Kategorisera upp forumet

Kategorisera upp forumet
Jag tror inte det! Det är väl en undersökning poll som krävs... Annars är det kvalificerade eller okvalificerade gissningar....

När ett visst antal inlägg sker rasslar det väl till i sökmotorer... Google mm. Då attraherar man folk till forumet. Dom läser sveriges trevligaste forum. Här kan man fråga om allt möjligt inte vara MTB. Man hittar snabbt en volym av frågor o svar i sökmotorerna som pekar på just detta forum. Sedan genererar det mer trafik...

Vid viss storlek på ett forum går man över en kritiska gränser & man får en masseffekt...

Om man lyckas kan det bli direkta o indirekta vinster för vissa men mindre bra för andra...

Dvs. En typ av användare vill att det ej skall vara någon som helst ordning och kan då dra nytta av det...

Andra vill ha ordning i oredan... Sedan allt mittemellan...

Röstning - sponsring ifall det blir kostsamt...

Fredde skrev:
-------------------------------------------------------
> howcan66 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Håller inte med... Leder till anarki...
> > Någon liten kategorisering är ett måste
> annars
> > blir någon som tar över forumet... Gör det
> till
> > sitt eget... Gör sina egna regler...
> Godtyckliga
> > trådar o kvalitet på inlägg...
>
>
> Vilket cykelforum i Sverige har flest
> inlägg/trådar/aktivitet?
>
> Det är väl helt utan konkurrens happymtb.org?
>
> Anledningen till det är säkert den utmärkta och
> omfattande kategoriseringen!
>
>
> /Fedde

Kategorisera upp forumet
Men snälla Jomper, visst är det en trevlig liknelsen med en pub. En liten trevlig lokal med ett fåtal sittplatser. När det blir för högljutt och trångt går man lika gärna gå till ett annat ställe. Den som skriker högst hörs mest.
Men varför vill inte Happy sälja "öl" till fler "kunder"? Kanske sätta upp en darttavla eller ett biljardbord.
Om fler underkategorier än idag skulle öka antal medlemmar vet jag inte, men finns det ingen tanke på förändring så att fler kan delta i forumet?
Den just nu rådande lösningen på Happys begränsning på att hantera fler cykelintressen, är att grupper sluter sig och håller kontakt på andra sätt som FB och PM. Om det är Happys syfte så skall inte något ändras.

Kategorisera upp forumet
Vems är forumet... Ditt...
Rör inte min del av forumet där jag vill göra som jag vill... Är helt ok för mig...

gbgbiker skrev:
> rör inte min happy-mtb :-)inte en massa
> kategoriseringar och (likes)-knappar, +1 räcker
> gott.

Kategorisera upp forumet
Mycket bra inlägg!

Robert skrev:
> Men snälla Jomper, visst är det en trevlig
> liknelsen med en pub. En liten trevlig lokal med
> ett fåtal sittplatser. När det blir för
> högljutt och trångt går man lika gärna gå
> till ett annat ställe. Den som skriker högst
> hörs mest.
> Men varför vill inte Happy sälja "öl" till fler
> "kunder"? Kanske sätta upp en darttavla eller ett
> biljardbord.
> Om fler underkategorier än idag skulle öka antal
> medlemmar vet jag inte, men finns det ingen tanke
> på förändring så att fler kan delta i
> forumet?
> Den just nu rådande lösningen på Happys
> begränsning på att hantera fler cykelintressen,
> är att grupper sluter sig och håller kontakt på
> andra sätt som FB och PM. Om det är Happys
> syfte så skall inte något ändras.

Kategorisera upp forumet
Vad vi pratar om är några vill ha det som det är.
De tror att det blir bra eller bättre med det.

Någon tror att att kategorisering blir ett bättre forum med det...

Happy bör kanske delas upp i två delar happy MTB o happy cyclist...

En ny med hänvisningar - Användarna får välja själv mellan seriöst svara med vissa inslag av kategorisering och pekpinnar...

När man vill imponera / dissa så smyger man in i andra delen... Där anything hoes...

izar skrev:
> Gå in på cykla.se kategoriserat och fint och
> alldeles dötrist. Nej låt happy vara happy!

Kategorisera upp forumet
Målet skall väl vara att absolut inte konkurrera med cykla.se låt dom ha sin setup med fördelar & nackdelar.

Alla användare i happy blir tilldelad en status.

