Kessiakoff & Lindgren kör Full-Dynamix nästa år !

Trident skrev:
-------------------------------------------------------
> Micke S, det är ju helt sanslöst lätt ! Jag
> körde med full Sram x.0, Reba WC, Avid Ultimate
> och SLR hjul och är fullt medveten om att de FSA
> K-force light tillbehöran jag hade inte är de
> lättaste på markanden. Jag håller som bäst på
> att bygga ihop ett par lättare hjul med Tune nav,
> Sapim CX-ray ekrar för att lätta hjulen lite men
> för att komma ned i dina vikter måste jag ju
> kapa minst ett kilo på ramen också vilket kommer
> att bli tufft så det är nog bara att inse att
> man är två direkt på startlinjen. Skönt att ha
> något att skylla på i alla fall och nu är det
> inte så blodigt allvar för mig i gubbklassen
> (H30).
> //Porath

ja, skippa rebagaffel och kör v-bromsar så är du nere i vikt. jag och nån till har räknat på det där med vikt,, tror vi kom fram till att just viktens inverkan gav runt 10 sekunder snabbare för ett kilo lättare cykel på ett tvåtimmars xc-lopp i sverige. 10 sekunder rullar man tjänar med en heldämpad i första bästa utförskörning...

Det låter ju toppen med tanke på att jag kommer att utöka min cykelflotta med en sådan här nästa år http://www.ibiscycles.com/mountain/mojosl/ under 10kg (i alla fall på papperet) och 140mm slag fram och bak !

Har testan den lite tyngre varianten en del i höst måste erkänna att jag är imponerad. Känns inte som det går speciellt fort eftersom man bara flyter fram men när jag kollade lite tider på hemmabanan visade det sig att jag var helt fel ute. Skall bli riktigt roligt att varva dessa två hojar under nästa år och vet redan nu ett par av väst göta cup banorna där jag kommer att välja free-ride monstret !

//Porath

Trident: värst vad du tar det personligt, ta o varva ner lite. folk måste ju få tycka o tro va de vill.

full dynamix gör säkert fina hojjar. men som sagt, lite kul me den bilden ja visa o att de faktiskt ett tag hade rätt stora problem me hållbarheten, men det ä säkert redan fixat nu. säkerligen tillverkat i kina, men va gör det, inte sämre för det.

finns säkert bra anledningar för Fredrik att byta, o det kommer säkert gå bra. men du måste ju förstå att folk tycker det ä konstigt när man byter när det gått så bra och att man lämnar det team som team mässigt varit det bästa i år. speciellt när de kommit me en ny lättare scalpel.

som sagt, en HT på 9,7 kg är inte SÅ imponerande när en standard Scalpel team med rätt mycket standard delar, så som rätt tunga slr hjul ändå väger in på nästan samma vikt, visserligen utan pedaler, men med potential att hyffsat lätt ta sig ner en 700 gram till.

min scalpel 2006 väger just nu 10,3 kg, inom snar framtid nere på 9,5-9,6 kg.

Jag är ledsen om jag brusat upp och trampat på en massa ömma tår här. Jag inser att jag tyvärr haft en del i den kostiga stämning det blivit i denna tråd som jag själv skapade för att jag tyckte att det var aen gaska stor och överranska de nyhet. Eftersom jag både är imponerad av Fredrik som åkare och personlighet samt tycker att Full-Dynamix hojen jag kört på i år är grym tycker jag ju även att det är en rolig nyhet.

Det som jag reagerar på är att jag inbillar mig att bemötandet hade blivit ett helt annat om någon av de med högre rang än mig här på forumet hade släppt den och hade dessutom Fredrik gått över till ett märke som är mer inne här (Specialized, Focus, Canyon) så hade det blivit ännu fler glada tillrop.

Jag ber än en gång om ursäkt om jag brusat upp i onödan.

//Porath

allt snack om "forumstatus" är bull. det finns väl inget team som har bättre material än cannondale. de har fina cyklar. så är det bara. de har haft dte bästa teamet i år också. klart det ses som ett nedköp att lämna teamet. men kekke har fått en bättre deal nu, och det är bra för honom. nästa år får väl FD bli bästa teamet.

FD-hojarna se ju fina och prisvärda ut.. prisvärt är tråkigt. klart folk kommenterar.

Trident: lägg ner det där tramset. Det blir bara löjligt att gnälla på att man inte har tillräckligt forumcred så fort man får mothugg. Kan man inte ta att folk inte tycker likadant som man själv gör ska man inte ge sig in i en diskussion, vare sig på Happy eller någonannanstans.

Dina inlägg dryper av tävlingscred (skall i detta fall tolkas positivt) så hade det bara varit en fråga om cred och status hade ingen utan motsvarande cred vågat annat än dunka rygg.

Min karbon MTB väger 9,7kg med SLR hjul med vanliga slangar och XT disc grupp utan att välja lättaste styrstammen, sadelstolpen och såna grejer. Det verkar vara en okej vikt.

Jag har en FS på gång som kommer att väga 10,7kg med samma utrustning.
För min del ger det mer effekt om jag bantar några kg istället för att lätta hojen.
Men för eliten gör säkert skillnad att finjustera materialet då några sekunder kan göra stor skilland på resultatet.

//Johan

Kan tala om att "Keffe" har extremt specifika krav på sina cyklar från Battaglin ner i minsta detalj.
Hoppas han blir nöjd.

I mitt senste inlägg gjorde jag ett försök att släta över det som varit men ursäkten vekar inte godtas vilket känns lite tråkigt.
No hard feelings grabbar, jag skall se till att ha lite mer ;-) med i mina inlägg i fortsättninge så att det blir mer tydligt att jag inte är varken bitter eller upprörs över era inlägg utan tar det mest som roligt munhugg. Är mycket bättre på att få fram detta IRL än på ett forum.

//Porath

Är verkligen Cannondale sååå bra?? Är det inte bara det kraftigt överskattade amerikanska fabrikat det alltid har varit?
Ok jag skulle inte ha nåt emot en 08s Scalpel, men jag tror inte jag skulle bli snabbare på den.

Edit

Det jag menar är det inte lite att underskatta Fredrik som cyklist när man säger att cykelbytet innebär problem. Killen som vinner allt(Absalon) åker ju som sagt på en hyfsat standard HT, så då lär ju en Italiensk plastraket duga åt vår stjärna.

Senast redigerad av en moderator:
Sam: Ja, de skulle aldrig ha råd att sponsra honom.

kentkreitler: Ja, eller vet du någon bättre och lättare ram, gaffel och vevparti? Eller en bättre lvgram än Cannondale Caad9 för de priset (8995kr)? (pm:a gärna isåfall för jag har letat ihjäl mig men inte hittat någon)

Trident skrev:
> Jag är ledsen om jag brusat upp och trampat på
> en massa ömma tår här. Jag inser att jag
> tyvärr haft en del i den kostiga stämning det
> blivit i denna tråd som jag själv skapade för
> att jag tyckte att det var aen gaska stor och
> överranska de nyhet. Eftersom jag både är
> imponerad av Fredrik som åkare och personlighet
> samt tycker att Full-Dynamix hojen jag kört på i
> år är grym tycker jag ju även att det är en
> rolig nyhet.
>
> Det som jag reagerar på är att jag inbillar mig
> att bemötandet hade blivit ett helt annat om
> någon av de med högre rang än mig här på
> forumet hade släppt den och hade dessutom Fredrik
> gått över till ett märke som är mer inne här
> (Specialized, Focus, Canyon) så hade det blivit
> ännu fler glada tillrop.
>
> Jag ber än en gång om ursäkt om jag brusat upp
> i onödan.
>
> //Porath

var väll heller ingen som sagt att full dynamix ä skit, utan det har ju bara påpekats att de haft problem förut o att deras ram ä lik en annan ram.

tror mer folk ä lite förvånad att amn byter från ett så stort o bra team som ä uppbackat av ett solit märke (när det gäller att leverera bra lösningar) som cannondale, speciellt nu när de just gjort en rätt stor uppgradering på sin tävlingshoj.
detta betyder dock som sagt inte att full-dynamix ä skit, de ä säkert skitbra

kentkreitler skrev:
> Är verkligen Cannondale sååå bra?? Är det
> inte bara det kraftigt överskattade amerikanska
> fabrikat det alltid har varit?
> Ok jag skulle inte ha nåt emot en 08s Scalpel,
> men jag tror inte jag skulle bli snabbare på
> den.

nog skulle du åka snabbare, frågan ä väll bara om du gör det pga. cykeln eller placeboeffekten.
material ä inte alls, absolut inte, men när man ligger där uppe på toppen som fredrik, så kan materialet vara det där sista lilla extra som behövs för vinst. fredrik ä bra, men han skulle inte vinna lika lätt om han satt på en 15 kg biltema hojj, varför? jo för att det finns andra som ä lika bra, o då kan materialet vara det där lilla som avgör.

>
> Edit
>
> Det jag menar är det inte lite att underskatta
> Fredrik som cyklist när man säger att cykelbytet
> innebär problem. Killen som vinner allt(Absalon)
> åker ju som sagt på en hyfsat standard HT, så
> då lär ju en Italiensk plastraket duga åt vår
> stjärna.

man ska absolut inte underskatta fredrik, han kommer köra bra. det som dock frågats i denna tråd ö varför man byter från ett av de bästa teamen 2007. Sauser har kört bra sen bytet, men lika mycket vinster har det ju inte blivit, sen kan man alltid diskutera varför.

ska dock bli intressant o se va Fredrik kommer att köra på, om de kommer erbjuda honom full custom näre gäller ramen osv. kan ju vara en anledning till bytet, att han blir erbjuden custom, för vet inte om de får scalpel ramen så mycket custom byggd, även om de byggde en six13 version av den gamla (men nå sånt blir ju svårt att göra nu när den redan ä i kolfiber :D). kanske inte är så avgörande, men kan ju vara nått Fredrik tycker ä intressant o se hure kan påverka.

En hel del snack om flera heta bombnyförvärv, blir det nu någon mindre meriterad åkare än Absalon blir jag besviken! =D

Man kan väl säga så här angående Kekke. Han bytte nog inte team för att Full Dynamix har bättre hojar än Cannondale utan för att han fick en bättre deal. Men han hade säkert inte bytt om han hade varit tvungen att åka på skräp, så det blir nog bra, får vi hoppas...

Jag skulle inte åka snabbare.

Absalons Bianchi vägde väl lite över tio kg och han lyckades ändå vinna en liten tävling där alla var med...

kentkreitler skrev:
> Jag skulle inte åka snabbare.
>
> Absalons Bianchi vägde väl lite över tio kg och
> han lyckades ändå vinna en liten tävling där
> alla var med...

Det säger väl ingenting, han hade kanske kunnat varva 2an om han hade haft en heldämpad 7-kiloshoj, det är ju ingen som vet och det är ju helt ointressant eftersom han ändå vann. Uppenbarligen så varken ville eller behövde han en lättare och bättre hoj, men om man vinner behöver man ju inte köra snabbare, om man däremot kommer 2a så är det en annan grej...

Senast redigerad av en moderator:
kentkreitler skrev:
> Jag skulle inte åka snabbare.
>
> Absalons Bianchi vägde väl lite över tio kg och
> han lyckades ändå vinna en liten tävling där
> alla var med...

absolut, men man vet ju inte va som skulle hända om hans hojj vägde 9 kg. cykeln ä inte allt, utan det ä motorn som avgör. i Absalons fall så är han grymt bra, o kan vinna på en hoj som ä tyngre än de flesta andras, men man kan inte bara därför utesluta att han skulle åka snabbare om hans bianchi vägde 9 kg.

Jag hörde att Vredestein/Cannondale segade sig med avtalet för 2008 och därför vågade inte Kessiakoff vänta längre.
Man kan ju fråga sig om Cannondale värvar någon ny åkare eller om de istället satsar lite på bredden.

alj: De lär leta efter en ny bra mekaniker också. Men lär inte hitta någon bättre än han de hade innan, om de inte snor Sausers mekaniker som är den som sägs vara absolut bäst.

cerro: daniel är säkert en skitduktig mekaniker, men att tro att han är den ända riktigt bra mekanikerna i världen ä väll lite naivt att tro :D han är troligen lättare att ersätta än fredrik.

det är med att cannondale/vredestein skulle vara sega me nytt avtal kan ju däremot vara sant. vet att när teamet hette volvo cannondale, så var det cannondale som va de som va lite "sega" av de sammarbetsparterna. men det kan ju ha ändrats

Tydligen var det ett krav att mekanikern Daniel skulle få följa med Kessiakoff till hans nya lag, så han verkar ha gjort ett bra jobb iaf. Personligen så är jag min egen personliga mekaniker och är rätt nöjd med mig själv faktiskt :)

han har säkert gjort ett bra jobb, menar inget annat. men att tro att han är den ända där ute som är bra. nä det tror ja inte på :D däremot kan ja säkert tänka mig att Fredrik känner en trygghet i att låta Daniel serva grejerna. för det handlar ju om tillit oxå

Jensen: Visst är det så att det också handlar om tillit. Spelar ju ingen roll hur duktig en person är om det inte går att jobba ihop.

Dag att avsluta den här tråden nu!!! Han får väll köra för vilket Team han vill!! Killen känner väll sj vad som är bäst!!!

Tråden avslutas väl när folk inte har mer att diskutera i ämnet, inte när någon enskild person anser att det börjar bli tråkigt, Jeppo.
Vidare så har det ju framkommit nya informationer angående den ovan nämnda åkare som skulle ansluta till teamet. Fast då kanske vi ska starta en tråd som heter "Lindgren kör för Full Dynamix nästa år".

Tillbaka
Topp