Kedjebrytare

tobiascyklar

Aktiv medlem
Kedjebrytare
Min Shimano brytare gick sönder, så jag grävde fram min gamla fulbrytare.

Häpna, den funkade minst lika bra!

Till dom som jag som trodde det var viktigt lägga pengar på det.

Kedjebrytare
nä shimano kanske inte är finbrytare, men den kostade i alla fall några hundra och inte 40 spänn.

och när jag köpte den fick jag rådet att det var j-t viktigt att ha en brytare som gjorde jobbet ordentligt, sån skit jag hade skulle jag inte använda kring en cykel jag brydde mig om. Inte på happy dock, men det kunde jag kanske fått ;-) Var rätt många år sen, men mindes det idag.

Kedjebrytare
Tja, en riktigt bra, stor, brytare gör jobbet klart enklare, men det mesta fungerar ju. Sen håller väl lite billigare inte så länge, men har man inte många hojjar och/eller cyklar mycket så kanske det klarar sig ändå.

Jag ruttnade på dåliga brytare och köpte en riktigt bra en, det ångrar jag inte.

Kedjebrytare
Clas Ohlson sålde ett tag en enastående bra brytare.
Har inte sett den på länge.
Bättre en de jag har från Parktool och pro (shimano?)

Vill minnas att den kostade under 100 spänn och hade rött plastövedraget skaft.
Borde ha lagt upp ett lager.

Kedjebrytare
Låter som ni bryter kedjor en gång i veckan.
Jag gör det en gång per kedja, när den är ny och måste kortas (Sen har man ju ett snabblås)
Hur ofta gör ni andra det?

Kedjebrytare
eketjall sa:
Låter som ni bryter kedjor en gång i veckan.
Jag gör det en gång per kedja, när den är ny och måste kortas (Sen har man ju ett snabblås)
Hur ofta gör ni andra det?

4 egna cyklar som slits "med liten". Kortning när den är ny (eventuellt), kanske vid omdrevning och sedan pga slitage. Byter när stickan visar 0,75 :)
Sen hjälper man andra ibland också.

Kedjebrytare
Någon gång har jag hört ett "ordspråk" när det gäller verktyg som jag brukar ha i åtanke när jag ska köpa:
- Bra verktyg är halva jobbet, dåliga verktyg är helvete.
Jag tänker att jag ska ha verktygen för resten av min livstid, då spelar några kronor extra ingen större roll. Enda undantaget är om jag tror att det är ett engångsjobb.

Kedjebrytare
heklamama sa:

Har sett den - av märket Bike-Hand. Den är bra.

Den brytare classe sålde ett tag efter är ok men spetsen har dåligt fäste som lossnar. Hade av en av plattorna när jag fält-lagade nåt i höstas.

Jag hittade stora ParkTools-brytaren på en cykelbana för några år sen, smutsig men i perfekt skick och med ny spets. Grym brytare.

Kedjebrytare
Mmm, den här är så bra att jag nästan längtar efter att ge mig på kedjan, den är grym.
topeak-linkmeister-chain-tool-188136-11.jpg

Kedjebrytare
heklamama sa:

Jag har också kedjebrytaren från CO, fungerar alldeles ypperligt. Dock inget man har med sig i sadelväskan på cykeln.

Kedjebrytare
Kedjebrytare
Min biltemabrytare höll inte ens för sin första kedja. Gängorna slets sönder. Definitivt inte en av deras värda produkter.

Kär en nästan lika billig brytare från LBS utan problem som ersättare.

Kedjebrytare
Jag är inne på min andra kedjebrytare från Biltema, men börjar nu kolla så smått efter något bättre. Den första jag hade var den nedan.

Sen blev det en enligt bilden nedan för drygt ett år sen, efter att Biltema bytt modell. Kostnad ca. 80 kr.

1758448464969.webp

Problemet jag har med den senare är bl.a. att stiftet böjer av ut i periferin då man anbringar lite press på det. Jag tycker inte länkarna ligger särskilt bra mot skruven längst upp i bilden heller. Jag har lyckats sabba en länk med verktyget. Jag har använt brytarna på allt från vanliga standardkedjor för cyklar utan växlar, till kedjor för 9-delad krans.

Nu skulle jag vilja ha något verktyg med något bättre precision och hållbarhet, men inte alltför dyrt. Kanske i prisklassen upp till ca. 200 kr. Som man kan ha med sig på turen utan att det är alltför skrymmande.

Jag kikade på Clas Ohlsons kedjebrytare (de rekommenderades ovan, men kanske inte denna modell). Den kostar 200 kr.

