Känselbortfall i händer under cykling

Boe,

Styret är lutat mer bakåt, alltså ned mot ramen, står just nu i runt 35-40 grader. Har även lyckats flytta bromshandtagen och växlarna med lite milt våldande. Bromshandtagens insexor sitter som gjutna, och går inte att skruva ur. Runddrar bara skruven. Dock lyckades jag ändå vrida handtagen framåt, så vinkeln mellan handrygg och handled är numera mer eller mindre rak, vilket jag tror kan blir bra. Inser nu att bilden jag tog var rätt halvkass. Får se om jag ids styra upp en ny framöver.

Jetzt; tortellini und mtb.!

/J, ach ja.

Happy har gjort det igen, löst ett problem som trådskaparen inte ens visste om från början. Grumt! :-)

Lite mer om sadelposition. När du trampar rakt fram på gatan så ska du ska kunna släppa styret och känna att du inte ramlar framåt. Annars sitter sadeln för långt fram på cykeln. Vilket i sin tur kan bero på för stor ram.

En gammal grundregel är när du har foten/vevarna horisontellt att du ska kunna loda ner från knäets framsidan rätt ner till pedalaxeln. Utgå från det och justera sen sadeln lite fram eller bak om du vill.

Lutningen ska vara horisontell för de flesta(racer & mtb), lite uppåt med sadelspetsen om man kör med baggies...

/Leo

Smutt.

For ut en sväng nu, lattjade lite på vägen och en hel del i skogen. Känns bra, men känner forfarande av domningarna i händerna. Håller en tumme för att det försvinner med tiden. Går helt funkis att köra ändå, men det är irriterande.

De nya styres- och sadelinställningarna kändes även helt ok. Sadeln känns mindre ivägen i riktigt branta nedförsbackar, då jag brukar "hänga bak" rejält för att inte få kast över styret. Med andra ord är risken för smällar i skrevet klart mindre, vilket känns bra (nääääee!?). Bromsarna fungerar nu även helt problemfritt, och tar mer eller mindre direkt. Dock återstår det att se hur mina nya settings fungerar på längre turer.

Några fler än jag här inne som springer Lidingöloppet nu i september? Skrik till isf.
/J

Tillbaka
Topp