[Karlstad] Stadens Konung

Frolicc

Aktiv medlem
Nu är det äntligen dags för uppföljaren till Skogens Konung...

Stadens Konung – A.K.A Cykeltipspromenad / Alleycat / Cykelorientering i stadsmiljö

OBS OBS OBS - - - Datum som gäller är 11 Sep - - -

Vid start kommer samtliga deltagare tilldelas en budberättelse men tävlingens händelser, vissa ord saknas i berättelsen vilket gör att gör att ord måste hittas på vägen för att nästa kontroll skall avslöjas. Dessa ord finns vid varje ”kontroll”. Inga platser bör vara okända för den som känner till staden men en stadskarta kan hjälpa den som är osäker. Kontroller får tas i valfri ordning (om man kan hitta dem) men alla ord och svar som fattas i berättelsen skall vara ifyllda innan man får gå imål. Man kan med andra ord gissa sig till framtida kontroller och på så sätt ta genvägar.

Vissa "budkörningar" kommer att pågå samtidigt vilket gör att man i viss mån kan välja i vilken ordning de skall tas. Beroende på ordning som buden tas skapar man sig fördelar/nackdelar. Masstart tillämpas. Bonussekunder (Kanske även straffsekunder) utdelas, först i mål är inte helt säkert vinnaren.

Vid stora orienteringsproblem finns möjlighet att ringa den mkt långsamma mackans hjälplinje. Eller att besöka dess mottagning vid tävlingsscentrum vid inre hamn.

Använd förståndet och dyk helst upp på en cykel MED bromsar samt hjälm på skallen. Obligatorisk utrustning skall visas upp och godkännas innan nummerlapp hämtas ut.

Medtag
*I vädret fungerande penna (2 st)
*Budväska/Ryggsäck/Plastpåse/Sopsäck/Portfölj (Skall kunna rymma ett föremål av 30*20*10cm som väger ”några” kilo)
*Mobiltelefon (Repet dras efter godtycklig tävlingstid, då blir du uppringd)
*20 kr i kontanter (Typ startavgift, kommer att gå åt på vägen)
*Cykel (cykel behöver ej lämnas på någon ”kontroll”så dyra och stöldbegärliga cyklar välkommnas)
OBS: Banan går att köra med alla cykeltyper, från ömtålig racer till fet downillrigg. Tänk på trottoarkanterna och lämna ZIPP hjulen hemma. Nummerlapp skall bäras som spokecard om hjulen tillåter detta.
*Karlstadkarta (frivilligt, om du inte hittar i stan)

Banbeskrivning
Banan går i sin helhet i karlstad "innerstad"... avståndmässigt kan man säga att man aldrig är längre från torget än orrholmsgaraget.
Jag har idag provkört banan civilklädd på SS racerpendlare utan hjälm. Med svettofart(jag hade 56% av maxpuls), skydd på skallen och mer risktagande går det att kapa många minuter. Det tog 1h 18min, banan mätte 16 km den väg jag tog. Jag gissar på segeretid runt 45-50 min. Tänk på att mycket handlar om att optimera sin runda och det kan hända att många får cykla betydligt längre än såhär. Jag missade en kontroll och fick ta en omväg, kortast möjliga väg bör vara strax under 15km.

Datumförslag är just för tillfället 28 Aug samt 11 Sep. Kommentera gärna dessa datum innan jag bestämmer mig slutgiltigt.
Inskrivning(samling) vid 10:00 vid "torget" i inre hamn.

Anmälda:
Kristoffer
Olov(?)
Gabriel(?)
Andematt(?)
jordan
Enrico
Skilgannon
Trangärd
bozz

Senast redigerad av en moderator:
Hm, intressant att se hur bra jag hittar. Trotts att jag tillbringat flera år i staden har jag dålig koll på vart saker ligger. Men jag räknar med att delta.
Båda datumen bör funka för min del.

Låter faktiskt jäkligt kul och överkomligt.. Ska se om jag kan komma loss den 28/8 men 11/9 är jag ganska säkert ledig (beror ju som alltid på fruns 4veckorsschema med byten av lördagar hej vilt. Hoppas med andra ord kunna vara med. Efter senaste SK i höstas lovade jag mig själv att vara med iår..

Ska man ta Rosita the Räser eller Pendlarhärket den Gule?
SPD-SL eller plattisar?

Då är datumet bestämmt till 11/9!!

Anmälningslista kommer att uppdateras i första inlägget när ni anmält er i tråden eller mutligt.

Hoppas ingen av oss krockar med nån skyskrapa när vi flyger fram genom stan.. Inlagt i almanackan nu och så håller vi tummarna för att inga virusar hittar hem nu när skola mm drar igång igen.

Förresten, varför så tidigt? Just då är det nämlisch säsongsavslutning på Melvins fotbollstjossan.. Ändras inte tiden till eftermiddagen så prioriterar jag (trot eller ej) grabben.

//Sur-Anders

Tiden är satt till 10:00 så att man har resten av dagen att göra vettiga grejer på =) Under eftermiddagen avfolkas dessutom staden och de naturliga hindren i tävlingen försvinner.

Som att se på fotboll nu när PL har startat. Vet Karlstadsborna om att dom kommer vara en del av en cykeltävling. Får man extra poäng eller blir det avdrag om man kör på någon?

Tja, vill du gå är det upp till dig men det kommer gå fortare på två hjul =) Inga avdrag om man kör på någon... men man kommer tappa rörelseenergi och därmed tid.

Eller har ni moraliska tveksamheter om allt detta?

Frolicc skrev:
-------------------------------------------------------
> Tiden är satt till 10:00 så att man har resten
> av dagen att göra vettiga grejer på =) Under
> eftermiddagen avfolkas dessutom staden och de
> naturliga hindren i tävlingen försvinner.

Men om just detta krockar med de andra vettiga grejjerna man vill göra på dan då?
Äsch, ni kommer klara er bra utan mig och jag kommer klara mig fortsatt bra utan att cykla. Har ju inte gjort en träningsrunda sedan 27 juni såg jag nu.

ingen multisport för min del på lördag så jag satsar på formtoppning inför Stadens konung ;)
Optimerat och klart: Hård gaffel, hårda däck och hårt psyke ;)

Sitter och försöker få min nya dator att ansluta till internet, lovar mer info imorgon angående lördag.

Väskan skall innehålla något ni hämtar upp, detta skall medtagas til målgång.

jag tänkte passa på att kika förbi Borgmästarholmen efter att Stadens konung är över. Där arrangerar IF Göta ett 6-timmars lopp med löpning på 1km varvbana mellan 10-16. Tror de som springer kan behöva påhejning :)

Jag skulle absolut kunna tänka mig eftersnack en sväng på kvällen, men lämnar någon annan till att rekommendera. Inget fel på pichers.

Påminner alla om den obligatoriska utrustningen, den är verkligen obligatorisk!! Tänk på att "några" kilo kan vara mer än två.

Ni som är osäkra på stan, tag med en stadskarta med utmärkta gator och stadsdelar. Vissa mål kommer vara kända byggnader, platser, gator, stadsdelar. Vet ni inte vart de ligger, lös problemet. Fråga folk på gatan, slå upp det på er Iphone. Eller i absolut sista hand, ring mackan hjälplinje.

jordan skrev:
> Ska vi ha aftersnack på Pitchers? eller har du
> tänkt något annat ställe Frolicc.

Jag tänkte nog kika på lite fotboll vid fyra på pitchers om det är någon som är intresserad.

jordan skrev:
> Pitchers visst ska jag dit. Vi ses kl fyra. Jag
> bokar bord för säkerhets skull.

Låter bra, det blir nog med ett par ickecyklister också men det kanske går bra. =)

För att klargöra angående väskan. Den skall rymma ett större och tyngre föremål samt ett mindre och lättare. Båda dessa föremål skall bäras från det att de hämtas upp till målgång. Inga bud skall lämnas efter banan.

Om det regnar är det bra att ta med en plastficka eller något liknande som håller budberättelsen torr och skrivbar. Det verkar som om det kan komma små mängder regn under hela dagen.

Frolicc skrev:
> För att klargöra angående väskan. Den skall
> rymma ett större och tyngre föremål samt ett
> mindre och lättare. Båda dessa föremål skall
> bäras från det att de hämtas upp till
> målgång. Inga bud skall lämnas efter banan.
>
> Om det regnar är det bra att ta med en plastficka
> eller något liknande som håller budberättelsen
> torr och skrivbar. Det verkar som om det kan komma
> små mängder regn under hela dagen.

Är det större föremålet av måtten 30x20x10, med andra ord är det en så stor väska vi behöver?

Utan att avslöja för mkt... storleken på föremålet varierar från tävlande till tävlande. Om ni kan få ned en kartong med storleken 30*20*20 så bör ni vara på den säkra sidan... hoppas jag. Det kommer finnas viss mån av valmöjlighet gällande storlek, form, tyngd... öhhh, typ.

Hej, jag är från Vällingby, men detta låter skoj. Får man va' med?

Edit: "vara med" på tävlingen alltså. Pitchers får jag passa...

/AR

Senast redigerad av en moderator:
jordan skrev:
> Bord på Pitchers är bokat för 6 personer från
> 15.30. Blir vi fler tror ni?

Vi kan nog bli fler, jag +2 kommer med all säkerhet.

Tillbaka
Topp