Jag kan inte garantera att det är samma men jag har en som ser exakt ut som Kjells Cykelhållare iPhone 3G/3GS/4/4S. Eftersom jag inte har något bättre för mig kommer här en liten recension.
Jag ville ha ett iphone-hållare för att slippa rota fram telefonen ur fickan för att kolla kartan när jag cyklar runt Stockholms förorter som ofta är dåligt skyltat för cyklar och en djungel för mig.
Hållaren är funktionell. Skalet/Skyddet är väl designat med tanke på hur man kan fortsätta använda telefonen fullt ut. Responsen genom plastfilmen är bra. Plastfilmen är limmad och telefonen ligger i någon slags utbytbar gjuten gummiform. Man får två sånna, en för 3g(s) och en för 4:an. Regnsäker kan den säkert vara, men knappast vattentätt. Med tanke på det är designen antagligen överdimensionerad (för regn).
Väl i skyddet sitter telefonen bara nästan tajt - ett lager cykelslang bakom telefonen gör det perfekt tajt (inget skaller). Hasparna som håller locket på plats är svåra att öppna om man inte har beniga fingrar eller hårda naglar. Det blir nog lättare i takt med att de slits.
Fästet skruvas fast utan verktyg. Diametern på röret kan dock knappast vara över 3 cm! Vilket borde utesluta många styrstammar. Gamla smäckra styrtappar funkar dock. Oversize (31.8) styren blir tajt (har tyvärr inget, men tror det kan gå, eventuellt får man ersätta inbyggda gummit mot en två lager slang). Fästet är högt! Montering på styre blir inte snyggt. Om det är snyggt på styrstam/styrtapp kan debatteras. Ser antagligen lite bättre ut på en längre och lite fetare stam.
EDIT: Jag testade på okänd grannes cykel i garaget. Oversize-styre funkar om man tar bort gummipluppar och ersätter med smalare shim, ex slang. Men där går nog den absoluta gränsen.
(oops! Fel sida framåt).
Plattan på fästet kan snurras >360 grader i 30 graders inkrement. Denna flexibla rotationslösning lämnar ett litet spel (obetydligt skaller).
Skyddet sätts fast på fästet genom att lägga skyddet mot fästet och dra neråt tills ett klick hörs. Ingen mekanik, bara hårdplast som hakar i hårdplast. Skaller härifrån kan ordnas med tejp.
Jag har använt den två gånger. Den håller för färd på asfalt och grus. Slut.
Så den funkar. Men den är onödigt biffig. Ungefär dubbelt så stor (i volym) som telefonen själv. Jag behöver inte detta enorma stött- och vattenskydd har jag kommit på. Jag kommer inte frivilligt cykla till okända långväga platser under regn och jag kan stå ut med att rota i fickan de enstaka gångerna jag blir överraskad.
Så jag tycker SebbeKs lösning (tack!) - minimalt skal med diy fästanordning - är långt bättre för mina behov. Jag kan nog försöka mig på något liknande. Kanske med denna som förlaga:
http://www.quadlockcase.com/collections/products/products/iphone-5-bike-mount . Det är nog den snyggaste hållaren jag sett hittills. Bra flexibel no fuss fästanordning och regnskydd. Slim men kanske lite onödigt hög! Sen tror jag inte det går att vinkla för att anpassa/kontra styrstammens vinkel om man skulle behöva.
Om det mot förmodan skulle vara någon i Sthlm som fortfarande vill ha Kjell-mojängen finnes den snart i "Stora Yardsaletråden".
(hej btw, första post, long time lurker)