Kedjan hoppar växel hoppar, ny hoj

Pearl

Medlem
Hej,

För ett tag sedan köpte jag en Vitus Escarpe VR 29er. Lämnade in den till en lokal cykelverkstad som jag blev tipsad om här på Happy, för finjustering av växlar, bromsar och dämpare. Detta var kanske för 2 månader sedan, har efter detta cyklat rätt begränsat antal mil uteslutande på grusväg.

Nu är kedjan superslapp och växlar jag till en tyngre växel så hoppar kedjan, alternativt så hoppar växeln. "Backar jag" med pedalerna slackar kedjan helt.

Säkert ett superenkelt problem att avhjälpa, men hur gör jag? Hade faktiskt trott att det bara skulle vara att cykla nu ett tag då det var ett proffs som ställt in hojen, tvättar av hojen och blåser av den med jämna mellanrum.

Är detta något man får räkna med trots modest cykling, eller bör jag kontakta cykelverkstaden och be dem kolla igenom det igen?

Söker även tips på någon pedagogisk guide (gärna youtube) på hur man åtgärdar detta själv.

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Tack för tips, såg efter lite googlande även att Happy har en egen film

Så får läsa på lite, kanske kan ordna med film/bild.

Men frågan är om man ska kontakta cykelmeken jag fick hjälp av, om det är någon efterjustering som måste göras eller om de missade något?

Har ju haft andra cyklar tidigare, men aldrig varit med om detta fenomen tidigare.

Helt ny (2 mån) cykel? I så fall kan det vara så enkelt att vajrarna har blivit lite lite slappare pga att man börjar använda dem. Det händer nya cyklar hela tiden. I så fall får du helt enkelt börja med att kolla på videon ovan om hur man ställer in sin växelförare.

thomaslundstrom sa:
Helt ny (2 mån) cykel? I så fall kan det vara så enkelt att vajrarna har blivit lite lite slappare pga att man börjar använda dem. Det händer nya cyklar hela tiden. I så fall får du helt enkelt börja med att kolla på videon ovan om hur man ställer in sin växelförare.

Då ska det ju räcka att spänna vajern ett par klick. Vaktar töjer sig.
Annars skicka tillbaks till Wiggle och hävda din rätt som kund!

Om kedjan slackar när du trampar bakåt är det lagren i bodyn som är slut. Om du blåser av cykeln med högtryck kommer det in vatten i lagren och de dör direkt.

Säkert uppenbart, men kan ändå vara värt att påpeka: Efter tvätt (speciellt så här års) måste kedjan få en skvätt olja.

Jag tror nog man besparar sig mycket problem om man bara lär sig justera själv. Oftast behöves det inte efter 2 månader men känns jobbigt att bråka med LBS & tillverkare varje gång det behövs.

Jag har ocskå märkt att växlingen påverkas enormt på moderna system om kedjan inte är 100% välsmord. Så +1 på den.
I övrigt tycker jag det är meningslöst att "felsöka" en växel justering. Följ bara guide a-z. Funkar inte det så är det dags för felsökning.

Tillbaka
Topp