Kedjan hoppar in i bakhjulet

Hej hallå!
Kedjan på min mtb hoppar ibland ur och kilar fast mellan kassetten och ekrarna. Det händer när jag ligger på lättaste växeln och trycker till en gång extra för att jag inte vet om jag är högst upp, alt när jag trampar till lite extra precis under växlingen. Kedjan är det inget fel på. Kan det hjälpa att skaffa en kedjestyrare? Eller behöver växlarna justeras? Eller kan jag bara enkelt skaffa en sån plastskiva bakom kassetten?

Du behöver sannolikt justera L-skruven på din bakväxel, ev. även resten av växeln.

Sök efter ”Park Tool rear derailleur adjustment” på youtube. Låt dig inte förskräckas, det är inte svartkonst och det är inte svårt. Bara följ Mr. Mustasch (Calvin Jones) steg för steg så kommer allt att gå dig väl.

Lycka till!

Att ställa in en slapp och dålig växel, eller en som fått en smäll och blivit skev är svårt, eller t o m omöjligt.
En lite bättre växel kräver inte några raketvetenskapsskills.
Håller med LWB ovan; Parktools Calvin Jones instruktionsfilm är utmärkt. 16 väl investerade minuter:

Om du kan lyfta upp cykeln och ställa den på något, om du saknar mekställ, blir det mesta lättare. Då blir t ex mysteriet med var H- och L-skruvar sitter lättare att lösa. Skruva in L-skruven litet grand, d v s medsols.
Det låter som om det är från den största kransen bak på kassetten som kedjan hoppar. Personligen är jag uppvuxen med att det nästan är nödväxlar där. :-)
Här något svenskt:

Justera bakväxeln​

Nu kan vi börja ställa in rätt ändlägen. För att justera det inre ändläget lägger du först i i den tyngsta växeln bak. Leta upp ändlägesskruven. Det justerar det inre ändläget. Den brukar vara märkt med bokstaven “L”. Skruva in den så gott som det går. Trampa sedan med ena handen samtidigt som du trycker på bakväxeln med din lediga hand för att växla ett så stort drev som är möjligt. I regel brukar det gå till det andra alternativt tredje största.
Veva på och tryck in bakväxeln, och skruva ut ändlägesskruven tills du ser att kedjan löper som det ska på det största drevet av kassetten. Det inre ändläget är justerat och det är dags att gå över till det yttre.
Skruva in “H” skruven. Trampa sedan med ena handen och skruva ut skruven med den andra. I början ska kedjan nästan hoppa ned på det minsta drevet. Fortsätt tills det löper fint utan något hoppande. Då vet du att det är rätt. Här är det viktigt att du ser till att du inte fortsätter skruva medan vajern håller växeln uppe. Har du gjort det ställer du in växeln på fel sätt. Vill växeln däremot inte tillräckligt långt ut så släpp lite på vajern.

Senast ändrad:
Växla upp till största drevet och titta på skruven så ser du att den inte går emot växeln.
Justera så att skruven precis går emot växeln mer än så behöver du inte göra.

Har mekställ och skruvat på växlar en del gånger. Det kanske bara är så enkelt att det är skruva växlar som ska göras. Tackar för svar!
Så är det säkert.
Hade samma "fel" på min White
Wirespänningen höll den på rätt ställe men om man råkade växla förbi ettan hoppade kedjan av mellan drevet och ekarna.
Bara justera skruven tills den tar i blecket på själva växelföraren när reglaget står på ett.

Nja, det funkar inte. Vajern har inte att göra med att kedjan hoppar av kassetten. Vajern finjusterar växlarna så du får den växel du beställer. L och H är mekaniska stopp så inte i det här fallet bakväxeln kan vandra vidare.

Nja, det funkar inte. Vajern har inte att göra med att kedjan hoppar av kassetten. Vajern finjusterar växlarna så du får den växel du beställer. L och H är mekaniska stopp så inte i det här fallet bakväxeln kan vandra vidare.
Både och - med en slapp vajer kan man ha turen att sista klicket inte rör växeln nog långt för att kedjan ska hoppa över och en för hårt dragen vajer förhindrar kedjan från att kunna rör sig för långt in mot minsta dreven. Men skruvarna sätter mekaniskt stopp så klart så vajerns spänning kan lite grann maskera dåligt ställda stopplägen.

Om du syftade på mitt inlägg så var det just det jag menade.
Man justerar på skruvarna och inte wiren.
Wiren har förmodligen rätt spänning .

Generellt sett så det som normalt händer med växlar efter viss tid är att växelvajern töjer sig lite och behöver efterspännas lite då växlarna börjar få svårt att växla upp till större krans. Är det så är allt frid och fröjd, bara vrida ett kvarts varv uppe på växelreglaget. Det man kan få problem med efter längre tid är att den inte vill växla ner om vajern börjar kärva, dags att smörja/byta vajer och ev hölje.

Har man som här problem med att kedjan börjar kugga över har man med 90% sannorlikhet böjt växelörat som då behöver rätas eller bytas, sen behöver växeln trimmas in. Andra 10% är att man har haft något av de två ovanstående problemen och försökt lösa det genom att vrida lite överallt på måfå. Kan ju även vara själva växeln som är sne eller glapp men tycker de brukar klara sig förvånansvärt bra.

Jag gissar på snett växelöra. Är det bara lite snett kan man lösa så man får ok funktion om man har tur genom justering av stoppskruvar, dock brukar det vara svårt att få växeln att gå rent i hela registret.

Generellt sett så det som normalt händer med växlar är att växelvajern töjer sig lite och behöver efterspännas lite då växlarna börjar få svårt att växla upp till större krans. Är det så är allt frid och fröjd, bara vrida ett kvarts varv uppe på växelreglaget. Det man kan få problem med efter viss tid är att den inte vill växla ner om vajern börjar kärva, dags att smörja/byta vajer och ev hölje.

Har man som här problem med att kedjan börjar kugga över har man med 90% sannorlikhet böjt växelörat som då behöver rätas eller bytas, sen behöver växeln trimmas in. Andra 10% är att man har haft något av de två ovanstående problemen och försökt lösa det genom att vrida lite överallt på måfå. Kan ju även vara själva växeln som är sne eller glapp men tycker de brukar klara sig förvånansvärt bra.

Jag gissar på snett växelöra. Är det bara lite snett kan man lösa så man får ok funktion om man har tur genom justering av stoppskruvar, dock brukar det vara svårt att få växeln att gå rent Ingela registret.
Hur ska ett snett växelöra göra så att reglaget kan växla förbi 1:ans växel?
Wiren är för indexeringen och förstår jag TS rätt har denne inga andra problem alltså är det ändlägesskruven som ska justeras och inget annat.

Hur ska ett snett växelöra göra så att reglaget kan växla förbi 1:ans växel?
Wiren är för indexeringen och förstår jag TS rätt har denne inga andra problem alltså är det ändlägesskruven som ska justeras och inget annat.
Jo fast frågan är ändå vad orsaken är. Har den alltid kuggat över så är det ju rimligt men har den plötsligt börjat kugga över så måste ju något ha hänt. Är allt annat oförändrat så måste ju i princip stoppskruven gängat ut sig för att det ska kunna ske. Tror dock ändå örat fått sig en smäll, är den vriden så kan man få alla möjliga mystiska problem.

Tillbaka
Topp