Kedjan hoppar vid belastning

Hallå Happy!

Long time lurker, first time poster.

Igår när jag var ute och snurrade i skogen med min CX märkte jag att kedjan började hoppa på främre klingan i uppförsbackarna, enbart på den större av de två. På hemvägen blev det värre och hoppandet följde vid minsta belastning. Vid inspektion såg jag att det var som att kedjan gled av åt vänster vid klockan tre på stora klingan. Jag misstänkte att det hade något att göra med att jag justerade främre växeln tidigare på dagen men efter lite felsökning på nätet verkar det mer peka på en utsliten kedja. Nog för att jag kör rätt hårt men cykeln är inte mer än några månader gammal, så det känns lite märkligt att det skulle gått så fort. Har inte mer än drygt 30 mil på den.

Vad tror ni?

weldion

Aktiv medlem
Om det började efter det att du justerade framväxeln, så skulle jag börja med att justera tillbaka dina förändringar.
För nej, kedjan är inte utsliten efter några månader.

IMG_20200617_091749.jpg
IMG_20200617_090941.jpg
IMG_20200617_090618.jpg
IMG_20200617_091522.jpg

Tänderna högst upp är spetsiga och dom till vänster är nerslitna (eller kört över någon sten och slagit i), det är inget normalt som händer på 30 mil.

Noterade ojämnheterna redan första åket efter köp (bifogad bild), däremot satt lacken fortfarande kvar där de var kortare, så det kunde inte vara slitage. Dessutom uppstod problemet först igår, så jag är inte säker på om det har med saken att göra. Jag ska göra en grundlig rengöring i eftermiddag och se om det uppstått några nya skador.

96380678_1165059560499397_1324262236968976384_n.jpg

Rock

Aktiv medlem
Jag håller med föregående. Stora klingan ser ut att behöva bytas ut. Jag vill tipsa om att byta kedja samtidigt, och ta en Shimano och inte en sån där billig KMC Z som sitter på idag. Den enda anledningen till att det sitter en Z-kejda på är att den är billig.

P2m2

Medlem
Med dom hajtänderna på stora framdrevet behöver du byta kassett, kedja, framdrev. Köp 3 kedjor, byt när kedjan blir skitig till en ren och gör rent den du tog bort, låt ligga i diesel under natten, billigt och bra sätt att få rena kedjor, om du roterar kedjan på detta sätt kommer det bli roligare och billigare att cykla.

Senast ändrad:

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Varför visar du en bild på när kedjan ligger på lilla klingan fram när problemet var när den ligger på stora?

Vid närmare eftertanke var det nog inte så dumt ändå, med tanke på hur de ser ut. Som redan sagts, byt stora klingan, gissningsvis är kedja och kassett slut med, men du kan ju alltid mäta kedjan och se om den är sträckt över 0,5mm (isåfall är det bytläge för kedja) eller över 0,75mm (byte av kedja och kassett).

Bongo

Medlem
Upp till 0,75mm sträckning är OK på 9 delat enligt parktool. Men med tanke på hur det ser ut och hur billigt 9-delat är så byt kedjan.länk

Vid närmare eftertanke var det nog inte så dumt ändå, med tanke på hur de ser ut. Som redan sagts, byt stora klingan, gissningsvis är kedja och kassett slut med, men du kan ju alltid mäta kedjan och se om den är sträckt över 0,5mm (isåfall är det bytläge för kedja) eller över 0,75mm (byte av kedja och kassett).

etnica

Aktiv medlem
0.5 är väll för 11,12 delat. Skall klara sig till 0.75 om det är 9 delat.

Då förstår jag inte.

Är detta slitagey 30 mil från NY ? Holy crap

Som vore det inte uppenbart av ursprungsfrågan är jag nybörjare. Eventuellt slitage skulle kunna bero på att jag tagit i som en brunstig arbetshäst på alldeles för höga växlar. :) Förstod bara för någon vecka sen att man ska trampa snabbt, inte tungt. Det berättade mina knän för mig.

Med dom hajtänderna på stora framdrevet behöver du byta kassett, kedja, framdrev. Köp 3 kedjor, byt när kedjan blir skitig till en ren och gör rent den du tog bort, låt ligga i diesel under natten, billigt och bra sätt att få rena kedjor, om du roterar kedjan på detta sätt kommer det bli roligare och billigare att cykla.

Hmm... Främre klingan och kedjan kan jag förstå, men kassetten? Den ser ok ut, tycker jag.

Jacke89

Aktiv medlem
Inte knäcker man framklingor på 30 mil oavsett hur man missköt rengöring och smörjning. Har själv fått ny klinga där några tänder varit typ halv utan problem.

Du skrev själv att problemet började när du började skruva på framväxeln? Då går du helt enkelt tillbaka. Börja i rätt ände. istället för att lägga pengar på nåt som förmodligen är helt OK

Men se till att alltid hålla drivlinan ren.

Bongo

Medlem
Men är felaktigt underhåll orsaken till detta? Man blir ju lite förvånad över hur det kan slitas så hårt. Enbart felaktigt underhåll borde väl inte skapa de där hajtänderna efter 30 mil? Är något felmonterat eller kör du mycket på stora kakan fram och största bak? Hitta orsaken till problemet innan du byter delar.
Ser att Jacke89 tänker i samma banor...

Jag vet inte hur bra eller dålig biltemas cykelolja är men det viktigaste är att det är så torrt som möjligt på utsidan av kedjan - oljan ska vara i länkarna. Kolla på YT för tips.

@mickescott - hajtänderna i bild nr 3 i inlägg #5 ser väl inte ok ut.

Det troliga felet. Frågan är varför? Det gör ingen skillnad var på kassetten kedjan ligger.

Bilagor

• 15923967642651768713787485115036.jpg
    15923967642651768713787485115036.jpg
    664.6 KB · Besök: 310
Bra jobbat på 30 mil.

Jag är stolt.

Jag har haft en del slitna kedjor genom åren men det har aldrig sett ut sådär. Är det verkligen rätt sorts kedja monterad?

Samma som satt på när jag köpte den, sprillans ny från Bikester. Men det är inte det enda som bråkat. Bromsarna har varit kassa sedan dag 1. Efter att ha utfört varje mörk ritual jag kunnat frambesvärja och smort med starka salvor tar de nu... Ja, hyfsat.

Som många skriver - ny kedja, kassett och framdrev. Justera sen in allt bra

Förstår fortfarande inte varför kassetten måste bytas. Lust att utveckla?

Och tack för hjälpen hörni. Vilket gäng hjältar ni är!

d_anders

Aktiv medlem
Det är inte helt säkert att den behöver bytas. Oftast slits dock kassetten snabbare än framdreven. Kanske är det inte så nu, men det är låg sannolikhet att kassetten är helt ok när drevet ser ut så där.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag håller med GurraG det är något skumt med kedjan. Den är utsträckt på ett sätt som får en att tänka på fabrikationsfel eller att du är Robert Förstemann. Googla om han inte är bekant. Angående din fråga om kassetten så är det så att om kedjan är sliten så sliter den hårt på dreven i kassetten, särskilt 11:an. När du byter kedja kan den börja rappa över på 11 och 12 eller vad nästa storlek är. Det är inte säkert men ganska vanligt. Lättast är att köpa kassett och kedja, byt kedjan och funkar det inte så byt kassett också.

Ja, det låter rimligt. Börjar med kedja och nytt drev fram. Följdfrågan blir då om jag ska byta båda främre? Tänkte om jag skulle hoppa upp till 50T på stora då jag tycker att det är lite väl mycket överlapp på stora och lilla. Går det med 50/30T? Har inte sett den kombon nämnas när jag skummat igen andra trådar.

Bongo

Medlem
Ja, det låter rimligt. Börjar med kedja och nytt drev fram. Följdfrågan blir då om jag ska byta båda främre? Tänkte om jag skulle hoppa upp till 50T på stora då jag tycker att det är lite väl mycket överlapp på stora och lilla. Går det med 50/30T? Har inte sett den kombon nämnas när jag skummat igen andra trådar.
Nej - 50/30 kommer inte att funka - för stor skillnad. Du vill ändå ha en viss överlappning. Om du vill byta till 50 får du byta lilla klingan till 34 också.

Hasse#7

Aktiv medlem
Nej - 50/30 kommer inte att funka - för stor skillnad. Du vill ändå ha en viss överlappning. Om du vill byta till 50 får du byta lilla klingan till 34 också.
Når du räknar pris på klingor bör du jämföra med ett komplett vevparti som passar. Det är ofta billigare eller samma pris för komplett, som för lösa delar.

n3wton

Aktiv medlem
Ingen sliter ut hela drivlinan på 30 mil. Inte en chans i hela världen, förmodligen inte ens om man kör utan olja. Köpa två nya framklingor, kedja och kassett efter 30 mil är rent vansinne om det inte är en fråga om att grejerna är icke kompatibla.

Att tänderna har olika form beror på något som kallas växlingsramper. De är till för att kedjan lättare ska kliva upp till stora klingan fram. Jag tycker själv att framdreven ser ganska fula ut och framförallt spetsiga, men även om stora klingan fram skulle vara totalt nedsliten finns det inte på kartan att kedjan skulle kunna kugga över "ett snäpp" när den ligger på 23 tänder.

Att kedjan inte ramlar ner på klingan ser dock jäkligt konstigt ut. Det är garanterat något som är fel. En liten chansning (svårt utan att se cykeln på riktigt) är att framväxeln inte går ut tillräckligt långt och därmed inte låter kedjan hamna rätt på klingan utan att den rider med sidoplåtarna uppepå klingan. Jag tycker dock att kedjan i det fallet ändå skulle hamna rätt men att det skulle rassla från framväxeln.

Prova följande:
Lägg kedjan mitt på kassetten bak och på stora klingan fram. Justera ut framväxeln så att den är helt centrerad omkring kedjan i det läget. Cykla runt lite. Om det funkar bra i detta läget är det framväxeln som är boven. Läs på hur man justerar framväxeln korrekt, så är problemet löst.

Jag upplever att många får småpanik när cykeln krånglar och gärna köper sig ur problemet, men om det är en justeringssak så löser inte nya grejer problemet. Jag säger inte att det inte är fel på drivlinan, men börja med att utesluta ett rent handhavandefel först!

n3wton

Aktiv medlem
Har tittat på sista bilden igen. Om min teori stämmer med att framväxeln inte går ut tillräckligt utan bara hjälpligt håller kedjan uppe kanske det är det som nött ner tänderna till sin spetsiga form. Känns lite tveksamt eftersom kedjan då borde ramlat ner till lilla snarare än att hänga kvar på det viset. Den andra saken som känns tveksamt med det scenariot är att man förmodligen måste vara döv för att kunna leva med att det rasslar konstant från framväxeln i det läget. Ska bli spännande att höra hur cykeln går med framväxeln centrerad över kedjan likt förslag i föregående inlägg!

Den andra saken som känns tveksamt med det scenariot är att man förmodligen måste vara döv för att kunna leva med att det rasslar konstant från framväxeln i det läget.

Nog för att jag brukar cykla med hörlurar, men något rassel ställer jag inte upp på. Det tuggade lite (utan att låta) på stor-stor dagarna innan efter att kedjan hade fastnat, därav min (något slarviga) korrigering dagen innan det började hoppa och ha sig. Men det slits ju inte på så kort tid. Dessförinnan har jag haft minutiöst inställda växlar enligt GCN:s videoguide. Kan hända att jag gjort käpprätt åt helvete, men det såg och lät rätt ut i alla fall. Tror mer att det är något lurt med kedjan. Kanske att den sträckts ut i ett tidigt skede och sen legat och nött sedan dess. Jag har ju uppenbarligen haft kass smörjteknik och en kedja täckt med svart gunk vilket möjligen fungerat som ett slipmedel. Det konstiga är att man då borde se samma slitage på de övriga delarna i systemet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer