Kanske en av de bästa cykeldatorerna/hållarna?

SebbeK

Aktiv medlem
I morrn tänkte jag testköra min hållare. Tips på lämplig app? Strava? Svettig?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    89.9 KB · Besök: 14
  • image.jpg
    image.jpg
    89.3 KB · Besök: 15
Jag tycker det ser för stort och klumpigt ut med Iphone på styret. Och vad gör du om du tappar den i backen under färd? En cykelkompis tappade sin Garmin från styret idag i ca 40 km/h, och då har den ändå ett dedicerat cykelfäste. Men kanske ditt hemfäste funkar bättre än Garmins ingenjörsdesignade?

Kul med DIY projekt.
Om man inte tänker använda nån kartbild eller se hela skärmen under körning kanske den går att "säkra" med nåt extra kardborreband eller elastiskt band runt eller så.

Den sitter bara på MTBn i testsyfte. Kommer att sitta på racern senare och antagligen bara på långturer med behov av kartbild.

Vad gäller Garmin, så finns det mycket kvar att önska. Iallafall vad gäller deras forerunner modeller...

Långturer utan regn får jag hoppas då, den är ju sådär vattentät. Dessutom kommer ju batteritiden blir ett problem, GPS drar en hel del och om du ska kunna använda den på något vettigt sätt vill du ju inte heller att skärmlåset ska sätta igång hela tiden.

Om du ska jämföra med Garmin så är det ju deras cykelmodeller med karta du ska jämföra med, inte löparklockor.

Den bästa cykeldatorn är en som har en rejält batteritid och är vattentät, en smartphone är väldigt långt från detta.

Ja självklart är Garmins karta/gps bättre på alla sätt. Min kommentar gällde design bl.a armbandet på Forerunner 305 som är helt kass. Egen erfarenhet.

Om jag känner behov av en kartgps framöver, så ligger Garmins 510 bra till.
Tyckte bara att jag fick till en smart DIY lösning...

Jättebra. Om man kan vrida på skärmen så kan man ju kolla på svt-play +ANNAT när man cyklar. Kanske nån dokumentär om lätta cykelprylars berättigande ellet huruvida cykling är en vit medel/överklass sport eller inte. Det kan man inte göra på en Garmin.
Gällande Gps funktionen håller jag med FredrikW. Men det var väl en fin DIY lösning för övrigt.

SebbeK skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag känner behov av en kartgps framöver, så
> ligger Garmins 510 bra till.

Jag antar att du menar 810, 510 har ingen karta.

> Tyckte bara att jag fick till en smart DIY
> lösning...

Ja, det kan jag trots allt hålla med om, även om jag nog skulle vara för nervös för att ha min smartphone sittande på styret, de har ju dessutom så ömtåliga skärmar.

SebbeK skrev:
> Ja självklart är Garmins karta/gps bättre på
> alla sätt. Min kommentar gällde design bl.a
> armbandet på Forerunner 305 som är helt kass.
> Egen erfarenhet.

Kör du med release-varianten av FR305-armbandet? Jag sätter min såhär, det blir smutt.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

nisseson skrev:
> SebbeK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja självklart är Garmins karta/gps bättre
> på
> > alla sätt. Min kommentar gällde design bl.a
> > armbandet på Forerunner 305 som är helt kass.
> > Egen erfarenhet.
>
> Kör du med release-varianten av FR305-armbandet?
> Jag sätter min såhär, det blir smutt.
>
>
>
>
>
>

Ooohh. Så där vill jag också göra så slipper jag kvadda fler fästen för att jag vurpar med MTB och de sticker ut framför styret... Hur har du gjort på undersidan av snabbfästet? Buntband i de vanliga hålen som en ögla som du kör buntbanden runt stammen genom?

Rattnalle skrev:
> Buntband i de vanliga hålen som en ögla som du kör
> buntbanden runt stammen genom?

Japp, precis. Sen kapa all buntbanden snyggt och kort.

fredrikw: 810 var det ja!

Nisseson: snyggt! Jag kör med egentillverkat kardborrearmband och polars styrfäste. Funkar kanon.

Efterlyser mer bilder på DIY-lösningar för MTB-mobilfästen!

Har planer att tillverka någon slags roll-cage för mobilen antingen på styret eller på toppröret.

Ett sportarmband... Först rörisoleringen runt styrstamen sen på med sportarmbandet...
Eller modifiera armbandet och fäst det med buntband.
Telefonen lär inte hoppa ur iaf.

Jag kan inte garantera att det är samma men jag har en som ser exakt ut som Kjells Cykelhållare iPhone 3G/3GS/4/4S. Eftersom jag inte har något bättre för mig kommer här en liten recension.

Jag ville ha ett iphone-hållare för att slippa rota fram telefonen ur fickan för att kolla kartan när jag cyklar runt Stockholms förorter som ofta är dåligt skyltat för cyklar och en djungel för mig.

