Kassett, SRAM eller Shimano XT?

cerberos

Aktiv medlem
Sitter och uppgraderar drivlinan.... Lurar nu på kassett... Har haft en SRAM PG990 som jag har varit nöjd med men tittar nu på nya Shimano XT, lättare, billigare och en extra stödnit för största drevet - känns som öppet mål bara att köpa.... eller finns det någon hake?

Jag har alltid kört med XT-kassett och är grymt nöjd, jag har dock ej märkt någon skillnad mellan 760 och 770 modellena förutom de synliga skillnaderna.

/Jerka

morango skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sneglade på en XT-kassett hos min LBS förra
> veckan. 900:- kostade den, så den borde vara bra.

Du borde se dig om efter en ny handlare, jag gav 350 spänn för en 760 hos min lokala LBS som har dem i massor på lager.

/Jerka

Lånar denna tråden lite.
Är det några problem att köra med xt-kasett och sram kedja?
Är sugen på sram-kedja med tanke på deras kedjelås.

/Ola

Olisen skrev:
> Lånar denna tråden lite.
> Är det några problem att köra med xt-kasett och
> sram kedja?
> Är sugen på sram-kedja med tanke på deras
> kedjelås.
>
> /Ola

Du kan ju köra ett sram kedjelås på en shimano-kedja. :-)

Olisen skrev:
> Lånar denna tråden lite.
> Är det några problem att köra med xt-kasett och
> sram kedja?
> Är sugen på sram-kedja med tanke på deras
> kedjelås.
>
> /Ola

inga problem alls. Tvärtom mkt vanlig kombination (även från "cykelfabriken").

Jag har själv en sram kassett och körde den med en xtr kedja och det rasslade en del. Nu har jag bytt till en sram kedja och den är betydligt tystare och växlar smidigare än xtr kedjan gjorde.

JLarsson skrev:
> Jag köpte en XTR-kassett och med ny XTR-kedja så rasslar det en del. Inkörningsfråga?

Tror inte det. Har kört med XTR-kassett och dito kedja i ett år nu, rasslade inte ens sista milen hem från Danderyd efter ha kört Witchrajden i november och plöjt lera en hel dag. Inget strul heller. Vad är det som rasslar egentligen?

men förr i tiden så fanns det ju Sachs kedjor som funka på allt- alltid, billiga var dom med, hade såna bra kedjelås med... vart har dom tagit vägen?

Köpte inte Sram Sachs?

XTkassetten är lättare än alla Srams mtbkassetter, även billigare än Srams 990. XT verkar vara det bästa för pengarna om man ser till vikt och hållbarhet.

Sramkedja eller Shimano (XTR då, bästa ytbehandlingen) med Srams kedjelås eller Connexlås fungerar väldigt bra. Jag har kört XTRkedja innan, kör Sram 991 Hollowpin nu, hugget som stucket i funktion men Sram är väl lite dyrare (normalt sett) och lite lättare.

captain8track skrev:
> men förr i tiden så fanns det ju Sachs kedjor
> som funka på allt- alltid, billiga var dom med,
> hade såna bra kedjelås med... vart har dom tagit
> vägen?

som cerro skriver, så köpte sram upp sachs cykelavdelning, därför är de sram kedjor vi ser idag, egentligen sachs kedjor eller vidareutvecklade kedjor av de sachs hade. de har ju även lånat massa av sachs bakväxel design till sina egna x... växlar, bland annat hävarmen.

angående kassetter, så vad jag läst mig till så är srams kassetter lite mjuka. skulle nog säga att shimano XT kassett, den med de 5-6 största dreven på en spindel, är den mest prisvärda kassetten idag.

sitter själv o väntar på att sram ska släppa en mtb kassett med deras powerdome teknik :D

ahh, jo hade før mig det... Men då måste ju "billig" kedjan finnas kvar nånstans, dom var kanske några hmm hekton tyngre men som sagt billiga och slitstarka...

Jepp så blev det.... XT-kassett, XTR-kedja med Gold link. Nu får tysken skynda sig att leverera... :)

Skönt att det blev tyst Jonas :)

cerberos skrev:
> - känns som öppet mål bara att köpa.... eller finns det någon hake?

Nej, det är utmärkta och mycket stryktåliga, har haft en lång rad över åren, klart bäst i förhållande till priset, tycker jag.

Har kört SRAM kassett ett år nu på ett DT 340 nav med följden att SRAM kassettens invändiga "klackar" har arbetat sig in i nav boddyn, och lämnat tråkiga märken men det största problemet var att ta bort kassetten, satt mer eller mindre fast...

Nackdelen som jag ser det med SRAM är klackarna i kontakt ytan mot boddyn och fördelen Shimano är att kontakt ytan i kassetten är homogen.