Antal likes & skit likes räknas på inlägg.

Låt nybörjare slippa dissare.

Låt experterna som vill hjälpa nybörjare se nybörjare.

Låt experter som inte vill se nybörjare slippa...

Skitlikes är allvarligt och granskas av moderator...

Expert status kan tas bort av moderator...

Kategorisera upp forumet
Nej ingen uppdelning.

När jag började läsa här var det för att jag sökte om en specifik mtb fråga. Därefter så har jag kunnat läst mig till om både om "road" och "cross" m.m och förstått att jag behöver lite mer cyklar ;)

Började läsa/kolla på swecklockers.com runt 2000 när mitt intresse för datorer m.m kom. Därefter så har den sidan fått mer och mer under forum vilket. 1. Ja är det något specifikt du letar efter så blir det enklare. 2. Har du tid och kan du kolla så fungerar det kanske. 3. Det blir inte så att man läser "av misstag" om nåt som sen visar sig vara intressant. 4. Hade inte ens tänkt på att skaffa mig en "bockstyre/lycra" cykel om det inte vart för detta forum.

En sak att tänka på är att många som jag som inte skriver många inlägg/eller ens registrerar sig, säger inget heller utan lämnar bara om det skulle bli sämre.

Sen att det kan vara en "hård" ton här, så vadå se på familjeliv eller flashback är de så mycket bättre fast det har under forum. Sen så måste man ju säga att till skillnad från dessa sidor så kan ju happymtb kollektivet be om "ursäkt" se http://happymtb.org/forum/read.php/1/1934645 Det hade du nog inte fått där.

Kategorisera upp forumet
Robert skrev:
> Den just nu rådande lösningen på Happys
> begränsning på att hantera fler cykelintressen,
> är att grupper sluter sig och håller kontakt på
> andra sätt som FB och PM. Om det är Happys
> syfte så skall inte något ändras.

Vad är det du menar att happymtb inte hanterar?

Kategorisera upp forumet
Happy är en stor fin soffa där folk pratar om allt möjligt, är man dryg eller vill att folk ska flytta runt till olika soffor så blir man dissad. Gillar man inte det så får man gå till ett annat rum som har många mindre fåtöljer (cykelforum)

Kategorisera upp forumet
Nej det ska inte ändras nåt. Någon skrev en gång i en liknande tråd, att happy bara är som en enda stor sak. Låt det vara så!

Många hade förmodligen varit mycket mer inskränkta inom sina egna/första cyklistkategorier/intressen. Man hade hållt sig i sin forumkategori typ.

Men nu, nu ser man alla trådar, man kanske läser mer då, man kanske kommer in på fler områden inom cyklingen än man kanske trott från början.

Rör inte mitt happy!

Kategorisera upp forumet
Kategoriserng, nej tack, men gärna lite förbättringar på forumet. Det första jag kom att tänka på är "profilbilder" så att man kanske kan känna igen lite folk på stigarna och vägarna.

Kategorisera upp forumet
Mathias B skrev:
> Kategoriserng, nej tack, men gärna lite
> förbättringar på forumet. Det första jag kom
> att tänka på är "profilbilder" så att man
> kanske kan känna igen lite folk på stigarna och
> vägarna.

Kul ide!

Kategorisera upp forumet
Mathias B skrev:
> Kategoriserng, nej tack, men gärna lite
> förbättringar på forumet. Det första jag kom
> att tänka på är "profilbilder" så att man
> kanske kan känna igen lite folk på stigarna och
> vägarna.

Här möter man inga andra på stigarna. På gott och ont.

Kategorisera upp forumet
Precis när man sätter sig som nybörjare i en soffa på happymtb.org så riskerar man att bli dissad bara man öppnar truten.

När man undrar om kategorisering för att undvika dissarna då blir man dissad för det. Sedan blir det diss på diss. Ingen kul musik i mina öron.

Man skall få ta lite skit av juniorerna innan alfa personer kommer o styr upp. Då är man noga med att ge en halvdiss. Man gillar det för att då kan man klanka ned på nybörjaren och få igång snacket mellan true happymtb o happy wannabemtb som kan leda till korsbefruktning för dem.
Man behöver rookien som en av motorerna för att generera trafik. För att spelet skall funka...
Annars står det still = Dött forum...

När det går för långt och detta blir forumets motor så känns det inte rätt. Japp så är det wake up an smell the coffee. Så är det i alla forum blaj blaj...

Detta kan vara en ofrivillig konsekvens på en massa faktorer. Eller så är det genomtänkt.

Jag hoppas på det första.

Happy MTB forum kan bli riktigt bra om nybörjarna slipper dissarna då blir korsbefruktning för alla...
- Man tappar trafik då. Japp men skitsnack är skitsnack o bör hållas på en rimlig nivå.

Om reklamen, reglerna drivkrafter för detta forum skrivs om eller förtydligas ytterligare kanske det räcker och det behövs ingen kategorisering.

Det finns ju lite saker som är internet specifika och andra är helt sociala o mänskliga.
Begreppet "online avhämningseffekt".
Jag gillar inte det... Det fördummar tycker jag men inser att mina gränser av vad man skall tåla har varit för låga i detta forum. Om jag fortsätter vara aktiv kvarstår att se. Jag trodde att mina frågor ev. skulle funka kanske korsbefrukta.

Det har det väl gjort för någon men detta som skriver nu är väl oxo - Dum i huvudet!!! För många här på happy MTB forumet.

izar skrev:
> Happy är en stor fin soffa där folk pratar om
> allt möjligt, är man dryg eller vill att folk
> ska flytta runt till olika soffor så blir man
> dissad. Gillar man inte det så får man gå till
> ett annat rum som har många mindre fåtöljer
> (cykelforum)

Kategorisera upp forumet
howcan66 skrev:
> När man undrar om kategorisering för att undvika
> dissarna då blir man dissad för det. Sedan blir
> det diss på diss. Ingen kul musik i mina öron.

Nu dissar du dom som dissar dom som försöker undgå att bli dissade?

=)

Det finns några "rötägg" som verkar tycka det är tufft att racka ner på dom som postar samma frågor som svarats på otaliga gånger och som man kan finna svar på med en enkel sökning. Lika fel som jag tycker det är att skriva nedlåtande svar (då kan man lika gärna låta bli att svara) så tycker jag det är att många verkar kräva att någon annan ska göra jobbet åt dom.

Som man frågar får man svar, oftast. :)

Idoter finns överallt och även på HappyMTB, trollen lever på att man matar dom, ignorera dom är enda sättet att få dom tröttna, Don't feed the trolls!

Man kan alltid använd (Dölj användarens inlägg).

Kategorisera upp forumet
fast allvarligt, har man en diagnos så tar det lite tid innan man hajar hur happy funkar, till exempel mig tog det nåt år för innan jag blev perfekt.

Kategorisera upp forumet
Det är skillnad på uppfattning om vad som är kul.

On ni vill normalisera dissning som kul fine för mig. Förtydliga detta i forumets regler.

Jag tycker dock det är fördummande...

Kategorisera upp forumet
Jag tycker det är bra som det är. Man lär sig väldigt mycket på att läsa om allt konstigt som dyker upp.

Gör en omröstning.

/G

Kategorisera upp forumet
Tak för inlägget! Dock;
" ...Jag tycker det är bra som det är. Man lär sig
> väldigt mycket på att läsa om allt konstigt som
> dyker upp. .." Det är väl parasit eller svampbeteende i tillför inget...

" Gör en omröstning..." - bra!
>
> /G

Kategorisera upp forumet
underscore skrev:
> Robert skrev:
> > grupper sluter sig och håller kontakt på
> > andra sätt som FB och PM.
>
> Vad är det du menar att happymtb inte hanterar?

Filtreringen av idioter.

Kategorisera upp forumet
Ett tips, howcan66:
Ignorera kommentarerna som egentligen inte handlar om ämnet utan är av karaktären internskämt mellan de som hänger här mycket. Det förekommer i väldigt många trådar och det är mkt sällan det är något illa ment med det. Är lite som gamla vänner som kan ha en ganska rå jargong, men där de egentligen inte menar vad de säger, rent bokstavligt. Sådant är ofta väldigt tydligt i verkliga livet, men är typiskt mkt svårare på ett forum där man bara har de rena bokstäverna och orden att gå på.

Om du ignorerar nonsenskommentarerna så ser du att du faktiskt också får en hel del välmenad och bra input som svar på dina frågor.

