Kapa gaffelröret, hur svårt kan det va?

Tommy N

Aktiv medlem
Efter Bikefit ser det nu ut såhär... Inte vackert. Har bågfil och tuschpenna. Löser man detta på ett bra sätt?

//Tommy

Bilagor

• IMG_1461.JPG
    IMG_1461.JPG
    161.3 KB · Besök: 119
Jo, du har ju nån liten repa, som det ser ut...
Personligen så bryr jag mig inte om spacers ovanför stammen. Ser nog ut så där på alla tre cyklerna, om jag nu tänker efter. :)

frid!

Min billiga rörkap från Biltema har en tendens till att driva iväg i sidled. Jag använder en gammal styrstam istället som sågmall. Snittytan kommer inte synas så det är skitsamma om det blir snyggt eller inte. Ett par drag med en fil så blir det funkis.

Jensen sa:
Har jag missat något eller står det nånstans att röret är i Alu?

Skulle precis säga det!

Är det kolfiber eller om du inte har en rörkap så hitta en gammal tråkig styrstam el. ta en slangklämma i stål och spänn runt röret där du vill kapa, blir lättare att få allt rakt!

mät 2 gånger, kapa 1.

Och är det kolfiber så är det lagom med (minst) en 5mm spacer över styrstammen.
(Av samma skäl som rörkapen.)

emmer sa:
Rattnalle sa:
5 mm spacer ovanför stammen är väl kytym oavsett material på styrröret.
Jo, men det är mest för kolfiber det behövs hållf.mässigt (har det mig sagts och so far so good).
Men bättre ser det ut oavsett :-)
Jag tänker att det beror lite på hur stammen ser ut också. Vissa styrstammar har mycket anliggningsyta upptill och nedtill men begränsad i mitten för att klämman är öppen på sidorna och baktill där. Med en spacer och röret kapat i överkant stam vet man att anliggningsytan är så god den kan vara. Det tycker jag känns mentalt bra när cykeln ska utsättas för hård misshandel :)

Rattnalle sa:
Vissa styrstammar har mycket anliggningsyta upptill och nedtill men begränsad i mitten för att klämman är öppen på sidorna och baktill där.
Deda Zero1 som på bilden är öppen bakåt men annars cylindrisk invändigt :-)
Bör klämma jämt och fint :-)

Låna en liten vinkelslip av närmsta handyman, tejpa varvet runt, kapa med en tunn kaptrissa, byt till en sliptrissa (120-180 papper) och grada av/putsa till. Då ramen är i alu lär inte gaffelröret vara av kol, kan man tänka.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Låna en liten vinkelslip av närmsta handyman, tejpa varvet runt, kapa med en tunn kaptrissa, byt till en sliptrissa (120-180 papper) och grada av/putsa till. Då ramen är i alu lär inte gaffelröret vara av kol, kan man tänka.

Liknar en Rose SL?000Pro, och då är gaffel o rör kålfiber.

Själva gaffeln är i kol, är röret de också då per automatik? Måste ta bort och kolla..

Vad gäller vajrar så måste det vara en synvilla, de är inte så korta som det ser ut på bilden.

Men det där med spacer på 5mm ovanför? Måste man ha det? Jag hade ju gärna haft locket mot styrstammen.. ?
Hade iof gärna tagit bort de under också, men funktion bör väl gå före skönhet.. Är ju trots allt pendlarhärket vi snackar nu..

Är mycket riktigt en rose fast en pro dx cross 2000 nånting tror jag den heter..

Är det alu blir det def. att köpa rörkap. Låter enklare än bågfil

Tack för all input so far!

Trevlig fredag

Min Rose Pro DX Cross hade styrrör i aluminium. Sedan den årsmodellen (2012) har väl Rose gett cykeln en ny gaffel med thru-axle, så inte säkert att det är samma material längre. Är det aluminum fungerar det bra med vanlig bågfil, men är det kolfiber bör du använda ett annat blad. Jag sågar styrrör i kolfiber med ett blad från Park Tool men vad jag förstår finns i princip identiska blad att köpa även i byggvaruhandeln ämnade för att såga typ kakelplattor.

NickPick sa:
Ingen rörkap till kolfiber.
Om så nu är fallet.

Just min tanke. Om det nu är kolfiberrör (vilket det ju kan vara trots Alu ram) så är det en dålig kombo med rörkap och kolfiberrör :-)

Kan möjligtvis vara Alurör. Minst troligt är stålrör. Det där me spacers ovanpå, som redan sagts beror det väll på stam och hur dess klamra ser ut.

Tillbaka
Topp