Inga fler SRAM kassetter för min del, nu sitter det en Shimano på plats.

/P

Patrik S skrev:
> Har kört SRAM kassett ett år nu på ett DT 340
> nav med följden att SRAM kassettens invändiga
> "klackar" har arbetat sig in i nav boddyn, och
> lämnat tråkiga märken men det största
> problemet var att ta bort kassetten, satt mer
> eller mindre fast...
>
> Nackdelen som jag ser det med SRAM är klackarna i
> kontakt ytan mot boddyn och fördelen Shimano är
> att kontakt ytan i kassetten är homogen.
>
> Inga fler SRAM kassetter för min del, nu sitter
> det en Shimano på plats.
>
> /P

det där beror väll snarare på att du haft en kassett som inte haft en spindel. det skulle ja i alla fall gissa på.

skulle hänt likadant me en shimano kasett utan spindel. de dyrare sram kasetterna har spindel precis som shimano har på sina finare kassetter

Jensen skrev:

> det där beror väll snarare på att du haft en
> kassett som inte haft en spindel. det skulle ja i
> alla fall gissa på.
>
> skulle hänt likadant me en shimano kasett utan
> spindel. de dyrare sram kasetterna har spindel
> precis som shimano har på sina finare kassetter

Visst, det var nog nått billigare från SRAM (kommer inte ihåg mod. nr.) som hängde där tidigare, visste inte att dyrare SRAM hade samma lösning som Shimano XT mfl, nu är jag lyckligtvis åter i Shimano träsket :-)

(Men, är spindel rätta ordet...? "Splines" är ett ord för att beskriva axielt längs gående klackar på ett cylinder format föremål, vet inte om "splines" är lite svengelska...?)

/P

Nja, med spindel avses ju den del av kassetten som de individuella kransarna är fastsatta på och som därigenom utgör sjävla axeln för kransarna.

"Spline" är ju de urfräsningar på själva bodyn som gör att du kan trä på "spindeln" (eller kassetten) och att den hålls på plats och inte snurrar med kedjan.

Spindeln är ju trevlig eftersom dess angreppsyta mot den splinade bodyn är stor vilket minskar risken för slitage.

Någon mekanikingenjör som kan komma med bättre svänska termer och ord? :)

jepp, det är som ostkaka skriver. här är t.ex. en bild på den finaste sram kassetten:

pbpic433712.jpg

shimano xt:
shimano08xt_cassette_hi.jpg

och det ska ju sägas att shimano inte heller har spindel på alla sina kassetter. så man är inte "säker" bara för att man köper en shimano kassett, tror t.ex. inte att LX har spindel i sin kassett, i alla fall har de inte haft det tidigare

Jupps. Se på Jensens bilder, spindeln ligger emot HELA bodyn. Det är trevligt eftersom kraft/yta minskar. Jämför LX-kassett, lite kass bild tyvärr:

lx-kassett.jpg ht=375

Mycket "ingenting" mellan de individuella kransarna => mycket kraft som skall in i bodyn/yta => större belastning på bodyn => mera slitage.

Jepp spindel är grejen då kan man inte sabba bodyn på det sätte i alla fall. Jag har exakt de två kassetterna Jensen har i sitt inlägg. Jag har för närvarnade en PG990 på. Jag tänkte köra ny drivlina på TransPortugal och har nu beställt en sådan XT som finns avblidad. :)

cerberos skrev:
> Jepp spindel är grejen då kan man inte sabba
> bodyn på det sätte i alla fall. Jag har exakt de
> två kassetterna Jensen har i sitt inlägg. Jag
> har för närvarnade en PG990 på. Jag tänkte
> köra ny drivlina på TransPortugal och har nu
> beställt en sådan XT som finns avblidad. :)

Jag tog en XTR. Den är ju ändå delvis av Titan :D

Jepp du slipper bära 40 gram extra uppför 20500m höjd. Jag hade också helst valt Titan (självklart val) men jag kunde inte försvara investeringen för mig själv.... :)

Jag måste bara fråga, inläggen här verkar vara rörande överens om att det är bättre med en "spindle" på de inre dreven i kassetten, men att de sliter mindre på bodyn har jag lite svårt att förstå, för om alla dreven når hela vägen in till bodyn (som på LX-kassetten här ovan) borde väl anläggningsytan mellan kassett och body bli större och därmed avlasta mer vid belastning av kassetten än om bara de yttersta 3 eller 4 dreven har anläggningsyta mot bodyn? Dessutom är det MKT bökigare att rengöra en kassett med "spindle" eftersom man inte kan skruva isär den och få alla dreven lösa för rengöring. "Spindle"varianten vinner dock i vikt, så i mina ögon ligger spindelvarianten under med 1-2 men ni kanske kan övertyga mig till det omvända reslutatet?

