Killar, rannsakningsdags?

the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------
> Soon ska jag ressurecta en annan tråd *myser*

Tänker du börja raka benen eller skall du bygga hjul?

Oooh! Sidan 13!

rikard skrev:
> Tänker du börja raka benen eller skall du bygga
> hjul?

Jag har ressurectat nu, sök och du skall finna svaret på gåtan.

Jag har inte läst alla 13 sidorna i denna tråd men tycker att frågan är viktig. Jag tycker inte att det är helt logiskt att koppla den till kön utan tycker det är mer relevant att koppla den till hur olika skicklighetsgrad, teknik och kondition i en grupp kan bemästras. Vad jag menar att cykling är en social aktivitet; har man roligt som grupp så är alla nöjda. Dessutom menar jag att ska det fungera att olika fysiska och tekniska utgångspunkter ska kunna överbryggas så måste man dela upp gruppen och hålla fast vid denna uppdelning hela riden.

Här är mitt förslag på lösning. Det är bra om en ledare utses som tar ansvar för att se till att nedanstående indelning behålls. Man delar in gruppen i tre nivåer:

1) Längst fram ligger gruppen som är medelstarka och medeltekniska. De håller ett lagom tempo för alla att hänga med i. Ledaren - som även har spårkännedom - kan här ligga tvåa.
2) Här ligger de som vanligtvis skulle hamna på efterkälken. Oavsett om man kör landsväg eller MTB är det psykologiskt och även fuysiskt underlättande att ligga bakom andra cyklister. Det skapar dessutom en trygghet att veta att man inte kommer bort om man sänker tempot.
3 Här ligger de som är snabba och vana vid stigar, hinder etc. Dessa ser till att ingen tappas bort och skriker till om det skulle bildas sprickor i grupperingen. Även om de kör i ett tempo som är lägre än det som de vanligtvis håller har de lika trevligt som de andra.

Jag berörde ämnet litegrann i den tidigare tråden som jag la upp för några timmar sedan om gårdagens träning med Spårvägen.Här är mitt lilla minireportage från Spårvägsträningen:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/202455

Tråden måste väckas!:

Igår snackade jag här i Lysekil med en bouldrande amerikan/Stockhölare som ytterst målande beskrev en tur hans svenska fru hade varit med på i stahölm inte så länge sen. Inget har hänt trots 2000-tal. "Machograbbarna" spurtade iväg tekniskt illa likt de där skäggiga huvudjuckande ryska cykisterna i "Breaking away", och rätt som det var satt hon där rätt ensam i skogen utan att veta var dom andra hade tagit vägen. Hon stack iväg och klättrade istället, för några cyklister lyckades hon inte hitta igen... :)

Undrar vad motsvarigheten inom klättringen är? Att försteman fort som fan kutar till nästa led direkt när han är uppe? Att en bouldrare mitt i en svårighet skiter i att hjälpa en annan klättrare för att själv klättra? :D

Calle F skrev:
> Tråden måste väckas!:
>
> Igår snackade jag här i Lysekil med en
> bouldrande amerikan/Stockhölare som ytterst
> målande beskrev en tur hans svenska fru hade
> varit med på i stahölm inte så länge sen.
> Inget har hänt trots 2000-tal. "Machograbbarna"
> spurtade iväg tekniskt illa likt de där
> skäggiga huvudjuckande ryska cykisterna i
> "Breaking away", och rätt som det var satt hon
> där rätt ensam i skogen utan att veta var dom
> andra hade tagit vägen. Hon stack iväg och
> klättrade istället, för några cyklister
> lyckades hon inte hitta igen... :)
>

Tråkigt att höra. Var det en happytur? Var det något tempo bestämt i förväg?
Min personliga erfarenhet är att alla snällt väntas in om det inte är en sån tur där det är sagt från början att man inte väntar utan kör på. Sen tycker jag det är rätt vettigt att ta mobilnr. till den som leder turen så man kan ringa om t.ex. siste man får ett haveri och blir efter pga. det.
Sen är det god sed att om man själv sinkar gruppen väldigt mycket säga att 'okej jag pallar inte tempot, vill någon köra lite lugnare?' Om inte så får man väl vika av själv.

De gångerna som folk försvunnit på turer jag varit med om har det nästan alltid berott på att folk antingen lämnat gruppen själva (utan att säga till) eller fått haverier långt bak och sen tappat gruppen. I bägge fallen kan jag tycka att man kan försöka meddela gruppen antingen genom att säga till personen innan eller slå en signal på mobilen till turledaren som då blir informerad vid nästa stopp.

Sen tror jag hennes kön hade föga lite att göra med att hon blev lämnad.

bjorre skrev:
> Vad är motsvarigheten för en golfare undrar jag?

Kan inte så mycket om golf, men att springande spela åt fel håll borde väl göra succé. Fast allra värst är väl att ha ickerutiga kläder på sig? :D

Golfare är ju ofta väl sunkiga. Dom försöker se "välklädda" ut, men oftast liknar dom mer psykfall som har fått en smula storhetsvansinne och försöker se lite adliga ut...

glitch skrev:
> Sen tror jag hennes kön hade föga lite att göra
> med att hon blev lämnad.

Att hon blev kvar ensam berodde ju på att hon helt enkelt inte hängde med i killarnas uppdrivna tempo rent styrkemässigt (inte tekniskt, konditionsmässigt eller turspecifikt), så liiiiiiiite könsanknytet var det allt. Dessutom är både han och hon i det där paret mycket trevliga människor som inte är besvärliga att ha att göra med i andra sammanhang, så jag tror knappast di där svettona försökte droppa henne ;)

Calle F skrev:
> >
> Undrar vad motsvarigheten inom klättringen är?
> Att försteman fort som fan kutar till nästa led
> direkt när han är uppe? Att en bouldrare mitt i
> en svårighet skiter i att hjälpa en annan
> klättrare för att själv klättra? :D

Om andreman är för långsam brukar jag knyta ur och fortsätta frisolo utan att berätta det :-)

Att överge folk, som man bestämt en tur med, vare sig det är i skogen, på klippan eller någon annanstans tyder för övrigt på måttligt imponerande social kompetens.

I Bilarfilmen kör Blixten McQueen tillbaka och hjälper den gamle mästaren i mål i stället för att själv ta hem segern, det är ett exempel på en riktig "machograbb" det!

Det finns en väldigt enkel lösning: Om man vid ett stigskäl inte kan se bakomvarande stannar man tills alla vet var gruppen tagit vägen. Om alla gör så alltid kommer ingen tappas bort. Gäller att den som är sist vet om att denne är sist, men hur svårt kan det vara? Liksom. :D

SuperApe, en smiths/morrisey-stöld anas. :)

På våra (happy)turer väntar vi på siste man/kvinna och samlar ihop gänget ganska ofta. Tappar man bort nån åker man tillbaka och kollar eller ringer. Är det uttalat svetto kan det vara annorlunda, men då är det klart uttalat att man inte väntar förräns på givet ställe/tid.

Enda problemet med TNT's eminenta lösning är att de som kör först/fort antagligen känner stigen bättre och kanske inte inser/tänker på/ser det som att de kör förbi ett vägskäl eftersom de har vägen klar för sig i huvet.
När sen långsamma eftersläntraren kommer, som ofta inte är lika van vid stigen, ser han/hon massa vägskäl som de första filtrerade bort.
Speaking from experience.

Härligt, var orolig att det skulle gå helt förbi. ;-)

Thomas skrev:
> SuperApe, "snipp" smiths "snapp" anas. :)
>

Tillbaka
Topp