Kebnekaise t/r

Kebnekaise t/r
Konkret sa:
Mm, jag har läst boken, kommer bara ihåg att folk blev galna och slängde sten mot Renata men aldrig att dom flög och körde hem från Moskva.

De stötte på Staffan Skott nånstans i Ryssland och fick låna pengar av honom. Rätt kass bok av David Lagerkrantz med gott om partier snodda nästan ordagrant från Into thin air av Krakauer.

Kebnekaise t/r
Mikva sa:
Vad har du med dig för packning? Tält, sovsäck, kök etc eller bara överdragskläder och ett kreditkort?

Jag har tält o sovsäck. I övrigt så är det vanlig randonneutrustning.
Dessutom Goretex-skor, dunjacka, merio-underställ.
Kollade igår vädret på sydtoppen, då var det -2 grader och snöfall. :-)

Kebnekaise t/r
Gunnar O. sa:
Konkret sa:
Gunnar O. sa:
gabbeon sa:
Hur gjorde Göran Kropp på sin Himalayatripp? Cyklade han runt Östersjön eller är det ok att ta färja/tåg när det inte finns alternativ?

Den här skulle kunna bli ett fint långhelgsprojekt: https://goo.gl/maps/JLsoHJ83eNG2

Han tog färjan.
Dessutom 'fuskade' han lite på hemvägen. Flög från Kazakstan till Moskva.

Var det pga av att chlumska var med eller var det planerat så?

Tror att de inte fick visum i Sovjet och att kvinnor inte får cykla i Iran.
Kvinnor får om dom cyklar i tält.

Häftig tur, inspirerande utflyktsmål. Nu har man fått nya idéer

Senast ändrad:
Kebnekaise t/r
toshiba sa:
Ingen som bor i Skåne och ska riva av en dansk Kropp challenge över dan?

Danmarks högsta naturliga punkt heter Møllehøj, 170,86möh, och ligger i närheten av Skanderborg i Jylland.

För att komma dit från Köpenhamn är det nödvändigt med minst en tåg- eller båttur. Om vi nu säger att färjan Odden-Århus trots allt gör projektet lite väl oambitiöst då oproportionerligt mycket cykling skärs bort så återstår rutterna över Fyn. Även med den kortaste vägen, tåget Korsør-Nyborg, är det ca 30 mil enkel resa.

Om man vill ha en lite större utflykt och komma lite mer off the beaten path så cyklar man söderöver och tar den lilla färjeturen mellan Lolland och Langeland. Då blir turen närmare 400km enkel resa.

Själva "bergsbestigningen" kan knappast ta många minuter.

Slutsats - det tar en helg snarare än en dag.

Kebnekaise t/r
toshiba sa:
Okejrå, ingen som bor i Varberg och vill riva av en Kropp challenge över dan?

Fast även det blir lite stressigt. Enda färjeturen kommer fram 12.20, och hem 18.35. Under 6h att cykla ca 20 mil tor, minus all tid man måste stå på toppen och fota sig med svenska flaggan...

Edit: Såg fel i tidtabellen, det går ju en tur hem 23.50, så lugna puckar...

Senast ändrad:
Kebnekaise t/r
Firar halvvägs till Keb med en fika i Norsjövallen.
image.jpeg
image.jpeg

Kebnekaise t/r
toshiba sa:
toshiba sa:
Okejrå, ingen som bor i Varberg och vill riva av en Kropp challenge över dan?

Fast även det blir lite stressigt. Enda färjeturen kommer fram 12.20, och hem 18.35. Under 6h att cykla ca 20 mil tor, minus all tid man måste stå på toppen och fota sig med svenska flaggan...

Edit: Såg fel i tidtabellen, det går ju en tur hem 23.50, så lugna puckar...

Det är ju en riktigt kul idé faktiskt.

Kebnekaise t/r
Slutat regna. Skönt.
Har motvinden också lagt sig?

Lycka till imorrn och i fortsättningen.

Har du tänkt cykla så långt upp du klarar eller tänkte du gå från fjällstationen?

Kebnekaise t/r
Otroligt mäktigt och bra! Heja Heja från Tromsø (säg till om du bestämmer dig att fortsätta av bara farten, jag lovar att vi bjur på gofika. Jag kan baka semlor!)!

Kebnekaise t/r
Semlor i Juli!
Jag vet inte om jag ska starta pogromer eller säga upp mig och cykla till Tromsö för att flytta in i ert cykelförråd och leva på kedjeolja och nybakade semlor.
/Gollum

Jackson sa:
Otroligt mäktigt och bra! Heja Heja från Tromsø (säg till om du bestämmer dig att fortsätta av bara farten, jag lovar att vi bjur på gofika. Jag kan baka semlor!)!

Kebnekaise t/r
Adam K sa:
Slutat regna. Skönt.
Har motvinden också lagt sig?

Lycka till imorrn och i fortsättningen.

Har du tänkt cykla så långt upp du klarar eller tänkte du gå från fjällstationen?

Vinden har minskat men fortfarande motvind.
Föredrar 3 m/s och regn jämfört med 10 m/s och solsken.
Går nog från fjällstationen.

Kebnekaise t/r
Kiruna är the shit! På väg hem kan jag tipsa om Empes som ligger bakom Ferrum, en mer lokal upplevelse än Frasses standardburgare.
Sjukt starkt kört, jag håller tummarna för vädret!

Kebnekaise t/r
bsandborgh sa:
marran sa:
Kiruna är the shit! På väg hem kan jag tipsa om Empes som ligger bakom Ferrum, en mer lokal upplevelse än Frasses standardburgare.
Sjukt starkt kört, jag håller tummarna för vädret!
+1 Vilka minnen från värnpliktstiden i som kom fram!
Heja Gunnar!

Tackar.
Ska ta det på hemvägen då.
Nu är det Lappskojs i Niikaluokta. Det är bra mat för en hungrig cyklist.
Härligt väder, sol och 15 grader.
Motvinden som blåste ner från fjällen höll på att ta död på mig på vägen hit.
image.jpeg

Kebnekaise t/r
image.jpeg
Jackson sa:
Jäklar vad det går! Om du mot alla odds tröttnat på burgare måste jag tipsa också tipsa om mat i Kiruna. Arctic Thai är faktiskt helt förbluffande bra och prisvärt. Ligger typ mitt i byn: http://arcticthai.se/.

I övrigt: Heja heja!

Mycket att välja på i matväg i Kiruna alltså. Tack för tipsen.
Kom fram till fjällstationen igår kväll.
Nu blir det vila och mat innan toppturen efter västra leden.
image.jpeg

Kebnekaise t/r
Gunnar O. sa:
Jackson sa:
Jäklar vad det går! Om du mot alla odds tröttnat på burgare måste jag tipsa också tipsa om mat i Kiruna. Arctic Thai är faktiskt helt förbluffande bra och prisvärt. Ligger typ mitt i byn: http://arcticthai.se/.

Tur med vädret! När vi var där såg man inte ens topparna även om det var fint på nivån vi befann oss. Törs man fråga om ditt ungefärliga rullsnitt på resan? Tycker att det gått väldigt fort, antingen har du bra rullsnitt eller så sover du inte, eller båda kan man ju också tänka sig när det gäller dig.

Kebnekaise t/r
Gunnar O. sa:
Jackson sa:

Vilket härligt foto!
Lycka till!

Kebnekaise t/r
Det här var ju en fantastisk historia. Tarptent rules! Önskar att jag oxå kunde cykla 1 mil per timme i hundra mil, men det klarar man ju knappt med bilen. Enligt Väderspåman Enok Sarris spirit så blir det kanonväder för toppbestigningen. Men se upp för the Ghosts of the Hercules.

Kebnekaise t/r
Tusan, hade totalt missat denna tråd. Helt underbar galenskap, men inget annat var väl att vänta med tanke på TS. ;-)

Semirelaterat: Någon som har koll på höjdskillnaden mellan syd- och nordtoppen dessa dagar?

Kebnekaise t/r
Det är väl ganska jämnt nu mellan topparna nu.
Tur att man passade på att ta sig över till nordtoppen när man var där så man fortfarande har stått på Sveriges högsta punkt när nord går om syd

Kebnekaise t/r
Det går ju att Googla. Enligt årets mätning så är sydtoppen 2 097,5 m ö h. Nordtoppen är 2097 m ö h. Så snart har man inte varit uppe på Sveriges högsta berg längre :(
/Eric

Tillbaka
Topp