Kedjor- kompatibilitet mellan 10-11-12 delat mtb

Laan84

Aktiv medlem
Har sökt i forumet och googlat en del..

Nu när det är tunnt på reservdelar i världen tänkte jag att det kunde vara extra intressant att ha koll på hur framgångsrikt man kan använda kedjor för tex 12 delat till 11, resp 10.
har insett att vi har cyklar med alla tre inom hushållet ...
Om ni har provat tex en för 12 på 10, har ni då kört med original eller tex KMC?

tack på förhand för att ni delar med er av erfarenheterna!

10 & 11-delad kedja fungerar utan anmärkning på 12-delat Eagle framdrev iaf. Lite sämre "chain retention" men annars helt ok. Har dock bara testat Shimano kedja till ovan.

Skulle tro att 12-delad kedja fungerar till både 10 & 11-delar dock med lite mer rassel vid växlingar eftersom yttermåttet på kedjan är mindre...

10 & 11-delad kedja fungerar utan anmärkning på 12-delat Eagle framdrev iaf. Lite sämre "chain retention" men annars helt ok. Har dock bara testat Shimano kedja till ovan.

Skulle tro att 12-delad kedja fungerar till både 10 & 11-delar dock med lite mer rassel vid växlingar eftersom yttermåttet på kedjan är mindre...

Har ingen erfarenheter, men det skulle jag också tänka. Innermått på alla kedjor är samma.

Jag försökte köra med 11-delad kedja på en Campagnolo Veloce 10-delad grupp. Bak gick det hur bra som helst, men kedjan hoppade inte ner bra på den lilla klingan fram när man växlade ner. Det hände typ 1 gång på 10 växlingar...

Jag försökte köra med 11-delad kedja på en Campagnolo Veloce 10-delad grupp. Bak gick det hur bra som helst, men kedjan hoppade inte ner bra på den lilla klingan fram när man växlade ner. Det hände typ 1 gång på 10 växlingar...
Ok, bra input. För nödfall, att undvika att cykeln blir stående några månader, så känns det ändå ok. Bak hade ju varit ett för stort problem.

Helt logiskt.
Bak styrs kedjan av kugghjul på insidan, som är lika bred på alla, men fram trycks den från utsidan, som är smalare på kedjor för fler drev.

Ok, bra input. För nödfall, att undvika att cykeln blir stående några månader, så känns det ändå ok. Bak hade ju varit ett för stort problem.

Om vi snackar cykel med framväxel kan det blir problematiskt. När jag bytte framklingan från 34 till 38 på pin lvgcykel flyttade kedjan ovanpå tänderna på minsta klingan för att stora klingan är skev på sidan och det finns för stor utrymme mellan dreven (lite tejp fixade det). Smalare kedjan skulle kunna leda till samma problem.

10 & 11-delad kedja fungerar utan anmärkning på 12-delat Eagle framdrev iaf.
Inte nödvändigtvis. Jag hade massa rassel och knakelibrak med Shimano-kedja för 10-delat på Eagle-framdrev innan drevet liksom slitit in sig till kedjan. Tror inte rullarna är exakt lika stora.

Framväxeln har varit kinkigt för mig.
För bred kedja är svår att få perfekt justerad utan skrap.
För smal kedja kan vara svår att växla.

Kör just nu växelförare för 11-delat och i övrigt 10-delat på landsvägshojen. Kan leva med att det är lite skrap vid kombinationen stora fram och de större bak. Inget man vill köra på ändå. Skall ändå åtgärdas snart.

Inte nödvändigtvis. Jag hade massa rassel och knakelibrak med Shimano-kedja för 10-delat på Eagle-framdrev innan drevet liksom slitit in sig till kedjan. Tror inte rullarna är exakt lika stora.
Hmm märkligt. Monterade ny Shimano 10s kedja och nytt Eagle drev igår och det är knäpptyst...

Absolut är det en bra idé att ha extra kedjor hemma. Hoppas kunna cykla på semester under sommaren, då vill jag slippa 3 kedjor i packningen, och är orolig för att LBS som man passerar inte har i lager. Normalt sett hade jag förlitar mig på nödlagningar och ta sig till närmaste lbs..

Nja, snarare tvärtom
Jag har iofs inte provat själv, ännu, men i andra Forum finns det många som föredrar Shimanos 12-delade MTB-kedjor även till 11-delat för att det växlar bättre och att kedjan löper tystare.

Tex den 12-delade XTR-kedjan: Shimano XTR CN-M9100
Men den kostar mer än den 11-delade DA-kedjan,
åtminstone hos Bike24: https://www.bike24.com/p2271583.html

Fick faktiskt leta lite innan jag hittade 10,11 och 12 del kedjor som jag ville ha. Det börjar bli tunt även på kedjor alltså.

Tillbaka
Topp