Kedjestyrare för enkelklinga fram?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag har sökt då jag vet att detta har diskuterats flera gånger men inte hittat något bra svar nu när jag sökte.
Jag vet att Tobias/Frost kör med en framväxel, vilket skulle funka bra om man bara kan ställa skruven så att den kommer så pass långt ut som det behövs vilket jag är osäker på även fast jag har sett att han har gjort så.

Jag vet att någon har länkat till någon sida någon gång som visade en styrare som var som typ en framväxel fast ändå inte, som bara höll kedjan på plats. Någon som kommer ihåg var den fanns?

En vanlig kedjestyrare ála DH är inte ett alternativ men jag vill ju att kedjan ska sitta kvar när jag kör Singularen med växlar bak.

Det måste ju finnas en uppsjö av idéer här som säkert har avhandlats men som jag inte har hittat då jag tydligen suger på att hitta saker när jag söker på kedjestyrare.

Denna är väl egentligen tänkt att komplettera framväxel men bl.a. Orv har rekommenderat den för 1x9. Stoppar bara hopp inåt men borde funka ihop med en bash?

http://www.gvtc.com/~ngear

mount2.jpg

Jag mailade:
Hi,

I just got the N-Gear Jump Stop recommended for running a 1x9 setup (MTB). I assume it has enough range to work with the standard 47.5 mm Shimano middle ring chain line.

Do you know if there is any online European stores where I can find one or would it be possible for you to ship overseas? In the latter case what would the price be including shipping? Payment through PayPal works fine for me.

TIA and cheers from Sweden

Hi Johan,
The Jump Stop reach varies with tube size, so the surest way to check is to
measure the gap between the chain and the seat tube. If it does not exceed
35mm, that should be within the stock range of adjustment.

>Do you know if there is any online European stores where I can find one

The closest one to you that I know of would be here:
http://www.m-gineering.nl/

(Under "Hebbedingen"--I don't know if they have an English listing for it
yet.)

There might be one that's closer, but my importers in the EU don't tell me
who they sell to.

>or
>would it be possible for you to ship overseas?

Very possible. I do it often.

>In the latter case what
>would the price be including shipping? Payment through PayPal works fine
>for me.
>TIA and cheers from Sweden
>/Johan

The total would be $12.40 US (or the euro equivalent, whatever that is
right now).

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Min erfarenhet av Jumpstop är att den funkar hyfsat men en riktig styrare torde vara bättre. Hoppfritt blir det inte till 100% i alla fall och det är just when the going gets tough som man behöver styraren som mest. Iinget vidare då om kejdan hoppar.
Kör nu med framvöxel låst på Yetin, funkar faktiskt förvånansvärt bra. Tappar kedjan ibland typ om man står still och trampar bakåt och liknande men så länge man trampar på och driver har den inte hoppat.

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör nu med framvöxel låst på Yetin, funkar
> faktiskt förvånansvärt bra. Tappar kedjan
> ibland typ om man står still och trampar bakåt
> och liknande men så länge man trampar på och
> driver har den inte hoppat.

Inga problem att skruva in stoppskruven så långt att den faktiskt kommer tillräckligt långt ut?

Såg att Jumpstop tydligen var gjord av stål och då borde man ju kunna svetsa fast något som gör att det blir som ett tak över kedjan.

Jag har i praktiken 1x9 på Transan (eftersom lillklingan är kass och storklingen är ersatt av en bash), inga kedjehopp trots att kedjan skulle kunna kortas några länkar.

Fast du har väl en framväxel på Oskar?

Micke, din setup är ju helt super men den kräver ju att man har lite gammalt skräp liggandes, vilket jag inte har.

Och det kan jag ju tänka mig men då jag inte vill ha någon vajer som drar ut den måste jag ju veta att stoppskruven, den inre kan skruvas in så långt att växeln trycks ut tillräckligt långt för att hamna i linje med klingan.

Johan A skrev:
> Inga problem att skruva in stoppskruven så långt
> att den faktiskt kommer tillräckligt långt ut?

Jag använde en bakväxel som kedjesträckare på min SS från början, för att
få rätt justermån böt jag ut orginalstoppskruvarna till längre skruvar.
Det borde funka på framväxeln också.

/Magnus

Jag har en tråd i ämnet här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/838774

*micke* är den som lyckats bäst, hans lösning finns beskriven (eller länkad) i min tråd ovan.

Själv kör jag fast framväxel, men jag är inte så nöjd med det. Kedjan sitter där den ska, men det är skramligt och växeln samlar på sig massor av lera och barr!

hakanf skrev:
> om man har en överbliven framväxel är ju det
> den billigaste lösningen som man kan testa med
Har ju ingen och vill slippa köpa en för att testa

> Man kan också skaffa t.ex en sån här:
Now we are talking...

n-gear funkar ok och är nätt och någorlunda oful. Önskar dock att den fanns i en variant som skruvas vid vevlagret.

Jag fattar inte riktigt: Är det 1x9 du vill köra? Och vill ha ett skydd för att inte kedjan skall hoppa fram? Eller är det något helt annat?

Japp det är det. Många som kör 1x9 "lider" av att kedjan hoppar fram vet jag. Helst vill man ju slippa allt skräp men samtidigt vill man ju inte att kedjan skall hoppa av i onödan.

Det verkar ju som att det finns en del alternativ i alla fall. Rohloffsaken var ju i min mening snyggast samt Roox Chaindog fast den vete tusan var man hittar. Roox verkar ju ha kånkat.

Då så! Jag kör 1x9 på min gamla stål-specialized från -91. Bytte till fyrkants vevlager 107mm och stronglight Impact 39t, egentligen avsett för Rohloff nav tror jag. Impact'en har dubbla "kedjeskydd" eller kanske skämt-bash beroende på hur man ser på det. Tanken är väl att de skall minska risken för att kedjan hoppar. Jag blev tvungen att ta bort det innersta men det är fortfarande illans snyggt. Har tyvärr ingen kamera och jag hittar det inte hos stronglight, sorry. Klingan saknar ju ramper och annat så kedjan har än så länge skött sig. Kör detta med SRAM X5 medium-cage bakväxel och pg-970 kasett (11-32) och 971 kedja, funkar helt klanderfritt! Fick tag på vevparti samt hjälp på Veloform.

Tillbaka
Topp