Kärvande SPD-SL-pedal
Jag bytte till SPD-SL för nån månad sen när Wiggle hade rea och satsade på den billiga R540. De funkar jättebra med ett undantag för att högerpedalen kärvar i lagret efter ~5-6 mil. Efter att ha öppnat och tittat så är diagnosen att det är låsmuttern längst in på axeln som drar åt sig och spänner åt kulorna i lagret. Lätt fixat. Problemet är bara att det återkommer efter varje tur.
På cykeln märks det inte så mycket mer än att pedalen inte snurrar rätt sig (med tåspetsen uppåt) som den andra gör men det är ju inte ett stort problem eftersom det är höger fot och jag sällan klickar ur den.
Är det här ett vanligt fel? Hur åtgärdar jag det "för gott"?
Det hade nog gått att reklamera men eftersom jag inte hade rätt verktyg vid första "servicen" så är plastdelen, kronan så att säga, lite skadad och jag orkar inte hålla på att bråka med det hela som reklamation när en ny axel kostar <200 kr (om det skulle behövas).
På cykeln märks det inte så mycket mer än att pedalen inte snurrar rätt sig (med tåspetsen uppåt) som den andra gör men det är ju inte ett stort problem eftersom det är höger fot och jag sällan klickar ur den.
Är det här ett vanligt fel? Hur åtgärdar jag det "för gott"?
Det hade nog gått att reklamera men eftersom jag inte hade rätt verktyg vid första "servicen" så är plastdelen, kronan så att säga, lite skadad och jag orkar inte hålla på att bråka med det hela som reklamation när en ny axel kostar <200 kr (om det skulle behövas).