Kapa i bakhjulsinfästningen?

ronnyo

Ny medlem
Hej!

Jag behöver lite hjälp. Är ny på det här med cyklar där saker och ting är noga.

Bakhjulet på min räser, Cannondale caad8 med alu-ram, linjerar inte riktigt med cykelns längdriktning, och jag kan inte se att detta är justerbart. Tror mig ha konstaterat att det ena paralella staget bak till bakhjulsinfästningen har fått en knäck, om än väldigt liten.

Om jag kan få fila lite i framkant på den ena bakhjulsinfästningen så skapar jag justermånen jag behöver. Men vad jag är orolig för är att klämkraften i infästningen inte orkar hålla mot när navtappen inte har stöd på tre sidor som den har idag.

Tankar om detta?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    46.4 KB · Besök: 19
  • image.jpg
    image.jpg
    24.8 KB · Besök: 18
ronnyo skrev:
-------------------------------------------------------
> Bakhjulet på min räser, Cannondale caad8 med
> alu-ram, linjerar inte riktigt med cykelns
> längdriktning, och jag kan inte se att detta är
> justerbart. Tror mig ha konstaterat att det ena
> paralella staget bak till bakhjulsinfästningen
> har fått en knäck, om än väldigt liten.

Är du säker på att det är ramen som är sned?
Det vanligaste brukar vara att fälgen i bakhjulet inte är centrerad över navet.
Kontrolleras enklast genom att vända på bakhjulet.

/Håkan

Som ovan. Vänd på hjulet, flyttar det sig åt andra hållet är det hjulet du måste rikta. Ligger det kvar likadant är ramen sned.

Är det inte hjulet, vilket det antagligen är, så är det hela baktriangeln som fått sig en knäck åt vänster. Det går att rikta, men är ganska svårt, och aluminiumramar kan vara känsliga och få sprickor om man bryter i dem.

Ni hade helt rätt, problemet byter sida om man vänder på hjulet. Vad gör man åt detta? Rikta, är det något man löser själv?

ronnyo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ni hade helt rätt, problemet byter sida om man
> vänder på hjulet. Vad gör man åt detta? Rikta,
> är det något man löser själv?

Om du behöver fråga, så nej...

:)

Jag funderar dock på hur feljustetade ekrar kan få ett hjul att snurra skevt på navet?

I min i övrigt logiska värld så får jag inte ihop det. Det borde vobbla i sådana fall kan jag tycka?

ditt problem är att hjulet e linjerat efter navinfästningen inte efter axelcentrum...

mao i praktiken så blir de att om du lossar alla ekrar ett varv på icke drevsida o spänner alla ekrarna ett varv på drevsidan flyttar du fälgen i sidled mot drevsidan

Precis som darkforce säger, inte så svårt att fixa själv. Gör det lugnt och metodiskt bara en sida i taget, och skaffa en ordentlig ekernyckel. Runddragna nipplar är inge kul.

Tillbaka
Topp