Kinafälg, ska man satsa på helcarbon eller alu/carbonfälg?

jagtardenfule

Ny medlem
Sitter i valet och kvalet på att beställa ett par carbon-kinafälgar.

Efter lite research där en del har haft problem med fälgar som fallerat pga bristande kvalite och jag vet att jag kommer ha dom som pendlarfälgar i vått och torrt så har tanken kommit upp om man kanske ska satsa på ett par fälgar med bromsbana i aluminium.

Jag håller på och bygger ihop en cykel helt i carbon och fälgarna blir klicken över i-et, därför kommer ju aluminiumbanan sticka ut ett tag tills dom blir lite slitna. Ett par helcarbon hade ju sett betydligt mer tilltalande ut.

Försöker hitta info om folk som köpt dessa fälgar men det var väldigt skralt så då får vi ställa frågan här.

* Är det någon som köpt kinafälgar i alu/carbon och hur är isåfall erfarenheten av dessa?
* Ska man satsa på helcarbon eller är det dumt när man ska dagligen pendla till jobbet på dom?
* Någon som har koll på ifall carbonfälgar med alubana har samma problem med värme?
* Finns det några kinafälgar med integrerad aludel liknande Cosmic Carbone 40 C?
intro_visuel3.jpg

Helcarbonara. För det du sparar på att köpa kinahjul har du pengar över för att byta ofta. Tror faktiskt inte kvaliteten är bättre med aluytan och som du skriver är det snyggare med helcarbonara.

Fast det största argumentet att välja alu-bana är väl ändå en mer väderoberoende bromsverkan.
Jag hade inte velat hojja med kolfiberbromsyta min pendlingssträcka iaf, åtminstone inte i alla väder. Vissa fälgar har riktigt oförutsägbar bromsverkan i regn och rusk.

Vette fasiken om du kommer elda upp fälgarna vid pendling...

Fast jag vet ju å andra sidan inget om din pendlingsväg, kanske är bil och folkfritt, perfekta serpentiner och alltid solsken!? ;)
(typ tvärtom mot min egen)

Menar du "pricken över i:et" och kolfiber?

Om du ska ha fälgbromsar och om cykeln skall användas som pendlare så tycker jag definitivt att du ska ha bromsbana i aluminium.
Bromsverkan är rätt ringa på många kolfiberfälgar när det är blött.

Pendlingsvägen består av nästan raka rör från Sollentuna till vasastan, kommer behövas hyffsad bromsverkan även när det är lite grisigare ute då man fått göra några tvärnitar genom åren (tråkigt att dela carbonram på mitten för att man inte klarar av att bromsa).

Jag vill ju våga visa upp cykeln på några motionslopp och inte behöva skämmas bland alla andra materialister när man står där med sina skinande bromsbanor :)

Någon som köpt denna typ av fälg från kina?
Verkar finnas några som säljer 25mm aero U-design vilket är det jag fått för mig är det som gäller.

Jag har köpt fälgar från yoeleo, de har haft helt ok kvalle. Dock bara kört dessa till skivbromshjul så jag kan inte svara för några bromsbanor.

Varför inte ha ett par billigare pendlarhjul och ett par söndags- och tävlingshjul?

Ska du gå loss i upp mot 50 på g/c banorna måste du imho också kunna nypa bromsarna för allt skit som plötsligt dyker upp.

RideOn skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast det största argumentet att välja alu-bana
> är väl ändå en mer väderoberoende
> bromsverkan.
> Jag hade inte velat hojja med kolfiberbromsyta min
> pendlingssträcka iaf, åtminstone inte i alla
> väder. Vissa fälgar har riktigt oförutsägbar
> bromsverkan i regn och rusk.
>
>

Med bra Swiss-stop för carbonara tycker jag att det går att bromsa riktigt hyfsat i regn.

RideOn skrev:
> Jag har köpt fälgar från yoeleo, de har haft
> helt ok kvalle. Dock bara kört dessa till
> skivbromshjul så jag kan inte svara för några
> bromsbanor.

Jag har köpt fälgar med och utan fälgbana i aluminium från Yoeleo och det var extremt mycket lättare att få hjulen med fälgbana i aluminium raka.

/Jesper

grump skrev:
>
> Med bra Swiss-stop för carbonara tycker jag att
> det går att bromsa riktigt hyfsat i regn.

Beror minst lika mycket på fälgarna.
Hade ett par Reynoldshjul som var rätt hopplösa i regn, även med bra klossar. Även prövat ett par kinahjul med liknande resultat.
Mina nuvarande Zipp 303 funkar utmärkt i regn.

anubah skrev:
> RideOn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har köpt fälgar från yoeleo, de har haft
> > helt ok kvalle. Dock bara kört dessa till
> > skivbromshjul så jag kan inte svara för
> några
> > bromsbanor.
>
> Jag har köpt fälgar med och utan fälgbana i
> aluminium från Yoeleo och det var extremt mycket
> lättare att få hjulen med fälgbana i aluminium
> raka.
>
> /Jesper

Det var som fanken, kanske har haft tur med mina. Jag tyckte det gick ganska bra att få raka och med jämn ekerspänning.
Jag har 50mm "U-wide"-tuber, vilka har du testat?

emilh skrev:
> grump skrev:
> -----
> >
> > Med bra Swiss-stop för carbonara tycker jag
> att
> > det går att bromsa riktigt hyfsat i regn.
>
> Beror minst lika mycket på fälgarna.
> Hade ett par Reynoldshjul som var rätt hopplösa
> i regn, även med bra klossar. Även prövat ett
> par kinahjul med liknande resultat.
> Mina nuvarande Zipp 303 funkar utmärkt i regn.

