Kedjan hoppar av rulltrissan

• Trådstartare Trådstartare Roq
  • Start datum Start datum

Roq

Aktiv medlem
Inte haft detta problem förut. Har kollat växelörat så det inte var böjt och bytt kedja. Har även dragit åt fästet för bakväxel.
Ändå hoppar kedjan ofta av den lägsta rulltrissan på bakväxeln och lägger sig bredvid. Själva trissan ser inte sliten ut men det kanske är den ändå eller känner nån igen problemet? Jag spekulerade i om själva växelkorgen var lite sned men hur sannolikt är det om växelörat är rakt?

Kanske snett,kanske en trissa som har blivit extremt vinglig? Jag har haft problemet. Var försiktig! Rätt vad det är så kilar kedjan fast sig, bakväxeln roterar in i ekrarna och det tar tvärstopp.

I mitt fall så var trissan som en extrem kaststjärna, vinglig och smal. Hela växeln var också rejält nött (men växlade bra). När trissan har tagit för mycket stryk så kan den definitivt ställa sig så snett att kedjan går in bredvid.

Menar du trissa som 1. den nedre av de två på själva bakväxeln eller som 2. det sista drevet på kassetten?
1. Slitna trissor / stukad bakväxel / felträdd kedja?
2. Feljusterat ändläge på bakväxeln

Kedjan trycker den vingliga trissan i sidled och sen kilar den fast sig.. Eventuellt behövs något litet bakåttramp också då de två gånger jag har varit med om det var direkt efter start. Med fräsch trissa är det omöjligt. Jag tror att den behöver ha fått ett glapp mot axeln,slitna tänder räcker kanske inte

Något lager kanske har trillat ut trissan. ...Prisskillnaden och arbetet i att byta trissor eller byta hela bakväxeln är mindre än man tror.

Hänt mig på en ultegra 6800, hade inte gått så långt heller men bytte trissor så hände det inte igen.
Tar 2 minuter att byta inklusive att hälla upp kaffe.

Trissorna sitter felvända. De har en ut- och insida. Det finns ofta pilar på hjulet som visar åt vilket håll det ska snurra när du trampar. Topp- och bottenhjulen är olika, där topphjulet har lite inbyggt glapp i sida.

Senast redigerad av en moderator:
Ok tack för alla förslag. Har ingen bild på den just nu men har tittat noggrannare och jag tycker det ser ut som att växeln (korgen) ändå är lite stukad utåt. Den som undrade över hur kedjan får plats att hoppa av trissan: Metallen är något uttryckt så att den får plats… gissar det blir att jag köper ny korg eller tar en helt ny bakväxel på en gång

Tillbaka
Topp