Kedjerengöring i fält

Kedjerengöring i fält
Nu tänkte jag hela drivlinan, med trissor, kassett. Efter 300 mil asfalt så räcker inte vattenavspolning för mina del iaf. Nån slags sörja tycker jag behövs!
Med vax behövs det inte, men vax funkar dåligt i regn om man inte har ordentliga skärmar (vilket jag har). Tror inte ens jag skrapat trissorna eller framdrevet på den cykeln senaste åren faktiskt.

Spolning har jag aldrig sagt nåt om. Tillför inte nåt heller.
Sen är vax klart sämre på många sätt än olja, men för pendling tycker jag det duger eftersom man slipper smörja särskilt ofta.

Kedjerengöring i fält
Hans trasa var nog smutsig.
1728200192299.png

Kedjerengöring i fält
Jag har inte gjort rent en cykelkedja på åratal. Smörj den bara så håller den sig tillräckligt ren. Möjligen torka av bös och mög med en trasa och kanske peta bort dammoljekakor från trissorna med kniv eller skruvmejsel.
Jag var betydligt mer noggrann förr. Men det behövs en mindre laboratoriesal och en halv dag för att göra rent mtbns drivlina - och det blir ändå inte perfekt(insidan på kassettens kransar t ex). Alltså ner med kedjan i glasburk med avfettning, varmt vatten, osv osv. Och handen på hjärtat så hamnar väl inte varje spilld droppe i kemrummet på åvcn och det känns också rätt beige. Att torka av utsidan på kedjan med en trasa känns väl som ett toalettbesök nr 2 med för lite papper - bättre än ingenting men helt klart ett otillräckligt resultat. Jag rengör trissor, klingan och oljar kedjan ofta - det får räcka. Pendelcykeln (2 mil per dag) får samma treatment och kedjan byts efter ca 200 mil. Det är då det brukar vara dags när jag kontrollmäter kedjan. Visst hade jag säkert fått ut 50-100 mil till om jag konstant rengjorde kedjan men det är så satans tråkigt och jag har ingen lust att rengöra halvdant- antingen eller.

Kedjerengöring i fält
Jag var betydligt mer noggrann förr. Men det behövs en mindre laboratoriesal och en halv dag för att göra rent mtbns drivlina - och det blir ändå inte perfekt(insidan på kassettens kransar t ex). Alltså ner med kedjan i glasburk med avfettning, varmt vatten, osv osv. Och handen på hjärtat så hamnar väl inte varje spilld droppe i kemrummet på åvcn och det känns också rätt beige. Att torka av utsidan på kedjan med en trasa känns väl som ett toalettbesök nr 2 med för lite papper - bättre än ingenting men helt klart ett otillräckligt resultat. Jag rengör trissor, klingan och oljar kedjan ofta - det får räcka. Pendelcykeln (2 mil per dag) får samma treatment och kedjan byts efter ca 200 mil. Det är då det brukar vara dags när jag kontrollmäter kedjan. Visst hade jag säkert fått ut 50-100 mil till om jag konstant rengjorde kedjan men det är så satans tråkigt och jag har ingen lust att rengöra halvdant- antingen eller.
Jag har börjat köra drivlinan utan kedjebyte tills den är slut. Skillnaden mot att hålla på och rotera kedjor är faktiskt marginell, om man ser till kostnad utslaget på totala livslängden. Visst, allt blir inslitet till varandra så det inte går att byta drev eller kedja, men det funkar bra länge även i sådant skick. Åtminstone 500 mil, kanske uppåt 1000 beroende på var/hur man cyklar.

Kedjerengöring i fält
Jag tycker man man måste räkna in kemikalier och arbetsinsats också...och då tror jag rimligt underhåll lönar sig. Men vill man toppsa så vill man

Kedjerengöring i fält
Byter du kedja efter 200 mil? Alltså slänger du kedjan och sätter på en ny? Det verkar ju helt galet.

Kedjerengöring i fält
Avfettning odyl är ju bara kladdigt och jobbigt och onödigt, och det blir en massa slask som man borde/måste åka iväg med...
Har oxå kört kedjan sådär 7-800 mil, sen bytt till en ny. Då även krans om det behövs. Annars så rensar jag bara drivlinan mha en stålborste när det behövs och börjar bli guckigt. Lite olja ibland. 😀

Kedjerengöring i fält
det fungerar ju. och förstås bara om du kör oljebaserat. men grejen är att om du från början kör smörja med mindre klibbiga egenskaper, kommer den där geggan aldrig uppstå. särskilt inte om det regnar.

det behövs egentligen ingen avfettning alls, bara en dutt wd40/5-56 eller varför inte diesel. kör sedan ett tag, kedjan blir ren. men tyvärr inte trissorna och kassetten. för du hade kört med guckande smörja.

enligt mig värt att undvika.

kör du vaxbaserat gäller rengöring med kokande vatten. men även där slipper man i stort sett undan detta om man skippar guckande produkter, så som smoove och squirt.
Vilka, dropp, är inte guckande, för det är ju Smoove och squirt?
(Jag behöver snart nytt droppvax.)

Kedjerengöring i fält
guck och guck, lite får man ändå stå ut med om man inte rengör. dagsbild av min huvudsakliga pendlare, ej gått i snö, men resten av året mars till november. kedjan från maj -22, ligger nu på ca 0,5 procent, hur många hundra mil vet jag inte riktigt men det är ett antal.

kassetten från före 2012 renoverad x många. titandrev slits en del som synes men fortfarande växlar den och går som i smör.

hösten 23 gjordes en kokning av kedjan och vaxdopp, sedan har den fått banana slip tru tension all weather lube typ var 10-20 mil. ingen annan behandling. kanske nåtts av nätt dusch när cykeln tvättats någon gång per år.

ceramic speed ufo v2 verkar vara sammalika.
.
IMG_1144.jpeg

Kedjerengöring i fält
tidigare körde jag med helsyntet motorolja på även på pendlare och lvg, men var inte riktigt nöjd då det ändå byggde upp guck med tiden. det var som den miljön inte var tillräckligt aggressiv för att hålla drivlinan ren automagiskt.

men på mtb funkar det kalas. dels är miljön stänkigare, dels grisigare. så cykeln strilas med vatten och borste lite då och då.

här ses dagsformen på min huvudsakligen använda mtb. ingen annan behandling än dutta på syntetmotorolja typ var tredje tur, samt direkt efter tvätt av cykeln, sällan förekommande.

cykeln går ett par tre timmar i veckan året runt och kedjan är nog bortåt två år, ligger fortfarande under 0,5 procent. kassetten är från 2016 och renoverad tre eller fyra gånger. stål förutom största drevet, så knappt något slitage.

bekymmersfritt ägande:)
.

IMG_1145.jpeg

Kedjerengöring i fält
Byter du kedja efter 200 mil? Alltså slänger du kedjan och sätter på en ny? Det verkar ju helt galet.
Ja alltså jag har ju en app som är kopplad till strava där allt som ska servas/bytas finns och däribland kedjan. Appen har förinställda tid och eller längdintervaller(fingervisning) och just på kedjan så plingar den till efter 200 mil. Jag har för mig att när den gjorde det förra gången så mätte jag slitaget och det var rätt spot on. Och då för att inte slita på kassetten så byter jag kedja som inte är då dyrt. Men jag kanske cyklade 100 mil till men tror inte det. Vinterpendlingen sliter ju något djävulskt på allt. Googlar du "how many kilometers change bicycle chain" verkar ju många träffar säga just mellan 2000-3000 km. Tre kedjor på en kassett är min förhoppning

Kedjerengöring i fält
Ja alltså jag har ju en app som är kopplad till strava där allt som ska servas/bytas finns och däribland kedjan. Appen har förinställda tid och eller längdintervaller(fingervisning) och just på kedjan så plingar den till efter 200 mil. Jag har för mig att när den gjorde det förra gången så mätte jag slitaget och det var rätt spot on. Och då för att inte slita på kassetten så byter jag kedja som inte är då dyrt. Men jag kanske cyklade 100 mil till men tror inte det. Vinterpendlingen sliter ju något djävulskt på allt. Googlar du "how many kilometers change bicycle chain" verkar ju många träffar säga just mellan 2000-3000 km. Tre kedjor på en kassett är min förhoppning
Om 600 mil med tre kedjor och en kassett är målet tänker jag att kan höja ditt mål. Eller så struntar du i att byta kedjor alls och kör 600 mil på en kedja och en kassett. (Det funkar garanterat om du inte bara kör i saltlake utan skärmar och utan någon kedjesmörja eller vax.) Då har du sparat in en skaplig slant på kedjebyten åtminstone och sluppit att byta kedja i onödan några gånger i alla fall.

Kedjerengöring i fält
Om 600 mil med tre kedjor och en kassett är målet tänker jag att kan höja ditt mål. Eller så struntar du i att byta kedjor alls och kör 600 mil på en kedja och en kassett. (Det funkar garanterat om du inte bara kör i saltlake utan skärmar och utan någon kedjesmörja eller vax.) Då har du sparat in en skaplig slant på kedjebyten åtminstone och sluppit att byta kedja i onödan några gånger i alla fall.
På bikediscount kostar en ultegra 10sp 55 euro och tiagra kedja 20. Då blir det 75 euro per 600 mil med ditt exempel. Svårt att säga emot I'll give it a try. Men börjar fanskapet hacka och växla dåligt vid 400 mil börjar jag gråta 😉 Problem som jag märkt är att jag mest använder 2-3 av kassettens kransar. Försöker att variera lite iom att det är en 2x10 men några kransar är ju typ orörda när den ska hivas. Tänker att det ev skulle kunna skapa problem efter typ 400 mil med växling etc. Det var väl lite så jag tänkte med grundplanen

Kedjerengöring i fält
om du nu tänker köpa ny kedja var 200e mil och insisterar på att "ofta" ta lös saker och rengöra dom så nogggrant så kan jag inte förstå varför du inte roterar kedjor?
Då lär du få ut ännu mer av kassetten

Kedjerengöring i fält
Jag kör säkert 1000 mil på en kedja och kassett. 200 mil låter helt galet faktiskt. Då skulle jag ha avverka 5-6 kedjor om året.

Kedjerengöring i fält
om du nu tänker köpa ny kedja var 200e mil och insisterar på att "ofta" ta lös saker och rengöra dom så nogggrant så kan jag inte förstå varför du inte roterar kedjor?
Då lär du få ut ännu mer av kassetten
Det är inte så att jag bestämt mig för just 200 mil. Jag har bara cyklat mtb förut men när jag började cykelpendla för 2-3 år sen så kollade jag upp lite info kring hur länge delar förväntas hålla. Och 200-300 mil verkade vara ett återkommande riktvärde(inte bara från tillverkare). Sen att alla här verkar köra 800-1000 utan problem låter väl jättebra. Och visst roterande kedjor är absolut något att fundera kring

Kedjerengöring i fält
Shimanos 11-delade och 12-delade kedjor håller mycket längre än deras 8-delade och 9-delade. Gissar att de kör med både bättre stål och ytbehandling. Jag har gått över till 105/ultegra 11-delade på min 8-delade pendlare och det är stor skillnad.

Kedjerengöring i fält
Verkar finnas många knäppa rekommendationer och knäppa appar här. Jag kör på en kedja tills jag märker att den börjar växla dåligt, kugga över. Då byter jag. Very simple !! :cool:

Kedjerengöring i fält
Verkar finnas många knäppa rekommendationer och knäppa appar här. Jag kör på en kedja tills jag märker att den börjar växla dåligt, kugga över. Då byter jag. Very simple !! :cool:
Fast om du väntar så länge har du väl börjat slita på kassetten i onödan? Appen jag har "ProBikeGarage" är helt ok faktiskt. Och man kan givetvis lägga in egna serviceintervaller och förväntat byte av slidelar. Den är ful som stryk men funkar helt ok.

Kedjerengöring i fält
Jag får ut runt 400 mil vägcykling (blandat grus och asfalt) per PC850-kedja med paraffinvax men svårt att jämföra, bara en sådan sak som vilken kadens eller mera egentligt vilket vridmoment man cyklar med har stor betydelse. Kassetten lite över 2000 mil men har 5-6 kedjor i rotation så allt slits ihop, det hade inte gått att lägga på en ny kedja de sista femhundra milen eller så utan att den kuggat över.

Senast ändrad:
Kedjerengöring i fält
Jag undrar helt seriöst om inte ofta förekommande tvätt bara gör livslängden kortare på en kedja. Det måste ju vara halvt omöjligt att få _ut_ böset ur kedjan, men risken är att man tvättar _in_ skit istället. Smörjer man (tillräckligt ofta) så bör skiten arbeta sig ut av sig självt, och att kedjan är skitig på utsidan spelar ju ingen roll.

Kedjerengöring i fält
Det går ju att cykla tills kedjan är totalslut och då även kassett men man sabbar även klingorna fram med en utsliten kedja och dessutom tar det effekt så inget kul.

Kedjerengöring i fält
Det förstår jag inte? Logiken borde vara att det bästa är att rengöra först och sen smörja. Att inte ha en smörjande film alls är såklart allra sämst.
såklart. i den bästa av världar.

tråden handlar dock om hur man kan klara sig i fält, med betydande svårighet kunna göra vettig rengöringsprocedur.

och det visar sig att en del av oss funnit hur man kan välja ut produkter med egenskaper som gör att man får ändå vettig kedjelivslängd, på många hundratals mil.

utan rengöringsprocedurer överhuvudtaget.

inte optimalt, men ändå såpass bra att det acceptabelt kan duga även på hemmaplan. som jag ser det är det oavsett vilken approach man väljer, och med omtanke om drivlinan viktigt ha koll på kedjeslitaget.

så man slipper byta eller renovera i onödan;)

Kedjerengöring i fält
såklart. i den bästa av världar.

tråden handlar dock om hur man kan klara sig i fält, med betydande svårighet kunna göra vettig rengöringsprocedur.
Inlägget jag svarade på var om ny smörjning gör att kedjan rengörs invändigt och så blir det inte om man smörjer måttligt. Eller menar du att det inte stämmer? Smörjer man riktigt rikligt kanske men då är det mer som en tvätt och så menades nog inte.

Kedjerengöring i fält
Fast man smörjer utifrån och in så den nya oljan drar med sig smuts in i rullarna,
I någon mån, förmodligen ja. Men olja har extremt mycket högre viskositet än de flesta lösningsmedel men samtidigt obefintlig ytspänning, vilket gör att det sakta men säkert kryper ut över alla ytor även när man bara lägger en droppe utanpå en länk. Att blaska runt med lättflytande soppor, borstar och annat tror i alla fall jag inte endast ger positiva följder.

Kedjerengöring i fält
Inlägget jag svarade på var om ny smörjning gör att kedjan rengörs invändigt och så blir det inte om man smörjer måttligt. Eller menar du att det inte stämmer? Smörjer man riktigt rikligt kanske men då är det mer som en tvätt och så menades nog inte.
det är säkert så att färsk smörja oavsett tillförd mängd tar med sig eventuell smuts in i kedjan. om den sedan guckar till sig där inne bör det vara risk för slippasta. förstås inte bra om den sedan blir kvar därinne.

men om den inte har för lång livslängd kommer den ha en chans att vid fortsatt användning lämna kedjan, och förhoppningsvis ta smutspartiklarna med sig.

man ser denna effekt i kerins tester när man går från smuts till rent, alltså block 3 resp 5. longlifeprodukterna fortsätter här oförtrutet slitaget trots upprepad applicering av färsk smörja, de mer kortverkande bromsar upp slitaget.

givetvis inte så bra som ett vaxbad med sin automatiska rengörande effekt.

Kedjerengöring i fält
Det kan säkert ligga en del i det, de här kedjetvättarna med borstar och lösningsmedel man skulle dra kedjan igenom blev aldrig populära.
de gånger jag prövat dylika mackapärer har kedjan sedan gått trögt som tusan, och tagit tid att hämta sig.

krävs kanske en serie behandlingar. mycket flytande avfall blir det i så fall.

Kedjerengöring i fält
Låter rimligt jag byter efter ca 300 mil, eller rättare sagt när den är slut vilket brukar bli mellan 300-400 mil vid nogran rengörning kontunierligt. Kasett byts med fördel vid 3e kedjebytet. Kanske inte MÅSTE byta kasett då men gör det ändå för allt ska lira så bra som möjligt, om inte annat känns det bättre. Och om det kostar mer än vad det behöver skiter jag i. Grejerna ska va fräsha. Obs! Kör ingen app, mäter bara kedjan då och då.

Tillbaka
Topp