Kedja hoppar på frirull när jag inte trampar

Pyspunka82

Aktiv medlem
Tog ett bra tag att ta sig hemåt idag, kedjan hoppar varje gång jag inte belastade. Svårt att se från cyklande position men upplevde det som att den matades fram från baknavet för den hoppade hela tiden av på framklingan.

Bytte kassett för några veckor sen till en 11-36, var någon monsterlösning innan med typ 52 har jag för mig. Borde kanske ha kortat ner kedjan då eller? Eller ska jag beställa ny body? (Och är det svårt att byta själv?)

Tog ett bra tag att ta sig hemåt idag, kedjan hoppar varje gång jag inte belastade. Svårt att se från cyklande position men upplevde det som att den matades fram från baknavet för den hoppade hela tiden av på framklingan.

Bytte kassett för några veckor sen till en 11-36, var någon monsterlösning innan med typ 52 har jag för mig. Borde kanske ha kortat ner kedjan då eller? Eller ska jag beställa ny body? (Och är det svårt att byta själv?)
Gissar på is i frihjulet.

Det beror på vad felet är.
Om kedjan är för lång är lätt att se.
växla till lättaste utväxlingen, det ska fortfarande vara sträck i kedjan då.
Har du bytt från 51 kugg max bak, till 36, då är kedjan för lång.

Det beror på vad felet är.
Om kedjan är för lång är lätt att se.
växla till lättaste utväxlingen, det ska fortfarande vara sträck i kedjan då.
Har du bytt från 51 kugg max bak, till 36, då är kedjan för lång.
Det är inte säkert eftersom kassetterna lär ha ungefär samma minsta drev, där kedjelängden kan bli ett problem. Större bekymmer att byta åt andra hållet då kedjan nästan garanterat blir för kort.. Såklart ändå bra att undersöka att kedjan har korrekt längd!

Jo. Var ju lite taskigt väder idag. Gick finfint på väg till jobbet men då hade den ju stått hemma i varmgarage hela helgen. På jobbet står den ute fast under tak så kanske bara tröttnade på skitvädret. Testar med lite smörj men spontanbeställde ändå en ny body utifall att

Har haft samma problem på min cykel länge. Inte så illa som nämnts här att kedjan hoppar, men väl att när jag börjar trampa efter att ha frihjulat ett tag så hör man ett "twang" från kedjan/kassetten. Började googla lite i och med det jag läst här, och ja det borde vara så att det har med huben på bakhjulet inte riktigt frihjular perfekt. Om så är fallet blir det slakkedja upptill, så att säga, och då får man ju lätt problem. Så en rengöring och genomgång av huben borde lösa det hela. Ska ta och se över min egen cykel till helgen vad gäller det här :)

Slakkedja upptill nailar verkligen det. Hade inte tid att göra så mkt mer igår än att spruta massa smörj på det så tog gubbahojen idag istället. Tänkte ge det ett försök imorgon för när jag var ute o testade nu funkade det bra igen. Men kan ju påverkats av att den stått inne och värmts/torkat upp. Siktar på lite mer grundligt arbete med den i helgen

Har haft samma problem på min cykel länge. Inte så illa som nämnts här att kedjan hoppar, men väl att när jag börjar trampa efter att ha frihjulat ett tag så hör man ett "twang" från kedjan/kassetten. Började googla lite i och med det jag läst här, och ja det borde vara så att det har med huben på bakhjulet inte riktigt frihjular perfekt. Om så är fallet blir det slakkedja upptill, så att säga, och då får man ju lätt problem. Så en rengöring och genomgång av huben borde lösa det hela. Ska ta och se över min egen cykel till helgen vad gäller det här :)

Har haft så länge, men bara ibland och bara ett litet twang så har inte brytt mig så mycket.
"Huben på bakhjulet" säger mig ingenting egentligen. Byta kassett och ställa in växlar är max vad jag gjort hittills. Är det något hyfsat enkelt, och hur gör man isf?

(ursäkta lite trådkap)

Har haft så länge, men bara ibland och bara ett litet twang så har inte brytt mig så mycket.
"Huben på bakhjulet" säger mig ingenting egentligen. Byta kassett och ställa in växlar är max vad jag gjort hittills. Är det något hyfsat enkelt, och hur gör man isf?

