Killar, rannsakningsdags?

Klart tjejer vill tävla. I XC-cupen sliter de som djur mot varandra, dock något långsammare än killarna.
Detta får mig att fundera på vad som krävs för att få cykla damelit. Är det så få tjejer inom MTB-tävlandet så vem som helst kan komma med i elitklassen, eller går man på kvalning eller liknande? Sara och Erika dominerar enligt mina egna ögon, resten är inte i riktigt i deras klass.

Själv skulle jag gärna träna med Gun-Rita. Hon skulle sopa banan med mig. I LOVE IT!

Calle jag ger mig du har rätt, du är nog en korkad dj*vla lantis...och nej Calle jag är inte teknolog och håller ej till på KTH om det var mig du åsytade...

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> Calle jag ger mig du har rätt, du är nog en korkad
> dj*vla lantis...och nej Calle jag är inte teknolog
> och håller ej till på KTH om det var mig du
> åsytade...

Du behöver inte ta ALLT personligt. Och visst är jag en korkad jävla lantis. Det ger som sagt frihet att slippa säga smarta saker som majoriteten (D v s de som skriver mest här. Låter mer som proletariatets dikatur iofs...) gillar. Om jag nu faktiskt tycker vad jag skriver (Vilket jag märkligt nog gör...) så se det som en möjlighet att ha nån att vara arg på. Det bjuder jag så gärna på :D

erik h skrev:
> Jag tycker att Calle och Mytomspunnen borde börja
> cykla tillsammans.

Klart som f-n vi borde. Vi hade diskuterat klart öga mot öga på 5 minuter och sen hade mtb-idyllen varit total. Internet och skriftspråket är rätt handikappande och man får ju ta i som f-n om det ska bli nån diskussion att tala om alls. Annars flyter det ju bara ut i intet, "problemen" kvarstår och kommer tillbaka gång på gång.

Hmmm. Vi är ju på sida fyra nu, så utsvävningar borde vara ok? :)

Calle, tycker att det är lite kul att höra orden 'proletariatets dikatur' från dig, för det var precis vad jag satt och funderade kring när de egocentriska XC-svettosarna spyddes galla på av dig för någon sida sedan.

Det är nämligen min tolkning av den proletära diktatur som präglar vårt samhälle. Nåde den som vågar vara bättre än andra... Nu brukar ju detta inte gälla vad avser just sportsliga prestationer (utan bara _allt_ annat), men det är ju intressant att någon har vidgat detta till att omfatta iallafall MTB.

Senast redigerad av en moderator:
kokodrill skrev:
> Och så undrar ni varför tjejer vill cykla
> tillsammans, utan killar? = )
>

Inte alls. Tjejer är för övrigt enligt min erfarenhet inte 'snällare' än killar (eller mindre tjötiga, eller vad du vill kalla det), bara ofta mindre direkta...

tjej_nofooter.jpg

(bilden stulen av Henrik VXT)

haha, hemskt vad alla gossar blev stötta över att vi någon gång nu bara vill köra med tjejer, ni e la för söta. Asså vi har inget emot er utan vi vill bara kunna få en liten sammanhållning vi få mtb tjejer som finns i gbgs skogar och köra i ett tempo där alla tjejer hänger med. Jag har bara kört en happy tur en gång och tycket det va galet kul även ifall jag kom in bland de sista och alla killar tog hand om än jätte fint. Så ta det inte så killar utan unna oss nån träning i veckan där vi får öva teknik och kondis tillsammans i vår takt. Men vi lovar, vi ska inte överge er helt, vi kommer cykla med er också!=)

//Malin

ART skrev:
> Calle, tycker att det är lite kul att höra orden
> 'proletariatets dikatur' från dig, för det var
> precis vad jag satt och funderade kring när de
> egocentriska XC-svettosarna spyddes galla på av
> dig för någon sida sedan.
>
> Det är nämligen min tolkning av den proletära
> diktatur som präglar vårt samhälle. Nåde den som
> vågar vara bättre än andra... Nu brukar ju detta
> inte gälla vad avser just sportsliga prestationer
> (utan bara _allt_ annat), men det är ju intressant
> att någon har vidgat detta till att omfatta
> iallafall MTB.

Om jag eller nån annan som skriver mycket här inbillar oss att vi för massans talan och har de relevanta svaren på något vis så är vi tokfel ute. Antagligen sitter de flesta Happy-användare och asgarvar åt mig och mina "antagonister" men jag är helt medveten om det och accepterar det också. Hoppas de andra gör detsamma :)

Grunden för det mesta jag tycker är att mtb:n MÅSTE göras tillgänglig även för de som "bara" vill hoja runt lite utan träning och hets, d v s de allra flesta. Happy-politikerna bedyrar ju att alla alltid behandlas perfekt och att ingen hamnar utanför, men de jag känner som har direkt erfarenhet av hur det faktiskt fungerar är inte lika entydigt positiva. Att bygga en verksamhet på grunder som sen inte följs är betydligt mer korkat än min "korkade lantis"-nivå...

servace skrev:
> jag kör också hellre tjejturerna :P

Precis. Tänk om man fick det. Ingen tuppfäktning varje meter av stigen...

