Kedjebrott

• Trådstartare Trådstartare _jp
  • Start datum Start datum

_jp

Ny medlem
Kedjebrott
Nu är det andra gången på väldigt kort tid (3 turer) som min kedja vrider sig i länkarna. När vridningen har skett så börjar kedjan hoppa mellan växlar hela tiden.

Inte så konstigt kanske men jag tycker inte att jag växlar osmart eller för hårt direkt. Jag undrar vad det kan bero på? Är kedjan sliten? För lång? För kort? Är det fel på växlarna?

Kedjebrott
Du behöver nog kolla över din drivlina rent generellt innan du sätter på en ny kedja. Nu vet jag inte exakt vad ditt problem grundar sig i men, många håller säkert med mig i att kedja, kasett och drev ska åldras tillsammans. Så kolla över helheten innan du lägger all skuld på måndagsex utav kedja.

/ Herr K

Kedjebrott
Helt klart så att hela drivlinan skall åldras tilsammans, gärna med en dubbel uppsättning kedjor som du byter med jämna intervaller, säg var 30tim på cykeln eller så. Livslängden på två kedjor motsvarar oftast livslängden på kasett/kransar. Men man kan inte köra slut en och sen nästa, därav detta bytande. Men det är lätt med kedjelås.

Kedjebrott
Jag hade den ju precis på service på cykloteket. Det var efter det som det började. Nu vet jag inte om det är så att förslitningsgränsen kom precis där eller om det var dom som gjorde något fel?

Drivpaketet ser inte märkbart slitet ut. Inga hajfenor direkt... Kan det hjälpa om man gör rent allt o sen sätter på en ny kedja?

Borde jag prova med en helt ny kedja?

Kedjebrott
Bilder på drivlinan skulle hjälpa... Men det låter ju som om cykloteket borde få serva igen. Alla trasiga länkar på kedjan måste förståss bytas ut om kedjan har blivit skadad. Har du kedjor som du byter runt? Hur länge har cykeln användts gissningsvis?

Kedjebrott
Var o köpte ny kedja. Ska skruva isär o gå igenom ordentligt. Återkommer med rapport. Pallar inte köpa nytt drivpaket mitt i säsongen. Nu vill jag bara cykla så mycket som möjligt.

Kedjebrott
Här kommer lite bilder på drivpaketet. Vad tror ni för slitet?

fram.jpg ht=544

fram2.JPG ht=544

bak.JPG ht=544

Jag upptäckte att min kedja var väldigt väldigt väldigt skitig. .. hmm. Jag har nog använt för mycket olja. Har gjort rent med diesel och ska använda lagom mycket olja o torka ordentligt efteråt nu.. ;)

Kedjebrott
Fina bilder, det ser slitet ut men långt ifrån slut. Kolla så att taggarna på framförallt inte dreven är vridna. Ren kedja med lite lagom högkvalitativ olja på gör susen. Berätta sen.

Kedjebrott
Trådkapning:

Jag har börjat tvätta cykeln med högtryckstvätt ganska regelbundet, bland annat för att på ett effektivt sätt få ren kedjan. Eftersom jag spolar kedjan från flera olika vinklar och från nära håll trycker jag säkert in en massa vatten i länkarna. Är detta idioti, eller är det OK så länge jag oljar in kedjan med penetrerande olja efter varje rengöring?

Tips på bra olja för ovanstående ändamål mottages tacksamt! Just nu kör jag på riktligt med Clas Ohlsons cykelolja, vevar en bra stund och sen torkar jag av kedjan ganska ordentligt med papper. Bra eller anus?

Senast redigerad av en moderator:
Kedjebrott
Tvättar du med högtryckstvätt är det inte bara länkarna som får stryk (stryk = avfettning) utan även andra delar som behöver smörjmedel (nav, växlar, vevlager, styrlager, osv).

Generellt sett är det ingen bra idé att tvätta med högtryckstvätt. Bättre att torka av "torrt" det mesta, sen borsta med lite vatten och diskmedel eller liknande om det behövs. Sen torka av direkt och smörja in det som behövs.

Kedjan och övriga delar kan du tvätta ordentligt med avfettning med jämna mellanrum innan du smörjer in igen.

Kedjebrott
Daniel_E skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Tips på bra olja för ovanstående ändamål
> mottages tacksamt! Just nu kör jag på riktligt
> med Clas Ohlsons cykelolja, vevar en bra stund och
> sen torkar jag av kedjan ganska ordentligt med
> papper. Bra eller anus?

riktig skräpolja det där, i alla fall enligt min lbs. men det är klart på hans hylla står ju lite dyrare grejer som han vill sälja, men visst, krytech-smörjet jag köpte av lbs:en gav betydligt finare resultat än classes

Kedjebrott
Daniel_E skrev:
> ... Just nu kör jag på riktligt
> med Clas Ohlsons cykelolja, vevar en bra stund och
> sen torkar jag av kedjan ganska ordentligt med
> papper. Bra eller anus?
...

Olja in efter turen och torka av innan nästa så hinner oljan sugas in ordentligt.

Kedjebrott
Har putsat på drivpaketet hela eftermiddagen. Satte på ny kedja. Ungefär samma längd som den gamla.

Åker ut på en liten kort provtur på gatan. Växlarna hackar konstant och kedjan suger sig fast mellan ramen och kuggarna och nu går det inte att cykla längre i princip. Kedjan tappar fästet hela tiden.