Dreven är ju tulla, så anläggningsytan blir liten. Med en spindel så fördelas trycket över en större yta, det är ju bara ett drev som drar åt gången, men ändå "driver" hela spindeln

marran: det där köper jag inte, visst bara ett dev belastas i taget MEN i LX-modellens fall så är alla drev ihopskruvade till en enhet varvid belastningen fördelas över alla drev och eftersom alla drev har en kontaktyta mot bodys så blir punktbelastnigen mot bodyn mindre. Principen är ju densamma med spindel, att kraften från det drivande drevet fördelas ut på de andra som sitter ihop mha spindeln, vilket som ger bäst fördelning av krafterna, spindel eller skruv, kan jag inte avgöra, men jag tycker fortfarande att det vore bättre med en skruvad kassett då anläggningsytan mot body är större.

Min erfarenhet där är att förspänningen i en skruvad kassett inte är tillräcklig för att fördela trycket lika fördelaktigt som en spindel.

orienteraren skrev:
> Principen är ju densamma med spindel, att kraften från det drivande drevet fördelas ut på de
> andra som sitter ihop mha spindeln

Jo.

> vilket som ger bäst fördelning av krafterna, spindel eller skruv, kan
> jag inte avgöra, men jag tycker fortfarande att det vore bättre med en skruvad kassett då
> anläggningsytan mot body är större.

Borde det inte bli något så'nt här:

body-anlÃggningsyta.PNG ht=400

De horisontella rektanglarna visar bara att dreven sitter ihop. Men kraft/yta borde ju vara lägre för spindeln, eller?

ostkaka: tackar för klargörande, nu köper jag spindelkonceptet fullt ut, 2-1 spindel-skruv och jag har idiotförklarat mig själv :)

Om man nu bara kunde demontera en spindel för att underlätta rengöring vore det ju kanon!

orienteraren skrev:
> ostkaka: tackar för klargörande, nu köper jag spindelkonceptet fullt ut, 2-1 spindel-skruv och
> jag har idiotförklarat mig själv :)

Fast härmed idiotförklarar jag mig själv också: Var ute och tittade på en gammal kassett, vette sjutton egentligen vilken kvalisortnivå men förmodligen en åttadelad LX eller Deore, och även om den inte är byggd kring en spindle så har den ganska stor angreppsyta mot bodyn - betydligt mer yta än som jag ritade ovan där bara kransarna greppar mot bodyn. Säg 90% (eller mer) jämfört med spindelns angreppsyta, så det är ingen stor skillnad. Däremot kanske det blir mindre glapp (styvare) med spindel? Någon som vet om det finns några tyska tester?

> Om man nu bara kunde demontera en spindel för att underlätta rengöring vore det ju kanon!

Ultraljudstvätt kanske är det bästa? :)

Det är bara att titta på hur en alubody ser ut efter första turen med en deore eller LX-kasset så kan man glömma allt om att lasten från ett drev sprider sig till andra drev.

har man en kassett med 32 som största så går den ner i kjells största UL-tvätt. Men att rengöra kassetten är overkill.

varför hålla på me att tänka på varför det blir så, min erfarenhet är att det bara blir så. att de me massa lösa drev (även om de ä ihopskruvade) kan äta sig in i kassetten vilket inte sker med de som har en spindel, i alla fall inte med de dreven som sitter på spideln

Ostkaka, precis som jag med flera skrev ovan det räcker det inte att dra ihop dreven med de små skruvarna. Förspänningen i skruvrana ger inte tillräckligt mycket kraft för att paketet med drev skall bli lika styvt som en spindel.

Det var det jag menade med:

"Min erfarenhet där är att förspänningen i en skruvad kassett inte är tillräcklig för att fördela trycket lika fördelaktigt som en spindel."

jag måste genast hem och demontera kassetten på en av cyklarna som har en sån där skruvad variant o jämföra med en "spindlad" kasset o dess body som j har på en annan hoj. Men en annan fundering, på billigare kasseter (typ alivio eller nåt) så är de uppbyggda enl. "skruvmodellen" men är nitade istället, fördelar de kraften bättre än skruv? Det återfinns ju inte på de lite dyrare kassetterna (lx enl. ovan) men ändå i någon form på spindeln som är ytterligare lite dyrare?

nitad eller skruvad spelar nog ingen roll. men därmot spelar bodyn roll med, beror ju på om den ä gjord i stål eller aluminium och hur höga flänsarna/splinsen är,på tune t.ex. är de rätt låga på deras shimano bodys o dessutom i alu = mjukt

JLarsson skrev:
> Det som rasslade var ett metallbleck på
> juicy-bromsen :)

Ok. Undrade just.

Tillbaka
Topp