Och, om du läser inlägg tre i denna tråd samt jomper:s (första?) inlägg så bör du nog ha grundkoll på läget i kategoriseringsfrågan. Min gissning är att happy kommer att förbli ett "okategoriserat" forum med mkt begränsad moderering. Om du söker i gamla trådar i ämnet kommer du att inse att väldigt många faktiskt ser en poäng i det och du kommer att finna ytterligare argumentationer för att det ska förbli så.

Kategorisera upp forumet
howcan66 skrev:
> Tak för inlägget! Dock;
> " ...Jag tycker det är bra som det är. Man lär
> sig
> > väldigt mycket på att läsa om allt konstigt
> som
> > dyker upp. .." Det är väl parasit eller
> svampbeteende i tillför inget...

Det du kallar parasitbeteende är bland det bästa med happy. En upptäcker och lär sig en hel del om en går utanför ramarna. I en däcktråd kan det dyka upp finfina stigtips, ett recept på gulash eller något helt annat som en inte visste att en egentligen ville veta. Att det är så fritt återspeglar hur folk pratar i verkliga livet. Tänk vad tråkigt om du exempelvis på torsdagar bara fick prata om hjul, på fredagar bara om skruvar osv.

Kategorisera upp forumet
Sluta ta allt så hårt, och om man ställer en fråga för hundraåttionde gången kan man ju förvänta sig lite kommentarer. Sen väljer man dock hur man bemöter detta. Ska det tjafsas vidare om minsta inlägg och man som nybörjare börjar chefa över hur folk ska vara samt hur reglerna för ett redan enligt många bra forum ser ut eller bör ändras, ja då får man ta det som det kommer.

Ta seden dit man kommer är ett uttryck som kanske kan passa i den här, och dina andra trådar.

Ut och cykla med er istället allihopa!

Kategorisera upp forumet
freddesvanstrom skrev:
> Sluta ta allt så hårt, och om man ställer en
> fråga för hundraåttionde gången kan man ju
> förvänta sig lite kommentarer. Sen väljer man
> dock hur man bemöter detta. Ska det tjafsas
> vidare om minsta inlägg och man som nybörjare
> börjar chefa över hur folk ska vara samt hur
> reglerna för ett redan enligt många bra forum
> ser ut eller bör ändras, ja då får man ta det
> som det kommer.
>
> Ta seden dit man kommer är ett uttryck som kanske
> kan passa i den här, och dina andra trådar.
>
> Ut och cykla med er istället allihopa!

+1

Kategorisera upp forumet
freddesvanstrom skrev:

>

Det regnar ju... :-/

Kategorisera upp forumet
Den här tänkte jag ju inte skriva i, lite som hjälmtrådarna går det åt helvete...

Det är som tidigare skrivits inte helt ovanligt med trådar om uppdelning av forumet, de kommer oftast från nya på forumet. Om det beror på att det bara är de nya som tycker det behövs eller om de som tycker det behövs flyttar härifrån låter jag vara osagt.

Det jag kan ha lite synpunkter på det är att man som ny (tänk hemma på fest hos kompis kompis) börjar tycka att ordningen är lite sådär ("fan vilken ful soffa") istället för att kanske fråga hur man enklast hittar något alternativt ställer en fråga ("var ligger muggen?"). Jag var väldigt rookie när jag hittade hit första gången, fick tipset av säljaren till min nuvarande cykel att man kunde hitta mycket matnyttigt här. Ställde några frågor, fick tips, fick pekfingrar åt läsvärt, fick en del sarkasm som jag sket i. Nu läser jag de trådar jag tycker verkar intressanta och en del andra som börjar växa och måste innehålla något som är intressant. Ja det finns dårar här som inte tillför något, det har hänt att jag dolt deras inlägg, för att senare tjuvkika i dem om de skrivit något intressant.

Sökfunktionen finns, den spottar oftast ur sig något halvvettigt, åtminstone om man använder google :)
Det som sökfunktionen inte hittar är jag tveksam till att man skulle hitta ändå, trots ev. uppdelning. När jag letar efter trådar i uppdelade fora så blir det oftast sökfunktionen ändå, vad har då uppdelningen för funktion mer än att varje underforum får färre trådar.

Kategorisera upp forumet
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
*VARNING FÖR LÅNGT INLÄGG - DE MED KORT TÅLAMOD BÖR LÄSA TEXTEN I OMGÅNGAR AV FEM MINUTER VARDERA*
////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Nu har jag inte läst igenom varenda inlägg i tråden med tanken att den ena hälften nog tar upp hur viktigt det är att bevara Happys sociala stil, medan den andra halven är trött på ett rörigt forum med omogna inlägg i varannan tråd, men jag tror att det är dags att finna en lösning som passar både de som är mest ute efter värdefulla tips och lärdomar och de som är här för den sociala stämningen.

Jag vet hur nödvändigt det är att ha en sida med trådarna flödande(som Happys forum ser ut som nu helt enkelt). På en annan sida jag hjälpt att driva stöttes hela forumet av att man kunde enkelt se i en panel på den högra delen av sidan vilka de 10 senaste nya inlägg som skrivits var. Det är på det sättet man kan få in personer som annars troligtvis inte skulle hitta till just den tråden.

Men samtidigt som en sida växer så blir ju antalet inlägg fler och svårare att hålla reda på. Du kommer aldrig kunna läsa varenda inlägg som skrivs på en sida som tex Flashback(om du inte sitter konstant inloggad och struntar att gå utanför dörren), som är ett utmärkt exempel på hur man kan glädja flera sorters människor ändå. De har ingen direkt motsvarighet till sociala stilen på Happy, men Heta Ämnen kommer nära nog, där man få upp ämnen i alla olika sort kategorier. Samtidigt så är flashback mer än ett "pundarforum fyllt med rasister", som vissa kanske skulle säga efter att ha läst vissa av de mest populära trådarna. Det finns trådar om datorspel, fotografi, mode, kärlek och även cyklar, där de som endast är intresserade av de ämnena kan hålla sig där.

Happy skulle lätt kunna ändra lite av utformningen av forumet för att nå ut till fler cykelintresserade människor. Är du endast intresserad av Downhill så ska man kunna ha möjligheten att kategorisera fram endast trådar om det ämnen, om man vill. Samtidigt så ska då möjligheten att bara kolla senaste inlägget bland alla ämnen vara i stort fokus för att bevara forumet så som det är idag.

För det går inte att försvara sig mot anklagelser att forumet är en röra. Att använda sökfunktionen för att hitta det man är intresserad av är som att leta efter en morot med en nål i sig och att leta osystematiskt genom att scrolla genom varenda sida, ja ... det tar väl en evighet eller två innan man är klar då. Detta är helt enkelt en strid mellan att endast behålla Happy som ett stort kollektiv med lite blandade - men extrema - cykelmänniskor, eller de som vill utöka forumet till att även tilltala de som inte vill behöva kika in varje dag för att hålla sig informera av de senaste i de trådar de kanske skulle gilla.

BOTTOMLINE: Det känns absolut inte omöjligt att glädja båda parterna(vilka det är skrev jag både i början och nu i slutet) genom att erbjuda lite valfrihet i forumet. Genom att bara klicka på en knapp för att få upp ett kategoriserat forum kan ju inte vara något annat än positivt för alla.

Kategorisera upp forumet
Edward skrev:
> freddesvanstrom skrev:
> -----
>
> >
> > Ut och cykla med er istället allihopa!
>
>
> Det regnar ju... :-/

Skärpning :) misärrunda ffs!

Kategorisera upp forumet
jesperC skrev:
> Vad är det för fel på cykelforum.se?
> Uppdelat, kategoriserat och klart.
> Bara att flytta in.
>
> //j

Felet med sådana forum(brukar även typiskt vara i pHpBB-formatet) är att de saknar det Happy faktiskt har och det som lockat flest. De där forumen kan nog vara bra om man vill veta varför cykel låter knasigt eller liknande, men forumet känns otroligt inaktivt när man bemöts av det som det ser ut. Happy har ju verkligen känslan av att leva, med ett nytt inlägg högst upp på ämneslistan varje 10:e sekund. :)

Kategorisera upp forumet
freddesvanstrom skrev:
> Sluta ta allt så hårt, och om man ställer en
> fråga för hundraåttionde gången kan man ju
> förvänta sig lite kommentarer. Sen väljer man
> dock hur man bemöter detta. Ska det tjafsas
> vidare om minsta inlägg och man som nybörjare
> börjar chefa över hur folk ska vara samt hur
> reglerna för ett redan enligt många bra forum
> ser ut eller bör ändras, ja då får man ta det
> som det kommer.
>
> Ta seden dit man kommer är ett uttryck som kanske
> kan passa i den här, och dina andra trådar.
>

+1

Även i verkliga livet bör man ju ta det lite lugnt med att slänga ur sig förslag om att ändra på en hur en redan väletablerad grupp fungerar som ny innan man känt av stämningen och försökt lyssna in sig lite. Inte börjar man en konversation med att säga att alla som är del av gruppen har fel och inte alls vet hur dom vill ha det.

Kategorisera upp forumet
Till: howcan66

Jag brukar inte vara den men tycker allt att du tar det lite för överanalyserat allting. Jag blev varmt mottagen när jag kom till happyMTB för ett antal år sedan, snarare 6 år sedan. Och det händer fortfarande om du kollar denna tråd: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1908595

Är det för rörigt bland trådarna på en sida kan man använda Ctrl+F för att söka upp tråden, jag gör det då jag har dyslexi och allt blir rörigt i mina ögon, kategoriserat eller ej.

Sen är det ett vanligt beteende att folk som är nya och kommer hit ställer ofta samma frågor som brukar finnas med någon sidas mellanrum, det är precis som att Google försvinner när man kommer in på ett forum och man börjar starta trådar utan att tänka sig för eller göra en sökning. En del är trötta och blir dryga av detta men det är bara dölja dessa personer, vore smidigt om man kunde göra det i vanliga livet med ;)

Kategorier finns, 11st till och med. Under läsvärt är det ännu fler kategorier, 18st tom med en rad av bra trådar under varje kategori.

Den/dom som startade detta forum har svarat snällt på dina frågor i dina trådar. Sen att du verkar ha svårt att uttrycka dig i text och lätt blir misstolkad är något man får träna upp, vet inte hur van du är på att prata på olika forum men lättare sätt att misstolka text är svårt än vanligt prat.

Tycker att Happy är som hela internet, lite rörigt men man vet aldrig vad man hittar i gömmorna och när man minst anar det.
Att öppna sig på Happy har aldrig lett till dissar eller taskig sarkasm, förutom i ett fall som jag var med i och det var en trollning som spårade ut fullständigt.

Du får gärna läsa min presentation för 6 år sen(http://happymtb.org/forum/read.php/1/511008/511008) och även om du läser om getrampenfahre i länken längre upp så ser du. Ta det lite lungt och glöm inte att det är internet du är på fortfarande, där finns det alltid folk att störa sig på men vet inte om du hittar ett forum där du kan få mer hjälp, trots att du blivit feltolkad i vissa trådar pga ditt sätt att skriva och känner dig dissad och då går i försvar/attack så har du fått hjälp.

Gör din egen presentation, skriv lite om dig själv och din bakgrund och kanske dina framtidsmål med cykling så ska du se att det kanske känns annorlunda?

Med vänlig hälsning.

Senast ändrad:
Kategorisera upp forumet
Som vanligt förstår jag inte vad problemet är, det finns ju andra cykelforum som är kategoriserade osv. Det är väl bara att använda dessa forum istället om man tycker happy är rörigt och jobbigt?

Kan någon av uppdelningsanhängarna tala om varför det inte duger med dom forumen?

Kategorisera upp forumet
jomper skrev:
> Ett seriöst svar bland allt blaj.
>
> > *Allmänt
> > *Happyrides
> > *Mektips
> > *Köpråd
> > *OT
>
> Den enorma aktiviteten som det faktiskt är här
> kommer sig till stor del av att det just inte är
> kategoriserat, det gör att det blir en himla
> massa korsbefruktning och gör att folk som aldrig
> ens tänkt skaffa sig en landsvägscykel två år
> senare har både det och en cx t.ex..

Jaha, då vet jag varför det är fullt i cykelförrådet:)

Kategorisera upp forumet
Skit i att kategorisera, det hjälper inte - hjälpte iaf inte mig när vi delade upp dvdforum.nu i diverse kategorier för massa år sedan. Forum ÄR dess medlemmar, inget annat, och happy har medlemmar.

Fick skriva en egen sökmotor till Happy dock ... men efter det är jag själv nöjd! :D

Kategorisera upp forumet
Loppbo skrev:
> jesperC skrev:
> -----
> > Vad är det för fel på cykelforum.se?
> > Uppdelat, kategoriserat och klart.
> > Bara att flytta in.
> >
> > //j
>
> Felet med sådana forum(brukar även typiskt vara
> i pHpBB-formatet) är att de saknar det Happy
> faktiskt har och det som lockat flest. De där
> forumen kan nog vara bra om man vill veta varför
> cykel låter knasigt eller liknande, men forumet
> känns otroligt inaktivt när man bemöts av det
> som det ser ut. Happy har ju verkligen känslan av
> att leva, med ett nytt inlägg högst upp på
> ämneslistan varje 10:e sekund. :)

Jo, jag vet vad som är felet med det. Det jag ville lyfta fram är att vad många efterfrågar i uppdelningstrådarna redan finns. Så varför inte använda det i stället för att försöka möblera om här.

//j

Kategorisera upp forumet
jesperC skrev:
> Loppbo skrev:
> -----
> > jesperC skrev:
> >
>
> > -----
> > > Vad är det för fel på cykelforum.se?
> > > Uppdelat, kategoriserat och klart.
> > > Bara att flytta in.
> > >
> > > //j
> >
> > Felet med sådana forum(brukar även typiskt
> vara
> > i pHpBB-formatet) är att de saknar det Happy
> > faktiskt har och det som lockat flest. De där
> > forumen kan nog vara bra om man vill veta
> varför
> > cykel låter knasigt eller liknande, men
> forumet
> > känns otroligt inaktivt när man bemöts av
> det
> > som det ser ut. Happy har ju verkligen känslan
> av
> > att leva, med ett nytt inlägg högst upp på
> > ämneslistan varje 10:e sekund. :)
>
>
> Jo, jag vet vad som är felet med det. Det jag
> ville lyfta fram är att vad många efterfrågar i
> uppdelningstrådarna redan finns. Så varför inte
> använda det i stället för att försöka
> möblera om här.
>
> //j
Grejen är nog att många kanske vill ha båda delarna, och det ser jag inte hur de kan konkurrera med varandra om man ser till att behålla det är som idag och endast lägger till möjligheten att se forumet i kategoriserad vy. Det betyder att det gamla förblir som det varit och det nya endast blir som ett tillägg.

Det verkar dock ändå som det är många äldre människor som vistas på sidan, för många verkar vara rädd för att saker förändras. ;)

Kategorisera upp forumet
Loppbo skrev:
> Grejen är nog att många kanske vill ha båda
> delarna, och det ser jag inte hur de kan
> konkurrera med varandra om man ser till att
> behålla det är som idag och endast lägger till
> möjligheten att se forumet i kategoriserad vy.

Om man ber jättesnällt så kanske man kan få en knapp som heter "kategorisera forumet" som framear in cykelforum? Då får alla som de vill.

Kategorisera upp forumet
Pubexemplet är väl ypperligt. Tänk dig en pub där man bara får prata om en sak i varje rum.

Hört i Hanterverkarrummet
Kalle till Pella: Fan, elektrikern har inte varit hemma hos mig än. Det verkar som karln är uppbokad av hela mälardalen. Undrar om man ska ge sig på det själv, det är ju bara några urtag som sk*SMACK!!*
Kalles bakhuvud svider till av flugsmällan som trakteras av moderatorn Conny som sitter på sin höga pall mitt i rummet.
Conny till Kalle: Om du ska hålla på så där får du gå till "Gör det själv-rummet".
Kalle rodnar och vänder ner blicken. Med darrig röst säger han till Pelle:
Ja, det är väl inget annat att göra än att vänta på att elektrikern får tid. Jag kanske ska ringa rörmokaren under tiden.

Om happy var kategoriserat hade jag troligen aldrig sett land rover-mannen, jag vågar inte tänka på hur mitt liv skulle sett ut då.

Kategorisera upp forumet
Loppbo: När du blir äldre inser du också att allt var bättre förr. ;-)

Sen, om många verkligen velat ha det borde det väl varit någon som anmält intresse till de som sköter happy att få pytsa in en del arbete för att få göra den utvidgning. Att vilja ha något om det är gratis (=någon annan fixar det) är en sak, att betala (=göra arbetet) själv misstänker jag ställer det hela i en annan dager. Men, om du är kunnig och villig är det väl bara att höra efter med de ansvariga om du kan få fixa det? Mitt intryck är att de är klart vettiga och kompetenta människor.

Kategorisera upp forumet
Fast nu är ju Happy en vinstdrivande verksamhet. Om Freeride tror att en kategorisering främjar deras reklamförsäljning så är det ju en investering i verksamheten. Inte något som vi (produkten) ska stå för.

Tillbaka
Topp