:)

Calle F skrev:
> Grunden för det mesta jag tycker är att mtb:n
> MÅSTE göras tillgänglig även för de som "bara"
> vill hoja runt lite utan träning och hets, d v s
> de allra flesta.

Ja verkligen. Här måste staten gå in och ta sitt ansvar. Hur skulle det se ut om folk gav sig ut på egen hand i skogen utan att ha blivit tilldelade barnvakter som ser till att de dricker lagom ofta.

> Att bygga en verksamhet på
> grunder som sen inte följs är betydligt mer korkat
> än min "korkade lantis"-nivå...

Precis, det här tycker jag du skall ta upp med styrelsen så att de delegerar ner det i alla led i verksamheten.

Men Calle, har du själv varit med på en Happy-ride? Jag förstår inte varför du ältar om en en sån trevlig sak som det? Det känns som att du bara vill reta folk. Jag har inte sett ett enda inlägg om att nån har blivit mobbad eller utstött på en Happy-ride. Det du skriver om hände ju i den egen klubb för tusen år sen. Det är bara att beklaga att det inte funkade då. Jag är absolut inte emot att tjejer tränar med varann. Men jag fattar inte hur man kan tjafsa om nåt man inte har koll på.
/Johan XC-svetto

Calle F skrev:
> Du behöver inte ta ALLT personligt. Och visst är
> jag en korkad jävla lantis. Det ger som sagt
> frihet att slippa säga smarta saker som
> majoriteten (D v s de som skriver mest här. Låter
> mer som proletariatets dikatur iofs...) gillar. Om
> jag nu faktiskt tycker vad jag skriver (Vilket jag
> märkligt nog gör...) så se det som en möjlighet
> att ha nån att vara arg på. Det bjuder jag så
> gärna på :D
>

Om jag nu skulle vara arg på något är det att du fortsätter hävda din sak (som i det här fallet ej är baserad på verklig erfarenhet av det vi diskuterar) trots att samtliga av de utav de berörda som uttalat sig här (BobMalin senast) indirekt hävdat att du har fel.
Dessutom gör du det med yvigt handviftande samtidigt som du drar in en massa saker som inte hör hit (däribland hela teknolog tjafset).
Helt osökt kommer jag att tänka på en historia angående en man vid namn Don Quijote...tror det hade nåt med väderkvarnar att göra...:-)

Jag är övertygad om att du kommer komma dragandes med någon iofs fascinerande historia från Hammarby MTB-tiden som svar. Det kommer säkert bli kul men jag skulle bli förvånad om den har någon verklig koppling till det som diskuteras...

För övrigt skulle jag gärna cykla med Calle men jag är rädd att jag skulle bli ifrånåkt:-)

rikard skrev:
> Ja verkligen. Här måste staten gå in och ta sitt
> ansvar. Hur skulle det se ut om folk gav sig ut på
> egen hand i skogen utan att ha blivit tilldelade
> barnvakter som ser till att de dricker lagom
> ofta.

> Precis, det här tycker jag du skall ta upp med
> styrelsen så att de delegerar ner det i alla led i
> verksamheten.

Det där är stockholms-"ironi", va? Långt över min låga nivå i så fall... :D

Calle F skrev:
> Antagligen sitter de flesta Happy-användare och
> asgarvar åt mig och mina "antagonister" men jag är
> helt medveten om det och accepterar det också.

Jo, nog har iallafall jag skrattat, iofs inte åt varesig dig eller antagonister, men väl åt vissa inlägg. Hade detta inte varit fallet så hade jag inte givit mig in i diskussionen...

> Grunden för det mesta jag tycker är att mtb:n
> MÅSTE göras tillgänglig även för de som "bara"
> vill hoja runt lite utan träning och hets, d v s
> de allra flesta.

Så är det ju. Bara att lassa fram X tusenlappar och sedan hoja runt så mycket man orkar på sin nya blanka leksak. Måste allting vara organiserat och utföras som gruppövning?

> Happy-politikerna bedyrar ju att
> alla alltid behandlas perfekt och att ingen hamnar
> utanför, men de jag känner som har direkt
> erfarenhet av hur det faktiskt fungerar är inte
> lika entydigt positiva. Att bygga en verksamhet på
> grunder som sen inte följs är betydligt mer korkat
> än min "korkade lantis"-nivå...

Nja, dels är din nivå ganska hög (beklagar, kunde bara inte låta bli... :) ), dels är det (allvarligt nu då) omöjligt att leva upp till denna typ av mål. Det går att sträva mot, visst, men inte att nå fram till. Varför? Jo, på grund av verklighetens natur. Det är ju nämligen mycket troligt att upplevelsen av 'frånåkning' är individuell, och än mer troligt att den som upplever sig 'frånåkt' och den som 'åkt ifrån' inte alls delar uppfattning. Vem har då rätt? Ingen? Båda? Spelar det någon roll?

Bah. Ibland är jag extra glad att jag undviker sportsliga/trivselmysliga gruppaktiviteter... :D

Calle F skrev:
> Det där är stockholms-"ironi", va? Långt över min
> låga nivå i så fall... :D
>
rikard är gotlänning...

mytomspunnen skrev:
> Jag är övertygad om att du kommer komma dragandes
> med någon iofs fascinerande historia från Hammarby
> MTB-tiden som svar. Det kommer säkert bli kul men
> jag skulle bli förvånad om den har någon verklig
> koppling till det som diskuteras...

Om verklig koppling är att jag känner folk som är med ibland på turerna och inte håller med i allt som skrivs här om "idyllen" så har jag det. Jag har inte släppt ALLA kontakt med Stockholm och ALL kommunikation om mtb i sverige sker inte här på Happy ;)

> För övrigt skulle jag gärna cykla med Calle men
> jag är rädd att jag skulle bli ifrånåkt:-)

Om det är stenigt och jävligt eller utför så hänger jag nog med "hyfsat". Tyvärr finns det ju platt mark och t o m uppförsbackar också. Du behöver nog inte vara orolig för det :D

mytomspunnen skrev:
> rikard är gotlänning...

Gotland är väl ändå bara en stockholmsförort, eller? :D

Calle F skrev:

"Om jag eller nån annan som skriver mycket här inbillar oss att vi för massans talan och har de relevanta svaren på något vis så är vi tokfel ute. Antagligen sitter de flesta Happy-användare och asgarvar åt mig och mina "antagonister" men jag är helt medveten om det och accepterar det också. Hoppas de andra gör detsamma :)"

Jag skrattar inte åt dig, jag sitter istället och funderar över vad fan det är för fel på dig!
Så många inlägg av dig består av samma skit, hat mot stockholmare, xc-nissar, tekniker och allt möjligt.
Du tycker du har den enda rätta åsikten verkar det som, trångsynt och enkelspårig tycker jag.
(Jag själv bor i ett litet samhälle och skulle aldrig stå ut med Stockholm och dess invånare mer än en dag men inte tusan häver jag ur mig så mycket skit om de som bor där för det, självklart är de flesta trevliga men vissa utmärker sig på ett riktigt dåligt sätt.)

Calle F skrev:
> Gotland är väl ändå bara en stockholmsförort,
> eller?

Snarare ett sommarställe för många stockholmare. Men de är välkomna hos oss.

servace skrev:
> art: det där är bara en potentiell skillnad ingen
> omöjlighet ;)

Korrekt. Omöjligt blir det inte förrän man stoppar in ett 'ska aldrig' eller 'ska alltid' i resonemanget utan att begränsa vilken tidsram som avses. Vilket jag vill minnas är vad man gör. :D

Men varför käbbla om semantik egentligen (förutom då för att jag tycker det är kul :) ), kanske åter till ämnet på denna sena sida, hmm? :)

Om nu 'folk' vill ha Happyrides så är väl Happyrides med lovvärda mål bättre än Happyrides utan lovvärda mål som i sin tur är bättre än inga Happyrides alls?

På samma sätt som det om 'folk' vill ha tjejturer är bättre med tjejturer det inte käbblas om än tjejturer _som_ det käbblas om vilket i sin tur är bättre än inga tjejturer alls. Eller?

Jag/vi bor på Östergarn om somrarna sedan många år tillbaka. Jag älskar Gotland ! ;o)
Det fina med just Östergarnslandet är att det är så få turister. Det är "landet" på riktigt.
Plocka jordgubbar med ungarna och doppa dem i creme fraiche med socker.(Jordgubbarna alltså).

mvh
Patrik

Jag tror att stora delar av den här tråden visar varför tjejer inte alltid vill cykla med killar. Vi förefaller vara humorbefriade, tjurskalliga och sakna distans och sånt står man inte ut med alltid. ;-)

*micke* skrev:
> Jag tror att stora delar av den här tråden visar
> varför tjejer inte alltid vill cykla med killar.
> Vi förefaller vara humorbefriade, tjurskalliga och
> sakna distans och sånt står man inte ut med
> alltid. ;-)

Då kanske killar skulle satsa på att bli bättre på att dölja ovanstående då? För såvitt jag vet är det inte egenskapernas förekomst som skiljer mellan könen utan kanske snarast just förmågan att kamoflera dem... ;P

Fast jag är ju inte kille utan gubbe. Vilket enligt min hustru är i stort sett samma sak fast grinigare, envisare och försedd med dyrare leksaker...

art: förutom dyrare leksaker så börjar man ju livet som gubbe också då...:D

rent semantiskt lär väl 'ska alltid' och 'ska aldrig' inte vara någon omöjlighet oavsett tidsrymd. Att det inte kan efterlevas är ju sen bara petitesser...;)

ART skrev:
> Så är det ju. Bara att lassa fram X tusenlappar
> och sedan hoja runt så mycket man orkar på sin nya
> blanka leksak. Måste allting vara organiserat och
> utföras som gruppövning?

Förbluffande många har behov av att vara del av ett sammanhang och individualisterna är dessutom oftast lite äldre som har lärt sig det dom behöver och sökt sig vidare just från "sammanhangen". Att hjälpa de yngre och lite osäkra så att dom inte tröttnar och byter hobby tror jag är bland det viktigaste att göra och att tjejerna kör egna turer tror jag är en viktig del av den processen.

> Nja, dels är din nivå ganska hög (beklagar, kunde
> bara inte låta bli... :) ), dels är det
> (allvarligt nu då) omöjligt att leva upp till
> denna typ av mål. Det går att sträva mot, visst,
> men inte att nå fram till. Varför? Jo, på grund av
> verklighetens natur. Det är ju nämligen mycket
> troligt att upplevelsen av 'frånåkning' är
> individuell, och än mer troligt att den som
> upplever sig 'frånåkt' och den som 'åkt ifrån'
> inte alls delar uppfattning. Vem har då rätt?
> Ingen? Båda? Spelar det någon roll?

Visst är det ett ouppnåligt mål men en vision ska inte heller vara realistisk utan just en vision. Verksamheter utan visioner tenderar oftast att stagnera vid en "defactostandard" där man nöjer sig med det som är och problem aldrig tas tag i. De som är vana vid nivån tycker ju allt är OK i kraft av vanans makt, men en nytillkommen ser ju snart skillnaden mellan marknadsföring och verksamhetens riktiga ansikte. Läs nu automatiskt inte bara in Happy-turer i detta. På min arbetsplats ser jag t ex sånt varje dag.

> Bah. Ibland är jag extra glad att jag undviker
> sportsliga/trivselmysliga gruppaktiviteter...
> :D

Ibland åker jag dit på nåt tokryck och tror jag kommer att trivas på nåt sånt men jag ångrar mig nästan alltid efteråt. Cykelgruppaktiviteter blir gärna lätt "frireligiöst" färgade och man förväntas liksom falla in i stämmnningen av total lycka och övertygelsen av man har valt "rätt" aktivitet. MTB är ju iofs tokamerikanskt men bara för det måste vi ju inte applådera oss själva och klia varandras ryggar på amerikanskt vis. Cyklarna bär ju inte på nån infektion eller virus som ger detta uppträdande, men vad jag vet jag? :D

Skogling skrev:
> När blir man per definition "gubbe" ? Jag har i
> alla fall inte hår i öronen än... ;o)

Man frågar sin fru. Eller annan närstående kvinna. Blir svaret ja så är det kört.
Blir svaret i linje med "Självklart inte vännen, hur kan du tro det?" är det också kört... :)

ART skrev:
> Man frågar sin fru.

Om man ens måste fråga sig/annan den frågan är det nog kört oavsett svar :P

ART skrev:
>
> Man frågar sin fru. Eller annan närstående kvinna.
> Blir svaret ja så är det kört.
> Blir svaret i linje med "Självklart inte vännen,
> hur kan du tro det?" är det också kört... :)

Det värsta man kan göra är att fråga sina barn....;-)

Kör ni med "light" Creme Fraiche till era jordgubbar ? Man är ju rädd för fetthalten nu när man börjar bli gammal... ;o) Kanske skall jag gå över till "light" i sommar.

mvh
Patrik

rikard skrev:
> Snarare ett sommarställe för många stockholmare.
> Men de är välkomna hos oss.

Ni gör väl hos er som vi gör här med turisterna: Mjölkar dom på pengar! :)

Jag har aldrig varit på Gotland och tur är väl det. Antagligen hade jag väl kört nån wallride på den där muren och omedelbart blivit inburad... :D

Tillbaka
Topp