"Kinarello" mjuk baktriangel?

siven

Ny medlem
Jag har en kinabyggd pinarello dogma kopia som jag haft i snart ett år och som jag är ganska nöjd med men jag har ett problem och det är att när jag ställer mig upp och tar i så skrapar hjulet mot bromsen även om jag släpper upp snabbjusteringen så mycket att växel pedalen når styret innan bromsen tar bra. Och några gånger när jag laddat på rejält uppför har det kännts som att hjulet hoppat till och tappat greppet Bakhjulet är ett zipphjul (så det borde vara styvt tycker jag?) så jag misstänker att det är baktriangeln som är för mjuk är det någon annan som har samma problem eller är jag helt fel ute? Jag väger ca 85 kg

Mja de Zipphjul jag hade var inte särskilt styva, tvärtom var de ganska flexiga. Grundtipset är att det är hjulen som flexar, inte raman som ju torde ha mycket högre stabilitet.

Prova med andra hjul och se om problemet kvarstår. Om inte så är det väl ngt med zipparna då, dålig ekerspänning t ex? Att hjulet hoppar till och tappar greppet, då kanske du har för mkt framåtvikt?

om det är ett vanligt zipphjul (alltså inte den förstärkta clydesdale-varianten) så är de väl inte speciellt styva, 85 kg är ju inte lättviktare när det gäller landsvägscykling tyvärr (väger själv ngt liknande och har problem med flexande bakhjul).

Har du inget annat hjul du kan prova med? Gärna ngt med lite fler ekrar, så kan du ju iaf komma fram till om det är ramen eller hjulet.

Edit: oj vad långsam jag var idag...

Senast ändrad:
Ridley skrev:
-------------------------------------------------------
> Zipphjulen är ungefär lika styva som en vinballe
> från Barkarby

Ha!

Bara av intresse: det är inte första gången man läser att Zipphjulen är ganska flexiga, vad beror denna mindre bra egenskap på egentligen?

Man kan tycka att så pass svindyra hjul borde kunna vara både styva och lätta, men det kanske är en omöjlig trade-off? :-)

Så ni menar att jag skall byta ut hjulen som kostar nästan dubbelt vad hela resten av cykeln kostar för att komma till rätta med problemet.

Självklart inte. Dom bara larvar sig.

Men fast det är en kinaram så låter det konstigt att baktriangeln flexar så mycket som du beskriver... Hjulen "håller ihop" det hela så att säga.

Det var bättre med mina rs80 hjul men de har lika många ekrar. Kanske är en kombo av lite mjuk baktriangel lite för mjuk fälj med lite för få ekrar och en tung cyklist helt enkelt får ta och spänna ekrarna lite och se om det blir bättre

siven skrev:
> Så ni menar att jag skall byta ut hjulen som
> kostar nästan dubbelt vad hela resten av cykeln
> kostar för att komma till rätta med problemet.

Det är väl inte vårt fel att du betalat mer för de flexiga hjulen än den flexiga ramen.
Men byt först till en dyr ram, så känns det inte så farligt att byta hjul sen.

Long shot: Har hjälpt folk med liknande problem genom att spänna snabbkopplingen mera. Dock ej på zipp skall tilläggas. Värt att prova om du inte gjort det än.

På Wheelbuildr.com fick jag följande hjultips för styva/oflexiga hjul för GP tävlingar:

"I believe a much better option for you (än 32 ekrade Velocity wheels) would be the Zipp 101 in a 20/24 configuration. The Zipp 101 is the most aero alloy rim on the market and aero trumps weight especially for criteriums. The 101s are very stiff and would be idea for your weight (80kg) as well. DT Swiss 240s Hubs; solid work horses. An ORC rear + a DT Swiss 240s or Zipp front is a great combo. Spokes recommend bladed spokes: A wheel built with bladed spokes will build into a more durable wheel due to the fact that a reputable builder will be able to bring the tension higher and with more accurate precision than a double butted spoke. The flat blade allows us to control spoke wind up. Wind up is much harder to control with a double butted spoke and the tension will be less. Tension in a wheel = durability, overall system strength, stiffness. Plus the bladed spokes will be lighter, are areo and are actually stronger."

