Kebnekaise t/r

Kebnekaise t/r
Toppen. :-))
image.jpeg

Kebnekaise t/r
Magiskt! De flesta hade lutat sig tillbaka och tagit en transport hem. Du är halvvägs men ser glad ut ändå. Grymt jobbat och du förtjänar verkligen supervädret.

Kebnekaise t/r
Snyggt! Du ser oförskämt nöjd och pigg ut.
Hur långt är det från fjällstationen upp? Såg att du hade tält på vägen upp så man går inte t.o.r. på en dag, då antar jag?

Kebnekaise t/r
GoranS sa:
Har det kommit någon officiell uppgift för 2016 alltså? Var hittade du den?

http://www.natgeo.su.se/tarfala-forskningsstation hittade jag bara data för 10/9-2015 och då var höjden 2097,8 möh, vilket var en ökning från 2097,5 möh som gällde 2014.

Du har rätt. Artikeln var inte daterad men verkar vara från 2014. Tarfala mäter höjden på sydtoppen i slutet av sommarsäsongen så den är nog inte mätt ännu.

Kebnekaise t/r
Häftig bild! Hur motiverad var/är du på hemresan. Kanske bättre att svaret kommer efter hemkomsten. Personligen hade jag lätt kunnat njuta av en tågtransport.

Kebnekaise t/r
nieves sa:
Häftig bild! Hur motiverad var/är du på hemresan. Kanske bättre att svaret kommer efter hemkomsten. Personligen hade jag lätt kunnat njuta av en tågtransport.

Konseptet för Kropp Challange är att ta sig till berget bestiga detsamma och sedan cykla hem igen.
Jag ser det hela som en lite annorlunda semesterresa, :-) och då ingår liksom hemresan också.

image.jpeg

Studiebesök på första stämplingen för Sverigetempocyklisterna. Korven kan rekommenderas. :-)

Kebnekaise t/r
Jenny W sa:
Snyggt! Du ser oförskämt nöjd och pigg ut.
Hur långt är det från fjällstationen upp? Såg att du hade tält på vägen upp så man går inte t.o.r. på en dag, då antar jag?

Det är 18 km t/r om man som jag tar den västra leden.
Jag tältade på fjällstationen. Man går lätt fram och tillbaka på en dag. Jag startade sent på eftermiddagen och mötte ett lämmeltåg av vandrare. Sista timmen upp mötte jag däremot ingen och fick på så sätt uppleva att vara helt solo där uppe. Det var helt magiskt. Dessutom i strålande solsken klockan 22. Natt och dag spelar inte så stor roll här uppe.
I midnattssolen.

Kebnekaise t/r
twinzer sa:
För oss som inte riktigt vet vad randonneutrustning innebär så önskar vi (jag) en utförlig packlista av vad du hade med dig på detta äventyr.

Ja det vore väldigt trevligt om du orkar bidra med det när du kommer hem. Det verkar vara så lite som syns, ändå vet man ju att du aldrig skulle ge dig för tex dåligt väder. Jag undrar tex vad du har på fötterna? Är det samma skor på cykeln som upp på berget eller släpar du med mer än ett par?

Kebnekaise t/r
Hasse#7 sa:
twinzer sa:
För oss som inte riktigt vet vad randonneutrustning innebär så önskar vi (jag) en utförlig packlista av vad du hade med dig på detta äventyr.

Ja det vore väldigt trevligt om du orkar bidra med det när du kommer hem. Det verkar vara så lite som syns, ändå vet man ju att du aldrig skulle ge dig för tex dåligt väder. Jag undrar tex vad du har på fötterna? Är det samma skor på cykeln som upp på berget eller släpar du med mer än ett par?

Jag kan göra en utrustningslista på vad jag har med när jag känner att jag har tid. Nog för att jag är på semestercykling, men......
Jag har ett par Salomon trailrunning skor i min CamelBak. De använde jag vid toppturen.

Kebnekaise t/r
Härlig RR
Har cyklat Kungsleden för massor av år sedan
Dock tåg till Kiruna
Toppturen upp på Keb med shimano mtb skor funkade också
Dock så funkade det sämre att cykla på spångarna men det är som det heter en annan historia.

/F

Kebnekaise t/r
Konkret sa:
Härligt! Det ser ut att du har haft vädret med dig än så länge! Vad bjöds det på inne på cafeet?

Kan verkligen rekomendera Rallarcafeet för hungriga cyklister.
Det blev fyra portioner pastagratäng, säkert två liter lingondricka, bröd och kaffe och kaka. Allt för en hundring. :-)

Kebnekaise t/r
Bikzz sa:
Häftigt. Låter lite som en omväg, därifrån finns det ju miljoner småvägar att välja på, vilken rutt blir det ??

Ja omväg kanske, men jag ville besöka den plats, alltså Arjeplog,
Där jag föddes för drygt 62 år sedan.
Åkte från Moskosel via Suddesjaur och Allejaur.
image.jpeg

Besökte en gammal bekant där och fortsatte sedan i natten ner till Sorsele.
image.jpeg

Kebnekaise t/r
Fint.Jag har jobbat några gånger runt Arjeplog och det är riktigt fint där. Grymt fin tur du gör! Man blir sugen på att göra en liteversion. :)

Kebnekaise t/r
Gunnar O. sa:
Jag kan göra en utrustningslista på vad jag har med när jag känner att jag har tid. Nog för att jag är på semestercykling, men......
Jag har ett par Salomon trailrunning skor i min CamelBak. De använde jag vid toppturen.

+1 på en lista.
Inspirerande och starkt jobbat så långt. Kudos!

Kebnekaise t/r
Har uppstått en spricka metallhylsan i sadelstolpsröret, dessutom en antydan till spricka i det okringliggande kolfibret på ramen.
Det gör att sadelstolpen glappar lite även fast den är åtdragen med sadelstolpsklämman.
Min plan var ju att leta mig på grusvägar från Sorsele över mot Stora Blåsjön och ta Stekenjokksvägen ner till Gäddede.
Nu tar jag i stället E 45 ner till Östersund, föra att undvika guppiga grusvägar och vara närmare 'civilisationen ' om något skulle hända.
image.jpeg

Körde som vanligt långt in på natten ner till Strömsund och fick en fantastisk natthimmel som underhållning.
image.jpeg
image.jpeg

Kebnekaise t/r
Väldigt Surt --- När taskig Qvalitet på "Your Stuff" stoppar en Fantastic Plan !! Men nu blev jag inspirerad att ta den vägen med bilen någongång ..

Tillbaka
Topp