1758449060972.webp

Jag vill försöka hitta någon med bra pris/prestanda, men samtidigt inte betala uppemot 2 000 kr för att få top of the line, t.ex. en Hozan C-371.

Kedjebrytare
Jag är inne på min andra kedjebrytare från Biltema, men börjar nu kolla så smått efter något bättre. Den första jag hade var den nedan.

Sen blev det en enligt bilden nedan för drygt ett år sen, efter att Biltema bytt modell. Kostnad ca. 80 kr.

Visa bilaga 794812
Problemet jag har med den senare är bl.a. att stiftet böjer av ut i periferin då man anbringar lite press på det. Jag tycker inte länkarna ligger särskilt bra mot skruven längst upp i bilden heller. Jag har lyckats sabba en länk med verktyget. Jag har använt brytarna på allt från vanliga standardkedjor för cyklar utan växlar, till kedjor för 9-delad krans.

Nu skulle jag vilja ha något verktyg med något bättre precision och hållbarhet, men inte alltför dyrt. Kanske i prisklassen upp till ca. 200 kr. Som man kan ha med sig på turen utan att det är alltför skrymmande.

Jag kikade på Clas Ohlsons kedjebrytare (de rekommenderades ovan, men kanske inte denna modell). Den kostar 200 kr.

Visa bilaga 794813
Jag vill försöka hitta någon med bra pris/prestanda, men samtidigt inte betala uppemot 2 000 kr för att få top of the line, t.ex. en Hozan C-371.
Jag gissar att mitt Hozan är ett av mina allra dyraste verktyg sett till timmarna det används, men FY SATAN vilket fantastiskt verktyg!🤯 Det är finess utöver det vanliga, minst sagt.

Värt det? Japp, även om man verkligen verkligen måste snälltolka det faktiska värdet..😛 Ska nog sägas att jag inte betalade 2000 kr för mitt, men väl en bra bit över tusenlappen skulle jag tro. Var nog tio år sedan kanske..

IMG_0425.webp

Kedjebrytare
Har sett den - av märket Bike-Hand. Den är bra.

Den brytare classe sålde ett tag efter är ok men spetsen har dåligt fäste som lossnar. Hade av en av plattorna när jag fält-lagade nåt i höstas.

Jag hittade stora ParkTools-brytaren på en cykelbana för några år sen, smutsig men i perfekt skick och med ny spets. Grym brytare.
Park Tool verkar ha några olika brytare i sortimentet. Jag gissar att den minsta, CT-5, är billigast. Går att få tag på för ca. 244 kr från Amazon, inkl. frakt. Var det CT-15 du hittade?

CT-5
1758450885916.webp

CT-3.2
1758450913877.webp

CT-3.3
1758450938126.webp

CT-15
1758450967150.webp

Tillägg: Första träffen jag fick då jag sökte på brytare från Bike-Hand var den nedan. Ca. 250 SEK på Trialbikes, dock sannolikt inte med frakt inräknad. Den brytaren verkar nästan identisk med den nuvarande från Clas Ohlson. Var det en sån du menade?

1758451889091.webp

Senast ändrad:
Kedjebrytare
Jag gissar att mitt Hozan är ett av mina allra dyraste verktyg sett till timmarna det används, men FY SATAN vilket fantastiskt verktyg!🤯 Det är finess utöver det vanliga, minst sagt.

Värt det? Japp, även om man verkligen verkligen måste snälltolka det faktiska värdet..😛 Ska nog sägas att jag inte betalade 2000 kr för mitt, men väl en bra bit över tusenlappen skulle jag tro. Var nog tio år sedan kanske..

Visa bilaga 794859
Med inflationen så motsvarar nog "en bra bit över tusenlappen" för tio år sen närmare 2 000 SEK i dagens penningvärde.

Kedjebrytare
Park Tool verkar ha några olika brytare i sortimentet. Jag gissar att den minsta, CT-5, är billigast. Går att få tag på för ca. 244 kr från Amazon, inkl. frakt. Var det CT-15 du hittade?

CT-5
Visa bilaga 794855

CT-3.2
Visa bilaga 794856

CT-3.3
Visa bilaga 794857

CT-15
Visa bilaga 794858

Tillägg: Första träffen jag fick då jag sökte på brytare från Bike-Hand var den nedan. Ca. 250 SEK på Trialbikes, dock sannolikt inte med frakt inräknad. Den brytaren verkar nästan identisk med den nuvarande från Clas Ohlson. Var det en sån du menade?

