer på
> sittbenen och slipper domningar. Givet att sadeln
> är någotsånär rätt i passformen då.

Det stämmer inte för någon av mina tre sadlar på de cyklar som används mest frekvent.
På alla har jag haft problem med känselbortfall när sadeln varit horisontell, detta har avhjälpts med mer lutning framåt.

Thunen skrev:
> Rippa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Det är precis tvärtom. Det kanske låter
> > ointuitivt men ju mer du lutar sadeln framåt
> > desto mer tyngd blir det på mjukdelarna. Med
> en
> > horisontell sittställning hamnar du mer på
> > sittbenen och slipper domningar. Givet att
> sadeln
> > är någotsånär rätt i passformen då.
>
>
> Det stämmer inte för någon av mina tre sadlar
> på de cyklar som används mest frekvent.
> På alla har jag haft problem med känselbortfall
> när sadeln varit horisontell, detta har
> avhjälpts med mer lutning framåt.

Ja, det funkar men det beror på att du då sitter o "håller emot" med armarna, o till viss del benen, vilket lättar "trycket" något. Men det är ett bakvänt sätt att lösa det på, IMHO. Kanske har du sadeln för långt bak oxå, i så fall hamnar sittbenen på den smala delen av sadeln vilket ger domningar det med. Men vad vet jag. Kör vad som passar dig.

Tillbaka
Topp