Kassetfråga

Nene74

Aktiv medlem
Kassetfråga
Har ett par DT swiss arc 1400 hjul med skivbroms. Nu sitter det en 10 delad kassett på.
Jag funderar på att köpa ny cykel! Går det att få på en 12 delad kassett på hjulen! Gillar hjulen och vill gärna behålla dom.

Kassetfråga
Jag har lite dålig koll på alla nya freebodys men med DT Swiss nav är de väldigt enkla att byta så om du behöver en ny för 12-delad så går det köpa löst för en 600 spänn eller så. Jag *tror* att om det är Shimano och road du kör så ska det funka med samma body som du har för 12.

Hittade denna ganska fina sammanfattning när jag surfade lite snabbt:

Kassetfråga
Shimano lvg 10s är inte samma som lvg11 så troligen inte samma som 12 då heller. Har inte 12s microspline?

Nej. Shimano 12-delat lvg-kassett passar på 11-delat HG body. 11-delat kassett passar dock inte på nya 12-delat body. 11-delat body är bara några mm längre än en 10-delat body. Sedan mer än 10 år är alla HG body 11-delat och kör man 10-delat kassett med en distans bakom.

Kassetfråga
Nej. Shimano 12-delat lvg-kassett passar på 11-delat HG body. 11-delat kassett passar dock inte på nya 12-delat body. 11-delat body är bara några mm längre än en 10-delat body. Sedan mer än 10 år är alla HG body 11-delat och kör man 10-delat kassett med en distans bakom.

Precis, ta av kassetten, sitter det en distans innanför så är din body för 11 delat och då passar Shinanos 12 delade kassetter rakt av.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp