Kedjan hoppar av på 3 växlad cykel

niskabike

Aktiv medlem
Kedjan på mitt barns cykel har börjat hoppa av. Den är 3-växlad och märket är Nexus. Jag har kollat kedjan med ett kedjeverktyg och enligt det behövs kedjan inte bytas ut. Kedjan har dock hängt med ett tag - så kanske kan vara något annat fel med kedjan? Eller vad kan annars vara fel? Jag ser inga hajfenor på "tänderna" som kedjan löper på.

Tack för hjälpen

Hoppar den fram så skulle jag tro att den främre kransen har fått sig en smäll hoppar den bak skulle jag tro att kedjan inte är tillräckligt spänd. Det är lätt att hjulet på 3 växlade cyklar kan flytta sig lite och då blir kedjan lite för slak. Är kedjan dåligt smord så den blir lite stel så kan kedjan även hoppa.

Tack för svar. Hur spänner jag kedjan, och hur vet jag när den är tillräckligt spänd? Jag har googlat på ändlägesskruvar men det verkar som om dessa endast finns på cyklar med väldigt många växlar, eller?

Första gången kedjan hoppade av var det bak. Andra gången hoppade den av både fram och bak. Kedjan är smord.

Trengil sa:
Är ändlägesskruvarna korrekt inställda eller finns det för mycket utrymme för kedjan att hoppa av?

VA? Har Nexus 3 ändlägesskruvar som förhindrar att kedjan kan hoppa av?

Det hade jag helt missat...

"tillbaks till skolbänken igen"

Tack för alla svar. Det fungerade att flytta bakhjulet lite längre bak för att på så sätt spänna kedjan några mm ytterligare. Hjulet verkade ha åkt fram lite eller så slarvade lite senaste gången jag meckade med den, så hjulet hamnade fel.

Tillbaka
Topp