Inspekterar kedjan. Hittar det här... samma som på min gamla kedja. Länken har blivit sne:

bojkedja2.JPG ht=544

Jag har säkert gjort nåt väldigt dumt mot min stackars cykel. Frågan är bara vad?

Upptäcker också att det är väldigt slitet vid ramen. Jag fick ofta chainsuck under förra turen:

ramslitning2.JPG ht=544

Kedjebrott
_jp skrev:
> Jag hade den ju precis på service på cykloteket.
> Det var efter det som det började.

Nu går du tillbaka till cykloteket o drar din story o visar kedjan så kommer dom fixa det där åt dig. Problem solved. Skulle inte förvåna mig om du åker på att byta stora delar av drivlinan. Suck it up, det händer alla för eller senare.

Kedjebrott
Rippa skrev:
> Nu går du tillbaka till cykloteket o drar din
> story o visar kedjan så kommer dom fixa det där
> åt dig. Problem solved. Skulle inte förvåna mig
> om du åker på att byta stora delar av drivlinan.
> Suck it up, det händer alla för eller senare.

Jag antar att det bli d. Inte någon annan som har något tips på vad d kan vara för crap?

Kedjebrott
Jag tycker det ser ut som något är obehagligt fel. Den repan du har i staget där är inte nådig. Kedjan måste ha fastnat och du mosat på rätt bra för att länkarna ska bli så skeva. Men det är bara spekulationer Jag personligen börjar lipa vid minsta lilla färgflagning på min ram.

Kedjebrott
jag hade samma fel på 2-3 kedjor, och då hade i alla fall jag lagt kedjan utanpå en av dom flärpar (en inringad på bilden)som sitter på bakväxeln. säger inte att det är det som är fel på din, men kolla kan du la alltid göra.

Bilagor

• shadow2.JPG
    shadow2.JPG
    16.3 KB · Besök: 39
Kedjebrott
_jp skrev:
> Här kommer lite bilder på drivpaketet. Vad tror
> ni för slitet?
>
>
>
>
>
>
>
> Jag upptäckte att min kedja var väldigt väldigt
> väldigt skitig. .. hmm. Jag har nog använt för
> mycket olja. Har gjort rent med diesel och ska
> använda lagom mycket olja o torka ordentligt
> efteråt nu.. ;)

På första bilden så är en tagg inringad på mellersta klingan som ser ut att ha en hulling.
Kan den få med sig kedjan kanske? Bör gå att fixa med en kniv.

Kedjebrott
Klaes skrev:
> Jag tycker det ser ut som något är obehagligt
> fel. Den repan du har i staget där är inte
> nådig. Kedjan måste ha fastnat och du mosat på
> rätt bra för att länkarna ska bli så skeva.
> Men det är bara spekulationer Jag personligen
> börjar lipa vid minsta lilla färgflagning på
> min ram.

Haha. Ja... Men. Äsch. :)

Alltså länken blev så skev efter bara ett par tag. Jag cyklade kanske 500 m på vägen utanför mig. O då mosade jag inte särskilt hårt. Jag kanske är hulken eller nåt men jag är rätt tveksam.

Senast redigerad av en moderator:
Kedjebrott
TigerMale skrev:
> jag hade samma fel på 2-3 kedjor, och då hade i
> alla fall jag lagt kedjan utanpå en av dom
> flärpar (en inringad på bilden)som sitter på
> bakväxeln. säger inte att det är det som är
> fel på din, men kolla kan du la alltid göra.

Mmm. Har gjort det med några ggr. Men inte den här gången faktiskt tror jag. Men ska kolla igen så att kedjan verkligen går rätt.

Kedjebrott
PeaceDog skrev:
> Ingen "hulling" på någon klinga (gissningsvis
> mellanklinga)?

Vad är en hullning?

Kedjebrott
_jp skrev:
> Alltså länken blev så skev efter bara ett par
> tag. Jag cyklade kanske 500 m på vägen utanför
> mig. O då mosade jag inte särskilt hårt.

Man ska ALDRIG "mosa", det är då sånt här händer. Går växlarna i så fel att du tvingas ta i för att veva runt kedjan så är det nåt allvarligt fel.

Kedjebrott
Daniel_E skrev:
> Man ska ALDRIG "mosa", det är då sånt här
> händer. Går växlarna i så fel att du tvingas
> ta i för att veva runt kedjan så är det nåt
> allvarligt fel.

Jag mosade inte alls. Men någonting måste jag ju ha gjort för att den ska ha blivit skev.

Kedjebrott
_jp skrev:
> Jag mosade inte alls. Men någonting måste jag
> ju ha gjort för att den ska ha blivit skev.

För att en länk ska bli vriden som på bilden så krävs det att du "mosar" lite.

Kedjebrott
Har nu varit på cykloteket med hojjen. Dom visste inte vad det kunde vara för fel. De bytte kedjan och gjorde den lite längre. De tyckte inte att drivpaketet var särskilt slitet. Jag testade lite på gatan här hemma. Det känns fortfarande lite läskigt att ta i om den kommer hoppa till. Ska ut o köra lite försiktigt i skogen.

Den nya kedjan kanske måste köras in lite försiktigt innan det går att ta i ordentligt?

Vad ska man göra om det fortsätter o jävlas? Köpa nytt drivpaket? Vad kostar det?

Tillbaka
Topp