Det är väl det som är grejen, att ha rätt bromsbelägg för den givna bromsytan. Kan ju va svårt utan vägledning.

grump skrev:
> emilh skrev:
> -----
> > grump skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Med bra Swiss-stop för carbonara tycker jag
> > att
> > > det går att bromsa riktigt hyfsat i regn.
> >
> > Beror minst lika mycket på fälgarna.
> > Hade ett par Reynoldshjul som var rätt
> hopplösa
> > i regn, även med bra klossar. Även prövat
> ett
> > par kinahjul med liknande resultat.
> > Mina nuvarande Zipp 303 funkar utmärkt i regn.
>
> Det är väl det som är grejen, att ha rätt
> bromsbelägg för den givna bromsytan. Kan ju va
> svårt utan vägledning.

Vill snarare att ha sagt att det ändå varierar mycket från kolfiberfälg till kolfiberfälg, även om man använder absolut bästa tänkbara klossar för sin kolfiberfälg så kan bromsverkan vara långt sämre än en annan fälg/klosskombination.
Och riktigt dålig bromsverkan, främst i väta, är långt vanligare med kolfiberfälgare än med aluminiumditon.

Jovisst. Men vad som är bästa bromsbelägg varierar från fälg till fälg. Friktionen uppstår ju mellan 2 ytor så det gäller att hitta matchande par vid givet förhållande :)

Det som jag har upplevt som problem med många kolfiberbromsbanor är att matchning med belägg blir svår för att ytans friktionskaraktäristik varierar så mycket beroende på väderförhållandena. Bra vid torrt kan vara riktigt kass vid blött, och framförallt ojämnt med taskig modulering. Ofta har jag åkt och bromsat då och då, för att rensa och torka fälg...

Jag har inte testat några "kinafälgars" bromsyta, men +1:ar på att jag upplevt Reynolds mest luriga och att zipp varit bäst hittills.

Om man bestämt ska pendla med kolfiberhjul och samtidigt vill ha svarta bromsbanor (klart man vill!) hade jag valt skivbroms, eller jagat ett par bättre beggade Mavic Cosmic med exalith bromsbana.

I värsta fall så får man se till att skita ner sina alubanor ordentligt så dom blir svarta tillslut.

Men en tanke som slog mig är alla dessa olika material som kineserna skriver ut, basalt, resin alt bara vanlig carbon på bromsbanan. Frågan är om dessa har för och nackdelar i bromsverkan utöver deras motståndskraft mot värmeutvecklingen som blir av friktionen.

En annan fråga som slagit mig är ifall det är olika hållbarheter på 20, 23 och 25mm bredd.
Havererade kinafälgar brukar oftast vara pga högt tryck, men där behöver ju 25mm inte lika högt tryck i slangen så belastningen på kanten borde således inte vara lika hög?

Det svåra är väl att hitta en kinasäljare som faktiskt har det dom visar upp och inte bara massa snodda produktbilder och sen leverar dom skit.

T.ex. dessa verkar ju ha en seriös uppbyggnad om man tänker ur hållbarhet.
Skrmklipp.PNG

grump skrev:
> ...vad som är bästa bromsbelägg varierar från fälg till fälg. Friktionen uppstår ju mellan 2 ytor så det gäller att hitta matchande par vid givet förhållande :)

Friktionskoefficienten borde väl bero på lacken? (har matta fälgar högre friktionskoefficient än blanka fälgar?)

Igino Cazzola skrev:
> grump skrev:
> -----
> > ...vad som är bästa bromsbelägg varierar
> från fälg till fälg. Friktionen uppstår ju
> mellan 2 ytor så det gäller att hitta matchande
> par vid givet förhållande :)
>
> Friktionskoefficienten borde väl bero på lacken?
> (har matta fälgar högre friktionskoefficient än
> blanka fälgar?)

Fast bromsytan bör inte vara lackerad öht...

Någon som kan rekommendera en försäljare? Jag kommer använda skivbroms så bromsytan får var hur dålig den villlig eller frånvarande så länge fälgen håller..

Jag tycker mina light-bicycle-fälgar har funkat bra. 1års krasch-replacement-garanti där man enbart behöver stå för frakt.

pwr skrev:
> Satt och försökte räkna ut ekerlängd mha
> https://leonard.io/edd/
> Någon som vet vad ERD är? Hittade ingen info om
> detta på fälgsidan:

ERD = Effective Rim Diameter

"This is the rim diameter measured at the nipple seats in the spoke holes, plus the thickness of the two nipple heads. The E.R.D. is needed for calculating the correct spoke length."

Står mer nyttigt här: http://sheldonbrown.com/gloss_e-f.html

Tillbaka
Topp