Kedjebrytare

Kedjebrytare
det fanns inte orginal shimano snabblänkar för 7,8,9 kedjor back in the day? De nya 7,8,9 låsen är dessutom kass. Tyckte jag köpte en som hade riktigt lås men nu senast kom den med skit. Oklart om det var samma nivå. Trodde först det bara var CN41 som kom med skit.

Väldigt mycket mer back in the day så återanvände jag/farsan också pins men det brukar sluta med att man får justera med skruvmejsel osv. Nog bäst att göra som man ska

Senast ändrad:
Kedjebrytare
Det är väl inget "special" utan vanliga traditionella pinnar? Jag har alltid haft såna till mina kedjor.

Nej, de är speciella. Trycker man tillbaka en vanlig pinne så funkar det några rundor, eller kanske några hundra, men den kommer att lossna, och ofta på värsta momentet. Gjorde det (dumt, dumt, jag visste om risken) när jag kortade sonens kedjan två länkar för mycket och sätt tillbaka dom. Länken öppnades på en uppförsbacke i en fuktig skog helt fullt med mygg. Det blev helvetet när vi försökte öppna och klippa i snabblänken.

Kedjebrytare
det fanns inte orginal shimano snabblänkar för 7,8,9 kedjor back in the day? De nya 7,8,9 låsen är dessutom kass. Tyckte jag köpte en som hade riktigt lås men nu senast kom den med skit. Oklart om det var samma nivå. Trodde först det bara var CN41 som kom med skit.

Väldigt mycket mer back in the day så återanvände jag/farsan också pins men det brukar sluta med att man får justera med skruvmejden osv. Nog bäst att göra som man ska
Man kanske borde skapa en ny tråd "Snabblänkar vs. förstärkta kedjenitar" för att inte den här tråden ska bli allt för OT. Jag trodde inte det var en issue längre, men det kanske behövs en utredning kring vilka snabblänkar som håller och inte håller och ifall de är bättre eller sämre än förstärkta kedjenitar.

Kedjebrytare
Man kanske borde skapa en ny tråd "Snabblänkar vs. förstärkta kedjenitar" för att inte den här tråden ska bli allt för OT. Jag trodde inte det var en issue längre, men det kanske behövs en utredning kring vilka snabblänkar som håller och inte håller och ifall de är bättre eller sämre än förstärkta kedjenitar.

En tråd om snabblås öppnades precis för två veckor sen:

Kedjebrytare
Pins avsedda för kedjan lär utan tvekan fungera.
Shimanos snabblås för 11s fungerar också utmärkt.

3rd party har jag ingen aning men som fältfix duger de säkert.

De jag är tveksam till är shimanos nya som man bryter på. Hittintils funkar de när man väl lyckats sätta på dem.

Kedjebrytare
Nej, de är speciella. Trycker man tillbaka en vanlig pinne så funkar det några rundor, eller kanske några hundra, men den kommer att lossna, och ofta på värsta momentet. Gjorde det (dumt, dumt, jag visste om risken) när jag kortade sonens kedjan två länkar för mycket och sätt tillbaka dom. Länken öppnades på en uppförsbacke i en fuktig skog helt fullt med mygg. Det blev helvetet när vi försökte öppna och klippa i snabblänken.
Jag menade att det "alltid" har varit sådana längre pinnar med en spets som ska brytas av som man ska använda som ersättningspin när man återmonterar en kedjelänk. Jag har aldrig sett någon annan sort.

Kedjebrytare
Avser du snabblänkar (kedjelås) eller förstärkta kedjenitar (såna förlängda, som man bryter av efter montering) här?
snabblänk. Pins fungerar definitivt bättre än att du återanvänder nitar.
Inser nu att jag främst prata 8s. 9s var länge sen jag köpte och tror alltid det varit pins.
mm, Det var HG71 jag köpte sist och det kommer med kass lås. Oklart om jag fått ett riktigt lås till H71 tidigare eller drömt.

EDIT, Det är kass som i att jag inte gillar det. Än så länge så sittet det kvar. Jag hade dock inte återanvänt det eftersom man bryter på det.

1758530430329.webp

Kedjebrytare
snabblänk. Pins fungerar definitivt bättre än att du återanvänder nitar.
Inser nu att jag främst prata 8s. 9s var länge sen jag köpte och tror alltid det varit pins.
mm, Det var HG71 jag köpte sist och det kommer med kass lås. Oklart om jag fått ett riktigt lås till H71 tidigare eller drömt.

EDIT, Det är kass som i att jag inte gillar det. Än så länge så sittet det kvar. Jag hade dock inte återanvänt det eftersom man bryter på det.

Visa bilaga 795053
IMG_2746.webp
Den där är väldigt lik ett traditionellt lås för standardkedjor, möjligen minus clipset.
Kan aldrig fungera bra i en kedjeväxel.

Kedjebrytare
Park Tool verkar ha några olika brytare i sortimentet. Jag gissar att den minsta, CT-5, är billigast. Går att få tag på för ca. 244 kr från Amazon, inkl. frakt. Var det CT-15 du hittade?

CT-5
Visa bilaga 794855

CT-3.2
Visa bilaga 794856

CT-3.3
Visa bilaga 794857

CT-15
Visa bilaga 794858

Tillägg: Första träffen jag fick då jag sökte på brytare från Bike-Hand var den nedan. Ca. 250 SEK på Trialbikes, dock sannolikt inte med frakt inräknad. Den brytaren verkar nästan identisk med den nuvarande från Clas Ohlson. Var det en sån du menade?

Visa bilaga 794862
Minns inte så noga då det var åtta år sen, men den såg inte ut som den i din screenshot.

Har kvar Park tool brytaren jag hittade. Tror det är en CT3.2

Kedjebrytare
hemma fick man vara glad om man hade nån brytare alls. Farsan var mekaniker och om inte minns fel så klarade han detta med våld, hammare och skruvstäd. Det slutade med blod och tårar när man skulle försöka själv....senare under överflödets 80 tal hade vi en brytare typ ovan biltema. Det blir inga karlar av det......

Kedjebrytare
Någon som känner till någon bra beskrivning av alla olika varianter av kedjelås/snabblänk samt (brytbara) extranitar för kedjor? Kanske Sheldon Browns gamla hemsidor har något om detta?

Senast ändrad:
Kedjebrytare
Någon som känner till någon bra beskrivning av alla olika varianter av kedjelås/snabblänk samt (brytbara) extranitar för kedjor? Kanske Sidney Sheldons gamla hemsidor har något om detta?
På ämnet extremt nörderi utan direkt syfte, eller hur tänker du? Om jag var du hade jag nog försökt likrikta mitt kedjeanvändande så att det blev rationellt. Går det är det en gigantisk fördel att använda snabblås så man sliper niteländet så fort man behöver ha av en kedja. Går inte det så borde det innebära att du har så många cyklar att det kommer vara sällsynt att slita ut kedjor pga att du inte hinner cykla så mycket på varje, och då löser det sig av sig närapå av sig självt. Jag har försökt ha 10- och 11-delade kedjor på alla cyklar (där 11-delade fungerar på "allt", även 10-delat), men samtidigt ha så många cyklar att kedjebyten är sällsynta. Smidigt!

Har tyvärr en bastard som är 12-delad tyvärr, och den sliter ut kedjan bara man ens tänker på att cykla på den...

Kedjebrytare
Det finns ju andra, som inte är så jäkla märkestrogna.
Det väsentliga är att nit eller lås är för rätt kedjebredd. Sedan kan det nog vara så att just Campagnolonitar inte passar annat än just Campa. De kan vara lite udda.
Jag har använt KMC-lås till Sram o Shimanokedjor utan problem. Men återigen, måtten skall vara rätt; 8 till 8-delat osv osv.

Edit, som @n3wton ovan. Jag har enbart 11-delat på samtliga cyklar, någon dock med 12-vevparti, och kör glatt kedjor för 11- och 12 på alla utan att hålla reda på vad som sitter var. Men till de kedjor är lås för det mesta inkluderade och jag håller inte på med vax och annat tjafs som kräver av-och återmontage. Så låsen följer slitna kedjor till åtrvinningen.

Senast ändrad:
Kedjebrytare
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp