kardanaxel på cykeln

Lrak

Ny medlem
kardanaxel på cykeln
Visst vore det smidigt med kardanaxel istället för kedjedrift?
Är det någon på forumet som har testat?
Finns det någon mekaniker / ingenjör som har koll på för- och nackdelar?

Kolla in den glade polisen och hans kardandrivna cykel:
http://www.dynamicbicycles.com/info/police.php

Eftersom den tydligen är ljudlös så kan han smyga sig på tjuvarna...

Bilagor

• l63222.jpg
    l63222.jpg
    54.3 KB · Besök: 1,205
kardanaxel på cykeln
Kardan på cyklar är inget nytt, fanns åtminstone så tidigt som 1900 förmodligen ännu tidigare...

Lite kämpigt att fixa en smidig växel bara...

Ljudlös? har den inget frihjuls tick alltså eller?? borde ju vara samma???

kardanaxel på cykeln
Frostyfog skrev:
-------------------------------------------------------
> men själva kardanaxeln är har bara nackdelen att
> det är klart större motstånd i den än i ett rent
> kjedjesystem

det och det att den glappar upp lätt och väger ganska mycket.

Första cykeln med kardandrift kom, mig veterligen, på 1880-talet. Det är en design man provat och gett upp ganska många gånger sedan dess.

/rikard

kardanaxel på cykeln
man får inte heller glömma cykeln chain-no som funnits runt sedan förra milleniet som alternativ för den som inte vill få olja på byxorna när man cyklar till jobbet.

kardanaxel på cykeln
Jag ahr en kardancykel ståendes nere i källaren, 4-5 år gammal men funkar. kardanen tar inte sådär överdrivet mycket kraft faktiskt, tyvärr så är kvalitén sådär, därför men med lite mer utveckling så skulle det kunna bli riktigt bra.

kardanaxel på cykeln
swerider skrev:
> Tacka jag vet kedja...

kooooolt, helradialekrat bakhjul, men det ser ut att vara kompressionsekrar så det kanske inte är så farligt. =)

kardanaxel på cykeln
Kardan är inte så kul om man punkterar. Det är inte så svårt att mecka med men det tar lite tid. Inget man vill pula med ute i det fria.

kardanaxel på cykeln
swerider skrev:
> Radialekrat Is The Shit! =P

hmmm, den där påminner ganska mycket om bilderna i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/372165

Inget nytt under solen =)

Det var fö inte kompressionsekrat. Jag måste helt enkelt ekra upp ett eget radialekrat bakhjul nån gång för att se vad som händer....

kardanaxel på cykeln
Vinkelväxlar får ta stora belastningar och förordnar riklig smörjning och inkapsling.
På en bilväxellåda som exempel min egen 911 transaxel, effektförlusten är runt 10-15% medan en annan växellåda som är till en framhjulsdriven med tvärställd motor drar runt max 10% effektförlust, detta i optimala förhållanden med varm olja etc.

Sedan är vinkelväxlar inte särskilt servicevänliga, shimsning för att uppnå glappfrihet är inte lätt.

Tja det är nog billigare med kedja trots allt.

kardanaxel på cykeln
Hej
Jag körde en Chaino kardancykel i flera år till dess att främre vinkelväxeln pajade. Förutom tvivelaktig kvalitet var det en positiv upplevelse som krävde minimalt med underhåll och som var mycket lättvättad. Att den skulle själa mer effekt än en kedjecykel var inget man tänkte på vid vanlig brukscykling, Den väckte dessutom en hel del uppmärksamhet...

kardanaxel på cykeln
Jag vill minnas att det var en Göteborgsfirma som tog in Chaino-cyklarna. Försäljningen gick så dåligt att man fick pytsa ut lagret via Bingolotto.

Nackdelar med kardan:
Två vinkelväxlar som stjäl effekt
Man kan inte ändra utväxling.
Man kan inte komma försent till jobbet och säga att kedjan hoppat av.

Fördelar med kardan:
Du kan cykla i Armanikostym.
Kardan är bättre att slåss med än kedja.

/Martin

http://www.cykelforum.se

kardanaxel på cykeln
Kid1000 skrev:
> Vinkelväxlar får ta stora belastningar och
> förordnar riklig smörjning och inkapsling.

njo, men den är inkapsald i dagsläget (kolla bilden), det mesta är ju redan fettsmort på cyklar så... funkar det i navväxlar så funkar det på en enkel vinkelväxel

> Sedan är vinkelväxlar inte särskilt
> servicevänliga, shimsning för att uppnå
> glappfrihet är inte lätt.
Shimsning? varför göra det så omständigt? justerskruv borde ju funka! (du behöver ju bara justera i en led, förutsatt att du räknat fram vinklarna och avstånd rätt)

> Tja det är nog billigare med kedja trots allt.
billigare.. räknar du med antalet byxor kedjan äter upp under årets lopp :)
nä jag har inte utbildning nog att säga hur ofta man måste serva en inkapslad vinkelväxel, men jag tror den har en längre livstid än kassett o kjedja, borde även vara mycket längre än livslängden på navväxlar - man kan ju använda avsevärt större delar i en vinkelväxel
Ja, en tillverkare av kardan-cyklar har idag avsevärt mindre resurser bakom sig, men kedjan är egentligen en riktigt low-tech lösning som blir mindre elegant för varje extra växel som tillkommer

Rippa ! go for it!!!! problemet är att ramen är ivägen, men det ska vi nog lösa :)

Senast redigerad av en moderator:
kardanaxel på cykeln
Frostyfog skrev:
problemet är att ramen är
> ivägen, men det ska vi nog lösa :)

Perkele, vad var det han, han från Sumpan. "Tänkte inte på det"

kardanaxel på cykeln
jomper, den tråden kom inte riktigt fram till någonting ju

dom som säger "rem och kardanaxeldrift provades under sluten av 1800-talet och slopades redan då" borde tänka på hur mycket tillverkningstekniken har utvecklats - mindre tolleranser i produktionen = mer komplicerade produkter fungerar.

Det finns mycket som kan förbättras på dagens kardan-implementering, till skillnad från kjedjedriften.

kardanaxel på cykeln
Problemen med vad som händer när gegg och grus hamnar på remmen är tillräckligt för att avskräcka mig. Inkapsling krävs isåfall.

Tillbaka
Topp