Kina butik

Kina butik
skaning sa:
När man inte kan handla av Aliexpress längre.
Var ska man då handla ?
Finns det någon bra butik där man kan samla sina inköp ?

Kan man inte?
Är det inte bara så att det läggs en avgift på paketet av tull/post eller vem det nu var som härsknade till?

Kina butik
Postnord har kommit överens med Wish att ta ut moms redan i Kina = inga 75 kr och ingen försening av paketen. Beräknas vara igång om 3-4 veckor, källa: https://www.facebook.com/groups/2107700086117487/permalink/2141483922739103/

PN hoppas få till den lösningen med Aliexpress också.

Appen "Fyndiq Superbilligt" (ren Wish-kopia) skickar sina kinapaket via Holland, helt utan Postnords avgifter.

https://www.gearbest.com/ skickar många av sina paket via Belgien för att komma undan PN's avgifter, källa: https://www.nordichardware.se/nyhet...ttja-kryphal-kringgar-moms-pa-kina-paket.html

Senast ändrad:
Kina butik
På dx.com så skickar som allt man beställt i ett paket. Har handlat en del där, det tar ju som vanligt tid för grejorna att komma fram... Där tjänade man förut på att göra många små paketet...

Kina butik
jonpon sa:
På dx.com så skickar som allt man beställt i ett paket. Har handlat en del där, det tar ju som vanligt tid för grejorna att komma fram... Där tjänade man förut på att göra många små paketet...

Då har de ändrat sina rutiner nyligen.
Jag köpte 6 artiklar i december. De skickades i fyra paket. Det första kom fram efter 5 veckor. Det sista efter 9 veckor.

Kina butik
Mats65 sa:
jonpon sa:

Då har de ändrat sina rutiner nyligen.
Jag köpte 6 artiklar i december. De skickades i fyra paket. Det första kom fram efter 5 veckor. Det sista efter 9 veckor.
j

Aha, ja där ser man...
Ja nu var det i ärlighetens namn ett bra tag sen jag beställde därifrån, typ 1 år sen...

Kina butik
Fick också betala en avgift på 92:70kr.
Körde med Swish och då släppte Tullen paketet vidare.

Surt med den extra avgiften men nu vet msn att den tillkommer så det blir säkert mindre beställningar.

Kina butik
Synd att man inte kan spåra på det kolli-id som anges, men jag antar att det här är ett långsamt paket från Kina.
Paketet från USA kommer jag däremot att lösa ut, där hade jag räknat med avgiften.

Kina butik
ooms sa:
Getabocken sa:
hm sa:
Tycker cykelcity och cykloteket är 2 bra butiker bla att samla sina köp i .
Men finns många flera .
Cykloteket? Vad har de att erbjuda förutom dyra priser och mekaniker som inte kan prata svenska nuförtiden?
Låter som de flesta LBS:er.
Ja, men Cykloteket var ju bra för bara ett par år sedan, med kunnig personal och ett genuint serviceintresse. Nu är det bara trötta rookies, känns det som.

Kina butik
Pfaff sa:
Har just klickat hem en äkta kolfibersadelstolpe för $18 bara baffatt.
Få ser hur det landar. :-)
Klickade hem en dyr styrstam från Tyskland, fick en piratkopia. Få se vad säljaren har för förklaring att komma med och annars om eBays money back guarantee är värd något...

Kina butik
Mayhem sa:
Pfaff sa:
Har just klickat hem en äkta kolfibersadelstolpe för $18 bara baffatt.
Få ser hur det landar. :-)
Klickade hem en dyr styrstam från Tyskland, fick en piratkopia. Få se vad säljaren har för förklaring att komma med och annars om eBays money back guarantee är värd något...

Det mesta är nog tillverkat i kinesiska sweatshops oavsett. En del betalas sedan för ett namn, ännu mer för ett hypat namn och ytterligare en slant för kvalitetskontrollen. Som för de flesta industrivaror.
Och därpå en rejäl slant till grossister och detaljhandlare.
Men den diskussionen har visst förts här tidigare...

Kina butik
ForesterGuy sa:
Så, då har jag fått ett paket som kostar 77,04 att ta emot. Jag noterar att de tar såväl Swish som betalkort, men inte postgiro, så då får det vara...
Då leder jag med sjuttiofem kronor och tjugo öre :-)
Det värsta är att det går ju inte klura ut vad det är för något och vad tusan det gör i mitt namn - men det är väl bara att mailbomba postnords kundservice så de får göra lite nytta för de sjuttiofem kronorna de tar för att betala in tjugo öre (om det nu är något jag ska ha, kan inte påminna mig att jag peställt något...)

Kina butik
emmer sa:
ForesterGuy sa:
Så, då har jag fått ett paket som kostar 77,04 att ta emot. Jag noterar att de tar såväl Swish som betalkort, men inte postgiro, så då får det vara...
Det värsta är att det går ju inte klura ut vad det är för något och vad tusan det gör i mitt namn - men det är väl bara att mailbomba postnords kundservice så de får göra lite nytta för de sjuttiofem kronorna de tar för att betala in tjugo öre (om det nu är något jag ska ha, kan inte påminna mig att jag peställt något...)

Och de små fiffiga liven verkar ha löst knuten, Estland är ju inom EU och inte lär väl miss Xue sälja för en kvarts miljon om året eller hur mycket det är, innan hon byter namn....

6C16BDD3-05F3-4E35-8F5F-EC75FD621084.jpeg

Kina butik
d_anders sa:
Skickade de automatiskt via Estland eller bad du om det?

Bad inte, kom bara. Misstänker att paketet skickas till Estland med en extra adresslapp bifogad och att ”miss Xue” står o klistrar den bifogade över den ursprungliga. Det sitter nämligen en etikett under den synliga.
Ena små busiga rackare, kineserna.

Senast ändrad:
Kina butik
Ok, gissar att många säljare gör så snart och antingen tar lite extra betalt om man vill använda tjänsten eller gör det automatiskt och höjer priset lite.

Kina butik
Pfaff sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:

Och de små fiffiga liven verkar ha löst knuten, Estland är ju inom EU och inte lär väl miss Xue sälja för en kvarts miljon om året eller hur mycket det är, innan hon byter namn....

Från vilken handlare är detta paket beställt?
Aliexpress?

Kina butik
Kincop sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:

Aliexpress?

Aliexpress, ja.
Eller om det var Alibaba, minns inte längre.

Senast ändrad:
Kina butik
Pfaff sa:
Kincop sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:

Aliexpress?

Aliexpress, ja.

Ali innefattar ganska många handlare..... 1 miljon kanske?

Kina butik
marr sa:
Pfaff sa:
Kincop sa:
Pfaff sa:
emmer sa:
ForesterGuy sa:

Aliexpress?

Aliexpress, ja.

Ali innefattar ganska många handlare..... 1 miljon kanske?

Nu googlar jag ju inte på AliXXX utan efter specifika prylar; gör ju sökandet liiite lättare.

Tillbaka
Topp