Kedjan hoppar vid belastning

jonte987

Aktiv medlem
Jag ser inte hur smörjteknik eller inställningar spelar roll så länge kedjan inte går ner på kungarna. Plocka i så fall bort allting och se om det går att få ned kedjan. Annars passar den uppenbarligen inte.

Booten

Aktiv medlem
jag sätter mina 5 öre på att kedjan är problemet. Jag hade ett liknande scenario i höstas och det visade sig att kedjelåset inte riktigt gått i lås.

Är kedjan hel? Inget snabblås som inte sitter som det ska? Är det rätt kedja?

matt1as

Medlem
Men om bromsarna var kassa innan voodoon, och växlarna ser ut sådär efter några månader/30 mil, vad säger Bikester. De få gånger jag köpt ny cykel har affären alltid erbjudit ”efterjustering” när saker sträckt sig klart.

Försent nu kanske, men har du kollat med dem?

Rock

Aktiv medlem
Det finns dom som vet och så finns det dom som har teorier. Av dom som jag vet jobbar med cyklar, som skrivit i tråden, är alla ense.

Hasse#7

Aktiv medlem
Om kedjan inte kan ligga jämnt och snyggt på klingan så är den för lång i delningen på grund av sträckning och slitage. En för lång kedja kommer döda tänderna eftersom man ligger och nöter på fel ställe. Fokus bör vara på hur det gick till och vad man skall göra åt det. Spontant tycker jag att den verkar ha gått mycket mer än vad anges. Är det en democykel, retur eller annat specialerbjudande? Nånting stämmer inte här.

Är kedjan hel? Inget snabblås som inte sitter som det ska? Är det rätt kedja?
Den var det, inget skumt var jag kunde se. Däremot så fastnade kedjan rätt illa ett par gånger den första turen då växlarna var dåligt inställda. Riktigt kass faktiskt, i synnerhet då killen på Bikester som sålde mig cykeln ville vara kompis och lovade att han skulle finjustera allt innan leverans (han kände min vän som var med). Uppenbarligen "glömde" han bort. Men fick ett par pedaler gratis, så alltid nått!

Försent nu kanske, men har du kollat med dem?
Nej, det borde jag gjort för länge sen. Nu känns det orimligt att höra av sig.

Av dom som jag vet jobbar med cyklar, som skrivit i tråden, är alla ense.
Och vilka är det?

Valhalla_

Aktiv medlem
Det finns dom som vet och så finns det dom som har teorier. Av dom som jag vet jobbar med cyklar, som skrivit i tråden, är alla ense.
Det finns också de som jobbar med cyklar, som inte borde jobba med cyklar, och de som inte jobbar med cyklar som borde jobba med cyklar, och de som tror att de som jobbar med cyklar vet för att de jobbar med cyklar, och de som inte jobbar med cyklar inte vet för de inte jobbar med cyklar. Och så finns de de som gillar att tala i skägget. Du vet ju uppenbarligen vad grundproblemet är, så spill the beans nu så att det inte återupprepas för TS när denne väl bytt drivlinan. :giggle:

jonte987

Aktiv medlem
Vad jobbar de som levererade hojen med?

Kan man tänkta sig att tillräckligt många länkar är vridna för att det ska kunna bli så eller går kedjan av först?
Jag fattar inte, men jag fattade inte heller hur det gick att växla alls med hojen där vajern var av. Jag jobbar inte med cyklar. Däremot kan man inte låta bli att tänka på Ashton och MTV.

Om det är fel kedja så måste det vara fel så in i helvete, de flesta passar väl över klingan? Utom hyperglide.

n3wton

Aktiv medlem
Antar att du då menar att det behövs ny kedja och ny klinga fram. Visst kan det vara så, och det är ju inga stora pengar eller krångligt jobb, men av vilken anledning skulle kedja och klinga tagit slut på 30 mil? Om lösningen är att slita ut grejer på 30 mil och sen köpa nytt är det såklart en funktionell lösning, men det finns såklart inga grejer, oavsett komponentnivå, som slits ut så fort hur man än gör.

Man hade ju kunnat antyda att det är en passande lösning för någon som driver cykelbutik, men jag tror det går att lösa problemet lite mer grundläggande och långsiktigt än så.

n3wton

Aktiv medlem
Nog för att jag brukar cykla med hörlurar, men något rassel ställer jag inte upp på. Det tuggade lite (utan att låta) på stor-stor dagarna innan efter att kedjan hade fastnat, därav min (något slarviga) korrigering dagen innan det började hoppa och ha sig. Men det slits ju inte på så kort tid. Dessförinnan har jag haft minutiöst inställda växlar enligt GCN:s videoguide. Kan hända att jag gjort käpprätt åt helvete, men det såg och lät rätt ut i alla fall. Tror mer att det är något lurt med kedjan. Kanske att den sträckts ut i ett tidigt skede och sen legat och nött sedan dess. Jag har ju uppenbarligen haft kass smörjteknik och en kedja täckt med svart gunk vilket möjligen fungerat som ett slipmedel. Det konstiga är att man då borde se samma slitage på de övriga delarna i systemet.
Att köra stora-stora är inte lämpligt då kedjelinjen blir tokig.

