Kedja - rengörning

• Trådstartare Trådstartare Björn
  • Start datum Start datum
Kedja - rengörning
Jag kör den lilla ritualen en gång i veckan och den stora en gång i månaden eller vid behov.

Lilla: Kläm en trasa runt kedjan med handen och veva tills kedjan ser ren ut. Smörjer med uppvärmd white litening race day.

Stora: Tar av kedjan och lägger den i en flaska med bensin. Skakar som en tok. Smörjer med rikligt med white litening race day.

Jag har provat en kedjetvätt men efter några gånger är det svårare att få ren tvätten än kedjan. Jag har en stor kasse med gamla trasor så jag försöker att använda en "ren" trasa varje gång jag torkar rent kedjan. Eventuellt så sprejar jag på lite motorex power clean på kedjan (om den är toksunkig) för att lösa upp smutsen innan jag torkar rent den. Men jag är noga att inte spreja det på naven (typ noga iallafall)

Jag har upptäckt att det är mycket lättare att få bra resultat med vaxbaserade smörjmedel om man värmer upp smörjan först. Då kloggar inte pipen på flaskan och vaxet tränger in i kedjan lättare. Det underlättar om kedjan är varm också men det blir den om man klämmer åt med trasan när man vevar.

Smörjmedlet värmer jag upp genom att jag kokar upp lite vatten som jag häller i en gammal hink. Sen stoppar jag flaskan i vattnet (med stängd kork....) medans jag torkar av kedjan och klingorna. Sen rinner vaxet som det vore bensin.

Min åsikt är att en kedjetvätt är slöseri med pengar...

/rikard

Kedja - rengörning
MTB:
Efter varje tur: På med 5-56.

~Varje vecka: Torka av, på med 5-56

När kedjan och kassetten vart helsvart ett tag (~1g/månad(?): FinnishLine kedjetvätt med en skvätt disel.

LVG:
Lite 5-56 när det ser torrt ut, Kedjetvätt ~1g/år

Kedja - rengörning
Min variant av "stora proceduren":

Kedjan: Tar av och lägger i avfettningsmedel (från närmaste Bensinmack).
Kesetten: Diskmedel (Yes) + gammal diskborste (vid behov avfettningsmedel).

En mellanvariant som jag kör ibland är diskmedel/diskborste utan att ta av kedjan.

Håller med rikard att kedjetvätt (och special rengöringsvätskor) är slöseri med pengar.

\Fredrik

Kedja - rengörning
Jag tar en uräten glassbunke och tippar i bensin och låter kedjan ligga ett tag, sedan tar jag en kortklippt pensel och borstar kedjan liggande i bunken. Sätter sedan eld på kedjan... NÄÄÄ Blåser den torr med tryckluft
och har på Finish line KryTech. Detta gör jag 1 gång i mån. Använder en sådan där kedjerengörings pryttel efter var 5:e/10:e sväng.

Kedja - rengörning
Ja, skit i kedjetvätten. Köpte en sån och visst, det funkade ett par ggr, men sen är det "skit i kedjetvätten".

Avfettning och borste är bra.

Kedja - rengörning
Stora proceduren för mig blir att ta av kedjan (heja SRAM och powerlink!) och stoppar ner i valfri lösning, kör med T-sprit, lacknafta eller nåt sånt.

Sen blir det avtorkning av kedjan, ner i kastrullen och koka med rapsolja för motorsåg köpt på macken.

hänger sen upp kedjan så den får rinna av.

Har fått höra att rapsolja både smörjer och rengör. Men har även upptäckt att man INTE bara ska smeta på det som kedjesmörja, bör kokas in annars blir det skit av det.

Kör annrs med diskborste på kassetten rätt ofta, bara att sätta mot och veva runt lite

Kedja - rengörning
Jag tycker det funkar alldeles utmärkt med en kedjetvätt,använder Finishline´s med en skvätt diesel i . Kedjan kanske inte blir lika ren som den blir om man tar av den, men men. Vill jag spegla mig så går jag till spegeln :-)

/ M

Kedja - rengörning
Jag Håller med Mattias, jag tycker nästan att kedjetvätten är det bästa som jag har köpt till min cykel. Har fungerat utan problem för mig.

Kedja - rengörning
Kedjetvätt funkar kanon!
Lite avfettning el Yes om det är allt som finns att tillgå.
Snurra vevpartiet bakåt i 10-20 varv. Skölj av. Låt torka, olja in, ta bort överflödig olja med en trasa.
Nu är kedjan blank och fin. Brukar göra detta moment efter var tredje tur ungefär. Tar max 5 min!!

Alla sett är bra utom dom dåliga men att koka kedjan i olja är inget Jag skulle orka med, men å andra sidan har jag ju aldrig testat det. Kanske skulle byta uppfattning då men det känns lite "overkill"

/F

Kedja - rengörning
Håller med Mattias, Franke och FSR; Köp en kedjetvätt. Smidigare och snabbare sätt finns inte!

Självklart tar man ju av kedjan ibland och rengör noggrannt, men det händer ju inte varje gång. Då funkar en kedjetvätt kanon.

/Fredrik

Kedja - rengörning
Ett tips. Ni som har tillgång till cykeltvätt med vattenslang. Det går alldeles utmärkt att spola rent kedjan under högt tryck på nära håll medans man vevar den baklänges. OBS, spola endast på kedjan, inte kassetten. Den blir nära nog blank, antagligen jämförbar med kedjetvätt, sen är det bara att torka kedjan med en trasa och olja in den igen. Så gör jag emellan "grovtvätten" av kedjan.

/Leo

Kedja - rengörning
Jag har en kedjetvätt men den gör inte kedjan ren längre. Därför tycker jag inte om den, men den funkar ganska bra till att smeta på avfettningsmedel på kedjan om man inte vill ta av den från hojjen. Efter några varv i kedjetvätten är kedjan svart men smutsen är lös och bara att torka av med en trasa.

Jag har precis satt på en ny kedja och kassett på hojjen och funderar på att köra ett experiment. Jag funderar på att skaffa två kedjor och byta var 20:e mil eller nåt, precis som i länken ovan. Kedjan som sitter på nu är en hg-53, det enda negativa jag upplever med den är att den rostar lite för lätt. Jag skall skaffa en dura ace eller en pc-99 att växla med (hihi) och se om jag märker nån skillnad mellan de olika kedjorna. Om jag inte gör det finns det ingen anledning att lägga 350 spänn på en kedja direkt.

/rikard

Kedja - rengörning
Kör med kedjetvätt när jag tycker det är dags (beror helt på underlaget man kört i, rätt ofta iaf.). Torkar av klingorna fram, tar av bakhjulet och gör rent kassetten med en gammal trasa som jag drar mellan dreven. Gör även rent trissorna i bakväxeln

Byter mellan tre kedjor var 50-60 mil ungefär, lite beroende på hur man kört.

Tänkte skaffa diesel och ha i tvätten när avfettningen är slut. Funderar även på att förvara extrakedjorna i diesel.

Kedja - rengörning
Borde det inte fungera lika bra med fotogen/lampolja som diesel? Jag har inte provat fotogen på cykelkedjor men brukar rengöra oljiga motordelar med fotogen när jag har plockat ned en motor.

Kedja - rengörning
Diesel är billigt, annars fungerar det väl likadant som fotogen. Vet att andra använder diesel för att rengöra motordelarna.

I tidigare diskussioner har det förts fram att avfettning är väl aggresivt och torkar ur kedjan mer än vad som egentligen behövs. Diesel är då ett alternativ som inte torkar ur på samma sätt. Själv kör jag med vatten och borste mellan turerna, eller en trasa med diesel och torkar av kedjan. Stora rengöringen blir dieselbaljan och diskborste när jag skiftar kedja.

Kedja - rengörning
Man får väl ha flera baljor. En med diesel/fotogen där kedjan skrubbas ren mha. borste, sedan kan kedjan få koka i lite linolja för att slutligen hamna i ett bad med högkvalitativ kedjeolja. Sist men inte minst hängs kedjan på tork över sträcket.

Det blir ett litet kedjerafinaderi i källaren. :-)

Kedja - rengörning
Avfettningsmedlet ska sköljas ur kedjan med rent vatten efter tvätt, sedan torkar man kedjan noggrannt. :-) Aggressivt? Nja, det är det enda som gör kedjan helt ren, iaf i mina ögon sett. :-P En kedjetvätt enligt min metod i länken ovan tar max 30 minuter, med garanterat blank kedja efteråt.

/Leo

Kedja - rengörning
>med garanterat blank kedja efteråt.

Som komplement kan man grovpolera kedjan med hjälp av autosol och tandborste efter att avfettningen sköljts bort. Det kan vara ett alternativ för dem som till sin förvåning inte har en blank kedja efter avfettningen (var kedjan belagd med svartoxidering när den köptes tro?). Alla har nog inte blanka kedjor Leo. ;-)

Kedja - rengörning
Det stora problemet med diesel är var man köper en liter. Gå ner till macken och tanka i en enlitersflaska, funkar det? :)

Kedja - rengörning
Ja, klart att det går bra att tanka en liter på macken jomper. :-)

När jag låg i flottan och var tekniker luktade uniformen marin-diesel för jämnan vill jag minnas. Det var ruskigt svår att tvätta ur doften ur sjöstridsdräkten.

