Den var det, inget skumt var jag kunde se. Däremot så fastnade kedjan rätt illa ett par gånger den första turen då växlarna var dåligt inställda. Riktigt kass faktiskt, i synnerhet då killen på Bikester som sålde mig cykeln ville vara kompis och lovade att han skulle finjustera allt innan leverans (han kände min vän som var med). Uppenbarligen "glömde" han bort. Men fick ett par pedaler gratis, så alltid nått!Är kedjan hel? Inget snabblås som inte sitter som det ska? Är det rätt kedja?
Nej, det borde jag gjort för länge sen. Nu känns det orimligt att höra av sig.Försent nu kanske, men har du kollat med dem?
Och vilka är det?Av dom som jag vet jobbar med cyklar, som skrivit i tråden, är alla ense.
Det finns också de som jobbar med cyklar, som inte borde jobba med cyklar, och de som inte jobbar med cyklar som borde jobba med cyklar, och de som tror att de som jobbar med cyklar vet för att de jobbar med cyklar, och de som inte jobbar med cyklar inte vet för de inte jobbar med cyklar. Och så finns de de som gillar att tala i skägget. Du vet ju uppenbarligen vad grundproblemet är, så spill the beans nu så att det inte återupprepas för TS när denne väl bytt drivlinan.Det finns dom som vet och så finns det dom som har teorier. Av dom som jag vet jobbar med cyklar, som skrivit i tråden, är alla ense.
Antar att du då menar att det behövs ny kedja och ny klinga fram. Visst kan det vara så, och det är ju inga stora pengar eller krångligt jobb, men av vilken anledning skulle kedja och klinga tagit slut på 30 mil? Om lösningen är att slita ut grejer på 30 mil och sen köpa nytt är det såklart en funktionell lösning, men det finns såklart inga grejer, oavsett komponentnivå, som slits ut så fort hur man än gör.Det finns dom som vet och så finns det dom som har teorier. Av dom som jag vet jobbar med cyklar, som skrivit i tråden, är alla ense.
Att köra stora-stora är inte lämpligt då kedjelinjen blir tokig.Nog för att jag brukar cykla med hörlurar, men något rassel ställer jag inte upp på. Det tuggade lite (utan att låta) på stor-stor dagarna innan efter att kedjan hade fastnat, därav min (något slarviga) korrigering dagen innan det började hoppa och ha sig. Men det slits ju inte på så kort tid. Dessförinnan har jag haft minutiöst inställda växlar enligt GCN:s videoguide. Kan hända att jag gjort käpprätt åt helvete, men det såg och lät rätt ut i alla fall. Tror mer att det är något lurt med kedjan. Kanske att den sträckts ut i ett tidigt skede och sen legat och nött sedan dess. Jag har ju uppenbarligen haft kass smörjteknik och en kedja täckt med svart gunk vilket möjligen fungerat som ett slipmedel. Det konstiga är att man då borde se samma slitage på de övriga delarna i systemet.
Menar stora-minsta förstås, tyngsta växeln. :)Att köra stora-stora är inte lämpligt då kedjelinjen blir tokig.
Ja, men inte utan att förstöra den. En kedjebrytare är ett bra verktyg. Rock har btw iaf varit cykelmekaniker. Duktig dessutom, men en gnutta butter som alla duktiga cykelmeckar.... ;-)Min klant. Monterat kedjan fel väg. Finns det något sätt att bryta upp kedjelåset utan verktyg?
Brukar vara nit snarare än kedjelås på billigare kedjor.Polygrip är ett verktyg. Vad är det gör kedja? I vilket fall tvekar jag att använda kedjebrytare för att öppna kedjelås.
Fast har man monterat den fel bör man veta vilket man har...eller är det som när kunden säger slang men ska ha gucka?Brukar vara nit snarare än kedjelås på billigare kedjor.
Det lät klokt. Jag skyller på värmeslag.Fast har man monterat den fel bör man veta vilket man har...eller är det som när kunden säger slang men ska ha gucka?
Fel väg var? Har du snabblås går det att öppna diagonalt med polygrip. Har du nitat går det ju att öppna bakväxel eller framväxel för att flytta om. Har du nitat och vet innerbredd kanske du kan få tag på ett kedjelås. Eller en komplett kedja.Min klant. Monterat kedjan fel väg. Finns det något sätt att bryta upp kedjelåset utan verktyg?
Tack för uppdatering. Det var rätt uppenbart att kedjan var problemet. Om du trycker ihop gamla kedjan, blir den mycket kortare då? Det skulle tyda abnormt slitage.Uppdatering:
Fick nya kedjan och anar vad problemet varit. Den gamla kedjan på 112 länkar är längre än den nya på 114 länkar. Hur fan blev det så?
Visa bilaga 425604
Om man precis haft ett rejält udda bekymmer med sin drivlina där alla (mig inkluderat) har spekulerat fritt hade jag INTE bänt med en skruvmejsel i kedjan. TS behöver få ordning på sin cykel utan en massa specialare och tveksamma hemmafix..Köp ett kedjelås eller bryt till med en skruvmejsel om det sitter för tight. Det senare är från school of hard knocks och möjligen inte happy accepterat.
Ja, det är ju en mycket bra poäng. Då kanske ett kedjelås av samma fabrikat som kedjan är bäst så det inte blir mer knas eller fler tveksamheter.Om man precis haft ett rejält udda bekymmer med sin drivlina där alla (mig inkluderat) har spekulerat fritt hade jag INTE bänt med en skruvmejsel i kedjan. TS behöver få ordning på sin cykel utan en massa specialare och tveksamma hemmafix..
Hellre två lås än en osäker pinne. Köp två tvåpack öppningsbara lås till rätt bredd. Ha med ett tvåpack i reserv när du cyklar. Det går ju att trycka i en ny brytpinne från Shimano. För hundra år sen när jag jobbade med bland annat kedjor, vickade montörerna på en stel länk litegrann på fel ledd först ena hållet och sedan andra hållet om det inte gick lätt. Inget grövre våld dock.Tack för tipsen. Då kedjan nu nere på 110 länkar behöver jag nog minst en nit, utöver ett kedjelås. Det kostar att vara efterklok. Så hur minskar jag trycket på den länk jag behöver nita?
Hellre två lås än en osäker pinne. Köp två tvåpack öppningsbara lås till rätt bredd. Ha med ett tvåpack i reserv när du cyklar. Det går ju att trycka i en ny brytpinne från Shimano. För hundra år sen när jag jobbade med bland annat kedjor, vickade montörerna på en stel länk litegrann på fel ledd först ena hållet och sedan andra hållet om det inte gick lätt. Inget grövre våld dock.
Du har väl lite spill från resten av kedjan att dela upp med? Jag har köpt brytpinnar löst, men det var ett bra tag sen. Skillnaden på en uttagen nit och en brytpinne, är att en urplockad är precis i passning och en brytpinne är överdimension och sitter hårdare. Men brytpinne är förlegat idag.Ny brytpinne? Alltså, när jag säger kedjenit menar jag Shimanos "brytpinnar". Pratar vi om samma sak? Hur skulle det gå med två kedjelås? De kan väl inte fästa i varandra?
Kan bidra tillsammans med de förmodade Förstemann-benen.Ingen som tagit upp "växla under belastning"?
Som flera nämnt känns det lite märkligt att kedjan skulle blivit så sliten på 30mil, men om TS växlat under hård belastning några gånger kan väl kedjan bli sträckt. Själv spräckte jag en kedja p.g.a. det när jag började cykla, iofs ingen bra kedja.
Sist jag köpte 11s kunde jag välja. Om det vara gamla grejor vet jag inte, men i så fall lär de ligga kvar då jag valde lås.Men vem säljer Shimano-kedjor nu med brytpinne, dom har ju skickat med sina Quicklink kedjelås i förpackningen senaste åren.
Det borde väl gå att få ihop? Oavsett lås eller pin så måste du ha en mellanlänk?Ny brytpinne? Alltså, när jag säger kedjenit menar jag Shimanos "brytpinnar". Pratar vi om samma sak? Hur skulle det gå med två kedjelås? De kan väl inte fästa i varandra?
Ja men såklart det går...Det borde väl gå att få ihop? Oavsett lås eller pin så måste du ha en mellanlänk?
Det gamla låset är i värsta fall lika förlängt som kedjan. Frisk kedja till friska nya delar är alltid bäst.Ja men såklart det går...Trögtänkt idag. Blir ju ett lite dyrare misstag med två kedjelås, men det är väl värt det får jag anta?
Jag har 9s och har inte hittat några Shimano-varianter. Vågar jag stjäla låset (KMC 9R) från den gamla kedjan tro? Och köpa något liknande?
För upplysning skull kan jag nämna att jag enbart fick med brytpinne från Shimano vid köp. Var rea på Bikester så jag gissar att det var en gammal version av HG de skickade ut.
..eller när man i 50+ km/h drar igång spurtraketen.Känslan när man uppför en brant backe bryter allt vad man kan i cykeln och PANG så smäller kedjan av.