Jag är inne på min andra kedjebrytare från Biltema, men börjar nu kolla så smått efter något bättre. Den första jag hade var den nedan.
Sen blev det en enligt bilden nedan för drygt ett år sen, efter att Biltema bytt modell. Kostnad ca. 80 kr.
Visa bilaga 794812
Problemet jag har med den senare är bl.a. att stiftet böjer av ut i periferin då man anbringar lite press på det. Jag tycker inte länkarna ligger särskilt bra mot skruven längst upp i bilden heller. Jag har lyckats sabba en länk med verktyget. Jag har använt brytarna på allt från vanliga standardkedjor för cyklar utan växlar, till kedjor för 9-delad krans.
Nu skulle jag vilja ha något verktyg med något bättre precision och hållbarhet, men inte alltför dyrt. Kanske i prisklassen upp till ca. 200 kr. Som man kan ha med sig på turen utan att det är alltför skrymmande.
Jag kikade på Clas Ohlsons kedjebrytare (de rekommenderades ovan, men kanske inte denna modell). Den kostar 200 kr.
Visa bilaga 794813
Jag vill försöka hitta någon med bra pris/prestanda, men samtidigt inte betala uppemot 2 000 kr för att få top of the line, t.ex. en
Hozan C-371.