Tobe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag använder Diesel! Fördelen med diesel är att
> det är ju olja som är tunn! =) Lägger kedjan i en
> glasburk med diesel och sätter sen på ett lock,
> skakar om och låter sen stå ett tag. Efter 10-15
> minuter tar jag upp kedjan och sköljer av kedjan
> med varmvatten. Därefter torkar jag kedjan, och
> vips är det klart! Dieseln har jag använt flera
> gånger, med det resultatet att dieseln blivit
> tebrun i färgen men med samma effekt. Får väl
> hälla ut det på mackens slaskoljekärl när jag
> byter..
Denne diskusjonen har også gått på
http://terrengsykkel.no hvordan rengjøre kjede. Jeg tror det er like mange varianter som det finnes kjeder, om ikke annet så virker det sånn.
Jeg har også brukt diesel i mange år, det beste og enkleste resultatet jeg sålangt har erfart er å bruke en liten malingspensel. Denne duppes i diesel og så børstes kjede og kasset før det spyles forsiktig med kaldt vann. For smøring av av kjede tørkes dette rent og tørt, i etterkant bruker jeg TF-5 en tyntflytende siliconbassert smøremiddel, og tørker selvfølgelig av det overflødige. Dette gjøres etter hver annen sykkeltur om været har vært tørt og fint, med mye gjørme og dritt gjøres dette etter hver tur.
Fordelen med diesel som også mange eliteutøvere på landslagsnivå har funnet ut er at den inneholder så mye og tyntflytende fett / olje. Dette trenger inn i de områdene som det trengs.
Miljøaspekte er også en sak, men om dette gjøres på en fornuftig måte tror jeg ingen skal behøve å bekymre seg for det.
Min erfaring så langt er at slitasjen på kasset og drev har blitt betydelig mindre :-)