(ursäkta lite trådkap)
Beror lite på modell av nav, en del drar man bara rakt ut så lossnar det.
Sen är det bara att rengöra och fetta in lite igen, väldigt enkelt.

(ursäkta lite trådkap)
En åtgärd i stil med det du ser här

Jag blir lite knäpp men ingen av de alternativen han visar verkar funka på mitt hjul. 5mm index går inte in
Och håller jag emot på andra sidan så är det den muttern som skruvas av
IMG_1104.jpeg
image.jpg

Nog det som är min fråga då, hur får jag ur axeln?

Så nu är den ute, inte helt lätt det här 1a gången
image.jpg

Senast ändrad:
Redde ni ut vilket nav det är? Går väl inte på alla...
Verkar inte bättre än så. Hittade denna gamla tråd som ev är lösningen

Verkar vara detta nav: shimano fh-tx505

Hittade också denna

Så, meka ihop ngt själv eller få nytt hjul alt ekra om detta. Börjar nu kolla på prisvärt 29” bakhjul. Förslag? ;-)

Det är nog 12 mm insex du ska använda.
1712295678703.png

Men tveksamt om det hjälper dig så mycket mer än att du får loss bodyn, den verkar inte gå att ta isär så du kan inte kan fixa problemet i alla fall. Köpa ny body verkar vara varken smidigt eller billigt heller, nytt hjul är nog vägen framåt.

Senast ändrad:
Det är nog 12 mm insex du ska använda.
Visa bilaga 690481

Men tveksamt om det hjälper dig så mycket mer än att du får loss bodyn, den verkar inte gå att ta isär så du kan inte kan fixa problemet i alla fall. Köpa ny body verkar vara varken smidigt eller billigt heller, nytt hjul är nog vägen framåt.
Vet att någon skrivit om att ta isär Shimanobodys och smörja upp, men det är nog inte tanken att det ska gå. Jag bytte en Shimanobody en gång och vet att det var svårt att veta vilken man skulle ha, men vill också minnas att det var en billig reservdel.

Vet att någon skrivit om att ta isär Shimanobodys och smörja upp, men det är nog inte tanken att det ska gå. Jag bytte en Shimanobody en gång och vet att det var svårt att veta vilken man skulle ha, men vill också minnas att det var en billig reservdel.
+1
Minns för läääänge sen när jag behövde ny body till ett Deore-nav.
Fanns galet många varianter.
Totalt hittade jag 63 olika bodys hos Shimano ?
Hur många av dem som var Deore minns jag inte.

En kvalificerad gissning säger att artikelnumret är: Y31S98020
Men inte helt lätt att få tag på.

Får nog överge tanken på att försöka fixa detta och inrikta mig på nytt bakhjul.

några tips på 29” bakhjul till 10vxl med bromsskiva? Inte finhjul utan hållbarhet väger tungt och vikten är skit samma

Får nog överge tanken på att försöka fixa detta och inrikta mig på nytt bakhjul.

några tips på 29” bakhjul till 10vxl med bromsskiva? Inte finhjul utan hållbarhet väger tungt och vikten är skit samma
Inte riktigt koll på vad du gjort i tråden ovan. Men 5 56 fixar mycket. Kanske inte helt happykorrekt men.. Om jag inte missminner mig så löste jag ett liknande problem med 5 56. Till mitt försvar så var jag långt hemifrån och på cyklandes fot, helg och inte så mycket verktyg med mig....

Haft dåligt med tid men köpte några insexnycklar och det var visst 12mm man skulle ha. Så nu är den loss

något knas är det men den för delarna vobblar. Inga ambitioner på att försöka öppna den utan behöver hitta en ersättare att beställa. Verkar som nämnts finnas hur många varianter som helst…

IMG_1139.jpeg
IMG_1138.jpeg

Kolla om det inte står ett artikelnummer på den gamla bodyn.

För övrigt tror jag du tjänar på att rengöra och smörja dina pinaler bättre.

Update. Var hos sportson igår och fick superbra hjälp av en mekaniker. Den var verkligen knäckt. Goda nyheten, han kunde beställa hem en för typ 160kr. Dåliga nyheten. Shimano meddelade 50dagars leveranstid!!! Men jag fick artikelnummer etc för att försöka beställa själv. Dålig lycka, verkar vara slut överallt men hittade en tråd om dess dåliga kvalite men men en ersättare specad med artikelns. Så nu är det beställt och så håller vi tummarna att informationen var rätt.