Hållaren är funktionell. Skalet/Skyddet är väl designat med tanke på hur man kan fortsätta använda telefonen fullt ut. Responsen genom plastfilmen är bra. Plastfilmen är limmad och telefonen ligger i någon slags utbytbar gjuten gummiform. Man får två sånna, en för 3g(s) och en för 4:an. Regnsäker kan den säkert vara, men knappast vattentätt. Med tanke på det är designen antagligen överdimensionerad (för regn).

Väl i skyddet sitter telefonen bara nästan tajt - ett lager cykelslang bakom telefonen gör det perfekt tajt (inget skaller). Hasparna som håller locket på plats är svåra att öppna om man inte har beniga fingrar eller hårda naglar. Det blir nog lättare i takt med att de slits.

Fästet skruvas fast utan verktyg. Diametern på röret kan dock knappast vara över 3 cm! Vilket borde utesluta många styrstammar. Gamla smäckra styrtappar funkar dock. Oversize (31.8) styren blir tajt (har tyvärr inget, men tror det kan gå, eventuellt får man ersätta inbyggda gummit mot en två lager slang). Fästet är högt! Montering på styre blir inte snyggt. Om det är snyggt på styrstam/styrtapp kan debatteras. Ser antagligen lite bättre ut på en längre och lite fetare stam.

EDIT: Jag testade på okänd grannes cykel i garaget. Oversize-styre funkar om man tar bort gummipluppar och ersätter med smalare shim, ex slang. Men där går nog den absoluta gränsen.

bild2.JPG

(oops! Fel sida framåt).

Plattan på fästet kan snurras >360 grader i 30 graders inkrement. Denna flexibla rotationslösning lämnar ett litet spel (obetydligt skaller).

Skyddet sätts fast på fästet genom att lägga skyddet mot fästet och dra neråt tills ett klick hörs. Ingen mekanik, bara hårdplast som hakar i hårdplast. Skaller härifrån kan ordnas med tejp.
bild3.JPG

Jag har använt den två gånger. Den håller för färd på asfalt och grus. Slut.

Så den funkar. Men den är onödigt biffig. Ungefär dubbelt så stor (i volym) som telefonen själv. Jag behöver inte detta enorma stött- och vattenskydd har jag kommit på. Jag kommer inte frivilligt cykla till okända långväga platser under regn och jag kan stå ut med att rota i fickan de enstaka gångerna jag blir överraskad.

Så jag tycker SebbeKs lösning (tack!) - minimalt skal med diy fästanordning - är långt bättre för mina behov. Jag kan nog försöka mig på något liknande. Kanske med denna som förlaga: http://www.quadlockcase.com/collections/products/products/iphone-5-bike-mount . Det är nog den snyggaste hållaren jag sett hittills. Bra flexibel no fuss fästanordning och regnskydd. Slim men kanske lite onödigt hög! Sen tror jag inte det går att vinkla för att anpassa/kontra styrstammens vinkel om man skulle behöva.

Om det mot förmodan skulle vara någon i Sthlm som fortfarande vill ha Kjell-mojängen finnes den snart i "Stora Yardsaletråden".

(hej btw, första post, long time lurker)

Senast ändrad:
dhaggren skrev:
> Ett sportarmband... Först rörisoleringen runt
> styrstamen sen på med sportarmbandet...
> Eller modifiera armbandet och fäst det med
> buntband.
> Telefonen lär inte hoppa ur iaf.

Problemet är ju att rätt många har riktiga telefoner och inte en iphone...

Lite halvt OT.
Har inte riktigt hängt med i cykeldatorutvecklingen de senaste åren. Utrustning som kör trådlöst via ANT+ (tex Wattmätare), använder de 2,4GHz Wifi?
Följdfråga; i så fall, finns det appar till smartphones som gör att man kan använda dem som cykeldator och slippa köpa tex en Garmim för att se tex Watten?

> Problemet är ju att rätt många har riktiga
> telefoner och inte en iphone...

Ja den kommentaren var ju nödvändig. iPhone, du vet, den där telefonen som säljer som smör och som har det bästa och största utvecklarstödet - nä, det är ingen "riktig" telefon det inte.

obscur skrev:
> > Problemet är ju att rätt många har riktiga
> > telefoner och inte en iphone...
>
>
> Ja den kommentaren var ju nödvändig. iPhone, du
> vet, den där telefonen som säljer som smör och
> som har det bästa och största utvecklarstödet -
> nä, det är ingen "riktig" telefon det inte.

Bara lite svårt att förstå... Då Android telefon försäljningen gick om iPhone redan 2010.
Vad jag menar att man inte kan ta för givet att "alla" har en iphone..

dhaggen skrev:
------------------------------------------------------
>
> Problemet är ju att rätt många har riktiga
> telefoner och inte en iphone...

Som radioingengör är jag nästan böjd att hålla med.

37489

(riktigt sopiga mottagningsegenskaper för ipone, speciellt femman...)

Man tycker ju att någon tillverkare kunde fixa fram telefonskal med Garmin-kompatibel låsanordning på undersidan så att man sedan fritt kunde välja bland den uppsjö av fästen som finns idag. 3T Integra hade suttit fintpå hojen...

Tillbaka
Topp