kedjeolja till räser

superbrat

Medlem
kedjeolja till räser
Hej, brukar alltid köra med samma olja till räser och MTB (Finnish line wet) efter dagens sanering av räsern är den nu bara inoljad med 5-56.
Finns det någon olja som inte blir geggamoja som jag kan ha til min räser som mest rullar i fint väder? Orkar inte ha två cyklar att hålla på att göra kliniskt ren och fin.
/T

kedjeolja till räser
mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Finnish line dry.
> ...

Håller med.

Testade dock Finnish lines Pro Road senast. Något jag inte gör om. Drivlinan är kolsvart och sunkig efter 12 mils cykling.

//j

kedjeolja till räser
Skogling skrev:
> Jag undrar på fullt allvar om det inte är bäst
> att köra topsat utan oljor. Tycker bara det blir
> kladd som slickar grus... :o

Det låter så skööönt när det är torrt och topsat...
det är topsat och fint men 5-56:at. Jag bävar inför att behöva lägga på något det står finnish line på. Superapan, det där med Pedros, kan du sätta en av dina testiklar (helst den högra) på det så går jag och köper en tub/flaska.

kedjeolja till räser
Icewax har jag provat men inte fått att fungera, kedjan började gnissla redan efter 7-8 mil, hur gör man? Jag läste på flaskan att man skulle dränka in kedjan ordentligt första gången, det tyckte jag att jag gjorde. Jag kör nu med pedros road rage, smörjer bra men allt blir oljigt, väldigt tunnflytande olja.

kedjeolja till räser
kedjeolja till räser
Kör med squirt på finracern (tack pedalisten för tipset). Det funkar bättre än ex finishline dry. Jag har provat det på pendlarcykeln också men jag tyckte inte att det satt på tillräckigt bra vid regn och slask.

kedjeolja till räser
Stealth Black skrev:
> Finns det nåt bra ställe att köpa Squirt på??

Jag blev också lite sugen på att testa, beställde precis direkt från hemsidan, valde UK, fyllde i uppgifter som vanligt, sen sköttes betalningen via Paypal, vi får se om det funkar...

/CJ

Edit: Skulle tro att jag hamnade på samma ställe som Cujo.

Senast redigerad av en moderator:
kedjeolja till räser
från hemsidan;

Now go ride, smile, use money saved on degreaser you no longer need to buy cake.
Price: £7.99 (120 ml)

Jag beställde en med....

Squirt-war anyone??

kedjeolja till räser
Jag har precis fått hem White Lightning Clean Ride, en vaxbaserad. Ska testa den så fort jag orkar gå och köpa avfettning till kedjan jag har nu.

kedjeolja till räser
Beställde som sagt den 1a juni (se ovan), fick hem avi'n igår och hämtade två flaskor Squirt idag, så beställning/betalning gick ju hur fint som helst. Får väl återkomma så småningom med rapport om hur jag tycker det funkar.

/CJ

kedjeolja till räser
Mitt tips är finish line pro road. En olja med keramiska partiklar. Vet inte om just det funkar
men jag har aldrig haft en sån tyst kedja i ala fall. Ska passa alla väder.

kedjeolja till räser
Brukar också använda Finish Line Dry (den röda) och visserligen måste man smörja lite oftare men kedjan håller sig ren längre. Har även testat Finish Line Pro Road och den sitter bättre, ffa i regn, men är svår att få bort och kedjan verkar bli smutsigare (hade den på pendlaren). Blev övertalad att köpa Shimano PTFE lube senast (för att "den är bättre") och den verkar smörja bra men återigen svart kedja och kladdigt, hur mycket man än torkar av kedjan efter smörjning. Nästa blir Finish Line Dry, återigen, iaf för sommarbruk utan regn.

kedjeolja till räser
personligen finns bara en vax baserad produkt o det är white lightning original eller clean ride som det numera heter.resten är skit. vad det gäller olje baserad smörjning så har jag inte funnit någon riktigt bra än...visst finish lines produkter funkar men då får man också stå ut med att drvlinan ser ut som om man skulle kastat ner den i ett tjär bad. och det bara efter några enstaka mil. vill du ha en tyst,ren olja för klart väder är det lightning du ska ha. prob är bara att få tag i'n.

kedjeolja till räser
Jag har börjat göra rent kedjan med samma billiga olja som jag smörjer med. Man sprutar bara på en massa olja så skiten löses upp (fett löser fett) och sen torkar man med trasa under vevning. Smutsen som sitter inne mellan länkarna försvinner ändå inte vid vanlig rengöring så den ytliga rengöringen får man till lika bra med trasa. Så slipper man också risken att få in avfettande vätska i vev- eller frihjulslager. Jag blandar två billiga oljesorter, en tjock och en tunnare, det blir en bra kompromiss för skiftande väder. Min metod är inte optimal, men det blir heller aldrig riktigt fel.

kedjeolja till räser
dynamic_tour_test.gif

Alltså testsegrare blev Dynamic Torrolja

1177798_1.jpg

http://www.rosebikes.se/artikel/dynamic-dry-film-lubricant-for-chains/aid:346975

2a blev Finishline Wax
http://www.finishlineusa.com/products/kry-tech.htm
Näst bästa FL-produkt blev FL Ceramic WAX http://www.finishlineusa.com/products/ceramic_wax_lube.htm som blev 8a i testet

(Fler orkar jag inte skriva)

Redigerat:
NLCs sammanfattning är bättre.

/Håkan

Senast ändrad:
kedjeolja till räser
42Hz skrev:
> Någon som testat?
>
>
> ;hl=en_US

Jag kör med den sedan ett par år...

kedjeolja till räser
Jag kör med Finish Lines Wax som blev tvåa i Tour-testet. Fungerar fin-fint i torr väderlek. "Rena" händer även om man behöver bryta kedjan av någon anledning. Väta har jag ej testat ännu. Tycker dock att den går åt snabbt men det kan vara jag som är lite för generös med appliceringen kanske?

kedjeolja till räser
Jag kör med finish line wet till allt. Appliceras på avfettad kedja, droppvis på varje länk, snurra runt några varv och torka av. Torka av igen innan du kör iväg. Då brukar det inte bli några tjärbad tycker jag. Tidigare körde jag med White Lightning, den är bra men odryg, dyr och svår att få tag på.

kedjeolja till räser
Biltema, det blir skitigt i alla fall. Inför varje runda, lägger jag på ett lager, väntar lite och torkar av, sedan på med ett lager till. Kedjan blir ju rätt svart, men den verkar hålla sig kvar på kedjan i alla fall när man har torkat av den.

kedjeolja till räser
Skogling skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som testat?
> >
> >
>
>
> > ;hl=en_US
>
> Jag kör med den sedan ett par år...

Köpte en Wet-variant i somras. Tycker att den är väldigt rinnig, djupare än så når inte min analys.

kedjeolja till räser
Använder till 98% den röda Finish Line Dry till racern. Men har även den gröna Finish Line Wet när det är blött eller till andra cyklar.

kedjeolja till räser
Då jag kör racer oavsett väder så blir det alltid Finish Line XC Green olja även till racern. Använder bara den till mina kedjor, enda oljan som håller kedjan både ren och gnisselfri. Och då kör jag med sprayflaskan, det tar ca 10 sekunder att olja hela kedjan, samliga länkar. Torka av kedjan efter inoljning, det är inne i länkarna oljan gör nytta.

/Leo

Tillbaka
Topp