Killar, rannsakningsdags?

JLarsson

Aktiv medlem
[DISCLAIMER]Detta inlägg ska tas med en nypa salt, dock finns ett uns av allvar implicerat. Jag har inget emot att tjejer har egna träningar, ej heller stör jag mig på det. Dock tycker jag att det vore intressant att veta hur det har blivit så här. Ej heller upplever jag mig som feminist.[/DISCLAIMER]

Är vi (killar) helt omöjliga att ha att göra med? Jag tänker på alla dessa grupperingar som sker i form av happy chix-rides, bimbo-bikers, tjejtramp, vårrus med mera med mera. Att det överhuvudtaget finns ett behov av, eller snarare efterfrågan efter dylika aktiviteter måste ju innebära att vi bär oss åt på ett icke önskvärt sätt. Blir det för hetsigt och tävlingsinriktat när killar är inblandade? Eller är det det där med killar i lycra :)

Hur skulle det se ut om killarna skulle organisera sig i "macho-bikers" och köra utflykter "garanterat fria från hänsyn och omtanke". Bara hårt tempo, släpper du är det ingen som väntar....

/Jonas

Förmodligen svarar du på frågan själv, vi är nog lite för macho/tävlingsinriktade.
Hur många gånger sticker man inte ut med kompisarna och säger innan att "vi kan ju ta det lite lungt", sen växer hornen ut och man tar i så tungan hänger som en slips, för inte ska jag vika ner mej inte....

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Detta inlägg ska tas med en nypa salt, dock finns
> ett uns av allvar implicerat. Jag har inget emot
> att tjejer har egna träningar, ej heller stör jag
> mig på det. Dock tycker jag att det vore
> intressant att veta hur det har blivit så här. Ej
> heller upplever jag mig som feminist.

Inte jag heller!

> Hur skulle det se ut om killarna skulle organisera
> sig i "macho-bikers"

Som svar på detta tror jag att många skulle reagera starkt negativt.

Jag var själv skeptisk när jag för första gången var med på Bimbo möte, men fann det faktiskt riktigt trevligt. Själv är jag av den åsikten att man inte ska grupperas bara för att man är kille eller tjej, men många tjejer tycker att det känns lugnare och mer bekvämt med bara tjejer.
Jag tror, men vet inte, att killar är mer tävlingsinriktade än merparten tjejer, vilket inte stämmer på mig då jag tävlar i allt!! Kanske är det just det som gör att vissa tjejer väljer bort killgrupperingar

Detta är vad jag TROR kan ligga lite bakom.
Många tjejer, långt ifrån alla vill inte köra med killar då dom tror att vi, som du säger kör i hårt tempo, lite hetsigt och tävlingsinriktat. Vilket även stämmer ibland.
Min fru har fått för sig att det är så, plus att hon säger, JAG VÄGRAR ATT LIGGA SIST OCH VARA DEN SOM ALLA FÅR VÄNTA PÅ!! Vilket resulterar i att hon vägrar hänga med på happyrides. Hon gjorde ju ett gott försök i VH tillsammans med bl.a dig Jonas. Tyvärr så var ju den banan alldeles för teknisk för henne. Däremot så ska hon köra den korta varianten av kolmårdsbiken nu då jag tror att den terrängen passar henne bättre, iaf i början. Jag vill ju inget annat än att cykla med henne, så att man iaf har någon sak man gör tillsammans.
Sen så tror jag att när man inte har träffat människorna utan mest har läst inläggen här, som i vissa fall kan vara helt sjuka (därav min suck tråd) så försvinner intresset ganska fort att göra något IRL med den personen, men det e ju bara vad jag tror, trist e det iaf om det blir kill/tjejläger.

Helt klart tänkvärt. Att det finns tjejmil och tjejtramp och tjejmara kan jag förstå. Men att det ska behöva anordnas könsindelade träningar förstår jag inte riktigt. De vanliga Happy-rundorna passar ju för alla. Men sen kan jag förstå om man vill få med så många tjejer som möjligt genom att ha tjejträningar. Men jag undrar också varför tjejer inte vill/vågar cykla med killar. Jag tror inte att det är bra i förlängningen att dela upp allting.
/Johan

Har länge tänkt starta en ironisk tråd, typ:
"Finns det killar att cykla med? Jag vill cykla med killar och absolut inga tjejer som fnissar, sölar och gnäller och bara förstör det trevliga stämningen som bara killar kan ha ihop. Tjejerna vågar ju adlrig ta i, rädda för att bli lite smutsiga om sina fina kläder."

Eller: "Finns det vita svenskar att cykla tillsammans med? Jag vill inte cykla med muslimer, invandrare, svartskallar eller negrer. Bara vita renrasiga nordmän önskas."

Rasist skulle folk skrika då! Men när kvinnor vill utesluta män, bara för att de är män, inte individerna, då går det så bra så, å feministmaffian står å applåderar!

Jag gillar inte heller uppdelningen kvinna/man, svensk/invandrare, kristen/muslim, vit/svart, hetero/homo osv. Det är uppdelningen som skapar missförstånd, avstånd, rasism, feminism, hatbrott osv.

Man ska se till INDIVIDEN, inte kön, ras eller religion!

Möjligvis kan man få dela upp sig efter cykeltyp: mtb, lvg, bmx, citybajk osv. ;~)

JLarsson skrev:
> Är vi (killar) helt omöjliga att ha att göra med?
> Jag tänker på alla dessa grupperingar som sker i
> form av happy chix-rides, bimbo-bikers, tjejtramp,
> vårrus med mera med mera. Att det överhuvudtaget
> finns ett behov av, eller snarare efterfrågan
> efter dylika aktiviteter måste ju innebära att vi
> bär oss åt på ett icke önskvärt sätt. Blir det för
> hetsigt och tävlingsinriktat när killar är
> inblandade? Eller är det det där med killar i
> lycra :)
>
> Hur skulle det se ut om killarna skulle organisera
> sig i "macho-bikers" och köra utflykter
> "garanterat fria från hänsyn och omtanke". Bara
> hårt tempo, släpper du är det ingen som
> väntar....

Vad är problemet? Dom vill ju bara köra i sin takt och efter sin förmåga. Tyvärr funkar det inte alltid så bra när killarna får "jaktinstinkt" och illrar iväg som f-n i skogen. Fråga min sambo hur kul det var att bli lämnad sist på okända stigar när XC-svettosarnas tävlingsinstinkt tog överhanden och dom drog. Det är inte nån enstaka gång direkt. Killar i grupp kan helt enkelt oftast inte släppa sin "naturliga" ledarroll över tjejerna och bara hänga med. Om dom vill köra själv så låt dom göra det.

Givetvis finns det extremister också. Alla tjejer/damer/kvinnor i Bimbo-bikers har nog inte riktigt reflekterat över vad namnvalets "stora portion ironi" betyder utan är så genuspolitiskt gravallvarliga att det ändå blir ironi av det... :D

Vi hade åtminstone nån kille per år i mtb-klubbarna i Stockholm som i sin iver att visa sig manlig inför nån tjej slog halvt ihjäl sig. Guuuuud, så larvigt! :)

är väll bara en "grejj" att träffas o köra tillsammans, bara tjejer som gör att det kan bli sånna "grupper". men vad gör det, så länge inte vi killar fryser ut nån. utan gör vårt bästa för att tjejer ska trivas (elelr vad man nu ska säga) med att köra i grupper som består av mest killar.
det tråkiga är ju tendensen att det finns några få som kör med killar, tror det skulle vara mycket roligare om det var typ hälften tjejer o hälften killar, så att man inte bhöver vara "ensam", kanskr är det där skon klämmer för många. det blir lätt typ 9 killar o en tjej, blir lixom lite ensamt.

annars håller jag nog med Johan A i stor grad. lätt att skrämma nån genom att köra för fort. o är man då ensam tjej och alla dessutom får vänta på en äre kanske inte så kul. men det går ju att motverka, dels genom att se till att köra på ställen så att personen i fråga hänger med, oavsett om det ä en kille eller tjej o dels genom att försöka få fler tjejer att köra med oss killar :D:D

men är nog som många skriver, hornen väger nog uta på de flesta killarna när de kommer ut i skogen, oavsett vad de tror :D:D

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
> Min fru har fått för sig att det är så, plus att
> hon säger, JAG VÄGRAR ATT LIGGA SIST OCH VARA DEN
> SOM ALLA FÅR VÄNTA PÅ!!