Av dina andra inlägg har jag förstått att kedjan "fastnat" och att du kanske haft lite diverse besvär innan läget blev som det är nu. En sådan grej kan helt klart skada kedjan nog för att det ska fungera dåligt. Jag tror därmed på ny klinga och kedja, följt av en korrekt inställning av växlarna. Kassetten ser funktionell ut.

Att kedjan är smutsig är sekundärt i förhållande till att det finns olja mellan glidytorna. När den nya kedjan sitter på ser du till att torka rent före och direkt efter smörjning, så håller kedjan sig snyggare. Att det sätt du smörjt kedjan på innan skulle slitit ut den på 30 mil är i princip inte möjligt. Inte heller någon form av "jag tar i när jag cyklar" påverkar kedjan nämnvärt, eftersom det i varje givet läge finns någon annan som är dubbelt så stark som dig (och mig) och som kan cykla runt på en cykel utan att den havererar.

jonte987

Aktiv medlem
Polygrip är ett verktyg. Vad är det gör kedja? I vilket fall tvekar jag att använda kedjebrytare för att öppna kedjelås.

Hasse#7

Aktiv medlem
Min klant. Monterat kedjan fel väg. Finns det något sätt att bryta upp kedjelåset utan verktyg?
Fel väg var? Har du snabblås går det att öppna diagonalt med polygrip. Har du nitat går det ju att öppna bakväxel eller framväxel för att flytta om. Har du nitat och vet innerbredd kanske du kan få tag på ett kedjelås. Eller en komplett kedja.

Miracle

Aktiv medlem
Byt kedja. KMC har många bra kedjor. Z hör inte dit. Skräp.
Shimano håller jämn kvalitét å leverera stabilt så jag håller mig till dessa. HG93 kör jag till 9 delat.

frid!

Uppdatering:

Fick nya kedjan och anar vad problemet varit. Den gamla kedjan på 112 länkar är längre än den nya på 114 länkar. Hur fan blev det så?

Screenshot_20200624_070235.jpg

Kan titta på det när jag kommer hem.

Tänkte slänga in en sidofråga i hopp om hjälp. Satte på nya kedjan och den blev stel så inåt helvete där jag länkade ihop ändarna. Tryckte kedjeniten försiktigt fram och tillbaka, men fick bara en marginell förbättring. Smorde med olja, vickade och ruckade till svetten och nära på tårarna sprutade utan nämnvärt resultat. Fortfarande tillräckligt stel för att det skulle hoppa i maskineriet. I en förtvivlad hämndaktion bröt jag länkarna på vardera sida om niten. Tänkte ersätta med den överblivna länken och två nya kedjenitar.

Vad jag dock märkte när jag skulle passa in de nya ändarna var att det var jävligt tight, inte konstigt att det satt sig så hårt. Hur löser jag denna knut? Ska jag töja den överlappande länken så den går smidigt över den mindre eller riskerar jag att förstöra något? Eller är det bara jag som är för nitisk (b'dum-tsch) och kedjan mjuknar med tiden?

jonte987

Aktiv medlem
Köp ett kedjelås eller bryt till med en skruvmejsel om det sitter för tight. Det senare är från school of hard knocks och möjligen inte happy accepterat.

n3wton

Aktiv medlem
Sjukt kedjeslitage, inte konstigt att det krånglade!

Jag tycker du ska köpa ett kedjelås istället för att nita ihop kedjan. Finns lite olika tillverkare som funkar fint med kedjor till samma antal växlar (sanning med modifikation). Enklare framtida hantering av underhåll osv, och näst intill omöjligt att inte montera rätt.

n3wton

Aktiv medlem
Köp ett kedjelås eller bryt till med en skruvmejsel om det sitter för tight. Det senare är från school of hard knocks och möjligen inte happy accepterat.
Om man precis haft ett rejält udda bekymmer med sin drivlina där alla (mig inkluderat) har spekulerat fritt hade jag INTE bänt med en skruvmejsel i kedjan. TS behöver få ordning på sin cykel utan en massa specialare och tveksamma hemmafix..

jonte987

Aktiv medlem
Om man precis haft ett rejält udda bekymmer med sin drivlina där alla (mig inkluderat) har spekulerat fritt hade jag INTE bänt med en skruvmejsel i kedjan. TS behöver få ordning på sin cykel utan en massa specialare och tveksamma hemmafix..
Ja, det är ju en mycket bra poäng. Då kanske ett kedjelås av samma fabrikat som kedjan är bäst så det inte blir mer knas eller fler tveksamheter.

EDIT. På tall om det, TS ska inte återanvända pins. Det är verbot und tabo. Riktiga bryt-pins eller lås

Tack för tipsen. Då kedjan nu nere på 110 länkar behöver jag nog minst en nit, utöver ett kedjelås. Det kostar att vara efterklok. Så hur minskar jag trycket på den länk jag behöver nita?