Nu kanske aluminium 101 inte är jämförbara med ex 404 kolfiber? Vad säger expertpanelen om ovanstående hjultips?

Senast ändrad:
Globalistic skrev:
> Zipp flexar schuukt mycket!

Sålde mina Zipp 303 för ett par år sedan och jag har inte saknat dom en sekund.
Växlar mellan Shimano 7900 c24 cl och ett par Kinahjul från Flyxii på min Kinarello och några problem med flex har jag aldrig upplevt.

Pinarello orginal är ju inte direkt kända för att vara styva, vad får dig att tro att en billig kinaram skulle vara styvare ? Zipp är ju "lätta" tävlingshjul, dom flexar en del och förmodligen mer ju tyngre man blir... :-/ T

mytomspunnen skrev:
> Long shot: Har hjälpt folk med liknande problem
> genom att spänna snabbkopplingen mera. Dock ej
> på zipp skall tilläggas. Värt att prova om du
> inte gjort det än.

Såhär löste jag min flexande ända också. Sjukt styv ram och dito hjul. Å andra sidan väger jag typ hälften så mkt som TS

Hur gör alla proffs som kör med Zipp då?

Nu är ju de flesta proffs något lättare än 85 kg, men nog så starka i benen - kör de med förstärkta specialversioner som inte flexar, eller får de öppna upp bakbromsen helt? :-)

Kan lägga till att den bredare zipp versionen flexar också. Ganska knivigt när man justera bromsarna å det finns inget mer utrymme att justera ut bromsen, å ändå flexar den i bromsen....

spelar kanske ingen roll om man bara cukklar själv eller kör motionslopp. Tävlar man så e det ju ganska khefft...

DT skrev:
> Hur gör alla proffs som kör med Zipp då?
>
> Nu är ju de flesta proffs något lättare än 85
> kg, men nog så starka i benen - kör de med
> förstärkta specialversioner som inte flexar,
> eller får de öppna upp bakbromsen helt? :-)

Tycker detta är en mkt intressant fråga. Kan dock inte svara så jag hoppas ngn annan har kunskap.

DT skrev:
> Hur gör alla proffs som kör med Zipp då?
>
> Nu är ju de flesta proffs något lättare än 85
> kg, men nog så starka i benen - kör de med
> förstärkta specialversioner som inte flexar,
> eller får de öppna upp bakbromsen helt? :-)
Jag tror deras mekaniker har justerat ekerspänning, bytt ekrar och riktat hjulen massor med gånger för att dom ska vara lika bra varje gång proffsen använder Zipphjulen, precis likadant som med alla andra hjulfabrikat dom använder :-) T

siven skrev:
> får ta och
> spänna ekrarna lite och se om det blir bättre

Tyvärr.
Om inte ekrarna är så löst spända att de avlastas helt (och det brukar höras som 'knäpp' och/eller 'knak') så blir inte hjulet styvare om du spänner ekrarna hårdare.

En metalls styvhet är inte beroende på hur hårt spänd den är.

Att detta även gäller för hjul framgår av de här mätningarna
tension.gif

Some believe that a wheel built with tighter spokes is stiffer.
It is not.
Wheel stiffness does not vary significantly with spoke tension unless a spoke becomes totally slack.

http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
Scrolla ned till 1. Does stiffness vary with spoke tension?

Speedskejtarn skrev:
> Nu kanske aluminium 101 inte är jämförbara med
> ex 404 kolfiber? Vad säger expertpanelen om
> ovanstående hjultips?