Under mina år i klubbarna så var det oftast min (frivilliga) uppgift att ligga sist och ta hand om eftersläparna och hon har helt rätt. Tjejer hamnar ofta där trots killarnas löften om att ta det lugnt. Dom gör inte det. Dom är som dåligt dresserade hundar. Så fort "spåret" hittas så drar dom. Om dom åtminstone verkligen hade varit som riktiga hundar och sniffat efter tikar så hade ju problemet med att bli lämnad ensam inte varit så stort. Kanske ett gäng efterhängsna machograbbar kanske är ännu jobbigare iofs? :D

Dom som inte klarar att köra en social tur utan absolut måste hetsa ber man helt enkelt att inte vara med nån mer gång på såna turer, eftersom dom uppebarligen inte trivs. Det brukar lösa problemen då dom inte vill vara utanför flocken och oftast sansar sig (lite...) :)

Jag håller med JohanA.

De är sant att de är lite för svårt för tjejer att hänga med på en Happyride, jag blir ju alltid sist.
Men de finns undantag, tänker på Roxy. Hon är mer som en kille( i cykling).
En till orsak för uppdelningen/efterfrågan, är att de är så få tjejer som cyklar mtb, de är klart att vi vill träffas och några kanske skulle inte duka upp annars.
Precis som ni killar cyklar i hemlighet utan oss tjejer ibland (Rippa gjorde i lördags!) så cyklar vi utan er (fast inte i hemlighet).
Och en sak till, vi /tjejer/lägger inte in/vill inte titta på äckliga bilder på hemmorojder och avgasrör....

Fast jag gillar att hänga på kill-happyride för att jag lär mig massor....

Ett allvarligt ämne med många komiska inslag ;) fniss...

Klart tjejerna ska få cykla själva om de vill. Jag håller dock med bruse att det alltid lurar lite segregation/intolerans runt hörnet i sådana här indelningar. Absolut inte lätt eller entydigt....

edit: stavar illa

Min erfarenhet är att träningssällskap/gäng bildas naturligt, man känner rätt väl vad som är ens nivå. Det är inte kul för nån att köra alltför mycket över eller under sin egen förmåga, men det är inte heller kul att alltid köra helt ensam. Alltså cyklar men med folk som är någorlunda på samma nivå som en själv och är någorlunda vettiga att umgås med. Jag tror det är svårt att göra en insats för att bryta den rådande (enligt sossarna) könsmaktsordningen i samhället genom att cykla snällare, däremot kan man ju behandla de tjejer som dyker upp med allmänt hyfs och inte utgå från att de är bräckliga och mindre vetande. I värsta fall cyklar de ifrån en så man blir tvungen att få ont i knät också...

Friskis skrev:
> De är sant att de är lite för svårt för tjejer att
> hänga med på en Happyride, jag blir ju alltid
> sist.

Beror nog inte på att du är tjej, utan för att du är nybörjare?
Jag anser mig va nybörjare fortfarande, men är inte längre alltid sist, alltid nån som är mer nybörjare än mig. Och jag är inte tjej som jag kan skylla på.

Bara å cykla på mer!

> Och en sak till, vi /tjejer/lägger inte in/vill
> inte titta på äckliga bilder på hemmorojder och
> avgasrör....

Du, det gillar inte jag heller, å jag skyller inte på att jag är en tjej!
Så det har INTE med kön å göra, utan de indiviuella skillnaderna. Se till individen, inte könet!

> Fast jag gillar att hänga på kill-happyride för
> att jag lär mig massor....

Jag gillar att hänga med på tjej-happyrides, men får ju inte. Så deskrimenerande.

Friskis:
Tulpaner.jpg

Jag har slutat med avgasrör nu. Jag är hängiven tulpanvetare numer.

mvh
Patrik

bruse skrev:
> Jag gillar att hänga med på tjej-happyrides, men
> får ju inte. Så deskrimenerande.

Du tror att du skulle gilla det men det är inte säkert. Jag har provat att jobba på en kvinnodominerad arbetsplats. Det var rätt pisstrist på väldigt många sätt.

Du får väl visa din uppskattning genom att åka till haninge och sätta upp ett massagetält. =)

Grejjen med tjejspecifika rides är helt enkelt att ALLA andra rides är kill-rides. Det är svårt att se som kille om man inte är van att cykla kvast när man inte "behöver" cykla sist.

Friskis skrev:
> De är sant att de är lite för svårt för tjejer att
> hänga med på en Happyride, jag blir ju alltid
> sist.

Om man har en organiserad tur där alla inte är direkta vänner så MÅSTE man ha nån som tar hand om dom som ligger sist så dom också känner sig välkomna. Det sköter sig liksom inte av sig själv...

> Grejjen med tjejspecifika rides är helt enkelt att
> ALLA andra rides är kill-rides. Det är svårt att
> se som kille om man inte är van att cykla kvast
> när man inte "behöver" cykla sist.

Men det är ju tjejerna själva som fått dom så, för att de uteblir av egen vilja!
Enda sättet att få happyrides mindre killdominerade, är ju helt enkelt att som tjej va med! Så enkelt.

bruse skrev:
> Jag gillar inte heller uppdelningen kvinna/man,
> svensk/invandrare, kristen/muslim, vit/svart,
> hetero/homo osv. Det är uppdelningen som skapar
> missförstånd, avstånd, rasism, feminism, hatbrott
> osv.
>
> Man ska se till INDIVIDEN, inte kön, ras eller
> religion!
>
> Möjligvis kan man få dela upp sig efter cykeltyp:
> mtb, lvg, bmx, citybajk osv. ;~)

Fantastiskt bra skrivet.

/christopher

Sluta kverulera nu. Inte är det diskriminering med tjej-cyklingar.

Det ÄR precis som rikard säger: "Grejjen med tjejspecifika rides är helt enkelt att ALLA andra rides är kill-rides."

Det enda som händer om det ojas för mycket kring sådana här dumheter är att tjejerna drar från forumet också. Vilket kanske inte är vad ni vill?

(...eftersom viss förvirring tidigare rått på ämnet så är _jag_ gubbe och ingenting annat... ;) )

bruse skrev:
> Men det är ju tjejerna själva som fått dom så, för
> att de uteblir av egen vilja!
> Enda sättet att få happyrides mindre
> killdominerade, är ju helt enkelt att som tjej va
> med! Så enkelt.

Jösses, vilken dålig förklaring! Vad jag förstår utannonseras en Happy-ride som en tillställning dit alla är välkomna. Att sen låta nån komma på efterkälken och bli utanför är INTE särskilt Happy imho.

Killar dominerar antalsmässigt inom mtb, nu som då. Inte ens om det blir hälften tjejer (Vilket knappast kommer att hända...) kommer dock killarna att ta hänsyn fullt ut. Se för f-n till att ta hand om alla (han som hon) som dyker upp så dom känner sig delaktiga och välkomna :P

Att få ett hyfsat jämnt "motstånd" när man cyklar är det nog många tjejer som skulle vilja få uppleva, inget konstigt med det tycker jag. Har hört av ett fd. cykelproffs som borde veta, att en medelduktig juniorkille lätt hänger av den yppersta kvinnliga cykeleliten. Är man lite tävlingsinriktad som tjej så kan det vara mäkta irriterande att ge sitt yttersta, men ändå inte kunna hänga med när man cyklar med killar.

/Lotta B

rikard skrev:
> bruse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gillar att hänga med på tjej-happyrides,
> men
> > får ju inte. Så deskrimenerande.

Jag brukar ta med min sambo, så visst får ni!!

> Jag har provat att jobba på en
> kvinnodominerad arbetsplats. Det var rätt
> pisstrist på väldigt många sätt.
>
Jag har oxå jobbat på "kvinnodominerande" arbetsplats och tyckte det var skit tråkigt, troligt vis för att det inte fanns en enda ingenjör i närheten
Har även jobbat på mansdominerande arbetsplatser och nivån är inte så hög där heller dock lite annorlunda
Jag tror att en blandning är att föredra då vi kompleterar varandra.
Jag är ganska trött på den här könsrolldebatten, låt alla vara individer, som bruse sa, och ha roligt tillsammans!!!!

Jag tycker vi skriver ett regelverk på vilka som hojjar med vilka och vilka som får hojja med vilka.

För tänk om männen med glasöon slutar hojja med killarna utan glasögon???, hur skall det se ut??

Näää., fler regler åt folket. Så spikar vi upp precis hur det skall var på träden i skogen så blir alla nöjda.

Fyfan för rippa som hojjade i helgen utan att säga till. fyfan!!!

