Kina delar

Jonnic666

Aktiv medlem
Kina delar
Tjena, kunde inte hitta en tråd gällande kina kopior av diverse ramar och komponenter, så startar en.

Här är mitt senaste inköp, en kina kopia av specialized SL8 från märket tantan/seraph, modell x68. Geon på ramen är rakt av från SL8an och likaså utseendet.

Har inte hört eller läst så mycket negativa kommentarer om ramen mer än att infästningen till bromsoken kan vara lite ojämna och att gängorna till BBt kan bråka lite men gick att gänga på vevlger för hand, utan konstigheter, så det är ju positivt.

Kostnaden för ramen landande på $775 med frakten inräknad. Fick betala lite extra för val av logo och färg.

Kommer också använda mig av keramiska vevlager, x1 drev och power meter från kina.

Har i runda slängar betalat ca 11.000kr för alla kina delar. Känner att kvaliten på delar från kina börjar bli av väldigt hög standard, så känner ingen oro alls för att cykla på detta i vår.

Vad har ni på forumet för upplevelse med cyklar, ramar och delar från aliexpress osv?

Bilagor

• IMG_8427.webp
    IMG_8427.webp
    274.2 KB · Besök: 170
Kina delar
Tjena, kunde inte hitta en tråd gällande kina kopior av diverse ramar och komponenter, så startar en.

Här är mitt senaste inköp, en kina kopia av specialized SL8 från märket tantan/seraph, modell x68. Geon på ramen är rakt av från SL8an och likaså utseendet.

Har inte hört eller läst så mycket negativa kommentarer om ramen mer än att infästningen till bromsoken kan vara lite ojämna och att gängorna till BBt kan bråka lite men gick att gänga på vevlger för hand, utan konstigheter, så det är ju positivt.

Kostnaden för ramen landande på $775 med frakten inräknad. Fick betala lite extra för val av logo och färg.

Kommer också använda mig av keramiska vevlager, x1 drev och power meter från kina.

Har i runda slängar betalat ca 11.000kr för alla kina delar. Känner att kvaliten på delar från kina börjar bli av väldigt hög standard, så känner ingen oro alls för att cykla på detta i vår.

Vad har ni på forumet för upplevelse med cyklar, ramar och delar från aliexpress osv?
Att om det är en ren kopia så är det just det och du skulle nog inte själv uppskatta om du hade skapat en ram och någon säljer exakta kopior av den..

Dock är det 10x värre när de även smetar på orginalloggan på ramen så ett litet rätt iaf

Kina delar
Ingen erfarenhet ännu. Hade dock delar till en hel gravel cykel förutom ram liggandes hemma.
Så drog iväg en beställning på en BXT gravel 135, för 6k ink. frakt.

Skall bli intressant.

Sen finns de ju fin kina ramar också som Yoeleo Altera G21. Skulle stå högt på listan om jag skulle bygga helt nytt.

Kinesiska växelgrupper, tycker jag dock är lite för dyra att chansa på bara för att testa och se.

Senast ändrad:
Kina delar
Ram, hjul och wattmätare är jag definitivt öppen för att testa! Det känns som att det är där man kan få riktigt bra grejer för pengarna. Har även köpt en hel del olika smådelar och har generellt sett varit väldigt nöjd.

Jag håller nog med att växelgrupperna är något dyra jämfört med Shimano som man liksom vet bara kommer att funka. Sen hade det kanske varit kul att testa något från L-twoo ändå!

Kopior undviker jag helt och hållet och försöker generellt sett gå på "etablerade" märken. Kanske är lite annorlunda med ramar dock. Verkar ju vara väldigt vanligt att man kopierar form och geometri. Man får väl göra lite research helt enkelt!

Kina delar
Ram, hjul och wattmätare är jag definitivt öppen för att testa! Det känns som att det är där man kan få riktigt bra grejer för pengarna. Har även köpt en hel del olika smådelar och har generellt sett varit väldigt nöjd.

Jag håller nog med att växelgrupperna är något dyra jämfört med Shimano som man liksom vet bara kommer att funka. Sen hade det kanske varit kul att testa något från L-twoo ändå!

Kopior undviker jag helt och hållet och försöker generellt sett gå på "etablerade" märken. Kanske är lite annorlunda med ramar dock. Verkar ju vara väldigt vanligt att man kopierar form och geometri. Man får väl göra lite research helt enkelt!
Intressant, vilken wattmätare tänker du?

Kina delar
När det blir det kopia? Ta en Open Mould ram som Carbondas 696 - den kan köpas direkt som en Carbonda, men den har genom åren också sålts av en herrans massa olika varumärken med en logga på.
Vem har då kopierat vem? Sen finns det så klart uppenbara fejkvarianter men man måste också särskilja lite.

Kina delar
När det blir det kopia? Ta en Open Mould ram som Carbondas 696 - den kan köpas direkt som en Carbonda, men den har genom åren också sålts av en herrans massa olika varumärken med en logga på.
Vem har då kopierat vem?
Om någon kopierar en Carbonda, så är det en kopia. Om Carbonda säljer sin ram till några som sätter sin logga på den, så är det en orginal-Carbonda med annan logga. Sätter någon en Specialized/Cannondale/...-logga på Carbondan, så är det en Kinafulfejkskithoj.

Kina delar
Om jag sätter en Specialized-logga på min Ritchey-ram, vad blir det då?

Det har ju hänt mer än en gång att proffs-stall dekaltrimmar till exempel hjul, klistrar på sin hjulsponsors logga på en icke-sponsors hjul.

Kina delar
Just på kedjor skulle jag personligen undvika de billigaste. Det gäller både för noname och för märkesprodukter. Recensionerna är oftast skrivna strax efter produkten levererades och extremt få har nog kört kedjan i vår vinterslasksaltsörja

Kina delar
Som väl ofta även de är tillverkade i kina/asien.
Ja tyvärr, men de har generellt lite bättre kvalitetskontroll och fungerande garantier. Ta Garmin t ex, rätt smäckigt, men de krånglar inte när det blir fel/går sönder (ingen egen erfarenhet av reklamation, men många lästa historier som pekar på samma sak). Jag har aldrig blivit nöjd med ali-köp så jag har slutat med det. Lite krav kan man väl få ha. 😀

Kina delar
Man får tycka vad man vill men jag har till exempel inte råd med en riktigt sl8 och folk som har köpt samma ram är nöjda, så utgår fråb det och kunde jag inte riktigt bry mig mindre om ett företag i kina väljer att göra en rakt av kopia av ett stort etablerat märke

Bilagor

• IMG_8439.webp
    IMG_8439.webp
    1.4 MB · Besök: 93
Kina delar
Man får tycka vad man vill men jag har till exempel inte råd med en riktigt sl8 och folk som har köpt samma ram är nöjda, så utgår fråb det och kunde jag inte riktigt bry mig mindre om ett företag i kina väljer att göra en rakt av kopia av ett stort etablerat märke
Bryr du dig därmed inte heller ett dugg om kinesiska företag gör kopior av produkter som svenska företag tagit fram och tillverkar och därmed försämrar förutsättningarna för dem att överleva och generera arbetstillfällen och skatteintäkter till Sverige?

Kina delar
Sist jag kollade så kommer specialized ifrån usa, så förstår inte riktigt vad det hela helt plötsligt skulle ha med att kina göra kopior av svenska företags produkter
Bryr du dig därmed inte heller ett dugg om kinesiska företag gör kopior av produkter som svenska företag tagit fram och tillverkar och därmed försämrar förutsättningarna för dem att överleva och generera arbetstillfällen och skatteintäkter till Sverige?

Kina delar
Man behöver inte tycka nåt eller bry sig mer eller mindre. Det har riksdagen skött om.
Än mer olagligt i andra länder så nog säkrast att hålla sig hemma vid med sin kopia.
Om jag minns rätt så var det nån som åkte dit ordentligt med rolexkopia i frankrike

Edit

Kina delar
Sist jag kollade så kommer specialized ifrån usa, så förstår inte riktigt vad det hela helt plötsligt skulle ha med att kina göra kopior av svenska företags produkter
Ok, så det är alltså enligt dig ok att kopiera amerikanska företags produkter men inte svenska företags. Är det bara svenska företags produkter du tycker ska åtnjuta detta privilegium eller vad baserar du det på. Är det t.ex. ok med norska produkter, tyska produkter, spanska produkter, algeriska produkter, etc.?

Kina delar
Ok, så det är alltså enligt dig ok att kopiera amerikanska företags produkter men inte svenska företags. Är det bara svenska företags produkter du tycker ska åtnjuta detta privilegium eller vad baserar du det på. Är det t.ex. ok med norska produkter, tyska produkter, spanska produkter, algeriska produkter, etc.?
Fast nu köpte ju ts en generisk cykel som eventuellt är en kopia av en jättedyr amerikansk cykel som i sin tur är en kopia av BMC eller vem det nu var som började göra cyklar med sänkta kedjestag?

När du sitter och skriver den här typen av kommentarer så vet du väl att du gör det med en font, Arial som är en direkt stöld av originalet Helvetica? Om du nu inte mot förmodan köpt en egen licens på Helvetican så är du ju själv helt okej med att använda den amerikanska stulna kopian av det Schweiziska originalet?

Eller menar du att "att inspireras av andra" är okej när vi i väst gör det men aja-baja när kineserna gör likadant?

Kina delar
Fast nu köpte ju ts en generisk cykel som eventuellt är en kopia av en jättedyr amerikansk cykel som i sin tur är en kopia av BMC eller vem det nu var som började göra cyklar med sänkta kedjestag?

När du sitter och skriver den här typen av kommentarer så vet du väl att du gör det med en font, Arial som är en direkt stöld av originalet Helvetica? Om du nu inte mot förmodan köpt en egen licens på Helvetican så är du ju själv helt okej med att använda den amerikanska stulna kopian av det Schweiziska originalet?

Eller menar du att "att inspireras av andra" är okej när vi i väst gör det men aja-baja när kineserna gör likadant?
Det jag ifrågasatte var den i mina ögon oerhört lättsinniga inställningen till att göra kopior och snylta på det någon lagt ner resurser på att ta fram, inkluderande argumentet att inte ha råd vilket jag har lite svårt för, inte minst när det gäller ett märke som inte direkt är budgetalternativet.

Liknelsen med fonterna tycker jag haltar mer än lovligt.

Min åsikt om kopiering har f.ö. inget med nationalitet att göra. Skulle ett svenskt företag gå in och kopiera en produkt som ett kinesiskt företag hade tagit fram hade jag inte tyckt det vore ok heller.

Om man vänder på det, tycker du att kopiering är totalt oproblematiskt i allmänhet?

Kina delar
Om man vänder på det, tycker du att kopiering är totalt oproblematiskt i allmänhet?
Nej men i jämförelsen cykelramar och fonter är det päron och päron. Du kan inte mönsterskydda formen på en cykelram och i all fall i usa kan du inte göra det på fonter heller.

Min poäng är att så länge du med gott samvete använder Microsoftprodukter kan du med gott samvete köpa kinesiska open-mould ramar.

Kina delar
Eftersom du nu problematiserar den "oerhört lättsinniga inställningen till att göra kopior och snylta på det någon lagt ner resurser på att ta fram", så undrar jag lite om din profilbild är något som du själv har fotograferat, eller om du har kopierat någon annans verk utan tillstånd.

Kina delar
Min upplevelse av kinadelar är att de representerar den lägsta formen av konsumtion. Där man försakar allt för att köpa något så billigt som möjligt. Temu, Shein, Aliexpress, men även Amazon m.fl. tar inget producentansvar för kvalitet, miljö, patentskydd eller förhållanden för de som jobbar där etc. Och handlar man där så stöttar man det.

Det finns så klart problem med seriösa företag som har tillverkning i t.ex. Kina, men det finns åtminstone en viss kontroll och vilja att agera på ett värdigt sätt.

Kina delar
Eftersom du nu problematiserar den "oerhört lättsinniga inställningen till att göra kopior och snylta på det någon lagt ner resurser på att ta fram", så undrar jag lite om din profilbild är något som du själv har fotograferat, eller om du har kopierat någon annans verk utan tillstånd.
Den kan du få fundera på.

Kina delar
Whataboutismen lever tydligen starkt på happy också

Tillbaka
Topp