Visa bilaga 794862
Jag har en Rose som är väldigt lik Clasans/Trailbikes ovan. Funkat för alla kedjor under många år. Det viktiga IMHO är att stiftet är utbytbart. Och finns som reservdel inte minst.
Det handlar ju enbart om att bryta kedjor i dagsläget, nya stift har ersätts av snabblänk.

Kedjebrytare
Jag har en Rose som är väldigt lik Clasans/Trailbikes ovan. Funkat för alla kedjor under många år. Det viktiga IMHO är att stiftet är utbytbart. Och finns som reservdel inte minst.
Det handlar ju enbart om att bryta kedjor i dagsläget, nya stift har ersätts av snabblänk.
Det stora felet jag har gjort är kanske att försöka sätta hop kedjor utan snabblänk. Jag får skaffa mig ett sortiment av snabblänkar som jag kan ha med mig ut på rundorna.

Kedjebrytare
Det stora felet jag har gjort är kanske att försöka sätta hop kedjor utan snabblänk. Jag får skaffa mig ett sortiment av snabblänkar som jag kan ha med mig ut på rundorna.
Om du envisas med dyra stift är det kanske ett sånt här du ska ha, med grepp för kedjan. Viktigt är att mothållet är justerbart.

Kedjebrytare
Kedjebrytare
I kedjan. De måste vara tillverkade av unobtanium med det priset!
Jag visste inte att man kunde köpa separata stift/nitar till kedjan. Jag har försökt återanvända de befintliga. Det har funkat för det mesta, men ibland med sämre resultat, som i går t.ex. Nu under eftermiddagen letade jag lite i gömmorna och hittade en oanvänd kedja för 9-delars kuggkrans. Där fanns ett par förlängda specialnitar medskickade, där man bryter av en del, efter att ha fått in huvuddelen på rätt plats. Var det sådana nitar du menade, som man köper separat?

Det är nog inget jag skulle vilja stå och pilla med i fält och under tidspress, när kedjan har gått av under någon tävling, men om man ska laga kedjan hemmavid så kan det ju funka. Men jag skulle nog vilja ha ett bättre verktyg än Biltema-brytaren då. Sen är frågan om vad som funkar bäst, en snabblänk, eller dessa specialnitar. Vet du om det ena håller bättre än det andra och i så fall vilket? Om snabblänken håller lika bra eller bättre så ser jag ingen anledning att inte använda snabblänkar.

Nedan, lagningen med specialnitar. Jag testar detta så länge. Jag plockade även ett par ytterlänkar från den oanvända kedjan, för att ersätta de skadade. Ska försöka komma i väg till Biltema i början av veckan och skaffa snabblänkar.

20250921_165227 - Copy.webp

20250921_165446 - Copy.webp

20250921_170138 - Copy.webp

Kedjebrytare
Sen är frågan om vad som funkar bäst, en snabblänk, eller dessa specialnitar. Vet du om det ena håller bättre än det andra och i så fall vilket?
Om du med specialnitar menar de kedjenitar där man bryter av en del efter montering har Shimano levererat dem (2st/kedja tror jag det är) tillsammans med HG-kedjor sedan mer än 17 år (2008?), kedjelås har de inte alls använt sig av lika länge (<10år?)

Kedjebrytare
Om du med specialnitar menar de kedjenitar där man bryter av en del efter montering har Shimano levererat dem (2st/kedja tror jag det är) tillsammans med HG-kedjor sedan mer än 17 år (2008?), kedjelås har de inte alls använt sig av lika länge (<10år?)
Ja, exakt, se mina bilder i posten. Det Shimano-korrekta namnet är väl "förstärkt kedjenit" (se t.ex. SI-0450G). Den oanvända kedjan jag hade var säkert inköpt ett antal år före 2015, så det var väl på den tiden då Shimano-kedjorna levererades med dessa förstärkta kedjenitar. Så Shimano använder alltså kedjelås till sina kedjor nu för tiden? Det var mer än jag visste. Då kan väl kedjelåsen inte vara helt kass, om Shimano använt dem i ca. 10 år?

Kedjebrytare
Så Shimano använder alltså kedjelås till sina kedjor nu för tiden?
Jag har dem till kedjor för 11-delade och 12-delade kassetter
och som jag har skrivit här tidigare har jag inte enbart slang+pump
med mig utan även en listig Topeak multitång med trippla funktioner
https://happyride.se/forum/threads/...dackavtagartraden.3648333/page-4#post-4677204
Då kan väl kedjelåsen inte vara helt kass, om Shimano använt dem i ca. 10 år?
Exakt hur länge vet jag inte, jag gissar på mindre än 10år(<10år)

Jag har ännu inte spräckt ngt 11- eller 12-delat kedjelås, eller kedja.
Så jag har fullt för åtminstone Shimanos 11- och 12-delade kedjor och kedjelås

Kedjebrytare
Jag har dem till kedjor för 11-delade och 12-delade kassetter
och som jag har skrivit här tidigare har jag inte enbart slang+pump
med mig utan även en listig Topeak multitång med trippla funktioner
https://happyride.se/forum/threads/...dackavtagartraden.3648333/page-4#post-4677204

Exakt hur länge vet jag inte, jag gissar på mindre än 10år(<10år)

Jag har ännu inte spräckt ngt 11- eller 12-delat kedjelås, eller kedja.
Så jag har fullt för åtminstone Shimanos 11- och 12-delade kedjor och kedjelås
Bra du nämnde det där med tång. Man lär ju ha något sånt verktyg med sig i fält, om man ska få dit snabblänkarna. Jag såg f.ö. att de säljer sådana där nitar separat, t.ex. på TCM-cykel här nedan.

1758483507247.webp

Kedjebrytare
Ja, exakt, se mina bilder i posten. Det Shimano-korrekta namnet är väl "förstärkt kedjenit" (se t.ex. SI-0450G). Den oanvända kedjan jag hade var säkert inköpt ett antal år före 2015, så det var väl på den tiden då Shimano-kedjorna levererades med dessa förstärkta kedjenitar. Så Shimano använder alltså kedjelås till sina kedjor nu för tiden? Det var mer än jag visste. Då kan väl kedjelåsen inte vara helt kass, om Shimano använt dem i ca. 10 år?
Shimano säljer många modeller av sina kedjor fortfarande med antingen kedjelås - eller med kedjenit (ja sån som man bryter av som du beskrev).

Kedjebrytare
Det har ju över huvud taget inget med frågan om vad som håller bäst att göra.

Kedjebrytare
Jag visste inte att man kunde köpa separata stift/nitar till kedjan. Jag har försökt återanvända de befintliga. Det har funkat för det mesta, men ibland med sämre resultat, som i går t.ex. Nu under eftermiddagen letade jag lite i gömmorna och hittade en oanvänd kedja för 9-delars kuggkrans. Där fanns ett par förlängda specialnitar medskickade, där man bryter av en del, efter att ha fått in huvuddelen på rätt plats. Var det sådana nitar du menade, som man köper separat?

Det är nog inget jag skulle vilja stå och pilla med i fält och under tidspress, när kedjan har gått av under någon tävling, men om man ska laga kedjan hemmavid så kan det ju funka. Men jag skulle nog vilja ha ett bättre verktyg än Biltema-brytaren då. Sen är frågan om vad som funkar bäst, en snabblänk, eller dessa specialnitar. Vet du om det ena håller bättre än det andra och i så fall vilket? Om snabblänken håller lika bra eller bättre så ser jag ingen anledning att inte använda snabblänkar.

Nedan, lagningen med specialnitar. Jag testar detta så länge. Jag plockade även ett par ytterlänkar från den oanvända kedjan, för att ersätta de skadade. Ska försöka komma i väg till Biltema i början av veckan och skaffa snabblänkar.

Visa bilaga 794994
Visa bilaga 794995
Visa bilaga 794996
Vad som håller bäst har jag ingen erfarenhet utav, nån kedja har inte gått av för mig sedan jag var tolv år gammal och stämde möte med en telefonstolpe av den anledningen.
Men snabblänkar går att hantera med en liten tång. En leatherman är toppen att ha med sig i fält. Kan även bita av trasiga ekrar och annat elände.
Iofs hanterade jag kedjor i samma ålder som förutnämnd med hammare, spik och en mutter som mothåll. Kanhända en medverkande orsak till stolpmötet.
Och ja, kedjenitar säljs i lösvikt. Såg en Campagnolonit för bara 144 hos nån näthandlare. Shimano är nog billigare men ändå besvärligare att hantera än ett lås.

Kedjebrytare
tång för snabblänk behövs bara för ta isär för montering kroka ihop länken veva försiktigt kedjan baklänges tills snabblänken e på ovansidan av drivlinan o ge sen pedalen/vevarmen en smäll i drivande riktning så klickar snabblänken ihop till låst läge

Kedjebrytare

Visa bilaga 794994
Visa bilaga 794995
Visa bilaga 794996

Det är väl inget "special" utan vanliga traditionella pinnar? Jag har alltid haft såna till mina kedjor.

Tillbaka
Topp