Kapa bromsslang nere vid oken istället för uppe vid handtaget?

Eveningstar

Aktiv medlem
Håller på att installera ett par Shimano XTR m9100 bromsar och jag noterar att infästningen för bromsslangen nere vid bromsoken inte har den vanliga roterbara infästningen utan istället något som liknar infästningen uppe vid handtagen.

m9100 brake hose fitting.png

Vad tror ni, kan man kapa bromsslangen där nere istället för uppe vid styret?
Det skulle underlätta finjusteringen av kabellängden mycket speciellt som jag tänkt krympslanga allt där uppe.

Hittade ett reservdelskitt för bromsslangen och där ser det ut som att det är två identiska uppsättningar av pin/olive/bolt?

1583571790602.png

Som ovan de raka infästningar är samma uppe vid handtag å nere vid ok så bara köra vanlig olive o insert efter kapning

Blir mer att lufta när man kapar nere och större risk för bromsvätska på belägg / skiva / kontaminatiom efter även om man torkat rent men annars inga konstigheter.

Intressant! Formula har en pressad infästning på slangen där nere, men bekräftade att en vanlig oliv fungerar. Däremot rekommenderades det inte pga att värmen där nere vid oket blir för stor för en koppling med oliv, men på Shimano är det alltså standard. Någon som vågar spekulera i varför?

Intressant! Formula har en pressad infästning på slangen där nere, men bekräftade att en vanlig oliv fungerar. Däremot rekommenderades det inte pga att värmen där nere vid oket blir för stor för en koppling med oliv, men på Shimano är det alltså standard. Någon som vågar spekulera i varför?

Kass kvalitet på Formulas slangar kanske?

Shimano är ju ganska enkla, antingen har de samma infästning uppe och nere och är kompatibla med typ alla andra reglage och ok, eller så har de banjo mot oket på vissa bromsar.

Har själv inte haft några med banjo, men är det inte så att det är typ Saint och Zee som har det? I så fall tyder det väl en del på att biffigare bromsar gjorda för mer utförsåka har banjo och således pressad koppling. Om sen bromsar med oliv skulle haverera pga värme är jag lite halvt skeptiskt till..

Kass kvalitet på Formulas slangar kanske?

Det stämmer tyvärr jäkligt bra i övrigt, så ja det är ingen dum teori.

Men jag tror att Formula är inne på nåt ändå, om bromsarna som cura4 är utförsorienterade. Problemet kanske är att värme gör att oliven utvidgar sig mer än slangen, men å andra sidan är det ju en pinne inuti som borde utvidgas i ungefär samma takt som oliven. Men med en pressad koppling i samma material som oket kommer allt utvidgas i samma takt hela tiden vilket minskar risken för spänningar som på sikt utmattar materialet. Kanske.

Shimano är ju ganska enkla, antingen har de samma infästning uppe och nere och är kompatibla med typ alla andra reglage och ok, eller så har de banjo mot oket på vissa bromsar.

Har själv inte haft några med banjo, men är det inte så att det är typ Saint och Zee som har det? I så fall tyder det väl en del på att biffigare bromsar gjorda för mer utförsåka har banjo och således pressad koppling. Om sen bromsar med oliv skulle haverera pga värme är jag lite halvt skeptiskt till..

även SLX och xt har banjo

mina m675 SLX från 2016 har banjo
Nu blev jag osäker, så jag sprang ut och kollade. Mina M675 har såklart också banjo..

Har grejat så mycket med Shimanobromsar (främst i kombination med lvg-reglage) senaste året och allt har varit utan banjo, men de som sitter på mtb:n har jag inte rört kom jag på. Ursäkta för vilseledande info!!

Men på en broms med banjo är det alltså omöjligt att sätta på en slang med oliv? Eller går det att montera bort banjon så att säga? Det är ju en väldig fördel isf, för slangen kan ju mycket väl börja läcka där nere och då är det smidigt att kunna klippa av slangen lite över läckaget och sätta på en oliv (iaf för quickfix).

Men på en broms med banjo är det alltså omöjligt att sätta på en slang med oliv? Eller går det att montera bort banjon så att säga? Det är ju en väldig fördel isf, för slangen kan ju mycket väl börja läcka där nere och då är det smidigt att kunna klippa av slangen lite över läckaget och sätta på en oliv (iaf för quickfix).

På min Guide bromsok har jag på bakbromsen använt Hope Tech banjos sen snart ett år utan problem. Varför Shimano envisas med att krimpa vet jag inte.

Tillbaka
Topp