Kapa carbon gaffel med rondell.

donatelo001

Medlem
Så jag sänkte styrröret med en rondell. Det var som att skära genom smör med en varm kniv. Jag försökte gå så sakta som möjligt, men det var omöjligt!

Bör man oroa sig för sprickor?

Så jag sänkte styrröret med en rondell. Det var som att skära genom smör med en varm kniv. Jag försökte gå så sakta som möjligt, men det var omöjligt!

Jag skulle inte oroa mig om det ser snyggt och sprickfritt ut (men jag oroar mig å andra sidan lite för sällan).

Jag skulle vara mer orolig för slipdammet som lär ha uppstått när du slipade. Vet inte om det är en gammal skröna eller om det finns sanning i det men att kolfiber är i närheten av Asbest i nyttighet när du slipar på det.

Så länge bladet ej nyper eller hugger är risken för sprickor minimal. Jag har sågat kolfiberrör med ger/kapsåg, multicutter med kapguide, bågfil i kapguide samt bågfil på frihand.
Frihandskapning med bågfil är sämst.

Kan vara bra att linda tejp 1-2 varv för att minimera flisning på utsidan samt bättre precision i första skäret. Fasa kanterna lite lätt med sandpapper kan vara bra för att undvika spröda huggande kanter.

Jag skulle vara mer orolig för slipdammet som lär ha uppstått när du slipade. Vet inte om det är en gammal skröna eller om det finns sanning i det men att kolfiber är i närheten av Asbest i nyttighet när du slipar på det.
Inte så gammal och ingen skröna. Risken beror lite på typ av kolfiber och mer forskning pågår. Finns ju lite att läsa om detta, tex: https://arbetsmiljoforskning.se/var-forsiktig-med-nanopartiklarna/
Sen tillkommer även risken med epoxidammet...

Med det sagt tror jag inte det är något större problem att kapa eller slipa en enstaka gång. Har själv kapat kolfiberstyre men tog det säkra före det osäkra och var utomhus samt höll andan :-)

Inte så gammal och ingen skröna. Risken beror lite på typ av kolfiber och mer forskning pågår. Finns ju lite att läsa om detta, tex: https://arbetsmiljoforskning.se/var-forsiktig-med-nanopartiklarna/

Med det sagt tror jag inte det är något större problem att kapa eller slipa en enstaka gång. Har själv kapat kolfiberstyre men tog det säkra före det osäkra och var utomhus samt höll andan :-)

Kolfiberdamm kan irritera mycket, men är inte särskilt farligt. Iterationen är tillräckligt stark att jag bara sågar kolfiber ute med munskydd på.

Nu är kanske sågad kolfiber inte riktigt så smått som nanopartiklar.

Om det är småpartikla man är orolig för att andas in hade jag nog varit mer orolig för att cykla i stadsmiljö och/eller längsmed vältrafikerad väg än att något udda verkstadsjobb. Likaså behöver räddningstjänsten kunna hantera en potentiell situation med kilovis av laminat arterial i en olycka upp med acceptabel risk för sina anställda.

Det jag undrar är hur risk för/med kolfiberdam hanteras i cykelbutikernas verkstäder, där kapas det rimligen oftare styrrör än hemma hos dig och mig.

Fast om man är medveten om att vissa ämnen är potentiellt skadliga är det väl ändå omdömeslöst att bearbeta med verktyg som verkligen är duktigt på att sprida damm?
Förutom att olika personer är olika känsliga.
Arbetar man professionellt med att kapa styrrören i kolfiber görs det förhoppningsvis med klinga och med utsug.

Tillbaka
Topp