Enl det här testet är Zipp 101 iofs (lite) styvare än både Zipp 404 och 808,
men jämfört med andra hjul är de vare sig särskilt styva eller särskilt aerodynamiska,
sid 106 http://www.tour-magazin.de/services/qtr/epaper_4_2011/page106.html#/106
Det finns en hel del andra hjul i samma test att jämföra med, tex Cosmic Elite på s93
http://www.tour-magazin.de/services/qtr/epaper_4_2011/page93.html#/93

/Håkan

om - vilket jag inte tror - bakramen flexar, behöver det ens flexa på det viset så att avståndet mellan fälg ocg broms förändras i ngn större utsträckning. En hel del borde väl överdelen av baktriangeln - där bromsen sitter - följa med ("åt samma håll") i eventuellt flexande...?

Torde vara dina dyra flexiga, men ganska lätta Zipp.

Har själv Sram s80, tunga, styva, goa. helnöjd efter 2 turer. - Räknat på deras vikt jfd med Zipp 808 torde väl krävas runt 2 watt mer i brant backe med halvhård attack. Å andra sidan kan man väl oxå räkna på vad man /ev/ vinner på att kraften ej försvinner genom att flexa hjulet... - - väl samma sak i acceleration, eller?

hur som helst, de är goa å köra på, å de e de jag bryr mig om

Men herregud !! Pinarello original är flexiga och så är även Zipp. Måste jag köpa Crescent med Michehjul från 70-talet nu ?

Min M10 med C24 CL är så snärtiga att det kilar i brallan.

HåkanC skrev:
> siven skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > får ta och
> > spänna ekrarna lite och se om det blir bättre
>
> Tyvärr.
> Om inte ekrarna är så löst spända att de
> avlastas helt (och det brukar höras som 'knäpp'
> och/eller 'knak') så blir inte hjulet styvare om
> du spänner ekrarna hårdare.
>
> En metalls styvhet är inte beroende på hur hårt
> spänd den är.
>
> Att detta även gäller för hjul framgår av de
> här mätningarna
> http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/tension.g
> if
> Some believe that a wheel built with tighter
> spokes is stiffer.
> It is not.
> Wheel stiffness does not vary significantly with
> spoke tension unless a spoke becomes totally
> slack.
> http://www.sheldonbrown.com/rinard/wheel/index.htm
>
> Scrolla ned till 1. Does stiffness vary with spoke
> tension?
>
>
>
> Speedskejtarn skrev:
> -----
> > Nu kanske aluminium 101 inte är jämförbara
> med
> > ex 404 kolfiber? Vad säger expertpanelen om
> > ovanstående hjultips?
>
> Enl det här testet är Zipp 101 iofs (lite)
> styvare än både Zipp 404 och 808,
> men jämfört med andra hjul är de vare sig
> särskilt styva eller särskilt aerodynamiska,
> sid 106
> http://www.tour-magazin.de/services/qtr/epaper_4_2
> 011/page106.html#/106
> Det finns en hel del andra hjul i samma test att
> jämföra med, tex Cosmic Elite på s93
> http://www.tour-magazin.de/services/qtr/epaper_4_2
> 011/page93.html#/93
>
>
> /Håkan

Tack!

Skogling skrev:
> Min M10 med C24 CL är så snärtiga att det kilar
> i brallan.

Fast C24 CL är väl inte heller överdrivet styva?

Enligt tyska tester dårå, jag hade såna själv innan och märkte aldrig något flex. Men det är ju vad de tyska graferna säger som spelar roll. :-)

Jag och Colnago skiter i grafer verkar det som.

C24 funkar för en ryckig gubbe iaf. Jag kan iaf inte klaga på att hjulen känns vare sig flexiga eller mjuka. Man kan ju fan inte få allt ! :)

Visst var Ksyrium SL lite styvare men ekrarna var gjorda av pepparkaka. :/

edit: pEpparkaka heter det.

Senast ändrad:
Jag vet inte om det redan papekats men om ditt bakhjul hoppar nar du spurtar/klattrar snabbt sa har du nog for mycket vikt pa styret. Hacken langre bak mao. Lyft dig rakt upp.

Skogling skrev:
> Vet Cancellara om att Zipp är SJUUKT flexiga ?

Ja, Riccardo som är Cancellaras personlige tränare och dessutom Schweiz landslagscoach som jag står bredvid här myntade uttrycket "som en vinballe från Barkarby" när han berättade det för Fabian!

Bilagor

• SC20120510-174510.jpg
    SC20120510-174510.jpg
    39 KB · Besök: 27
kollade på det igår. bakhjulet är 808 så det är mycket carbon mellan ekrarna och däckbädden som kan flexa i sidled när man ställer sig upp och lutar cykeln så stora delar av flexet kommer säkert därifrån. jag antar att det är anledningen till att så höga profiler inte används på klättring då de skulle bli för tunga om man ville kompensera för det och är så poppis på tempo där man mest sitter nir. och som ni säger så är min vikt hög och antagligen är ramen varken särskilt flexig eller extremt styv och combon blir att jag får ställa ut bromsen rejält.

Efterdom det bara finns dåliga, flexiga cykelhjul på markanden, så överväger jag att sluta med att använda hjul. Det måste väl vara den optimala lösningen?

Skogling skrev:
> Efterdom det bara finns dåliga, flexiga cykelhjul
> på markanden, så överväger jag att sluta med
> att använda hjul. Det måste väl vara den
> optimala lösningen?

Lösningen är givetvis 32-ekrade tråkhjul av standardkomponenter custombyggda av Actionsports. Har inte det framgått rätt tydligt av de tidigare ca 13 000 hjultrådarna?

;-)

Skaffa ett hjul med Alchemy ORC-baknav istället
rear%20hub1.jpg

http://www.alchemybicycleworks.com
http://www.alchemybicycleworks.com/Alchemy Orc rear hub-061110.pdf

Det är navet med de bäst placerade flänsarna
AlchemyTuneFlangeSpacing.jpg

Syns även tydligt på den här bildjämförelsen med några olika nav
Tune-Mag170-2011_hubs_comparizon2.jpg

Alchemy ORC längst till högre, tre Tune-nav till vänster
http://www.rouesartisanales.com/article-53429088.html?lang=en

Det finns mkt annat som är bra med Alchemy-navet
http://fairwheelbikes.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=6814

Men det är inte gratis
http://fairwheelbikes.com/alchemy-orc-rear-hub-p-2301.html

/Håkan

(Nej, jag har inget Alchemy-nav och planerar inte att köpa ngt.)

Redigerat: La till både fler och bättre bilder.

Senast ändrad:
For what it's worth kan jag berätta om mina "custom" hjul som byggdes av Jonte på cykloteket. Dura ace (7800 serien) nav, DT competition ekrar 32 st, Mavic CXP 33 fälgar. Dom väger en del visst men det gör jag också, 94 kg, men dom verkar efter 6 års misshandel vara helt oförstörbara! Trots många många hundra mil på racern och nästan lika många pendelmil på crossen är dom fortfarande spikraka och naven löper lika fint som när dom var nya. Jag är övertygad om att det som kommer att döda dessa hjul är när bromsytan slits sönder.

Zipphjul är ungefär samma sak som Cervelo cyklar, något man får som proffs för att stallet sponsras eller köper därför att man är possör. Det finns mycket mer prisvärda hjul om man kan leva utan Zippklibborna.

Så, vilka posörvarumärken är det som man blir mest lurad av egentligen? På min lista finns nu:

- Zipp
- Rapha
- Colnago

Jag skulle vilja lägga till Cannondale men vågar inte, det brukar bli sån upprörd debatt då. ;-)

Senast ändrad:
36 ekrar var ju normalt så sent som på tidigt 80-tal tror jag, vad hände där?, måste ju varit perfekt.

DT skrev:
> Skogling skrev:
> -----
> > Efterdom det bara finns dåliga, flexiga
> cykelhjul
> > på markanden, så överväger jag att sluta
> med
> > att använda hjul. Det måste väl vara den
> > optimala lösningen?
>
> Lösningen är givetvis 32-ekrade tråkhjul av
> standardkomponenter custombyggda av Actionsports.
> Har inte det framgått rätt tydligt av de
> tidigare ca 13 000 hjultrådarna?
>
> ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp