Kedjerengöring i fält

Krebs cykel

Aktiv medlem
Kedjerengöring i fält
Hade nyligen en diskussion med en cykelmekaniker om hur svårt det är att göra rent kedjan när man inte är hemma. Han kunde ju hälla på lämpligt lösningsmedel, veva runt lite, borsta och torka så var det klart.

Så vad är happykollektivets favoritsätt?

Sätter upp lite överdrivna förändringar bara för att undvika metoder som 'jag bara sprutar vatten med flaskan och gör resten när jag kommer hem'.

- du har bara tillgång till det du kan ta med dig eller skaffa på vägen.
- cykelturen har inget slut, utan rengöring behöver göras många gånger. Så en ren trasa är en smutsig trasa efter första rengöringen.
- saker som införskaffas på vägen behöver transporteras vidare eller kunna kasseras på korrekt sätt.

Min metod har varit en liten flaska diskmedel, tandborste och papper från någon bensinstation.

Kedjerengöring i fält
Du menar att letar upp en secondhandbutik och köper en tshirt varje rengöring, eller har du ett oändligt antal med dig när du cyklar?
Om det är beräknat på att man är oändligt länge ute i fält så kanske det behövs ett oändligt antal t-shirts. Annars räcker det väl med cirka 2,5 kvadratdecimeter från någon gammal T-shirt som man tar med sig ut på sin tur.

Kedjerengöring i fält
Cykelturen bör alltså inte ses som en eftermiddag i Hellas utan mer som transeuroasien. Det kommer regna. Det kommer bli lera. Kedjan kommer behöva smörjas många gånger. Olja inne i kedjan kommer leta sig ut och bilda grinding paste.

Kedjerengöring i fält
Jag kör ett litet paket babywipes och en liten flaska Squirt på flerdagarsturer.

Gör rent kedjan vid varje sovstopp och drar på Squirt. Funkar bra och tar minimalt med plats i ramväskan.

Kedjerengöring i fält
väljer ett kedjesmörj som inte guckar. dvs att det försvinner i snabbare utsträckning än smutsen byggs på.

har med en liten flaska av respektive medel, och för på roadside vid behov. men oftare hemma. typiskt var 5-10 timmars åkning.

finner därmed närmast aldrig behov rengöra kedjan, inte hemma heller.

Kedjerengöring i fält
Så man cyklar genom Europa och Asien, men där finns inga bomullstrasor så dom får man ha med själv?

Lite mer allvarligt så gjorde väl Janne Corax några riktiga cykelexpeditioner i otillgängliga delar av Himalaya och Anderna där det gick minst en vecka utan att han såg en människa. Man kan kanske kolla upp hur han gjorde, men har för mig att det mest problematiska var att få med sig tillräckligt med dricksvatten.

Kedjerengöring i fält
Låter som du behöver en mindre kletig olja , men går iofs åt mera olja då så kanske är ohållbart att ta med sig en oljedunk om man ska ut i obyggden några år och cykla där det inte finns någon mack eller dyligt att torka av kedjan vid .

Kedjerengöring i fält
Håller litet med hm här, fast jag är inte MTB:are: När och hur uppstår problemet?

Litet off, men jag vill förmedla det. En av de första vettiga saker jag lärde mig av veteranerna: Olja aldrig en smutsig kedja.

Kedjerengöring i fält
Att cykla genom en kontinent eller två är inte så unikt. Är kedjan ett problem går det säkert att hitta tips i diverse bloggar.
Eller också gör man som man brukar, torkar o smörjar.
( en trasa går att använda mer än en gång)

Kedjerengöring i fält
Jag har inte gjort rent en cykelkedja på åratal. Smörj den bara så håller den sig tillräckligt ren. Möjligen torka av bös och mög med en trasa och kanske peta bort dammoljekakor från trissorna med kniv eller skruvmejsel.
Du cyklar för lite asfalt. I skogen finns bara lera o grus. Asfalt är fan mättat med olja och annat kolväteklet.
TS, Asien, vet ej men annars fick man väl inhandla avfettning (eller s.k. A-fett som en blitvätt skrivit på sina avfettningsdunkar), spraya på, torka lite med sin skitiga trasa som man hade i en plastpåse, spraya på 5-56 som man hade i sadelväskan?

Kedjerengöring i fält
Veva runt och kör med en styv borste överallt, helst stålborste. Drev, trissor och krans oxå. Torka av med dasspapper, på med lite olja. Avfettning är bara dumt.

Senast ändrad:
Kedjerengöring i fält
Du cyklar för lite asfalt. I skogen finns bara lera o grus. Asfalt är fan mättat med olja och annat kolväteklet.
Jag cyklar till jobbet de flesta dagar faktiskt. Visserligen bara 2,5 km, men då jag även jonnar hem på lunchen så blir det åtminstone 1 mil om dan året om. På den cykeln använder jag vax och jag ser inget behov av att göra rent kedjan där heller.

Kedjerengöring i fält
Kedjerengöring i fält
Jag cyklar till jobbet de flesta dagar faktiskt. Visserligen bara 2,5 km, men då jag även jonnar hem på lunchen så blir det åtminstone 1 mil om dan året om. På den cykeln använder jag vax och jag ser inget behov av att göra rent kedjan där heller.
Jo… men… assååå… 2,5 km… ååkejjj…
;)
Seriöst, låånga asfaltrundor, stor del regn, hela året, det blir hur man än vrider o vänder på det, en hel massa gegga. Min magiska formel är, *duckar* en massa avfettning, torka, sen 5-56. *duckar igen*

Kedjerengöring i fält
Det finns guck som håller kedjan smord långt efter det att den blivit skitig. Det är fördelen med bra guck.

Annars skulle jag kunna tänka mig långcykling med vax. Väl inkokt kedja som rentorkas med microfiber-trasa och droppvaxas med högkvalitativt vax var typ var femtionde mil. Random kokning av kedja med tvätt/diskmedel när tillfälle bjuds. Skulle nog funka ganska många hundra mil.

Kedjerengöring i fält
- du har bara tillgång till det du kan ta med dig eller skaffa på vägen.
- cykelturen har inget slut, utan rengöring behöver göras många gånger. Så en ren trasa är en smutsig trasa efter första rengöringen.
- saker som införskaffas på vägen behöver transporteras vidare eller kunna kasseras på korrekt sätt.

Vi kan möjligen omformulera frågan till "hur underhåller man sin cykel om man är hemlös?" Med andra ord att man har ingen bas att vända sig till under överskådlig tid. Det betyder inte att man är också fattig, saker kan köpas och tillfälliga taken över huvudet kan ordnas.

Eller handlar det om att röra sig i orörd vildmark under många månader, utanför mänskliga samhällen? Väldigt svårt att hitta sådan plats på jorden i 2024. Det ställer till med sig många andra ännu viktigare frågor om mat, medicin och vägar.

Kedjerengöring i fält
5 56 är bra. Finns i små tuber.
Och kanske nån trasa.
Har jag kört med i 30 år året runt och då främst i Hellas och till och från jobb..

Kedjerengöring i fält
5 56 är bra. Finns i små tuber.
Och kanske nån trasa.
Har jag kört med i 30 år året runt och då främst i Hellas och till och från jobb..
Är inte problemet att 5-56 stannar och gör att oljan inte fäster/löses upp om inte drivlinan rengörs innan omsmörj?

Edit: WD40 ska man tydligen kunna rulla på rätt länge samt då även rengöra med.

Kedjerengöring i fält
Jämfört med diskmedel och avfettning borde väl 5.56 spela rätt bra ändå.

Annars kan man ju kolla upp vad lastbilarna har i tanken och om de har sånt på den häringa macken där detta utspelar sig.

Kedjerengöring i fält
;)
Seriöst, låånga asfaltrundor, stor del regn, hela året, det blir hur man än vrider o vänder på det, en hel massa gegga. Min magiska formel är, *duckar* en massa avfettning, torka, sen 5-56. *duckar igen*
Så om jag cyklar 300 mil på ett år utan att göra rent kedjan så är det ändå "inte samma sak" för att varje individuell tur är kort? Det får du gärna utveckla.

Men visst, kleta du med dina sörjor så låter jag bli. Helt meningslöst.

Kedjerengöring i fält
Nu tänkte jag hela drivlinan, med trissor, kassett. Efter 300 mil asfalt så räcker inte vattenavspolning för mina del iaf. Nån slags sörja tycker jag behövs!

Kedjerengöring i fält
;)
det fungerar ju. och förstås bara om du kör oljebaserat. men grejen är att om du från början kör smörja med mindre klibbiga egenskaper, kommer den där geggan aldrig uppstå. särskilt inte om det regnar.

det behövs egentligen ingen avfettning alls, bara en dutt wd40/5-56 eller varför inte diesel. kör sedan ett tag, kedjan blir ren. men tyvärr inte trissorna och kassetten. för du hade kört med guckande smörja.

enligt mig värt att undvika.

kör du vaxbaserat gäller rengöring med kokande vatten. men även där slipper man i stort sett undan detta om man skippar guckande produkter, så som smoove och squirt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp