Kedjeskrammel

robbobhob

Medlem
Kedjeskrammel
Hej.
Har nyligen bytt ut min framväxel till en 32t nw singelklinga.
Det satt 38 24 på fram och bak har jag 10 delat 11 36.
Bakväxeln är en deore xt shadow.
Upplever att det skramlar väldigt mycket om kedjan när jag kör i stökiga partier. Har inte kapat kedjan nått än. Kan en kortare kedja hjälpa eller är det min bakväxel utan koppling som ställer till det?
Cykeln i fråga är en scott spark 950 16

Kedjeskrammel
Kortare kedja gör givetvis viss nytta. En bakväxel med fräsh fungerade clutch gör ännu mer nytta.

Jag kör Zee M640 på 1x och 11-36 bak och det fungerar utmärkt! Dock är jag inte säker på om cagen på den räcker för en FS cykel och 11-36. Det beror ju på hur mycket/lite länkaget drar.

Senast ändrad:
Kedjeskrammel
Tack för svar. Kände att ska jag byta bakväxel kanske det är lika bra att skrapa ihop till 11 delat direkt. Finns la en risk att jag vill ha det endå efter ett tag. 11 36 och singelklinga blir något begränsat.

Kedjeskrammel
Vet inget om koppling men jag hade samma problem vilket löstes med att ta bort en eller om det var två länkar. Bra fjong i kedjan och viss initial oro för kedjebrott men det har funkat klockers.

Kedjeskrammel
robbobhob sa:
Misstänkte det. Om man skulle uppgradera till 11 delat, klarar jag mig med att ha kvar shimano bodyn för 10 delat har jag fattat det som?

Stor prisskillnad på att bara byta till en bättre bakväxel. 11-delat betyder ny bakväxel, ny kedja, nytt växelreglage och möjligen nytt hjul om du har otur.

Kedjeskrammel
robbobhob sa:
Visst är det så. Räknar med att landa på ungefär 2500 för konvertering till 11 delat om jag kan behålla bodyn.

jag skulle då inte ha bytt till 11delat. Helt seriöst så är den där extra växeln inte en dealbreaker. Har fortfarande 10-delat på min "tävlingscykel". En bakväxel med clutch kostar inte många hundralappar.

https://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Chain-Length-Basics-2012.html här står det hur lång kedja du ska ha, men jag antar att du redan har forskat i ämnet då du har bytt till singel).

Kedjeskrammel
robbobhob sa:
Visst är det så. Räknar med att landa på ungefär 2500 för konvertering till 11 delat om jag kan behålla bodyn.

Fast är man sugen så kör man! ?

Jag skall inte dämpa någon glädje över nya prylar inte! Prylar till cyklar är ju likssom lite roligare än andra prylar.

Kedjeskrammel
robbobhob sa:
Vad är det som gör att jag inte upplevt skramlet med framväxeln monterad?

Jag gissar att du körde på stora framdrevet i de situationer när du nu upplever skrammel. Då kommer dels kedjan längre från kedjestagen, plus att cage:n spänns hårdare vid samma kedjelängd (dubbel verkan på grund av att det krävs större drev bak också för samma utväxling).

Kedjeskrammel
En annan lösning är förutom att korta kedjan är att köra med en "dangler". Alltså en kedjesträckare som sitter på kedjestaget och ser till att kedjan är lite mer spänd och att den delen av kedjan som hänger under staget inte slår uppåt. Finns ett antal versioner bla Bionicon C.guide. Det i kombination med ett kedjestagsskydd borde tysta det mesta. Jag kör med en moddad sån här:
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=139955;menu=1000,2,228;pgc[17627][17632]=1
och en bit slang runt kedjestaget prydligt monterat med kattstrypare.
Knäpp.
Tyst.
Även i de mest brötiga rotmattor. Klart värt 70 spänn och en gammal punkad slang.

Tillbaka
Topp