Kedja - rengörning
Det är nog inte så lätt och tanka en liter diesel i sedelautomat eller ska man prova och trycka in en tia och hoppas på de bästa. :-)

Kedja - rengörning
Jag har funderat på det där.

Dum som jag var slängde jag oljedunken när det var slut. Ska snart byta olja i bilen iaf. så då blir det en ny tom dunk.

Annars är det väl bara att peta i en selma i automaten och tanka en flaska full och donera resten till behövande.

1,5 liters PET borde funka, panta den inte sen bara. Brukar inte vara populärt :)

Har ett gnagande minne av att fem liter är minimängd på macken, kanske har fel? Annars får man väl ta med fler flaskor och sälja resten här på Happy :)

Kuriosa: Av de PET-flaskor som kasseras vid den elektroniska näsan hos exempelvis Spendrups lär ~90% ha innehållit sprit...

Kedja - rengörning
Det borde gå att tanka någon liter. Annars kan man ju ta två. Har ni bara sedelautomater där du bor gianter? =)

Här i Sthlm finns det ju Diesel på var och varannan mack utan sedelautomat.

Ser framför mig hur jomper fyller upp sin 1L flaska på en halv sekund och sedan har byxorna fulla med illaluktande diesel. ;-)

Kedja - rengörning
Att diesel både rengör och smörjer är en gammal historia.

Jag hade för flera år sedan grannar där kvinnan var kemist. En gång när jag stod ute och mekade med cyklarna började vi prata om rengöring och avfettning och då sa jag det där om diesel som både rengör och smörjer.

Det höll hon inte alls med om!
Den lilla hinna som blir kvar efter att dieseln har avdunstat är inte en 'smörjhinna' utan olika orenheter i dieseln, dessutom är hinnan för tunn för att verkligen smörja.
Dessutom tycket hon att diesel var så hälsovådligt att man skulle ha skyddshandskar, hålla till utomhus och helst ha andningsskydd!
Det var enl henne också problem med hur man förvarar och blir av med den begagnade dieseln.

Hon förespråkade miljövänlig naturavfettning, då skulle det räcka om man hade skyddshandskar och höll till utomhus.

Sedan har jag hört en annan förklaring till dieselpropagandan:
De flesta cykelklubbars, och proffstalls, mekaniker-bilar är dieseldrivna. De har då med sig diesel i reservdunken.
Om de mekanikerna använder diesel för rengöring så slipper de köpa en extra dunk med avfettning.
Förklaring med att diesel både avfettar och smörjer är påhittade av dessa mekaniker för att de skall slippa köpa och hålla reda på ytterligare en dunk.
Svenska cyklister/mekar har lärt sig detta av sina utländska kollegor.

Jag använder inte diesel, och har inte saknat det.

Använde diesel den som vill det, men var försiktig.

/Håkan

Kedja - rengörning
HåkanC:

Att diesel skulle ha någon form av smörjande effekt låter som en ren skröna. Den avdunstar ju så pass kvickt och efterlämnar inte mycket till oljeämnen efter sig.

Däremot fungerar den ju utmärkt som rengöringsmedel. Jag kan egentligen inte förstå varför man skall rengöra och smörja i samma veva. Vill man det så torde fotogen (lampolja) vara betydligt bättre än diesel, men det är ganska dyrt och kanske lite väl "renat" för att tvätta cykelkedjor med kanske? Den största fördelen med diesel är väl att det är så pass billigt och lätt-tillgängligt för många.

Och angående hälsorisken med diesel så kan jag förstå att en föredetta kemist anser det som mycket hälsovådligt, vilket det säkerligen också är. Men om man skulle ranka diesel på en lista bland andra kemikalier som finns i folks hem så hamnar det nog ganska långt ned på listan. Jämför med exempelvis lacknafta, aceton, förtunning och en hel del annat så inser man snabbt att det finns värre saker.

Jag använder dock alltid skyddande kräm på händerna när jag mekar och håller på med oljor av olika slag. Är det kemikalier så åker givetvis gummihandskarna på och jag föredrar starkt att vistas utomhus eller i verkstan med vidöppna fönster oavsett vilken kemikalie det rör sig om.

Slabbar man med oljor utan skyddande kräm eller kemikalier utan handskar löper man en betydligt större risk att drabbas av cancer. Nu är jag inget vidare på kemi/biologi men någon annan kan säkert förklara vilka ämnen som tränger in i kroppen och bidrar till ökad cancerrisk.

Annars brukar det ju gå utmärkt att lösa upp oljerester och smuts med samma typ av olja som kedjan smörjdes med ursprungligen. Värmer man dessutom lite så löser det upp sig ännu fortare.

Något som man kanske snarare borde diskutera är väl i så fall olika kedjeoljors smörjande förmåga i förhållande till "kladdighet" och pålagd mängd olja. Det blir ju ett rent slöseri att först klegga in kedjan så pass att den formligen suger åt sig skit, för att sedan använda en massa kemikalier vid rengöring av kedjan. Och slutligen kleta in den med en massa kladdig olja igen. Någon lite mer optimal kedjeolja/smörjmetod måste ju finnas.

Post Ändrad (04-04-14 11:25)

Kedja - rengörning
>Och slutligen kleta in den med en massa kladdig olja igen. Någon lite mer
>optimal kedjeolja/smörjmetod måste ju finnas.

Man ska ju alltid torka av överskottet av oljan med en trasa efter att man oljat in kedjan, har ni missat det? ;-) Det är inne i länkarna som oljan gör nytta, inte utanpå som skitsamlare.

/Leo

Kedja - rengörning
Leo: Precis. Men man undrar ju hur folk smörjer sina kedjor när de måste koka linolja och ta till diesel för att få dem helt rena? Hur mycket skit tränger egentligen in mellan länkarna? Det torde vara ganska minimalt med smuts där.

Kedja - rengörning
Det är rätt lätt att kolla om det är smuts inne i kedjan. Om man vrider lite på kedjan med fingrarna kan man känna hur det skrapar mellan länksidorna. Det gör det inte när den är ny.

På "fincykeln" använder jag uteslutande white litening. Det har jag kört med hela vintern och det funkar kanon. Man måste smörja en gång i veckan vid "normal" använding och kedjan ser oftast ren och fin ut. Den blir inte skitig, snarare blir den dammig och kan börja rosta på utsatta ställen vilket en fet kedja inte gör så lätt.

"Fulcykeln" orkar jag inte lägga ner så mycket energi på så den smörjer jag med nån fulolja som kom med kedjetvätten jag köpte för länge sedan. Den behöver jag ite smörja så ofta men den draj åt sig grus istället.

Kedja - rengörning
Då så. Då gör jag slut på 5 litersdunken med diesel och börjar med avfettning i stället. Jag kommer lukta så mycket bättre efter det!

Kedja - rengörning
Problemet, som jag förstått det, men avfettning är att det lätt blir rester kvar i kedjan som hindrar oljan att "bo" där. Då skulle Diesel vara ett bättre alternativ.

Avfettning luktar inte heller gott.

Kedja - rengörning
Sedan är jag lite skeptisk till den miljöavfettning som säljs. Den löser ju upp fett/smuts så pass dåligt att man får använda flerfaldiga mängder jämfört med vanlig mindre miljövänlig avfettning. Frågan är vilket som är mest miljöfarligt. Det är väl en sak om man sprutar ned en hel bil med medlet för att sedan spola bort det (ut i naturen), än om man jobbar med en cykelkedja i ett slutet kärl utan att hälla ut sörjan i avloppet när man är klar.

För övrigt borde det vara bättre att hälla det i avloppet än att hälla ut det direkt i naturen. Lite illa för dem som håller till i en verkstad där det finns oljeavskiljande system till avloppet bara. De brukar bäcka ihop totalt när det kommer avfettning i dem. Service, modell huge, krävs efter sånna incidenter.

Kedja - rengörning
Pedros citrusbaserade avfettning luktar citron. Ganska najs faktiskt. Den är dessutom biologiskt nedbrytbar och består enbart av sälungar eller hur det nu var. Men den borde inte vara så farlig att ha i avloppet.

Jakten på den perfekta kedjeritualen fortsätter. Jag skall försöka smutsa ner min kedja oftare så jag får testa fler metoder.

/rikard - kedjeavfettande forumknarkare-

Kedja - rengörning
Min variant, förmodligen inte bättre än någon innan;

Material
3st MER flaskor, då de har större hål än andra ;-)
1st glasburk (saltgurksburk funkar fint)
2st spikar (inga småspik...)
Bensin eller Diesel
Olja (smaken är som baken...)

Procedur
1) Fäst spikarna i väggen, med ett par centimeters mellanrum och ca 40cm ovanför bänken.
2) Placera saltgurksburken under spikarna.
3) Fyll 2 MER flaskor till hälften med bensin eller diesel
4) Fyll den sista MER flaskan till knappt hälften med olja (växellådsolja eller motorsågsolja från Biltema funkar kanon, ju billigare desto bättre ;-) )

5) Stoppa ner kedjan i MER flaska 1, skaka runt och låt den ligga. Här gäller samma som för de flesta rödviner; Den vinner på lagring....
6) Flytta över kedjan till MER flaska 2 och upprepa procedur 5.
7) Torka av kedjan och ner med den i MER flaska 3. Skaka runt och lagra på nytt.
8) Häng upp kedjan på spikarna och låt överflödig olja rinna ner i glasburken, för återvinning.
9) Innan montering behöver den sista överlödiga oljan torkas bort med papper.

Hela proceduren brukar för mig ta ca 14 dagar ;-)

Lever i övertygelsen att diesel/bensin är mindre skadligt för smörjningen än vatten och sköljer därför aldrig kedjan innan den åker ner i oljan.

Kedja - rengörning
Okej, då kommer mitt lilla tips: en väl använd, många gånger tvättad frottéhandduk av hög kvalitet är riktigt bra för att torka bort gegg efter cykelturen. Gör det efter varje cykeltur, så blir det inte så jobbigt att hålla efter kedjan.

Och kom ihåg att vara jäkligt försiktig med smörjmedlet: det viktigaste är ju inte mängden utan att det verkligen hamnar där det ska.

Kedja - rengörning
Alla har sin favo-metod här tycks det.... Här är min:

Jag kör i extremt lerig terräng, allt är igengrott efter varje tur höst och vinter.
När jag kommer hem, sköljer jag av cykeln med vattenslang och diskborste, utan kemikalier. Måste göras omedelbart innan det torkar... Kedjan och växeln sköljer jag av med vattenslang också, genom att rikta mustycket dit och snurra. Lera och smuts trillar av eftersom jag bara användet 5-56 eller annan väldigt tunn olja. Sprutar sedan ner cykeln med 5-56 hit och dit, den står ute på balkongen.

Fattigmans kedjetvätt: Ta en ½ liters PET, och klyv den vertikalt (på längden) med hobbykniv, fyll med lacknafta eller diesel och snurra medan du håller den under växeln. Använd inte medel som innehåller fettlösande tillsatser, typ avfettning eller diskmedel, de sitter kvar och löser upp din smörjolja. Det ska vara sånt som dunstar av helt.

Kedja - rengörning
Tycker inte ni som jag att det knastrar om kedjan oavsett hur bra man har tvättat den? De finaste sandkornen verkar sitta kvar inne i länkarna. Det enda som jag har märkt råder bot på detta är att använda tryckluftsslangen på OK när man har tvättat kedjan. Efter det är det helt tyst. Inget knaster.

Kedja - rengörning
jtl Skrev:
-------------------------------------------------------
> Lever i övertygelsen att diesel/bensin är mindre
> skadligt för smörjningen än vatten och sköljer
> därför aldrig kedjan innan den åker ner i oljan.

Om smörjningen inte är vattenlöslig (olja) borde det väl vara precis tvärt om??

/rikard

Kedja - rengörning
- vanligt avfettningsmedel i en avskuren lingonhink
- håll ner bakvxl samt kedja i hinken
- veva runt tills du tröttnar, ha gärna spån etc på golvet..
- töm tillbaka avfettningsmedlet i en dunk med skitig dito, funkar bra att använda igen
- fyll lingonhinken med riktigt varmt vatten
- veva igen
- blås rent med högtryck
- smörj med lämpligt
- torka av

gör jag ofta, på vintern flera ggr i veckan om det behövs

Kedja - rengörning
Jag tror att (lamp)fotogen är mycket mindre cancerogent än diesel. Jag ogillar diesel starkt av den anledningen.

Jag köpte på mig en flaska pedros citrusbaserade avfettningsmedel. Säkert 20 ggr dyrare än diesel men en halvliter sånt verkar räcka ett par år om man använder det rätt. Kombinerat med white litening race day vax så har jag en ren drivlina året runt med en enkel och minjövänlig ritual var 14:de dag. Har man ett par kedjor att växla mellan kan man komma undan med ritualen ännu mer sällan.

Kedja - rengörning
Köpte en kedjebrytare på biltema som saknade beskrivning eller manual. Googlade det men hittade ingen lösning så jag satte upp brytaren mot en "spik" som går igenom kedjan och började veva. Pang sa det och så hade ena tanden i kedjebrytaren gått sönder. Vad gjorde jag fel?

Tillbaka
Topp