Slutkontentan. Skitkvalite på shimanos frihjuls body. Verkar vara dålig produktionsnoggranhet enligt forumtråden. https://www.emtbforums.com/threads/shimano-freehub-failure.22506/

Skönt att det verkar lösa sig!

Värt att komma ihåg är att själva navet är en extrem budgetkomponent i detta fallet, specad för de absolut billigaste cyklarna. 232 kr i kostnad för navet - att det ens går att göra så billiga nav är ju helt galet! Mao får man nog räkna med att grejerna går sönder, givet att ett kvalitetsnav kostar 1 000 - 8 000 kr ungefär. Lägg en tusing på ett Shimanonav så får du en helt annan grej!?

Update. Var hos sportson igår och fick superbra hjälp av en mekaniker. Den var verkligen knäckt. Goda nyheten, han kunde beställa hem en för typ 160kr. Dåliga nyheten. Shimano meddelade 50dagars leveranstid!!! Men jag fick artikelnummer etc för att försöka beställa själv. Dålig lycka, verkar vara slut överallt men hittade en tråd om dess dåliga kvalite men men en ersättare specad med artikelns. Så nu är det beställt och så håller vi tummarna att informationen var rätt.

Slutkontentan. Skitkvalite på shimanos frihjuls body. Verkar vara dålig produktionsnoggranhet enligt forumtråden. https://www.emtbforums.com/threads/shimano-freehub-failure.22506/
Jag lyckades rädda en body och smörjde upp en exakt likadan i helgen, vad är oddsen..

Här verkar den finnas på lager men du har säkert redan kollat.
https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-fhtx500-complete-freehub-body-y3e698040/?geoc=SE

Länkar till mitt inlägg i barncykeltråden https://happyride.se/forum/threads/barncyklar-samlingstrad.2113443/post-4465551

EDIT: Postade även en YT-guide (barncykeltråden) för att flusha ur och smörja upp utan att ta isär den, fungerade fint för mig som sagt men din kanske är i sämre skick.

Senast ändrad:

Värt att komma ihåg är att själva navet är en extrem budgetkomponent i detta fallet, specad för de absolut billigaste cyklarna. 232 kr i kostnad för navet - att det ens går att göra så billiga nav är ju helt galet! Mao får man nog räkna med att grejerna går sönder, givet att ett kvalitetsnav kostar 1 000 - 8 000 kr ungefär. Lägg en tusing på ett Shimanonav så får du en helt annan grej!?
Det är mina tankar också. ...Hade nog varit idé att kika på grejorna före köp av ny kassett.

Jag lyckades rädda en body och smörjde upp en exakt likadan i helgen, vad är oddsen..

Här verkar den finnas på lager men du har säkert redan kollat.
https://www.sjscycles.co.uk/hub-spares/shimano-fhtx500-complete-freehub-body-y3e698040/?geoc=SE

Länkar till mitt inlägg i barncykeltråden https://happyride.se/forum/threads/barncyklar-samlingstrad.2113443/post-4465551

EDIT: Postade även en YT-guide (barncykeltråden) för att flusha ur och smörja upp utan att ta isär den, fungerade fint för mig som sagt men din kanske är i sämre skick.
Min var bortom räddning. Knäckt på mitten. Men tack ändå!

Blev avrådd från shimanos och rekommenderad dt swiss men klart. Så länge man inte tar absolut slutbudgetprylarna så kan det bara bli bättre. Sanslöst dåligt att de ens sätter ihop sån här skit. Kanske inte heller exakt det man kollar vid cykelköp. Eller inte vad jag gjorde iaf men kommer göra det nästa gång

Fan också. Där jag beställde stod den som i lager men nu avbröts ordern pga ej på lager och leveranstid angavs till 5-7 veckor… och sjscycles tar ju 28 pund i frakt + troligtvis tullavgifter o sånt tjafs. Ser inte ut att bli ngt innan sommaren

Fan också. Där jag beställde stod den som i lager men nu avbröts ordern pga ej på lager och leveranstid angavs till 5-7 veckor…
Om du vågar chansa att den passar (står på sjscycles att den skall det…)

Obs att URL och artikel inte överensstämmer.

Tillbaka
Topp