Jag som inte förstått allt som denna sajt och gemenskap står för ännu tycker i vilket fall som helst inte att det är något konstigt med tjejcyklingar. En happytur har jag förstått det som att det är en träff där likasinnade träffas för en trevlig tur i skogen eller liknande. Det är alltså inte ett träningspass utan tonvikten ligger på happy. Det är då naturligt att man måste organisera det lite så att ingen blir avhängd. Som kille underskattar man nog skillnaderna lite mellan könen i en verksamhet där muskelmassa trots allt spelar en rätt stor roll.

Jag hade en tjejkompis som grubblade lite för mycket över dessa saker. Vi hade bl a dykning som gemensamt intresse. Hon var lite av den där unga-arga-jag-klarar-mig-själv-feministen. Dock så var hon liten, vägde väl mellan 55kg och 60kg gissar jag. Hon var alltid jättebesviken på att vi fick hjälpa henne på med dykpaketet som väger ca 25kg och är lealöst som en daggmask nästan. På torra land så mäktade hon väl med men på en rullande båt gick det liksom inte. Hennes besvikelse bestod i att hon inte förstod varför hon hade problem som tränade tre till fyra dagar i veckan medans jag som är direkt otränad inte hade problem. Att jag hade ungefär 30kg mer muskelmassa efter att man räknat bort övervikten gick liksom inte hem hos henne.

Att få gruppaktiviteter att bli bra kräver verkligen organisation och att man ser till individen för att det ska bli lika roligt för alla. Om man inbördes är med lika så blir det lättare. Därav förstår jag att kombinationen tjejcykling och oansvariga egokillar(generellt sett) uppstår.

Mvh
Fredrik

Calle F skrev:
>
> Jösses, vilken dålig förklaring! Vad jag förstår
> utannonseras en Happy-ride som en tillställning
> dit alla är välkomna. Att sen låta nån komma på
> efterkälken och bli utanför är INTE särskilt Happy
> imho.
>
> Killar dominerar antalsmässigt inom mtb, nu som
> då. Inte ens om det blir hälften tjejer (Vilket
> knappast kommer att hända...) kommer dock killarna
> att ta hänsyn fullt ut. Se för f-n till att ta
> hand om alla (han som hon) som dyker upp så dom
> känner sig delaktiga och välkomna :P
>

Som vanligt överdramatiserar och generaliserar Calle F utifrån sina egna erfarenheter från sthlms-mtb på hedenhös tid. NU ÄR INTE DÅ, ALLA BETER SIG INTE SOM DE BETETT SIG MOT DIG OCH VARKEN ALLA LANTISAR ELLER ALLA STHLM:ARE ÄR LIKADANA ALLIHOP!!!

På samtliga happyrides jag varit med på har man varit extremt noga med att vänta in de som ligger sist vid jämna mellanrum. Oundvikligen när man är en större skara cyklister på olika nivåer kommer några hamna först och några sist. Det som har varit speciellt med happyrides har just varit att alla har varit välkomna och att man alltid väntar in de som blir sist. Dessutom brukar det vara en väldigt trevlig stämning och alla är tillsynes glada och nöjda. Därav är din analys fel Calle hur mycket du än fortsätter att domdera.

Problemet ligger inte i det du vill få det till utan någon helt annan stans nämligen i individens ego.
Liksom killar i allmänhet tycker tjejer i allmänhet att det är tråkigt att alltid vara den det väntas på. Hos de allra flesta får sig egot en smäll om man alltid hamnar sist eller om en tillsynes oansträngd kvast cyklar bakom oavsett hur trevliga och hjälpsamma de övriga cyklisterna är. Det är helt enkelt tråkigt att vara långsammast.
Om man skall generalisera ytterligare är mtb-killar i allmänhet snabbare än mtb-tjejer pga de fysiska förutsättningarna. Därav känner sig många (men inte alla) tjejer som en belastning när de råkar vara långsammast i gruppen även om de snabbare killarna inte upplever det så. Därav vill tjejer cykla tillsammans med andra tjejer. Det kan även finnas andra förklaringar som bidrar. Den vanligaste bland dem torde vara att endel tjejer helt enkelt känner sig mer avslappnade bland andra tjejer än vad de gör i bland en grupp killar.

"Som vanligt överdramatiserar och generaliserar Calle F utifrån sina egna erfarenheter från sthlms-mtb på hedenhös tid. NU ÄR INTE DÅ, ALLA BETER SIG INTE SOM DE BETETT SIG MOT DIG OCH VARKEN ALLA LANTISAR ELLER ALLA STHLM:ARE ÄR LIKADANA ALLIHOP!!! "

*LOL*

Klockrent !

//Patrik

Är inte den ultimata uppdelningen just kille/tjej? Alla andra segregationer kan man jobba förbi, men att gå från kille till tjej (eller tvärt om) kräver oerhört mycket.

Eftersom det är just en sådan definitivt och distinkt uppdelning så är det ganska naturligt att det blir uppdelningar. Det är ju just individen som man särskiljer.

Jag tror det går hela vägen tillbaka till det att kvinnorna satt på grottgolvet och lagade köttet som männen jagat ihop, eller till då männen satt och latade sig vid elden under tiden som kvinnorna la barnen, samlade från och växter till frukost. Uppdelning baserat på kön är hur "naturligt" so mhelst i övriga djurvärlden, varför skall vi vara annorlunda? Vid parningstid så blir denna uppdelning extra tydlig till exempel...

Jag tar inte illa upp för att tjejjer/linsprydda/rippa vill cykla utan mig. Vill dom leka utan min inblandning så finns det säkert en anledning till det. Däremot så är det väldigt viktigt att fundera på varför det är så. Happyridsen, dvs social cykling, har otrolig potential för att ändra på detta men med tanke på hur kort tid Happy funnits så tror jag att det dröjer lång tid innan folk ser cykling som något socialt och inte som blodigt allvar.

/Mattias (som cyklat kvast ett antal gånger)

...vill bara flika in att hittills, varje gång och utan undantag, som någon i något forum eller mer slutet sälskap som jag varit i närheten av tagit upp grottfolk, jakt, bärplockning och inte minst jämförelser med 'andra djurs' 'parning' så har diskursen väldigt snabbt spårat ur...

Spännande. Gäller detta även happy? :D

EDIT: Litet förtydligande...

Jag tänkte bara flika in att det jag gillar mest med att cykla kvast på happyrides är att det då inte märks att jag egentligen bara är marginellt snabbare än nybörjarna.

Det är himla trevligt att ha tjejer med i skogen och jag hoppas det kommer att fortsätta vara så på häppörajjdzen även i framtiden.

Jag hoppas åxå att jag slipper höra något feministgnäll om jämlikhet och jämställdhet från någon av flickorna som kör turer endast för just flickor här på forumet i framtiden.

Kära hälsningar David ( deltids militant manschauvinist..)

Stewe skrev:
> killarna cyklar kvast och tjejerna (vissa) flyger
> kvast... ;-)
>

Ahem. Om du menar det jag tror du menar så kan jag flika in att de 'häxor' jag känner är ganska jämnt fördelade mellan könen... De flyger visserligen inte kvast, men... :)

=David skrev:
> Jag hoppas åxå att jag slipper höra något
> feministgnäll om jämlikhet och jämställdhet från
> någon av flickorna som kör turer endast för just
> flickor här på forumet i framtiden.

Ungefär dit jag ville komma. Tack David.

Bruse:

1. Är det ett problem för dig att vissa tjejer väljer att cykla för sig själva? Stigarna är väl de samma för dig vare sig de rullas av tjejer, killar eller blandad grupp??

2. Jag minns nog vem det var som drog upp ett furiöst tempo på den sk. "Happy-soft turen" och i ett nafs fördubblade sträckan genom att pysa iväg mot solsidan istället för att vika av mot gröna vid halva sträckan, som överenskommet. Ha! :D Sånt lär nog sätta griller i huvudet på de som är "nya", oavsett kön.

Hehehehehe, jag älskar att reta di där känsliga stábora :D

Skitsnack som vanligt från vissa. Vi lyckades hålla Hammarby MTB vid liv tills vi blev för få eldsjälar för att hinna hjälpa alla och egoistsvinen till XC-svettosar förstörde turerna med sitt j-la tjat om tempo och träning. Om en person på en öppen tur kommer efter har man misslyckats, och just det har tydligen vissa upplevt. Man behöver nog hålla sig till det marknadsförda upplägget...

Vicka små ynkliga offer dom stackars klena pojkarna blir när dom inte för vara med och bestämma som dom vill. Tappa kontrollen och den position man är van vid är uppenbarligen en omstörtande upplevelse som dessa manlighetens pärlor inte klarar utan att få. Dom är ju förbluffande macho. Varken i flygkretsar eller bland MC-folk har jag råkat ut för så YTLIGT hårda män som inom cyklingen. Där är det ingen som dissar tjejer som vill köra själv eller lämnar nån ensam på turen eller utanför gänget...

När rippa och skogling inte gillar vad jag skriver DÅ är jag nöjd :D

Måste cykling med ett gäng tjejer nödvändigtvis vara detsamma som feminism och tjafs?

Jag tycker snarare att vissa reaktioner, på ett helt oförargligt fenomen, är ganska tjafsiga (med risk för att bli bannlyst från forumet! :-)) Om ändå ni som uppenbarligen känner er så förnärmade att ni vill likna en tjejträff med Ku Klux Klan kan tänka ett steg längre så skulle ni kanske inse att den här sortens aktiviteter innebär fler flickor i skogen. Och ju mer vana och självsäkra vi sedan känner oss desto roligare kan vi ha med dem som redan cyklat i många år. Inte ovanligtvis handlar det om grabbar. ;-) Med andra ord är resultatet möjligheter till fler aktiviteter tillsammans...könsoberoende! En ganska enkel ekvation för den som kan kasta könsrollsdebatten åt sidan.

Varje gång jag talar om att jag börjat intressera mig för mtb för en invigd skara så blir det alltid glada tillrop: "Wow, vad kul med fler tjejer i cykelspåren!" Detta är ju bara roligt och bra på alla sätt och vis. Män som kvinnor, det har ingen betydelse för mig. Men jag är nybörjare. Och jag blir våldsamt stressad av att ligga sist och tvingas göra saker som jag inte behärskar. Killar har bättre fysik och därmed andra förutsättningar. Många har dessutom cyklat betydligt längre. Det är helt naturligt att söka större utmaningar ju duktigare man är. (Själv är jag en ganska hyfsad skidåkare. Skulle någon tvinga mig åka gröna pister jämnt för att det är socialt och "happy" skulle jag bli ganska frustrerad.) Därmed inte sagt att man inte kan anpassa nivån då och då, så som jag förstår att ni gör i Easy Rides.

Men det är ju rätt enkelt egentligen! Mitt mål med cyklingen är att ha roligt och inte bryta knäskålen som jag gjorde under en av mina första rundor. Genom att söka tjejer att cykla med här på forumet, som jag gjorde för ett par veckor sedan, och samtidigt berätta att jag är nybörjare tänkte jag att jag skulle hitta fler cyklister på samma nivå som jag själv. Alternativt få kontakt med duktiga tjejer som kunde ge mig lite tips på hur jag kan bli bättre.

På så vis var vi några som fick kontakt med varandra och därefter har vi bestämt att vi ska cykla uppe hos Elin i Tjuvkil. Det finns inget bakomliggande manshat eller tjafs. Inga provokationer eller diskrimineringsförsök. Bara ett gäng glada och förhoppningsvis galanta damer :-) som tänkte ta sig en cykeltur tillsammans. För att locka med oss ändå fler galanta damer så gjorde Elin ett inlägg om en Happy Chix-ride. Hennes anslag är skämtsamt och serverat med glimt i blicken. Dessutom har hon gjort sig besväret att förklara varför. Hur går det att missförstå? :-)

Detta blir mitt absolut sista inlägg som berör könsroller i någon form. Jag är människa i huvudsak. Dessutom relativt grön crosscountry-cyklist. Att jag är kvinna är sekundärt fast kanske inte helt oviktigt! :-)

Kram på er!
Annika

Håller med cerberos, bra sagt!

Fast jag tycker fortfarande att det e trist att frugan inte vill hänga med, men det beror inte på om det e killar eller tjejer, det struntar hon fullständigt i, utan det faktum att hon har fått för sig att hon tycker att det e grymt pinsamt om folk får vänta in henne :o( Men jag fortsätter att kämpa för iaf en till tjej i hellas.

Jamen, kommer vi verkligen längre?

Tjejer vill cykla med vem dom vill och killar blir irriterade när det "diskrimineras" tillbaka, utlys en DUDE-Ride så får ni... nä just, det var ju det vi körde hela vintern...

Nu ska jag snart ut och cykla iallafall! :D

Tillbaka
Topp