Kedja lossnar och hoppar av.

elanen

Ny medlem
Grabben fick ta över en Scottcykel av den bättre klassen. Lämnade in den för byte av hela kuggkransen. Och ny kedja plus inställning av dom 21 växlar. I början gick den perfekt.
Sen lossnade kedjan två gånger. Jag var där och lämnade in den för justering på samma ställe.
När jag hämtade den idag sa han att det inte var nåt större fel på cykeln.
Han visade med cykel på ställningen att kedjan hoppade fint över kuggen på drevet.
Sen läste jag på ett annat forum att det tillhör dessa typer av hoppa över kuggsystem.
Hade själv en helt ny Merida av bästa sort med vridväxlar.
3 på ena sidan och 7 på den andra sidan styret. 21 växlar allt som allt.
Det var ett evigt rasslande och ryck i pedalen. Lämnade in den på verkstad för jag trodde att nya cykeln var felinställd.
Men det var som det skulle. Underlivet fick sig några smällar. Sålde bort den efter några turer. Menkedjan höll sig på plats. Det skall finnas nåt som kallas guider som man kan montera så kedjan håller sig på plats.
Är det nån här som kan tala om vad man köper dom. Och får man räkna med att kedjan på vilken cykel att den typen jag nämner hoppar ibland. Tack för svar. MVH Gunnar J.

Vad menar du med bästa sort? Bakväxlar kan vara olika stark i fjädern, t.ex. Säg SRAM och Shimano i samma mening, och se vad som händer! :-p
Med så många växlar, blir nog antalet guider begränsat? Vanligast en klinga eller möjligen två fram, med stora klingan utbytt mot en skyddande skiva.

Alltså inga lågbudjetmodeller av dessa märken jag nämnde. Skyddad skiva, menar du kedjeskydd av plast som redan sitter på. Sen exakt vilket kugg han satt på vet jag inte. Men det kostade lite över 300 kr. Finns det en starkare typ av fjäder i kedjekransen som sträcker kedjan.
Eller kanske fler typer av olika fjädrar. MVh Gunnar J.

Är grejerna rena och fräscha samt rätt inställda ska inte kedjan behöva hoppa av.

Några bilder skulle underlätta. Var hoppar kedjan av? Fram/bak? Längst in till vänster? Utanför till höger?

Grabben säger att den både hoppar av till höger och vänster i fram. Allt är rent, ny kedja och kugg i bak.
Inlämnad på ett känt ställe i Enskede.

Klurigt o förstå vad du skriver, vad menar du med "lossande kedjan" ? Gick kedjan av eller hoppade kedjan av kedjehjulet / kasseten?

"Kedjeguider" som du snackar om är inget du sätter på en sån cykel jag gissar att du har.
Skydden av plast som du snackar om är ju dock inget som är gjort för att hålla kedjan på plats utan mera ett skydd så man inte skitar ner sig.
Hoppar kedjan av på nått sätt är det fel oavsätt vad nån skum handlare säger.
Behövs kedjan sträckas så kapa den om den är för lång, alt byt bakväxel om nu den skulle vara slut (osanolikt)

edit:
Aha.. då är det stopskruvarna som är feljusterade på framväxeln, konstigt butik om dom missade det.

Senast redigerad av en moderator:
Kan ju även ha att göra med hur grabben cyklar.. Finns många utförsåkare som haft hoppande kedjor, utan att ngt. varit feljusterat. De har sedan kortat kedjan och monterat kedjestyrare.. Den skyddande skivan jag avsåg var bashguarden i plast eller aluminium.

Titta runt lite på de hojar som finns här, så ser du hur det kan se ut! Svårt att börja nysta i ngt. utan några namn på grejerna, eller kort överhuvudtaget. Vad som är bra brukar vara väldigt subjektivt. (Tänk bara på Blocket-annonserna..)

Menar inget illa men "Scottcykel i bästa klassen", ta över (= begagnad), 21 växlar och 3000:- får de flesta på happy att säga bojsänke... Det är ungefär samma saker som sitter på denna cykel som du hittar på biltema idag.

En mer konkret fråga är om kransarna fram byttes samtidigt? Om det är ny kedja och kasset (dreven bak) men gamla drev fram kan detta fenomen uppstå. Kuggen och kedjan passar helt enkelt inte ihop.

Lägg upp en bild så får vi se hur det ser ut. Men felställda stoppskruvar eller en alltför slapp kedja låter som ett möjligt problem.

Ething, är Scott av den lite lyxigare typen. Är inte årets modell förstås. Vi kollade på dom nya på Länna Sport. Och det är inte 3000 kr cykeln. Den matchar mer den åt det dubbla priset.
Men kan vara som du skriver att det inte matchar. Eftersom kransarna i fram inte är bytta.
Borde inte dessa cykelmekar kunna det. Eller är det lika illa inom cykelbranchen som i bilrep-branchen.
Tror att Roy och Roger är allt för vanligt vart man än vänder sig i dag. MVH Gunnar J.

Hej Gunnar,
Du får gärna kommer förbi verkstad (Vanadisv.44) och jag kan undersöka felet - gratis såklart!
Det låter som fel justering av framväxel, men kan samtidigt vara slitet framdrev - om alla andra delar är byte i drivpaket.

Elanen.. finns nog väldigt varierande kvalite på cykelhandlare, vissa orkar nog inte bry sig och kör med "det ska vara så, jag vet för jag är cykelhandlare"

DR Spoke, låter intressant nu när det är tullfritt i stan. Lär komma förbi. Ska bara gå båtvakt i kväll till i morgon bitti. Till på köpet har jag influensa. Men man är ju en hårding he he.
Jusst om du kunde kolla vad som strular. Var samma stuk idag när grabben cyklade till jobbet.
Så nåt Vaj-Kalle är det helt klart. MVH Gunnar J.

Tack DR Spoke för din hjälp med att kolla upp cykeln. Där kan man snacka om service.
Finns stor chans att mina andra cyklar hamnar hos Spoken.
Var inget fel på cykeln. Ovan cyklist var nog mer åt det rätta hållet.

Sorry att jag dissade grabben. Men testade själv cykeln idag. Är nåt paj när man cyklar på 1:ans drev och har 7:ans växel i. Då hoppar kedjan över till 2:ans drev av sig själv. Fick cykla några hundra meter innan det hände. Det borde jag fått klart innan DR Spoke fått testa den idag.
Eftersom han antagligen inte gjorde det så verkade den bra.
Synd att grabben inte fick fram det idag till mig innan Spoken fick testa.
Vad är det för fel när den uppför sig på det viset då kan man ju undra.
MVH Gunnar J.

Nu kanske jag inte har helt rätt men jag har i allafall lärt mig att man inte ska ha växel lägsta växeln fram och högsta bak. Samt tvärtom dvs högsta fram och lägsta bak. Pga att man får alldeles för mycket vinkel på kedja och då kan den bete sig på det sättet pga att kedjan "knäcks".

Lustigt ändå, att det är framtill, till större klinga den väljer att gå? Borde vara naturligare att hoppa på drevkassetten.. Men hursom, så bör man undvika extremlägena som det redan kommenterats.
Det är i verkligheten inte 21 växlar, bara för att det sitter 3 fram och 7 bak..

Menar ni att man inte ska lägga i vissa växlar. Är inte det meningen att man skall få det lätttrampat i exempelvis uppförsbackar. Då är väl just det läget jag skrev om idealet.
Man kan väl kalla det växel nummer 7. Eller är den växeln obrukbar och bara en låtsasväxel.
Hur många växlar är det egentligen. 21 växlar är kanske bara 14.
Är det så du menar Brakastruten.
Låter riktigt mysko det som sägs.
På min Merida med vridväxlar och 21 stycken. Där var det 21 utan tvekan. Och inga sådana konstigheter som uppträder på Scottyn.
Blir inte klokare på det som skrivs. MVH Gunnar J.

Du ska alltid sträva efter att ha så rak kedja som möjligt, det är effektivast så.

Senast redigerad av en moderator:
Tyvärr är det lite så att man inte ska lägga i vissa växlar. Man kan nästan säga att du ska ta bort två växlar på det som står pga extremlägena.
Men på vissa cyklar funkar det att göra det på men jag misstänker att det inte är nyttigt för kedjan.
Själv har jag aldrig haft en cykel där det fungerar på börjar oftast hoppa och rappa när man trycker på i uppförsbackar.
Om jag skulle ha fel får folk gärna rätta mig. Men det är ialf vad jag har lärt mig.

Nej, det är inte den lättaste växel som bör undvikas, dvs. minsta klingan fram och största bak. Den är helt okej.

Däremot är det dumt att köra minsta klingan fram ihop med minsta bak eftersom kedjan då, som tidigare nämnts, går i alltför kraftig vinkel. På samma sätt ska man helst inte köra största fram med största bak.

Dessa lägen motsvaras oftast av andra kombinationer, som ger bättre kedjelinje, så det blir ingen direkt förlust av möjliga utväxlingar om man skippar extremlägena.

Så i praktiken blir det inte 21 växlar, utan kanske just 14-15.

Tillbaka
Topp