Hasse#7

Aktiv medlem
Tack för tipsen. Då kedjan nu nere på 110 länkar behöver jag nog minst en nit, utöver ett kedjelås. Det kostar att vara efterklok. Så hur minskar jag trycket på den länk jag behöver nita?
Hellre två lås än en osäker pinne. Köp två tvåpack öppningsbara lås till rätt bredd. Ha med ett tvåpack i reserv när du cyklar. Det går ju att trycka i en ny brytpinne från Shimano. För hundra år sen när jag jobbade med bland annat kedjor, vickade montörerna på en stel länk litegrann på fel ledd först ena hållet och sedan andra hållet om det inte gick lätt. Inget grövre våld dock.

Hasse#7

Aktiv medlem
Kan du inte bryta isär en överbliven länk från nya och gamla kedjan och jämföra. Det måste finnas ett stort slitage nånstans.

Hellre två lås än en osäker pinne. Köp två tvåpack öppningsbara lås till rätt bredd. Ha med ett tvåpack i reserv när du cyklar. Det går ju att trycka i en ny brytpinne från Shimano. För hundra år sen när jag jobbade med bland annat kedjor, vickade montörerna på en stel länk litegrann på fel ledd först ena hållet och sedan andra hållet om det inte gick lätt. Inget grövre våld dock.

Ny brytpinne? Alltså, när jag säger kedjenit menar jag Shimanos "brytpinnar". Pratar vi om samma sak? Hur skulle det gå med två kedjelås? De kan väl inte fästa i varandra?

Spacekitty

Aktiv medlem
Men vem säljer Shimano-kedjor nu med brytpinne, dom har ju skickat med sina Quicklink kedjelås i förpackningen senaste åren.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ny brytpinne? Alltså, när jag säger kedjenit menar jag Shimanos "brytpinnar". Pratar vi om samma sak? Hur skulle det gå med två kedjelås? De kan väl inte fästa i varandra?
Du har väl lite spill från resten av kedjan att dela upp med? Jag har köpt brytpinnar löst, men det var ett bra tag sen. Skillnaden på en uttagen nit och en brytpinne, är att en urplockad är precis i passning och en brytpinne är överdimension och sitter hårdare. Men brytpinne är förlegat idag.

me.I.am

Aktiv medlem
Ingen som tagit upp "växla under belastning"?
Som flera nämnt känns det lite märkligt att kedjan skulle blivit så sliten på 30mil, men om TS växlat under hård belastning några gånger kan väl kedjan bli sträckt. Själv spräckte jag en kedja p.g.a. det när jag började cykla, iofs ingen bra kedja.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ingen som tagit upp "växla under belastning"?
Som flera nämnt känns det lite märkligt att kedjan skulle blivit så sliten på 30mil, men om TS växlat under hård belastning några gånger kan väl kedjan bli sträckt. Själv spräckte jag en kedja p.g.a. det när jag började cykla, iofs ingen bra kedja.
Kan bidra tillsammans med de förmodade Förstemann-benen.

Gano

Aktiv medlem
Hade knak och knäpp i min kedja plus en överhoppning från stora till lilla klingan fram. Bytte kedja igår och det blev en jäkla skillnad. Tror att det blev lite mindre friktion också, kändes snabbare...

jonte987

Aktiv medlem
Det borde väl gå att få ihop? Oavsett lås eller pin så måste du ha en mellanlänk?

Nu ska tilläggas att jag bara har köpt och monterat mtb kedjor men rätt mycket måste vara lika samma?
Pins verkar inte finnas till 12s så allt ska väl kunna lösas med lås.

Pins att bryta ja.

shimano-kettennietstift-10-fach-silber-1.jpg

Det borde väl gå att få ihop? Oavsett lås eller pin så måste du ha en mellanlänk?
Ja men såklart det går... 😂 Trögtänkt idag. Blir ju ett lite dyrare misstag med två kedjelås, men det är väl värt det får jag anta?

Jag har 9s och har inte hittat några Shimano-varianter. Vågar jag stjäla låset (KMC 9R) från den gamla kedjan tro? Och köpa något liknande?

För upplysning skull kan jag nämna att jag enbart fick med brytpinne från Shimano vid köp. Var rea på Bikester så jag gissar att det var en gammal version av HG de skickade ut.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ja men såklart det går... 😂 Trögtänkt idag. Blir ju ett lite dyrare misstag med två kedjelås, men det är väl värt det får jag anta?

Jag har 9s och har inte hittat några Shimano-varianter. Vågar jag stjäla låset (KMC 9R) från den gamla kedjan tro? Och köpa något liknande?

För upplysning skull kan jag nämna att jag enbart fick med brytpinne från Shimano vid köp. Var rea på Bikester så jag gissar att det var en gammal version av HG de skickade ut.
Det gamla låset är i värsta fall lika förlängt som kedjan. Frisk kedja till friska nya delar är alltid bäst.

n3wton

Aktiv medlem
Känslan när man uppför en brant backe bryter allt vad man kan i cykeln och PANG så smäller kedjan av. Jag försöker undvika den situationen, och behandlar därför kedjan med den respekt den förtjänar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer